handdator

Visa fullständig version : Varför är jag så svag i knäböj?


slafs
2012-11-30, 20:32
Jag har gymmat "seriöst" sedan början av 2012. Har kört ungefär lika mycket böj som bänk, men ändå så lyfter jag mer i bänkpress än böj.

Både böj och bänk tränar jag mycket lika, tex: först typ 5 set tunga lågreps, höjer när jag grejar 5x5. Efter detta så blir några set med högre reps i en annan övning (sned hantelpress, sned bänkpress. Och för ben; benpress, benspark mm.). Försöker köra igenom kroppen minst 2 ggr/v.

Bänkpressen gick snabbt fram till 70kg (5x5) och efter det gick det lite saktare. Gör väl 5x5 på 85kg en bra dag, dock problem med axeln nu. 1rm har jag som högst lyft 100kg.

Böjen gick också ganska snabbt fram till ca 70kg (5x5), nu har jag kämpat säkert ett halvår med vikter runt 80-85kg. 1rm har jag som högst lyft 95kg.

Varför är jag så fruktansvärt svag i böj? Det känns nästan som jag inte blir starkare i böjen längre, tycker att jag borde komma upp i minst 100kg innnan det börjar gå så här trögt.

Tips?

~188 cm, 82 kg.

mikaelj
2012-11-30, 20:56
Filma. Säkert teknikbrister.

Loke
2012-11-30, 20:58
Knäböj kräver mycket mer psykiskt än bänkpress. Du måste tagga till mer och verkligen bestämma dig för att få upp vikterna.

Fyllot
2012-11-30, 21:05
Byt upplägg min son för det låter som du hamnat i en platå. Att man ökar i alla 3 linjärt behöver inte vara en självklarhet, vissa saker har man lättare för och andra får man kämpa lite hårdare.

Rusk
2012-11-30, 21:06
Är också klen som skit i knäböj, böjer 7,5kg mer än vad jag bänkar och då är ben och böj det jag gett mest fokus under mina 4 år.
Vissa muskelgrupper är helt enkelt genetiskt bättre än andra.

z_bumbi
2012-11-30, 21:21
Utan att ha en aning om resten av träningen så gissar jag att du behöver köra med högre intensitet i böjen för att kunna pressa maxvikterna uppåt. 5x5 med samma vikt i alla seten är inte så hög intensitet.
Som exempel två lätta varianter.
Alt 1 Kör 5x3 istället för 5x5. Sänk träningsvikten med 10 kg och höj sedan med 2,5 kg per vecka och jobba dig upp och förbi de nuvarande vikterna. Kör samma vikt i alla seten.
Alt 2 Kör 1x5 plus 4x5. Sänk träningsvikten med 10 kg och inled med 1x5, sen sänker du vikten med 10 kg ytterligare och kör 4x5. Höj med 2,5 kg per vecka och jobba dig upp och förbi de nuvarande vikterna.

Spetälsk
2012-11-30, 21:26
Filma. Säkert teknikbrister.

Knäböj kräver mycket mer psykiskt än bänkpress. Du måste tagga till mer och verkligen bestämma dig för att få upp vikterna.+1 på båda. det låter helt orimligt att ligga och nöta på 80-85 kg efter ett års träning, det är knappt uppvärmningsvikter. sätt tekniken först,ts, och in i racket och slåss sen. böj kräver beslutsamhet. det är lätt att ge upp i böj och tycka att ma ninte orkar mer vikt eller fler set (lättare än i nästan alla andra övningar) men man orkar mycket mer än man tror. det kan kännas att man inte kommer upp igen om man sätter sig med vikten, men om man gör det ändå så kommer stången upp och det tricket kan man (jag) köra tre fyra gånger i samma set. gå in och kör tills du verkligen inte får upp den. det gör inget o du inte orkar få upp den, den hamnar på säkerhetsreglarna. du kommer att märka att det finns mycket mer att ge än det känns som. man kan nästan känna hur fler/muskelfibrer rekryteras och hjälper till. när du vet hur det ska kännas/göras lägger du in lämplig progression i träningen. ökningarna går fort sen :)

exevision
2012-11-30, 21:49
Som sagt, teknik. Säkert dålig teknik eller obalans i muskelgrupperna även i bänken eftersom du fått ont i axeln.

slafs
2012-11-30, 21:51
Shit många bra svar på en gång, tackar!
Filma. Säkert teknikbrister.

Jo det är en bra ide, ska filma nästa pass.

Knäböj kräver mycket mer psykiskt än bänkpress. Du måste tagga till mer och verkligen bestämma dig för att få upp vikterna.

Det är jag medveten om och kan tänka mig att det kanske har spelat en liten roll under vissa pass, men jag är rätt bra på tagga till o ta i tycker jag :) händer att jag blir tvungen att lägga av stången i racket (sällan dock!)

Byt upplägg min son för det låter som du hamnat i en platå. Att man ökar i alla 3 linjärt behöver inte vara en självklarhet, vissa saker har man lättare för och andra får man kämpa lite hårdare.

Men jag tycker att det inte ska spela så stor roll vid mitt läge, borde ju öka på nästa vilket upplägg som helst, pga mig korta träningeserfarenhet och dom låga vikterna.

Är också klen som skit i knäböj, böjer 7,5kg mer än vad jag bänkar och då är ben och böj det jag gett mest fokus under mina 4 år.
Vissa muskelgrupper är helt enkelt genetiskt bättre än andra.

Det känns verkligen så för mig faktiskt. Hade en kompis som ville börja gymma o jag var med o hjälpte honom i början, tog några veckor så böjde han 100kg... :/

Utan att ha en aning om resten av träningen så gissar jag att du behöver köra med högre intensitet i böjen för att kunna pressa maxvikterna uppåt. 5x5 med samma vikt i alla seten är inte så hög intensitet.
Som exempel två lätta varianter.
Alt 1 Kör 5x3 istället för 5x5. Sänk träningsvikten med 10 kg och höj sedan med 2,5 kg per vecka och jobba dig upp och förbi de nuvarande vikterna. Kör samma vikt i alla seten.
Alt 2 Kör 1x5 plus 4x5. Sänk träningsvikten med 10 kg och inled med 1x5, sen sänker du vikten med 10 kg ytterligare och kör 4x5. Höj med 2,5 kg per vecka och jobba dig upp och förbi de nuvarande vikterna.

Tack! 5x3 blir det för att öka mitt max framöver. Ska dock åkerkomma med film på min teknik med.

+1 på båda. det låter helt orimligt att ligga och nöta på 80-85 kg efter ett års träning, det är knappt uppvärmningsvikter. sätt tekniken först,ts, och in i racket och slåss sen. böj kräver beslutsamhet. det är lätt att ge upp i böj och tycka att ma ninte orkar mer vikt eller fler set (lättare än i nästan alla andra övningar) men man orkar mycket mer än man tror. det kan kännas att man inte kommer upp igen om man sätter sig med vikten, men om man gör det ändå så kommer stången upp och det tricket kan man (jag) köra tre fyra gånger i samma set. gå in och kör tills du verkligen inte får upp den. det gör inget o du inte orkar få upp den, den hamnar på säkerhetsreglarna. du kommer att märka att det finns mycket mer att ge än det känns som. man kan nästan känna hur fler/muskelfibrer rekryteras och hjälper till. när du vet hur det ska kännas/göras lägger du in lämplig progression i träningen. ökningarna går fort sen :)

Du har nog rätt, det händer inte så ofta att jag får lägger ner stången på reglarna. Dock känner jag att det blir riktiga fula böj när jag är så nära fail. Blir typ att jag först rätar ut benen o sen gör någon slags goodmorning.

Eversmooth
2012-11-30, 21:55
Alt 1 Kör 5x3 istället för 5x5. Sänk träningsvikten med 10 kg och höj sedan med 2,5 kg per vecka och jobba dig upp och förbi de nuvarande vikterna. Kör samma vikt i alla seten.


Detta kör jag och det hjälpte mig som klen nybörjare att komma vidare.
Kör Starting Strength sedan några veckor och har ökat jättebra jämfört med innan.

kArateAffe
2012-11-30, 21:57
Jag är långt från en expert på detta men bara genom att verkligen fokusera på andning , hålla tryck i buken , tagga till så har jag tagit 6 pb i både mark och böj senare månaden . Nu va/är jag ganska svag i båda men vilken skillnad dom sakerna gjorde

Hanken
2012-11-30, 22:10
Svag i bålen?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Spetälsk
2012-11-30, 22:11
Du har nog rätt, det händer inte så ofta att jag får lägger ner stången på reglarna. Dock känner jag att det blir riktiga fula böj när jag är så nära fail. Blir typ att jag först rätar ut benen o sen gör någon slags goodmorning.Låter som att du fäller överkroppen framåt. på de vikterna ska bålstyrkan inte vara begränsande och då bör kroppen gå "rakt upp" när du rätar ut benen. en film ger svaret.

slafs
2012-11-30, 22:22
Svag i bålen?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Det är jag säkert! Kan inte få upp benen över 90 grader om jag hänger i chinsställningen o lyfter upp benen mot huvudet. Har trott att det beror på att jag har långa ben osv, men kanske helt enkelt är klen i bålen. Dock är jag hyfsat stark i mark (förhållandevis till böj iaf), har lyft 140 kg där, men det kanske inte relevant?.

Låter som att du fäller överkroppen framåt. på de vikterna ska bålstyrkan inte vara begränsande och då bör kroppen gå "rakt upp" när du rätar ut benen. en film ger svaret.

Du säger också bålstyrka. Hur kan jag förbättra den? Film kommer som sagt, förhoppningsvis kan jag filma imorgon.

SteelPulse
2012-12-01, 11:38
Om man är hyfsat stark i mark och lyfter med bra form, borde väl inte mage vara svag?

baldrick
2012-12-01, 12:26
Be någon instruktör på gymmet hjälpa dig. Tror faktiskt det är så enkelt att du inte kan böja, precis som någon annan sade. Teknikfel som gör att du inte utnyttjar din muskler.

Bumb
2012-12-01, 13:10
Hade precis samma problem vilket jag tror berodde på tekniken.

Började också på 70kg 5x5 och platåade runt 90 kg, tror mitt problem va att jag inte använde stretchreflexen i botten av rörelsen.

Just nu kör jag 100 kg 5x5 och börjar snart bli dags för 102.5 kg.

slafs
2012-12-01, 16:46
Film från ett set på 75kg idag. Ursäkta dåliga vinkeln, men det är fotoförbud i mitt gym så var tvungen o smyga lite med filmningen.
Mycket tacksam för tips.
sFj8DkIPE2U

difeddy
2012-12-01, 16:49
Lol. Det ser rätt bra ut, dock hade jag skippat löparskorna och använt någon sko med hårdare sula. Men jag tror nog på det Spetälsk skrev; du måste ta i mer helt enkelt. Det där såg lätt ut.

slafs
2012-12-01, 16:53
Lol. Det ser rätt bra ut, dock hade jag skippat löparskorna och använt någon sko med hårdare sula. Men jag tror nog på det Spetälsk skrev; du måste ta i mer helt enkelt. Det där såg lätt ut.

Haha jo jag vet, ska köpa några riktiga skor :).

Fler tips uppskattas!

mikaelj
2012-12-01, 16:53
Vad händer när det blir för tungt för dig? Välter du framåt? Fastnar i botten? Faller igenom i botten? Film på så lätta lyft ger inte så mycket.

slafs
2012-12-01, 17:00
Vad händer när det blir för tungt för dig? Välter du framåt? Fastnar i botten? Faller igenom i botten? Film på så lätta lyft ger inte så mycket.

När det blir för tungt så blir formen så kass att det känns som jag kommer skada nått. Jag försöker alltid hålla bra form, men borde jag bara kötta på mer trots att formen blir lidande?
Tex att ryggen rätas upp sist.

Spetälsk
2012-12-01, 17:03
Tycker stilen ser bra ut, en kännare kan tycka annat. håll inte andan under lyftet, andas ut på uppvägen. pressa ut luften. stöna ut den det hjälper när det blir tungt :) hur håller du fötterna? pekar tårna rakt fram eller utåt?

slafs
2012-12-01, 17:06
Tycker stilen ser bra ut, en kännare kan tycka annat. håll inte andan under lyftet, andas ut på uppvägen. pressa ut luften. stöna ut den det hjälper när det blir tungt :) hur håller du fötterna? pekar tårna rakt fram eller utåt?

Ok, ska pröva det. Tårna pekar svagt utåt.

HMS Laestander
2012-12-01, 17:10
Jag tror det smartaste du kan göra är att filma dig själv och därifrån analysera själv vad det är du gör, komma fram till vad du gör fel/rätt och hur du kan rätta till det. Alternativt att du helt enkelt lägger upp klippet och ber om kritik.

Jag skulle verkligen inte se mig som stark i bålen, men den har ännu inte gett mig problem i mina böj (100kg 5x5 just nu).

Spetälsk
2012-12-01, 17:21
När det blir för tungt så blir formen så kass att det känns som jag kommer skada nått. Jag försöker alltid hålla bra form, men borde jag bara kötta på mer trots att formen blir lidande?
Tex att ryggen rätas upp sist.Stilen är delvis självreglerande.köttar du på mer ökar muskelspänningen. jag TROR att du utan vidare kan lägga på 25 kg och klara lika många reps med god form. man ser ingen kraftutveckling på filmen. ingen anspänning. det ser för bekvämt ut för att jag ska kunna tro att det är vad du klarar.

Loke
2012-12-01, 17:40
När det blir för tungt så blir formen så kass att det känns som jag kommer skada nått. Jag försöker alltid hålla bra form, men borde jag bara kötta på mer trots att formen blir lidande?
Tex att ryggen rätas upp sist.

Det gäller ju att hålla koll på vilka fel som har en "inherent" skaderisk, och vilka som endast har en potentiell skaderisk. Visst finns det en potentiell skaderisk i att böja med ryggen, men nästan alla gör så till och från när det är riktigt tungt, några har det som standardteknik. Det blir bara en "inherent" skaderisk om ryggen pga detta kröker sig.

Det är väldigt moraliskt tveksamt att råd kring detta åt någon på internet, men jag håller fast vi min teori att du inte lyckas ta i tillräckligt. Om fula böjar får dig att ta i mer så kommer fula böjar göra dig starkare. Så nu får du välja själv om du vill göra fula böjar :)

Jag kan säga så här dock: Den enda gången då jag avbryter ett set pga teknikfel är om felet skapar smärta. Skapar det inte smärta och jag fick upp mer än tidigare så är det inget fel. Ibland kan det till och med skapa smärta, men vikten gick upp, och då var det ändå rätt. Man kan kanske vara tvungen att tumma på det tankesättet om man vill tillhöra den absoluta eliten, men annars går det utmärkt. Jag har inte sagt hur du ska tänka, endast hur jag tänker :)

mikaelj
2012-12-01, 18:03
När det blir för tungt så blir formen så kass att det känns som jag kommer skada nått. Jag försöker alltid hålla bra form, men borde jag bara kötta på mer trots att formen blir lidande?
Tex att ryggen rätas upp sist.

Vad betyder "kass form"? Filma ett lyft som du anser vara kass form. Det behöver inte vara dödsmaxtungt, men det skall vara utmanande. Det du filmade var för lätta vikter.

Anders The Peak
2012-12-01, 18:11
Film från ett set på 75kg idag. Ursäkta dåliga vinkeln, men det är fotoförbud i mitt gym så var tvungen o smyga lite med filmningen.
Mycket tacksam för tips.


Tror att du står för tätt mellan fötterna och skjuter inte fram höften när du lyfter vikten.

Ett knep är att ha en bänk bakom sig som ger nästan rätt djup så att du känner när du ska vända tills du känner dig säker på övningen.

slafs
2012-12-01, 18:26
Tack för all hjälp. Jag får väl börja köra hårdare och acceptera lite sämre form. Ska även köra 5x3 istället för 5x5.

Tror att du står för tätt mellan fötterna och skjuter inte fram höften när du lyfter vikten.

Ett knep är att ha en bänk bakom sig som ger nästan rätt djup så att du känner när du ska vända tills du känner dig säker på övningen.

Tack för konkreta synpunkter.

Okej, bredare fotställning. Vad menar du med att jag inte skjuter fram höften?

Vad hjälper bänken mig med? Jag går väl ner rätt lagom djupt tycker jag.

Samurai237
2012-12-01, 18:56
Tack för all hjälp. Jag får väl börja köra hårdare och acceptera lite sämre form. Ska även köra 5x3 istället för 5x5.



Tack för konkreta synpunkter.

Okej, bredare fotställning. Vad menar du med att jag inte skjuter fram höften?

Vad hjälper bänken mig med? Jag går väl ner rätt lagom djupt tycker jag.

Det är kanske något sådant här (http://www.youtube.com/watch?v=yha2XAc2qu8)han tänker på med att skjuta fram höften. :)

baldrick
2012-12-01, 19:02
Ser ut som rumpan är för långt bak när du går upp. Tryck fram höften mer när du går upp, så du får in benen under stången och kan tryck bättre.

Jag brukar tänka att ska kännas som att stången är ovanför länden när jag pressar upp.

Men jag är ingen expert och bara en glad amatör.

Fyllot
2012-12-01, 19:06
Okej, bredare fotställning. Vad menar du med att jag inte skjuter fram höften?



Tänk dig att du ska jucka så bollarna hamnar precis under/över stången.

RubberTarzan
2012-12-08, 15:30
Trådkap:

Har tränat rätt regelbundet nu ett tag och ökat bra i det mesta. Kört stronglift enligt manualen senaste månaderna, och återigen bra ökningar.
I allt utom knäböj.

Ha nästan gått bakåt där, och börjar fundera på om jag behöver träna upp några andra muskler innan jag kan ge mig på knäböj...
Står nu och sliter med 70 kg, löjligt.

Inte för att det kanske har någon relevans, men jag tar ju för fan nästan 300 kg i benpress.


Vad göra...?

ceejay
2012-12-08, 16:04
benpress är ointressant.

Kör mer böj. Flera gånger i veckan, tunga 3-5 reppare.

unit731
2012-12-11, 22:34
Vad är det som gör att vissa är starka i knäböj, medan andra är svaga? Om vi pratar samma storlek på personerna. Är man svag i stabilitetsmusklerna eller liknande?

Själv kör jag 130kg*10 i knäböj, kör inte "djupa" men går ner mer än 90 grader iaf, vet inte vad jag maxar, medan jag med nöd och neppe tar 120*1 i marklyft.

(105kg*1 i bänk om det kan vara nyttig info)

Min rygg (djupmuskulaturen) är nog mest utvecklad av det jag har på kroppen och några monster ben har jag inte, så det är ju lite konstigt...?

Är 183, väger 74, har både långa armar och långa ben.

Edit:
Något som iaf hjälper mig när det börjar gå segt i knäböj, är att ta i utav bara helvete med magen.

ceejay
2012-12-11, 22:46
Vad är det som gör att vissa är starka i knäböj, medan andra är svaga? Om vi pratar samma storlek på personerna. Är man svag i stabilitetsmusklerna eller liknande?

Själv kör jag 130kg*10 i knäböj, kör inte "djupa" men går ner mer än 90 grader iaf, vet inte vad jag maxar, medan jag med nöd och neppe tar 120*1 i marklyft.

(105kg*1 i bänk om det kan vara nyttig info)

Min rygg (djupmuskulaturen) är nog mest utvecklad av det jag har på kroppen och några monster ben har jag inte, så det är ju lite konstigt...?

Är 183, väger 74, har både långa armar och långa ben.

Edit:
Något som iaf hjälper mig när det börjar gå segt i knäböj, är att ta i utav bara helvete med magen.
Böj på benen. Du ska inte kunna marka mindre än du böjer.

Folk är svaga för att de tränar för lite. Det är inte bara muskler som spelar roll, utan också nervaktivering, förmågan att använda så mycket av musklernas kapacitet som möjligt. Det är en av anledningarna till att jag böjer varje dag.

unit731
2012-12-11, 23:23
Böj på benen. Du ska inte kunna marka mindre än du böjer.

Folk är svaga för att de tränar för lite. Det är inte bara muskler som spelar roll, utan också nervaktivering, förmågan att använda så mycket av musklernas kapacitet som möjligt. Det är en av anledningarna till att jag böjer varje dag.

Det spelar ingen roll om jag kör djupa eller inte, jag tar mer i böj än i mark oavsett. Sen belastas framsida lår mer av 90graders/parallell mot golvet böjar än av djupa ass to ground böjar, eftersom du orkar mer vikt. Det som sker mellan 90 grader och pararell böj fram till ass to ground är att ditt ass och baksida lår tar över.

ceejay
2012-12-11, 23:31
Då har du inte maxat i mark ordentligt.

Vad försöker du förklara för mig? Att du inte vill gå djupare?

snelhest
2012-12-11, 23:51
90 grader är verkligen inte samma sak som parallellt så sluta skriv dem tillsammans

NNIF
2012-12-12, 08:12
Det spelar ingen roll om jag kör djupa eller inte, jag tar mer i böj än i mark oavsett. Sen belastas framsida lår mer av 90graders/parallell mot golvet böjar än av djupa ass to ground böjar, eftersom du orkar mer vikt. Det som sker mellan 90 grader och pararell böj fram till ass to ground är att ditt ass och baksida lår tar över.

negativa saker av att inte böja under parallellt:

- större skaderisk för knäna
- du kommer inte att arbeta i musklernas fulla längd = du blir stel(are)
- vastus medialis aktiveras mer ju djupare du böjer (droppen på framsida lår)

spoon
2012-12-12, 08:58
Film från ett set på 75kg idag. Ursäkta dåliga vinkeln, men det är fotoförbud i mitt gym så var tvungen o smyga lite med filmningen.
Mycket tacksam för tips.
sFj8DkIPE2U

Jag tycker böjarna ser helt okej ut. Du skulle kanske tjäna på att ha en lite bredare fotställning. Men jag tycker att du borde byta schema och köra lite färre repetitioner.

Testa det här schemat i sex veckor och se om det händer något.
http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/RussianSquatProgramGenerator.html

unit731
2012-12-12, 09:12
Då har du inte maxat i mark ordentligt.

Vad försöker du förklara för mig? Att du inte vill gå djupare?

Hehe, korrekt. Kör raka/strikta, eller vad det nu kallas, marklyft för rumpa och baksida lår. Ibland lårcurl.

90 grader är verkligen inte samma sak som parallellt så sluta skriv dem tillsammans

När jag skrev det, hur jag kör knäböj, så menade jag att jag går ned tills jag hamnar mellan 90grader i knäled och låren parallellt med golv. Mellan dessa två, get it? :naughty:

negativa saker av att inte böja under parallellt:

- större skaderisk för knäna
- du kommer inte att arbeta i musklernas fulla längd = du blir stel(are)
- vastus medialis aktiveras mer ju djupare du böjer (droppen på framsida lår)

Jag har läst att framsida lår främst har sin aktivering mellan 70 till 90grader i knäled, att rumpan och baksida lår mer eller mindre tar över om du går djupare. Vad som stämmer vet jag inte, har dessvärre inga källor så jag bollar över detta till någon annan.

Kör man djupa så orkar man inte lika mycket eftersom man går ned till bottenläget, medan det är "lätt" när man befinner sig mellan 70 och 90 grader i knäled = framsida belastas inte lika mycket? Det är därför jag inte kör djupa.

*hug*

Pepz
2012-12-12, 09:20
Jag har läst att framsida lår främst har sin aktivering mellan 70 till 90grader i knäled, att rumpan och baksida lår mer eller mindre tar över om du går djupare. Vad som stämmer vet jag inte, har dessvärre inga källor så jag bollar över detta till någon annan.

Kör man djupa så orkar man inte lika mycket eftersom man går ned till bottenläget, medan det är "lätt" när man befinner sig mellan 70 och 90 grader i knäled = framsida belastas inte lika mycket? Det är därför jag inte kör djupa.



låter lite dumt imho.
se inte knäböj som en framsida lår-övning utan som en underkroppsövning, kör fullt djup som du har rörlighet för. Vill du fokusera på låren kör till 90grader i benpress och lägg till benspark

spoon
2012-12-12, 09:21
unit731 kan starta en egen tråd om han vill ha tips om hur han ska förbättra sin mark.

slafs
2012-12-12, 09:30
Jag tycker böjarna ser helt okej ut. Du skulle kanske tjäna på att ha en lite bredare fotställning. Men jag tycker att du borde byta schema och köra lite färre repetitioner.

Testa det här schemat i sex veckor och se om det händer något.
http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/RussianSquatProgramGenerator.html

Yes. Jag har börjat med bredare fotställning och lägre reps (5x3). Försöker även få fram höften mer, men har lite svårt med det. Får se om jag ökar bättre nu!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

exevision
2012-12-12, 09:33
negativa saker av att inte böja under parallellt:

- större skaderisk för knäna
- du kommer inte att arbeta i musklernas fulla längd = du blir stel(are)
- vastus medialis aktiveras mer ju djupare du böjer (droppen på framsida lår)

Varför skulle skaderisken för knäna vara högre om man böjer till parallellt och inte djupare?

Pepz
2012-12-12, 09:45
Varför skulle skaderisken för knäna vara högre om man böjer till parallellt och inte djupare?

knäna är som "svagast" i 90grader i knäleden. och du kan dessutom hantera väldans mycket mer vikt= mer belastning på knät


jag ser det mer som att om du blir stark från 90grader och upp, vad händer när du väl hamnar under 90grader någon gång i vardagen eller i träningen? skada?

NNIF
2012-12-12, 09:51
Varför skulle skaderisken för knäna vara högre om man böjer till parallellt och inte djupare?

parallellt är "okej" - 90grader är värst

mycket större skuvkrafter annars

exevision
2012-12-12, 10:00
Jo, 90 grader i knävecket är ju bara töntigt. Men parallellt borde ju vara helt okej.

Sokrates696
2012-12-12, 11:36
Vad är det för skillnad på parallell och 90 grader? :confused:
I min tankevärld så är det same same.

/Tommy.

andeem
2012-12-12, 11:46
Vad är det för skillnad på parallell och 90 grader? :confused:
I min tankevärld så är det same same.90 grader i knäleden gör att låret är parallellt med golvet om du lyckas hålla underbenet vertikalt. Men eftersom underbenet lutar framåt hamnar låret närmare 45 grader mot golvet.

Sokrates696
2012-12-12, 11:48
90 grader i knäleden gör att låret är parallellt med golvet om du lyckas hålla underbenet vertikalt. Men eftersom underbenet lutar framåt hamnar låret närmare 45 grader mot golvet.

Ok, då fattar jag. Tack. :)

/Tommy.

tb1981
2012-12-12, 11:49
Vad är det för skillnad på parallell och 90 grader? :confused:
I min tankevärld så är det same same.

/Tommy.


parallellt är när du har höftleden parallellt i förhållande till knäleden.

90 grader i knäleden är inte samma djup. Eftersom knäna skjuts framåt mycket i förhållande mot fotleden när du böjer.

andeem
2012-12-12, 11:51
90 gradersböj kallas även nigning.

unit731
2012-12-28, 13:09
Körde djupa sist jag körde ben, bara för att prova. Reppade på 100kg. Var ganska tungt när man skulle upp, mellan bottenläget och parallellt med golv. Blir nog att fortsätta med det. Tyckte inte det tog lika mycket i framsida, som väntat, det var inte ens tungt när man kom förbi parallellt med golv, men det kändes däremot som varenda muskel i benen tränades. Det är smått segt att sätta sig och köra lårcurl eller köra raka marklyft efter 15 set knäböj för att få med baksida och rumpa, så fortsätter med djupa där hela benen tränas. ;)