handdator

Visa fullständig version : Leva på gröt?


sp0941
2012-11-30, 16:25
Jag har en liten fundering kring hur pass "bra"/"dålig" det kan tänkas vara att under en begränsad period, säg 1 månad, mer eller mindre uteslutande lägga upp kosten såhär:


250g nötfärs
500g kvarg
300g mjölk
10g rapsolja (i gröt/proteindrink)
1 proteindrink

Sammantaget ger detta en (avrundad) macro-fördelning á:

220g protein
350g kolhydrater
90g fett

ca 3100 kcal


Jag resonerar som så, att hur tråkig det en må vara, så borde ju detta upplägg under bulk vara fullt acceptabelt, eller? Med reservation för vissa mindre ändringar t.ex byta ut lite havre mot pasta/ris/potatis och eller/ byta ut nötfärsen mot kyckling/tonfisk ibland och sedan slänga på ett vitamintillskott.

Jag är inte ute efter personliga åsikter om hur gott eller "roligt" detta upplägg är. Det jag vill veta är om det kan ha några direkt negativa effekter på träningen och/eller kroppen/hälsan i övrigt när det bara rör sig om en kortare period.

edit: När jag ändå är igång, en till liten fråga som avviker från tråden. Jag försöker bulka långsamt nu sen jag avslutade en 5 månader lång deff för 1 månad sen. Försöker ligga på 300kcal överskott. Är det bara "waste of bulk" att tänka att man eventuellt skulle skippa överskottet vissa dagar och ligga på kaloribalans?, (läs; de dagar man vilar från träningen)


Whatchu sayin' Kolo?

1684_
2012-11-30, 18:22
Ptja, nått bär å frukt vore väl fint, omega 3 å lite extra järn med så,.

Fishtank
2012-11-30, 19:59
Ptja, nått bär å frukt vore väl fint, omega 3 å lite extra järn med så,.

+1

Lite blanade i gröten och skippa lite av din rapsolja och byt ut mot friggs omega 3 så är problemet löst.
Kanske lite grönsaker löst som tilltugg också.

Morty
2012-11-30, 20:30
Jag fattar inte, det är ju inget att göra gröt på i din matlista? Har du glömt att skriva ut havregryn?

Eversmooth
2012-11-30, 20:51
Köttgröt?

sp0941
2012-11-30, 21:00
My bad, 500g havregryn!

Fugly
2012-11-30, 21:02
Lol, det var en hel del havregryn! Förbered dig för att vara lite orolig i magen, i alla fall i början av dieten.

Morty
2012-11-30, 21:12
My bad, 500g havregryn!

Åh herregud det vet jag inte ens om jag klarar i grötform varje dag.

phoenix91
2012-11-30, 23:16
Tänk på att det är en hel del antinutrienter, fytinsyra osv i t.ex. havregryn, vilka blockerar visst upptag av mineraler och till viss del även protein.

Känns som att du lär få vitaminbrist om du överkonsumerar gröt samtidigt som du får i dig minimalt med nyttigheter från frukt o grönt.

clappen
2012-11-30, 23:27
1 månad kan du nog klara dig på en sån diet, inte rekommenderat kanske och inte direkt optimalt men du kommer inte dö. Längre perioder borde du verkligen inte köra en sån extrem diet. :)

sp0941
2012-11-30, 23:53
Tack för svar och input, då vet jag! :)

Självklart kommer jag äta en occasional fruit everynow and then och grönsaker på daglig basis samt standard vitamintillskot. Räknar bara inte med sllad och grönsakerna i kaloribudgeten.

Detta är bara för en månad framöver då jag åkte på en utgift á 7000kr som jag INTE hade räknat med att behöva betala i en tid av julklappar och stunande utlandsresa! :) Drf blev denna kostplan aktuell. I annat fall skulle jag aldrig vilja tråka sönder min bulk på det sättet när det äntligen finns rum för att äta lite godare om än fortfarande nyttigt och strikt.

Tänk på att det är en hel del antinutrienter, fytinsyra osv i t.ex. havregryn, vilka blockerar visst upptag av mineraler och till viss del även protein.

Känns som att du lär få vitaminbrist om du överkonsumerar gröt samtidigt som du får i dig minimalt med nyttigheter från frukt o grönt.

Har deffat på mer eller mindre exakt samma kost, men med betydligt mindre havre. Endast 50g till frukosten. Sen har jag mer eller mindre uteslutande levt på pasta/ris, nötfärs och kvar samt ägg, under 5 månader. Jag har inte märkt av någon vitaminbrist. Fast, å andra sidan kanske det är saker som "hänt" som jag inte känner/märker av? Eller så kanske mina multivitaminkapslar och lite frukt och grönt täckt den eventuella vitaminbrist som skulle kunnat inträffa?


Sist men inte minst; någon som har lust att svara på tanken om det är dumt att försöka pricka kaloribalans de dagar jag vilar eller om jag bara borde fortsätta ligga på samma överskott varje dag?

Mvh

exevision
2012-12-01, 15:09
Tänk på att det är en hel del antinutrienter, fytinsyra osv i t.ex. havregryn, vilka blockerar visst upptag av mineraler och till viss del även protein.


Man kan ju äta gröt gjord på dinkelflingor. Som jag förstår det så innehåller dinkel rätt så lite fytinsyra?

Frantic
2012-12-01, 15:13
Om det är ekonomin som styr kanske du kan överväga potatis också. Det är gott och billigt

sp0941
2012-12-01, 15:16
Om det är ekonomin som styr kanske du kan överväga potatis också. Det är gott och billigt

Det är väl eknomin som styr. Men det blir ingen grötdiet här inte. Magen klagade kraftigt på "bara" 300gram havregryn haha. Blir pasta/ris ist.

Akada
2012-12-01, 17:04
Pasta kan du väl hitta för 6-7kr/kg om du letar en smula? Billigt ris för 12-13, så kan du variera lite. Gröt till frukost, ris till lunch och pasta till middag.

Eller ris hela vägen, det är gott!

exevision
2012-12-01, 17:17
Magen klarar nog dinkelflingor bättre. Men det är dyrare än havregryn.

Morty
2012-12-01, 21:32
Tänk på att det är en hel del antinutrienter, fytinsyra osv i t.ex. havregryn, vilka blockerar visst upptag av mineraler och till viss del även protein.

Känns som att du lär få vitaminbrist om du överkonsumerar gröt samtidigt som du får i dig minimalt med nyttigheter från frukt o grönt.

http://www.roflcat.com/images/cats/Nope.jpg

500g havre ger massor av mikronutrienter och mer fytinsyra gör inte att större och större andel av mikronutrienterna försvinner, speciellt inte så pass extremt att det blir negativt (ger brist).

Däremot touchar du något väldigt viktigt: Inga grönsaker, ingen frukt. Minimalt med vitamin C. Inte alls bra.

Sniggel
2012-12-01, 22:01
Typ som Morty säger. Klart ett halvt kg havregryn om dagen innebär massor med vitaminer/mineraler. Ang c-vitamin så verkar det dock som om det åts grönsaker men att det inte skrevs ut i första inlägget.

Bendermannen
2012-12-02, 00:53
Backar upp vad som redan sagts angående fytinsyra: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52010

Havregryn är ju valsade korn av havre. Kornen är torkade och rostade innan valsningen så att alla enzymer, inklusive fytaserna, är denaturerade. Det finns alltså inga aktiva fytaser kvar.

phoenix91
2012-12-03, 09:33
http://www.roflcat.com/images/cats/Nope.jpg

500g havre ger massor av mikronutrienter och mer fytinsyra gör inte att större och större andel av mikronutrienterna försvinner, speciellt inte så pass extremt att det blir negativt (ger brist).

Däremot touchar du något väldigt viktigt: Inga grönsaker, ingen frukt. Minimalt med vitamin C. Inte alls bra.

Hur menar du nu? Fytinsyran bildar ju fytater, (salter av fytinsyra och mineraler), således borde väl andelen "försvinnande" mikronutrienter vara proportionellt mot hur mycket havre man äter. (Självklart inte exponentiellt på något sätt, men det har jag väl inte sagt heller?)

Visst att havre har mycket nyttigt, men det ger knappast 100%-igt av allt, och i min hjärna så borde det stora intaget fytinsyra kunna blockera även lite av de nyttigheter TS får i sig från annat.

Typ som Morty säger. Klart ett halvt kg havregryn om dagen innebär massor med vitaminer/mineraler. Ang c-vitamin så verkar det dock som om det åts grönsaker men att det inte skrevs ut i första inlägget.

Backar upp vad som redan sagts angående fytinsyra: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52010
På vilket sätt backar du upp det? Du talar snarare mot de övriga, då de valsade havregrynen får drastiskt minskad halv av fytaSER, enzymet som vid t.ex. blötläggning kan bryta ned fytinsyran.

Stor skillnad på fytinsyra, fytaSER och fytaTER.

Morty
2012-12-03, 09:43
Hur menar du nu? Fytinsyran bildar ju fytater, (salter av fytinsyra och mineraler), således borde väl andelen "försvinnande" mikronutrienter vara proportionellt mot hur mycket havre man äter. (Självklart inte exponentiellt på något sätt, men det har jag väl inte sagt heller?)

Visst att havre har mycket nyttigt, men det ger knappast 100%-igt av allt, och i min hjärna så borde det stora intaget fytinsyra kunna blockera även lite av de nyttigheter TS får i sig från annat.



Den större mängden havre gör säkert så att större mängd mikronutrienter inte absorberas, men ger samtidigt oerhört mycket mer mikronutrienter i sig. För att det skulle leda till brister, som du säger, så måste malabsorbtionen öka exponentiellt och det gör det inte.

Enda "låga" vitaminen i den dieten som TS nämner är ju D.

phoenix91
2012-12-03, 09:44
Man kan ju äta gröt gjord på dinkelflingor. Som jag förstår det så innehåller dinkel rätt så lite fytinsyra?

Det är möjligt, men när de valsar och ångpreparear det för att göra flingor, så förstörs fytaserna som annars kunnat bryta ned fytinsyran vid till exempel blötläggning.

Bättre är då att använda icke-preparerade sädesslag, förslagsvis 4-korn-kross från saltåkvarn, vilket jag sjävl äter ibland, efter att de varit blötlagda i 12 timmar. Tar tyvärr 30 min att koka just pga att de inte är prearerade, men det känns det värt.

phoenix91
2012-12-03, 09:56
Den större mängden havre gör säkert så att större mängd mikronutrienter inte absorberas, men ger samtidigt oerhört mycket mer mikronutrienter i sig. För att det skulle leda till brister, som du säger, så måste malabsorbtionen öka exponentiellt och det gör det inte.

Enda "låga" vitaminen i den dieten som TS nämner är ju D.

Känns väl tveksamt att denna diet skulle täcka alla vitamin/mineral/spårämnes-behov, med tanke på alla rekomendationer om 500g grönt / dag.

C-vitaminintaget för TS blir 0, A-vitamin grymt nära 0, selen under 50% av rdi.. osv. D-vitamin lär dock täckas av mjölken, då TS troligen väljer berikad, typ mellanmjölk.

Bendermannen
2012-12-03, 11:04
På vilket sätt backar du upp det?

På inget sätt. Får låta bli att försöka komma med vettiga inlägg när jag egentligen borde sova. :em:

Morty
2012-12-03, 11:28
Känns väl tveksamt att denna diet skulle täcka alla vitamin/mineral/spårämnes-behov, med tanke på alla rekomendationer om 500g grönt / dag.

C-vitaminintaget för TS blir 0, A-vitamin grymt nära 0, selen under 50% av rdi.. osv. D-vitamin lär dock täckas av mjölken, då TS troligen väljer berikad, typ mellanmjölk.

Jo, C sa jag ju tidigare att det måste tas upp med lite frukt eller liknande. A når nog inte RDI, men blir ju absolut inte 0. Mjölk, kvarg, proteinpulver och kött innehåller ju en del A. RDI av selen täcks, vad använder du för näringstabeller egentligen??

Slartibartfast
2012-12-03, 11:29
Jag käkar 200 gram okokta havregryn varje dag. Det är själva ryggraden i min kosthållning. Utan dem skulle jag helt enkelt inte komma upp i den energimängd jag behöver. Äter också minst 200 g grönsaker om dagen.

Angående fytinsyran, som hämmar upptaget av mikronutrienter, tänker jag lite att det är samma princip som när folk säger att kaffe är vätskedrivande. Det driver inte ut lika mycket dom det tillför, så balansen är iaf positiv. Det får mig att sova bättre på nätterna.

phoenix91
2012-12-03, 14:06
Jo, C sa jag ju tidigare att det måste tas upp med lite frukt eller liknande. A når nog inte RDI, men blir ju absolut inte 0. Mjölk, kvarg, proteinpulver och kött innehåller ju en del A. RDI av selen täcks, vad använder du för näringstabeller egentligen??

Skrev ju att a var nära 0. Tog första bästa träffen på Google, tror det var matkalkyl.se, gissade att de tog från sov som alla andra. Kanske läste illa, men vidhåller att man mig ej når rdi i tillräckligt många, spec inte om man faktiskt skall dra bort en del från näringsämnena från havre av redan nämnd anledning.

500g fyrkornskross som jag nämnde skulle nog vara bättre, kan nog lägga 30 m på o koka, när det är så mycket...

Såg inte ditt inlägg om c.

phoenix91
2012-12-03, 14:08
Jag käkar 200 gram okokta havregryn varje dag. Det är själva ryggraden i min kosthållning. Utan dem skulle jag helt enkelt inte komma upp i den energimängd jag behöver. Äter också minst 200 g grönsaker om dagen.

Angående fytinsyran, som hämmar upptaget av mikronutrienter, tänker jag lite att det är samma princip som när folk säger att kaffe är vätskedrivande. Det driver inte ut lika mycket dom det tillför, så balansen är iaf positiv. Det får mig att sova bättre på nätterna.

Visst, säkert positivt, men är det TILLRÄCKLIGT positivt? Om man ligger på gräns enligt tabell, så lär man vara under pga antinutrienter.