handdator

Visa fullständig version : Hur högt kan jag ha stången? (knäböj)


SteelPulse
2012-11-30, 12:09
Hej,

Jag tycker jag är klen i knäböj, kör 5x5 SL och är uppe på 82.5 kg och får kämpa som en idiot (längd 170 cm vikt 70kg).

Sist jag körde, testade jag att flytta upp stången en aning, körde inte "low bar" innan, och märkte att jag fick betydligt mer kraft. Jag testade även att flytta tillbaka stången som jag brukade köra, vilket resulterade i att jag inte kom upp i huvudtaget. Så det är stor skillnad.

Med stången lite högre upp på nacken känner jag mig öm som fan efteråt och är orolig att det ska vara farligt, det känns som att med förra placeringen låg stången mer på ryggmusklerna vilket kändes mer sunt.

Hur försiktig bör jag vara ang stångplaceing? Det gör inte direkt ont med den nya placeringen, men det känns som den ligger mer mot ben än muskler.

Finns det nåt annat sätt att kompensera så att jag slipper flytta upp stången, tyder hög stångplacering på nån svaghet i nån av de involverade musklerna?

Jag vet att det är en lite vag fråga, men ni kanske har några tankar och tips iaf?

Tack!

drakfelt
2012-11-30, 12:20
Jag vet inte hur din fotplacering ser ut, men hög stångplacering är vanligast inom OL-böj (Tyngdlyftningsböj) och låg inom SL-böj (styrkelyftsböj)

I SL-böj har man även en bredare fotställning jämfört med OL-böj.

Det är väldigt individuellt vilken sorts böj som gör dig starkast, jag personligen är starkare i OL-böj jämfört med SL-böj men det är väldigt många som upplever att de blir _mycket_ starkare med SL-teknik.

Ang. stångplacering så är det säkert bara att dina trapezius är lite ovana av att ha en tung stång vilande på sig och du kommer snart att vänja dig. Du ska givetvis inte ha stången så högt att den ligger och skaver mot nack-kotorna.

Rahf
2012-11-30, 12:21
Stången ska ligga på trapezius, och det är viktigt att du klämmer upp dem för att få en bra 'kudde' att lägga vikten på.

http://learntosquat.com/4/4.1/image1.jpg

http://www.dieselcrew.com/wp-content/uploads/2009/04/vid00185_0001-300x224.jpg

drakfelt
2012-11-30, 12:22
En sån bild kanske man skulle lagt upp. Bra Rahf :thumbup:

Rahf
2012-11-30, 12:24
:em:*cupid*

SteelPulse
2012-11-30, 12:27
Rahf och drakfelt, tack för mycket bra svar. Jag gissar att jag hade ett mellanting mellan low och high innan.

här är ett klipp med lite lättare vikter, vet inte om det säger er nåt?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NlD5oxM6ad8#t=16s

drakfelt
2012-11-30, 12:30
Rahf och drakfelt, tack för mycket bra svar. Jag gissar att jag hade ett mellanting mellan low och high innan.

här är ett klipp med lite lättare vikter, vet inte om det säger er nåt?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NlD5oxM6ad8#t=16s

Svårt att säga var du har stången i just det klippet, den ser ut att ligga rätt högt tycker jag.

Du skulle helt klart kunna gå djupare. (Det är absolut inget tvång, men OM du undrar så är den en bit ifrån godkänt tävlingsdjup)

PowerSlize
2012-11-30, 12:30
Rahf och drakfelt, tack för mycket bra svar. Jag gissar att jag hade ett mellanting mellan low och high innan.

här är ett klipp med lite lättare vikter, vet inte om det säger er nåt?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NlD5oxM6ad8#t=16s

prova bredare stance så kanske du kan gå ned djupare och även blir stabilare.. det såg inte stabilt ut.

Anders The Peak
2012-11-30, 12:30
Jag tror att du stå för tätt med fötterna försök att bredda och spänn magen och tryck fast stången, samt tänk på att pressa knäna utåt när du knäböjer.

Stryc9
2012-11-30, 12:31
Har de ingen sådan där ihålig skumgummirulle att trä på stången på gymet?

krellik
2012-11-30, 12:33
Har de ingen sådan där ihålig skumgummirulle att trä på stången på gymet?

Ingen höjdare...

drakfelt
2012-11-30, 12:35
Har de ingen sådan där ihålig skumgummirulle att trä på stången på gymet?

Det är väl ändå inget som är nödvändigt? Jag föreslår helt klart att skippa gummirullen och härda ut de fåtalet veckor det krävs för att vänja kroppen vid en stång vilande på trapzen.

För övrigt; som Anders säger (och lite till)


-Tryck ut och fram knäna
-Skapa ett ordentligt buktryck genom att ta ett djupt andetag och flexa magen (på detta viset bröstar du nästan upp dig per automatik) Du kan sedan börja blåsa ut luften på vägen upp när det börjar bli tungt.

SteelPulse
2012-11-30, 12:37
Svårt att säga var du har stången i just det klippet, den ser ut att ligga rätt högt tycker jag.

Du skulle helt klart kunna gå djupare. (Det är absolut inget tvång, men OM du undrar så är den en bit ifrån godkänt tävlingsdjup)Jag vet. JAg vågar inte gå djupare, även om jag efter det klippet har blivit mer konsekvent i hur djupt jag går, eftersom jag får nån känning i landrygg. Jag siktar ju absolut inte på nån tävling som ni förstår. Men visst strävar jag efter mer djup.


prova bredare stance så kanske du kan gå ned djupare och även blir stabilare.. det såg inte stabilt ut. Jag kanske ska göra det. Nu står jag axelbrett, räknas det som smalt?

Jag tror att du stå för tätt med fötterna försök att bredda och spänn magen och tryck fast stången, samt tänk på att pressa knäna utåt när du knäböjer.Tack. Jag jobbar på samtliga punkter. Ibland undrar jag om jag borde träna nån magövning som har bra överföring på bojen.

SteelPulse
2012-11-30, 12:39
Har de ingen sådan där ihålig skumgummirulle att trä på stången på gymet?Inte bra för egot :d
Det är väl ändå inget som är nödvändigt? Jag föreslår helt klart att skippa gummirullen och härda ut de fåtalet veckor det krävs för att vänja kroppen vid en stång vilande på trapzen.

För övrigt; som Anders säger (och lite till)


-Tryck ut och fram knäna
-Skapa ett ordentligt buktryck genom att ta ett djupt andetag och flexa magen (på detta viset bröstar du nästan upp dig per automatik) Du kan sedan börja blåsa ut luften på vägen upp när det börjar bli tungt.Tack för bra tips!

Jag ska köra idag igen så jag filmar och lägger ut, så får vi se vad ni säger.


Jag kan ju säga såhär, det känns inte ok att vara svag i knäböj, varje morgon jag vaknar är ett lidande.

Rahf
2012-11-30, 12:41
På låga vikter så är det främst den dåliga kroppskontrollen och tekniken som kastar gammal snus i ansiktet på en. Anders gav bra råd i det här fallet.

Magträning är alltid bra, men att fokusera på basövningar kommer ge överföring i form av bålstabilitet.

drakfelt
2012-11-30, 12:42
Jag vet. JAg vågar inte gå djupare, även om jag efter det klippet har blivit mer konsekvent i hur djupt jag går, eftersom jag får nån känning i landrygg. Jag siktar ju absolut inte på nån tävling som ni förstår. Men visst strävar jag efter mer djup.


Jag kanske ska göra det. Nu står jag axelbrett, räknas det som smalt?

Tack. Jag jobbar på samtliga punkter. Ibland undrar jag om jag borde träna nån magövning som har bra överföring på bojen.

Prova följande för ökad rörlighet och bålstyrka/stabilitet så tror jag att du successivt kan börja gå djupare:

- Tänj, tänj och åter tänj. Baksida/framsida lår, sätesmuskulatur, höftböjare, ljumskar, FOTLEDER. Bara att googla fram övningar för detta.

-Ett bra tips för att tänja en viss övning (tyngdlyftare brukar använda sig av detta) är att helt enkelt sätta dig i den ställning med full belastning i ett par minuter. Tex. bottenläge i böj och verkligen trycka ut fotleder och knän. Se till att ha passare så att du kommer upp igen ;)

-Kör marklyft (om du inte redan gör det) för att stärka upp bålmuskulatur(japp, ryggmuskulaturen hör även den till bålen)

SteelPulse
2012-11-30, 12:44
På låga vikter så är det främst den dåliga kroppskontrollen och tekniken som kastar gammal snus i ansiktet på en. Anders gav bra råd i det här fallet.

Magträning är alltid bra, men att fokusera på basövningar kommer ge överföring i form av bålstabilitet.Det du menar är alltså att det inte behöver vara brist på styrka?

Jag kör ju SL 5x5, så det blir inget annat än basövn.

SteelPulse
2012-11-30, 12:50
Prova följande för ökad rörlighet och bålstyrka/stabilitet så tror jag att du successivt kan börja gå djupare:

- Tänj, tänj och åter tänj. Baksida/framsida lår, sätesmuskulatur, höftböjare, ljumskar, FOTLEDER. Bara att googla fram övningar för detta.

-Ett bra tips för att tänja en viss övning (tyngdlyftare brukar använda sig av detta) är att helt enkelt sätta dig i den ställning med full belastning i ett par minuter. Tex. bottenläge i böj och verkligen trycka ut fotleder och knän. Se till att ha passare så att du kommer upp igen ;)

-Kör marklyft (om du inte redan gör det) för att stärka upp bålmuskulatur(japp, ryggmuskulaturen hör även den till bålen)Marklyft körs och går bra.

Jag tror att rörligheten i fotleder är okej. Det som är värst är väl baksida ben. Om jag jag ligger ner på rygg, kan jag absolut inte resa det ena benet 90 grader.

Är mitt snåla djup en begränsning för hur tungt jag lyfta? Återigen, jag har inga tävlingsambitioner, men vill ha adekvat träning från mina knöböj.


För att sammanfatta; jag känner alltså hur det stramar i ländrygg när jag går så djupt att vaderna nuddar baksida lår.

drakfelt
2012-11-30, 12:55
Marklyft körs och går bra.

Jag tror att rörligheten i fotleder är okej. Det som är värst är väl baksida ben. Om jag jag ligger ner på rygg, kan jag absolut inte resa det ena benet 90 grader.

Är mitt snåla djup en begränsning för hur tungt jag lyfta? Återigen, jag har inga tävlingsambitioner, men vill ha adekvat träning från mina knöböj.


För att sammanfatta; jag känner alltså hur det stramar i ländrygg när jag går så djupt att vaderna nuddar baksida lår.

Minskat djup brukar snarare medföra att man orkar lyfta mer. Inte med det sagt att man är starkare, dock.

Tänj låren ordentligt! Notera att resultat av stretching inte är något som kommer efter ett tillfälle utan bör skötas regelbundet under en längre tidsperiod för maximal utdelning.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

SteelPulse
2012-11-30, 12:57
Hur ofta måste jag stretcha för utdelning. Räcker inte 10 min efter passen (kör tre ggr/vecka)?

drakfelt
2012-11-30, 13:01
Hur ofta måste jag stretcha för utdelning. Räcker inte 10 min efter passen (kör tre ggr/vecka)?

Det är inte omöjligt att det hade räckt men du får ju titta på vilket behov du har - är du själv nöjd med din rörlighet, djup och form i knäböj?

Om svaret på ovanstående fråga är nej så föreslår jag att du stretchar oftare och riktigt ordentligt. Testa ett program för ökad styrka i knäböj kanske? Smolov/smolov jr har jag hört ska ge goda resultat och frekvensen på träningen kommer göra dig stensäker på knäböj efter avslutat program.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

SteelPulse
2012-11-30, 13:04
Det är inte omöjligt att det hade räckt men du får ju titta på vilket behov du har - är du själv nöjd med din rörlighet, djup och form i knäböj?

Om svaret på ovanstående fråga är nej så föreslår jag att du stretchar oftare och riktigt ordentligt. Testa ett program för ökad styrka i knäböj kanske? Smolov/smolov jr har jag hört ska ge goda resultat och frekvensen på träningen kommer göra dig stensäker på knäböj efter avslutat program.


Sent from my iPad using Tapatalk HDFat jag har bara kört 9 veckor SL och det är ju rätt mycket böj i det programmet. Är rädd för att tappa fokus om jag byter program.

Ang stretchen så är ju ditt svar bra, det räcker uppenbarligen inte med det jag stretchar nu.

mikaelj
2012-11-30, 13:15
Läs här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192144&highlight=kat

SteelPulse
2012-11-30, 13:24
Läs här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192144&highlight=katBra skit, tack!

SteelPulse
2012-11-30, 13:26
Är det galenskap att stretcha lite mellan seten?

Ronn
2012-11-30, 13:30
Är det galenskap att stretcha lite mellan seten?

Stretcha på vilodagar in my opinion.

SteelPulse
2012-11-30, 13:35
Stretcha på vilodagar in my opinion.Ok, men man bör väl vara varm först, eller?

drakfelt
2012-11-30, 13:38
Ok, men man bör väl vara varm först, eller?

Börja stretchen lugnt och försiktigt så är det inga problem.

Och nej, du bör inte stretcha mellan seten, det kan reducera din styrka akut.


Postat via en mobil enhet

z_bumbi
2012-11-30, 13:40
Komplicera det inte så mycket. Du har startat ett antal trådar eller skrivit liknande inlägg/frågor tidigare men hur mycket av det du har fått råd där har du tagit till dig och faktiskt testat? Var konsekvent och öva på tekniken då du redan har fått alla pusselbitarna som krävs.

Vill du stretcha för att du tror det är lösningen så gör det men det är ingen exakt vetenskap, det går utmärkt att stretcha innan träningen, töja lite mellan seten, stretcha efter träningen och/eller stretcha på andra dagar. Gör det helt enkelt där det blir av.

Ronn
2012-11-30, 13:44
Ok, men man bör väl vara varm först, eller?

Jag kör ett uppvärmningsset innan arbetssetten i alla övningar, testa dig fram vad som passar dig, vissa gillar att lägga ner mycket tid på uppvärmning.

SteelPulse
2012-11-30, 13:58
Komplicera det inte så mycket. Du har startat ett antal trådar eller skrivit liknande inlägg/frågor tidigare men hur mycket av det du har fått råd där har du tagit till dig och faktiskt testat? Var konsekvent och öva på tekniken då du redan har fått alla pusselbitarna som krävs.

Vill du stretcha för att du tror det är lösningen så gör det men det är ingen exakt vetenskap, det går utmärkt att stretcha innan träningen, töja lite mellan seten, stretcha efter träningen och/eller stretcha på andra dagar. Gör det helt enkelt där det blir av.Tack.

Jag förstår inte riktigt, vad menar du med startat antal andra trådar/frågat förut. Självklart har jag tagit till mig allt som jag frågat tidigare, eller iaf försökt göra detta. Tycker du trådstarten var överflödig?

stromming
2012-11-30, 15:20
Tack.

Jag förstår inte riktigt, vad menar du med startat antal andra trådar/frågat förut. Självklart har jag tagit till mig allt som jag frågat tidigare, eller iaf försökt göra detta. Tycker du trådstarten var överflödig?

Jag tror inte han menade något illa, bara att det viktiga är att du faktiskt jobbar på det. Att du säger att du inte tänkt byta schema tycker jag låter jättebra, många faller i fällan att skylla på prpgrammet när de inte ökar i början men det är ytterst sällan det är där problemet sitter. Önskar dig all lycka till i framtiden, ta åt dig av tekniktipsen du fått här och försök kandke hitta någon som kan instruera dig på plats. Säkert många här på kolo som kan tänka sig att hjälpa till.

Annars är det lättaste att filma (ur olika vinklar) och lägga upp här i tråden

SteelPulse
2012-11-30, 16:05
Jag tror inte han menade något illa, bara att det viktiga är att du faktiskt jobbar på det. Att du säger att du inte tänkt byta schema tycker jag låter jättebra, många faller i fällan att skylla på prpgrammet när de inte ökar i början men det är ytterst sällan det är där problemet sitter. Önskar dig all lycka till i framtiden, ta åt dig av tekniktipsen du fått här och försök kandke hitta någon som kan instruera dig på plats. Säkert många här på kolo som kan tänka sig att hjälpa till.

Annars är det lättaste att filma (ur olika vinklar) och lägga upp här i trådenTack Stromming, du har förmodligen rätt.

Jag är noga med att absorbera det som sägs i tråden, sen kan min frågor kanske bli för specifika, vilket får mer erfarna att tro att man kanke missar målet. Men detta är inte enkelt, även om många säger det, jag slår vad om de som skadar sig i tex knäböj inte varit speciellt frågvisa, utan istället trott att dom har sjukt bra koll.

Men tack för allas medverkan!

SteelPulse
2012-11-30, 19:30
Idag gick det faktiskt riktigt bra! Mycket tack vare era tips, bredare mellan fötterna var ju riktigt gött!

85 kg x 5
http://www.youtube.com/watch?v=ZUFF2Gf7Edg
Verkar som den inte kommit upp ännu (youtube bearbetar...)

drakfelt
2012-11-30, 19:34
Idag gick det faktiskt riktigt bra! Mycket tack vare era tips, bredare mellan fötterna var ju riktigt gött!

85 kg x 5
http://www.youtube.com/watch?v=ZUFF2Gf7Edg
Verkar som den inte kommit upp ännu (youtube bearbetar...)

Skönt att höra!

Anders The Peak
2012-11-30, 21:45
Idag gick det faktiskt riktigt bra! Mycket tack vare era tips, bredare mellan fötterna var ju riktigt gött!

85 kg x 5
http://www.youtube.com/watch?v=ZUFF2Gf7Edg
Verkar som den inte kommit upp ännu (youtube bearbetar...)

Ett litet tips till försök pressa fram höften när du går upp en aning så blir det riktigt bra.

SteelPulse
2012-11-30, 22:17
Ett litet tips till försök pressa fram höften när du går upp en aning så blir det riktigt bra.Det har du rätt i, det har jag sett när folk gör, men liksom inte tänkt på det.

Har dock aldrig känts så bra som idag (klippet ovan).

Jappse
2012-11-30, 22:43
Idag gick det faktiskt riktigt bra! Mycket tack vare era tips, bredare mellan fötterna var ju riktigt gött!

85 kg x 5
http://www.youtube.com/watch?v=ZUFF2Gf7Edg
Verkar som den inte kommit upp ännu (youtube bearbetar...)

Lite djupare kan du nog gå ;)

SteelPulse
2012-12-01, 00:03
Säkert, men inte i nuläget.

Fyllot
2012-12-01, 00:08
Djuper kommer med tiden min son ge det lite tid och nöt nöt nöt 2-3 gånger i veckan.

SteelPulse
2012-12-03, 11:47
Ett litet tips till försök pressa fram höften när du går upp en aning så blir det riktigt bra.Jesus vad bra tips detta var! Jag höjd 2.5 kg enl stronglifts och applicerade även detta tips och det kändes typ lätt! Underbar känsla, jag blir så lycklig när skräcken för tunga lyft byts ut till ren njutning. Ett stort steg framåt för mig.

drakfelt
2012-12-03, 12:38
Jesus vad bra tips detta var! Jag höjd 2.5 kg enl stronglifts och applicerade även detta tips och det kändes typ lätt! Underbar känsla, jag blir så lycklig när skräcken för tunga lyft byts ut till ren njutning. Ett stort steg framåt för mig.

Kul att höra att Anders tips var till nytta! Samma sak kan även appliceras i marklyft. Tänk dig att så fort stången kommit över knäna är det enda du behöver göra att trycka fram höften till stången så är lyftet klart!


Postat via en mobil enhet