handdator

Visa fullständig version : Varm och kall luft, tar det lika mycket plats?


PowPow
2012-11-30, 09:37
Som topic säger.

Om jag tar tomma ölflaskor och kapsylerar, och sen häller kokande vatten på dem. Vad kommer hända? Luften kommer vid kapsyleringen vara rumstempererad, och kommer alltså höjas när flaskorna kokas. Kommer det bli någon form av implosion/explosion xtravaganza tror ni?

DanielF
2012-11-30, 09:46
Jag tror inte att trycket kommer öka så pass att flaskorna sprängs.

Manta
2012-11-30, 09:47
Rent spontant gissar jag på att du skulle behöva betydligt mer värme än kokande vatten för att något skulle hända, forutsatt att trycket i flaskan till att börja med ligger någonstans runt atmosfärstryck. Fast jag har egentligen ingen aning.

Pepz
2012-11-30, 09:48
trycket ökar rejält men rimligtvis inte så flaskorna exploderar

jaosef
2012-11-30, 09:59
Du borde kunna använda PV/T = k, dvs konstant. Volymen hålls konstant, så säg att du fördubblar temperaturen T så bör även trycket P fördubblas. Om du häller kokande vatten på en glasflaska får du nog hålla på länge innan gasen i flaskan faktiskt kommer nära 100 grader.

D Andersson
2012-11-30, 10:06
Som topic säger.

Om jag tar tomma ölflaskor och kapsylerar, och sen häller kokande vatten på dem. Vad kommer hända? Luften kommer vid kapsyleringen vara rumstempererad, och kommer alltså höjas när flaskorna kokas. Kommer det bli någon form av implosion/explosion xtravaganza tror ni?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konvektion

Nej, det kommer inte bli någon explosion dock, luft är kompressibelt.

BigSpawn
2012-11-30, 10:06
petflaskor tål bra mycket tryck vill jag lova så de kommer inte sprängas:)
vi lekte med kolsyreis när vi var små och fyllde petflaskor med lite vatten och stoppade i kolsyreis och satte på korken.
Har för mig att flaskorna blev rejält stora och sen small de så in i bomben högt, grannhunden som var några 300m bort sprang och gömde sig under bron.

Vi provade kasta en i backen för att den aldrig small och istället gick korken sönder och den flög iväg som en raket typ 100meter:D

EDIT: Ah, det var ölflaskor det gällde, läste för fort!

PowPow
2012-11-30, 10:09
petflaskor tål bra mycket tryck vill jag lova så de kommer inte sprängas:)
vi lekte med kolsyreis när vi var små och fyllde petflaskor med lite vatten och stoppade i kolsyreis och satte på korken.
Har för mig att flaskorna blev rejält stora och sen small de så in i bomben högt, grannhunden som var några 300m bort sprang och gömde sig under bron.

Vi provade kasta en i backen för att den aldrig small och istället gick korken sönder och den flög iväg som en raket typ 100meter:D

EDIT: Ah, det var ölflaskor det gällde, läste för fort!

Behöver inte vara ölflaskor dock. PET är kanske smidigare faktiskt.

Alfers
2012-11-30, 10:12
På no`n i 9an demonstrerade läraren detta genom att värma en läskburk över en brännare och sen trycka ner den i iskallt vatten.
Luften kyldes ner och komprimerades snabbare än vatten kunde sugas in i burken vilket resulterade i att burken imploderade.

DanielF
2012-11-30, 10:43
Zz95_VvTxZM

PowPow
2012-11-30, 11:15
Zz95_VvTxZM

haha wtf

blaaargh
2012-11-30, 11:51
På no`n i 9an demonstrerade läraren detta genom att värma en läskburk över en brännare och sen trycka ner den i iskallt vatten.
Luften kyldes ner och komprimerades snabbare än vatten kunde sugas in i burken vilket resulterade i att burken imploderade.

Det där är faktiskt ett jätteintressant experiment!

När luften i burken värms upp skapas ett litet utflöde av varmare och "expanderad" luft, när den sedan trycks ned i iskallt vatten så agerar vattnet "propp" såsom utflödet gjorde.

Vad gäller topic kan man nog uppskatta tryckförändring hyfsat med ideala gaslagen, och sen hänger resten på hållfastheten i behållaren om den håller för det trycket.