handdator

Visa fullständig version : Hur länge ska bönor och kikärtor kokas för att bli av med gifterna?


Barbastark
2012-11-30, 06:30
Undrar hur länge man ska koka bönor och kikärtor för att bli av med de gifter som finns i dem?

Kokar jag som det står på paketet (ofta 40min+) så blir det ju bara en gegga av alltihop. Brukar i dagsläget koka ca 15-20 min (efter 8-12h blötläggning) och då blir konsistensen bra, men funderar på om det är tillräckligt för att få bort gifterna?

Wzup2u
2012-11-30, 06:53
många som gär olika i detta fall. men ett tips du kan göra är koka 10 min häll av & byt vatten sedan koka igen 10 minuter igen på nytt vatten om du brukar köra 20 min.

Barbastark
2012-12-04, 06:44
många som gär olika i detta fall. men ett tips du kan göra är koka 10 min häll av & byt vatten sedan koka igen 10 minuter igen på nytt vatten om du brukar köra 20 min.

Räcker detta då?

Varför drar dem till med 45min och tom 1h ibland som rekommendation på förpackningarna?

LillisJ
2012-12-04, 07:14
Räcker detta då?

Varför drar dem till med 45min och tom 1h ibland som rekommendation på förpackningarna?

Drar en gild gissning; För att försäkra sej att kunderna inte blir dålig utav gifterna och får ut något av det. Precis som datorkomponenter och nätagg, rekommenderad watt-styrka är alltid överdriven, med nästan dubbelt så mycket som komponenten behöver.


Faast, någon rutinerad bön-ätare får gärna rätta mej. :D

z_bumbi
2012-12-04, 15:06
Vilka gifter pratar ni om?

Morty
2012-12-04, 15:12
Jag blötlägger i ett dygn i kylen, sen kokar jag upp, byter vatten och småputtrar i buljong i 30-120 minuter, beroende på böntyp.

Gober
2012-12-04, 15:31
Blötlägger gör man väl inte pga gifter? Det är väl för att förkorta koktid osv?

YTS
2012-12-24, 18:54
Drar en gild gissning; För att försäkra sej att kunderna inte blir dålig utav gifterna och får ut något av det. Precis som datorkomponenter och nätagg, rekommenderad watt-styrka är alltid överdriven, med nästan dubbelt så mycket som komponenten behöver.


Faast, någon rutinerad bön-ätare får gärna rätta mej. :D

Jag är nog vad man kallar rutinerad bön ätare, då jag ätit bönor dagligdags, sen början på 80 talet. Svaret är att bönor tenderar att härda, med ökad lagringstid. Ju längre tid en böna är lagrad, desto längre koktid.
Mot den här s.k. härdningen, hjälper inte längre blötläggningstider, bara längre koktid.
Ett bra sätt att se om en böna är färdigkokt är att ta upp några I en matsked och blåsa på dem, om då skalet spricker och krullar sig, så börjar bönan bli färdigkokt, man kan då utan risk för att bli förgiftad smaka på konsistensen. Att tänka på är att bönorna hårdnar till lite när de kallnar, så man bör koka dem rätt så rejält mjuka.

En lagom portion bönor är 40 g torrvikt + 300-350g potatis alt. 80g matvete el. dyligt+ 300 g grönsaker wokade i liv/raps olja.

YTS
2012-12-24, 19:00
Vilka gifter pratar ni om?

Vad dom heter, vet jag inte, men skulle man få i sig dåligt kokta baljväxter, så kommer de ganska snabbt upp igen, men det är inte alla baljväxter som innehåller de här gifterna, vissa ärter kan man ju äta råa, direkt ur skidan, utan att bli det minsta dålig.

Tjockiz
2013-06-18, 19:29
Vilka gifter pratar ni om?

Bump