handdator

Visa fullständig version : Efter crossfit - enbart protein eller blandat med kolhydrater?


aspenridge
2012-11-29, 23:50
Hej,

Jag har googlat och sökt i forumet men kan inte hitta ett ordentligt svar.

Jag fick det förklarar för mig för något år sedan, tyvärr har jag glömt formuleringen, men att det var meningslöst att enbart ta en proteinshake efter träningen då det behövdes kolhydrater också.

Jag har hittills kört på det, både en egen blandning och en färdig blandning, dock kallades den ej för gainer.

Gainers är väl i stort sett kolhydrat/proteinblandningar? Det som får mig att backa lite är att de alltid beskrivs som produkter för de som vill gå upp i vikt - jag skiter i min vikt iofs men vill inte gå upp i onödan.

Jag tränar crossfit och vill bara bli mer fit. Shakes efter träning passar min vardag bra, annars hade jag haft med mig ordentlig mat om jag kunnat.

Så, tipsa mig gärna om vad jag bör satsa på efter träning och varför, kanske tillochmed en specifik produkt?

Tack på förhand!

alden
2012-11-30, 01:31
Proteinshakes funkar jättebra. Gainers är som sagt ifall du behöver få i dig lite extra kalorier. Det kan också vara bra med de extra kolhydraterna ifall du ska träna tätt inpå, de hjälper dig återhämta dig lite snabbare.

Känns det bra med en proteinshake så ändra inte på ett vinnande koncept!

Doctor Snuggles
2012-11-30, 02:47
Enbart protein är inte värdelöst. Den akuta anabola effekten blir större om du inkluderar snabba kolhydrater, men frågan är om detta spelar någon större roll i längden för en vanlig motionär. Ingenting att tänka sönder mao.

aspenridge
2012-11-30, 11:17
Jag var lite otydligt men det jag har kört med hittills har varit en blandning av kolhydrater och proteiner.
Tack för era svar, jag tror jag fortsätter som jag gjort!