handdator

Visa fullständig version : Föll ihop på träningen idag!


m4x
2012-11-29, 23:16
Hello!

Idag hade jag rätt intensiv intervallträning på löpbandet som varande ca 50 minuter. Jag blev klar vid 19 och skulle köra en timme innebandy kl 21. Där är det ganska intensivt tempo..jag började efter 15minuter känna märkliga ryckningar i vaderna (obeskrivlig känsla) och 5 minuter efter det så knep det till riktigt ordentligt i högra vadmuskeln. Jag föll ner som en sten på och hade så fruktansvärt ont. Det fruktansvärda smärtan varade i några minuter och samtidigt hjälpte en medspelare att stretcha. Ju hårdare stretching desto mer ont gjorde det men samtidigt så kändes det bättre när han slutade stretcha. Resterande 40 minuterna haltade jag men med väldig försiktighet.

Nu 1 timme senare haltar jag fortfarande och smärtan sitter kvar i vaden.

Eftersom jag aldrig fått detta tidigare undrar jag vad för typ av skada jag har fått. Är det kramp eller är det muskelbristning eller någonting annat? När går det över?

Jag laddade på ordentligt med kolhydrater mellan passen så energi ska de ha funnits gott om.

Tränar i övrigt innebandy (3ggr) och intervall (2ggr) i veckan. Just idag blev det dubbelpass.

Jag har innebandy match i helgen och vill helst inte missa den!

pezrulezhaakon
2012-11-29, 23:26
m4x

Blev det nån synlig skillnad på vaden. Svullnad, rodnad eller ökad värme?
Var på vaden är smärtan lokaliserad?

m4x
2012-11-29, 23:45
m4x

Blev det nån synlig skillnad på vaden. Svullnad, rodnad eller ökad värme?
Var på vaden är smärtan lokaliserad?

Jag upplever ingen svullnad, rodnad eller ökad värme.

Om jag jag trycker lite lätt så känns det längre upp, på inner sidan av muskeln om du tänker att du har benen framför dig.

Kan väl också tillägga att när det knep till riktigt ordentligt under innebandyn så "bubblade" eller fick muskeln ordentliga ryck kring de området jag beskriver smärtan.

m4x
2012-11-29, 23:54
Men jag haltar fortfarande riktigt illa!

pezrulezhaakon
2012-11-30, 00:05
m4x

Det lutar mest åt överbelastning. Någon mindre bristning kan det ju såklart vara.
Ryckandet kan refereras till muskelspolarna och senorganen som skickar lite "random" info till hjärnan.

m4x
2012-11-30, 00:22
m4x

Det lutar mest åt överbelastning. Någon mindre bristning kan det ju såklart vara.
Ryckandet kan refereras till muskelspolarna och senorganen som skickar lite "random" info till hjärnan.

Tack för svar. Så kramp var det inte? Hur länge kan detta sitta i och vad själv kan man göra för att påskynda återhämtningen av muskeln?

Av ren nyfikenhet, vad skiljer sig mellan belastning och bristning?

pezrulezhaakon
2012-11-30, 00:54
m4x

Det går ju inte säga med exakthet vad som hänt, utan bara spekulera med det som är mest troligt.

Förenklat kan man säga att överbelastning(stäckning/förslitning) och bristning är besläktat med varandra. Bristningen är en överbelastning som är mer långt gången.
Exakt vad/hur själva probelmet ser ut/beror på är svårt att beskriva med ord.

En bristning eller ruptur som det heter med finare ord är att muskelfibrer helt eller delvis gått av.

Hur lång tid det tar att bli av med det beror på hur stor skadan är, och hur du sköter rehabtiden. från 2-3v upp till 6-8v kan det iallafall ta. Har du mer otur kanske man får räkna med 4-12 månader. Men då snackar vi rupturproblem, vilket du inte verkar ha.

m4x
2012-11-30, 08:40
m4x

Det går ju inte säga med exakthet vad som hänt, utan bara spekulera med det som är mest troligt.

Förenklat kan man säga att överbelastning(stäckning/förslitning) och bristning är besläktat med varandra. Bristningen är en överbelastning som är mer långt gången.
Exakt vad/hur själva probelmet ser ut/beror på är svårt att beskriva med ord.

En bristning eller ruptur som det heter med finare ord är att muskelfibrer helt eller delvis gått av.

Hur lång tid det tar att bli av med det beror på hur stor skadan är, och hur du sköter rehabtiden. från 2-3v upp till 6-8v kan det iallafall ta. Har du mer otur kanske man får räkna med 4-12 månader. Men då snackar vi rupturproblem, vilket du inte verkar ha.

Ok skönt att det inte är så jätte allvarligt.

Jag haltar idag också fast inte lika illa som igår. Kan "nästan" gå normalt". Jag känner smärta så fort jag anstränger muskeln lite. Ju mer jag anstränger desto mer ont gör det.

Vad kan man göra då för att återhämta skadan så fort som möjligt? Jogga lätt? Vila? Stretcha?

Sen av ren nyfikenhet, kramp..är det en lättare form av överbelastning? Det ska gå över relativt fort av vad jag läst.

Morty
2012-11-30, 09:13
Det låter som klockren träningskramp. Om man inte är van vid hur det känns innan och kan stoppa det så kan det bli sådär illa och då har man ont i nåt dygn efteråt. Massage tycker jag hjälper.

pezrulezhaakon
2012-11-30, 14:19
m4x

För att återhämta dig snabbare så bör du avvakta med belastningsträning ett tag till och bara fokusera på att röra fotleden fullt ut.
Nästa steg kan vara excentrisk vadträning där du endast bromsar med den onda vaden, och hjälper till med andra koncentriskt.

Sedan lätt koncentrisk träning som du successivt ökar belastningen på.

Kamp kan uppstå på lite olika sätt. En överbelasning kan det vara, men i de flesta fall är det hjärnan och muskeln som spelar dig ett spratt. I lite mer ovanliga fall är det en kemisk obalans i muskeln av nån anledning. Salthalten av kalium påverkar muskelfunktionen.

m4x
2012-12-04, 19:15
5 dagar efter min skada är det första dagen jag inte känner någon smärta längre. Jag tog ett konditionspass på gymmet idag och körde 60% av min normala kapacitet. Trappade upp det väldigt lugnt i början också. Träningen blev lyckad och jag kände aldrig att den skadade vadmuskeln protesterade.

Hur ska jag fortsätta nu kommande dagarna?