handdator

Visa fullständig version : "Förkrav" för knäböj?


Apdjur
2012-11-29, 17:26
Hej, en tanke slog mig, och det är om man kan "mäta sin stabilitet" i övningar som t.ex. utfall och enbensknäböj för att avgöra ungefär hur mycket man kan lassa på i knäböj utan att riskera dålig form pga "flaskhalsar" i rörelseapparaten.

Exempel: en person kör med sin kroppsvikt på stången i knäböj men klarar inte att göra en enbensknäböj (med bara kroppsvikt) och har problem med stabiliteten vid utfall på relativt lätta vikter. Kan det vara ett tecken på att denne borde ta det lite lugnt med knäböjen och jobba på sin rörlighet och stabilitet? Och kan man i så fall "mappa" in det som en sorts "strenght standard" att man bör klara en viss vikt med en viss mängd reps i t.ex. utfall innan man ger sig på en viss vikt i knäböj?

Och kanske någon motsvarande magövning?

hurril
2012-11-29, 17:36
Börja lätt, filma och se hur det ser ut. Om du är riktigt seriös så kan du även besöka någon lyftarklubb för att få lite hjälp med hur stilen ser ut utifrån ett skadeperspektiv.

Nebuchadnezzar
2012-11-29, 17:37
Är väl lika bra att börja lågt och hålla koll på formen medan man ökar?

Brick
2012-11-29, 17:42
Du får knäböj att låta väldigt farligt och komplicerat.

JJonsson
2012-11-29, 17:54
Exempel: en person kör med sin kroppsvikt på stången i knäböj men klarar inte att göra en enbensknäböj (med bara kroppsvikt) och har problem med stabiliteten vid utfall på relativt lätta vikter. Kan det vara ett tecken på att denne borde ta det lite lugnt med knäböjen och jobba på sin rörlighet och stabilitet? Och kan man i så fall "mappa" in det som en sorts "strenght standard" att man bör klara en viss vikt med en viss mängd reps i t.ex. utfall innan man ger sig på en viss vikt i knäböj?


Exempelpersonens muskler är nog mycket vana med knäböj, dess rörelsemönster och vikter. Detta är anledning till varför man bör variera sin träning... ofta...

cero
2012-11-29, 18:03
Ingen idé att överanalysera. Börja med låga vikter och få in tekniken. Svårare än så är det inte. Tänk på buktryck och ryggposition. Behöver du teknikhjälp kan du ju ta hjälp av någon på gymmet, titta på Youtube, lägga upp klipp här på Kolozzeum osv.

Pryce
2012-11-29, 18:36
Du får knäböj att låta väldigt farligt och komplicerat.

Jag skulle inte kalla knäböj en ofarlig och lätt övning direkt..

ceejay
2012-11-29, 18:38
Kan man sitta på huk med hälarna i och med en bra hållning så tror jag att man har tillräckligt med rörlighet för bra böjar :)

Apdjur
2012-11-29, 18:42
Tack för era svar. Tanken var väl att om man har en svaghet så är jag inte säker på att denna svaghet lättast tränas bort genom enbart mer knäböj. Risk att man tar ut rörelsen på andra ställen istället för att verkligen adressera sin svaghet? Nåväl, tycker väl annars att JJohansson prickar det ganska väl - om personen i fråga är relativt komfortabel med knäböj men kass i utfall så beror det antagligen helt enkelt på att denne är van att köra knäböj men inte utfall.

Apdjur
2012-11-29, 18:46
Kan man sitta på huk med hälarna i och med en bra hållning så tror jag att man har tillräckligt med rörlighet för bra böjar :)

Visst, men något säger mig att inte alla som pysslar med böj faktiskt kan göra det. Är det ett förkrav?

rooz
2012-11-29, 18:46
Visst, men något säger mig att inte alla som pysslar med böj faktiskt kan göra det. Är det ett förkrav?

Nix.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

jokem
2012-11-29, 18:47
Tack för era svar. Tanken var väl att om man har en svaghet så är jag inte säker på att denna svaghet lättast tränas bort genom enbart mer knäböj. Risk att man tar ut rörelsen på andra ställen istället för att verkligen adressera sin svaghet? Nåväl, tycker väl annars att JJohansson prickar det ganska väl - om personen i fråga är relativt komfortabel med knäböj men kass i utfall så beror det antagligen helt enkelt på att denne är van att köra knäböj men inte utfall.

Det är väl därför man kör komplement? För att stärka de svaga länkarna lite extra.

StarkaUlf
2012-11-29, 18:47
Visst, men något säger mig att inte alla som pysslar med böj faktiskt kan göra det. Är det ett förkrav?

Jag kan inte göra det utan stretching/uppvärmning och utan lyftarskor. Men sedan går det utmärkt och jag kan göra fina böjar.

ceejay
2012-11-29, 18:49
Visst, men något säger mig att inte alla som pysslar med böj faktiskt kan göra det. Är det ett förkrav?

Givetvis inte, det beror också på vilken sorts böj man gör.

JJonsson
2012-11-29, 18:59
Prova köra mot en vägg så ser du var det brister


ställ dig med ansiktet mot en vägg
ställ dig med tårna så nära väggen du kan
armarna raka ovanför huvudet med handflatorna på väggen
gör nu en benböj


Tar knäna i väggen? Är bröstkorgen upptryckt mot väggen? Drar det i ryggen? Faller du bakåt? Stramar i smalbenen? Ömmar i höften?

NNIF
2012-11-29, 19:04
Jag skulle inte kalla knäböj en ofarlig och lätt övning direkt..

om man är stel som en sten kanske det är farligt..

filmjölk
2012-11-29, 19:10
Prova köra mot en vägg så ser du var det brister


ställ dig med ansiktet mot en vägg
ställ dig med tårna så nära väggen du kan
armarna raka ovanför huvudet med handflatorna på väggen
gör nu en benböj


Tar knäna i väggen? Är bröstkorgen upptryckt mot väggen? Drar det i ryggen? Faller du bakåt? Stramar i smalbenen? Ömmar i höften?

Jag undrar när Platz knän hade daskat i väggen? Rätt tidigt i rörelsen tror jag, trots det gör han snyggare böjar än vilken PT eller för den delen vilken lyftare som helst.

DjtVvYk1HWw

Leopold Stotch
2012-11-29, 19:12
Prova köra mot en vägg så ser du var det brister


ställ dig med ansiktet mot en vägg
ställ dig med tårna så nära väggen du kan
armarna raka ovanför huvudet med handflatorna på väggen
gör nu en benböj


Tar knäna i väggen? Är bröstkorgen upptryckt mot väggen? Drar det i ryggen? Faller du bakåt? Stramar i smalbenen? Ömmar i höften?

*gah!*

ceejay
2012-11-29, 19:12
Prova köra mot en vägg så ser du var det brister


ställ dig med ansiktet mot en vägg
ställ dig med tårna så nära väggen du kan
armarna raka ovanför huvudet med handflatorna på väggen
gör nu en benböj


Tar knäna i väggen? Är bröstkorgen upptryckt mot väggen? Drar det i ryggen? Faller du bakåt? Stramar i smalbenen? Ömmar i höften?

varför skulle nån vilja göra det?

Pryce
2012-11-29, 19:18
om man är stel som en sten kanske det är farligt..

Eller att man inte har kontroll/och/eller är en idiot, det är inget nytt att man kan sabba knä/rygg om man inte tränar smart. Finns en hel del dödsfall under bänkpressen med.

rooz
2012-11-29, 19:20
Man behöver inte börja med 300kg.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

NNIF
2012-11-29, 19:22
Eller att man inte har kontroll/och/eller är en idiot, det är inget nytt att man kan sabba knä/rygg om man inte tränar smart. Finns en hel del dödsfall under bänkpressen med.

finns de som blir dödade medan de går promenad med.. finns folk till allt :smash:

Pryce
2012-11-29, 19:43
finns de som blir dödade medan de går promenad med.. finns folk till allt :smash:

Du missar ju min poäng totalt. Knöböj/Mark/Bänk är farliga övningar om man inte vet hur man ska utföra dom..

Edit; Och med farliga menar jag inte att man dör (vilket man iof kan) utan snarare att man drar på sig skador.

JJonsson
2012-11-29, 19:57
Har man aldrig kört benböj får man referens mot väggen så man håller ryggen rak?

ang tårna står det "så nära du kan", klart du inte kan superlimma tårna mot väggen...

cero
2012-11-29, 21:06
om personen i fråga är relativt komfortabel med knäböj men kass i utfall så beror det antagligen helt enkelt på att denne är van att köra knäböj men inte utfall.

Precis. Börjar du med knäböj får du ju övningsspecifik balans/stabilitet och allt vad det kan vara. Bara att börja öva! Och glöm inte att man lär sig tekniken först. Med dålig teknik är man garanterad ryggskador.

ceejay
2012-11-29, 21:10
Har man aldrig kört benböj får man referens mot väggen så man håller ryggen rak?

ang tårna står det "så nära du kan", klart du inte kan superlimma tårna mot väggen...

Sen när har att ryggen är rak att göra med att inte trycka fram knäna?

NNIF
2012-11-29, 22:22
Har man aldrig kört benböj får man referens mot väggen så man håller ryggen rak?

ang tårna står det "så nära du kan", klart du inte kan superlimma tårna mot väggen...

skaffa rippetoes bok, kom tillbaka sedan :)

jag har rak rygg, ass to the grass, och mina knän hanmar ca 7cm framför tårna