handdator

Visa fullständig version : Konditon eller styrketräning, under deff.


davve14
2012-11-29, 16:34
Hejsan!

Jag ska deffa fram tills nyår skiftet. På den tiden vill jag ha förlorat så mycket som möjligt.
Tycker ni jag enbart ska köra på konditorn, minst 1 timme varje dag. Eller ska jag förstätta att köra 3 gym pass i veckan men konditorn på vilo-dagarna?

//Davve

zam_zap
2012-11-29, 16:40
Svaret är ganska enkelt: Uteslut aldrig styrketräningen helt. Så gå och lyft tungt på dina pass sen lägger du in så mycket konditionsträning du vill/orkar de övriga dagarna.

nitz
2012-11-29, 17:06
Hejsan!

Jag ska deffa fram tills nyår skiftet. På den tiden vill jag ha förlorat så mycket som möjligt.
Tycker ni jag enbart ska köra på konditorn, minst 1 timme varje dag. Eller ska jag förstätta att köra 3 gym pass i veckan men konditorn på vilo-dagarna?

//Davve
Styrketräningen är att föredra.
Medan du kan kontrollera energiunderskottet kan du inte äta dig till en atletisk fysik som du får av styrketräning på samma vis.
Ergo slutresultatet blir med största sannolikhet bättre.

vicarious
2012-11-29, 17:35
Styrketräning är #1. Det är den som gör att du behåller musklerna.

1. Styrketräning
2. Kaloriunderskott
3. Högt proteinintag (2g/kg kroppsvikt eller mer)

Konditionsträning högst frivilligt. Kaloribalansen som är avgörande.

Eddie Vedder
2012-11-29, 19:38
Utan styrketräning deffar du inte. Då är det ju vilken bantning som helst.

massakay
2012-11-29, 19:43
Tycker ni jag enbart ska köra på konditorn, minst 1 timme varje dag.

Eller ska jag förstätta att köra 3 gym pass i veckan men konditorn på vilo-dagarna?

Absolut alternativ 2.

Om man nu bara får välja mellan dom två alternativen

andeem
2012-11-29, 20:05
Jag skulle ta bort konditionsträningen helt.

tjing
2012-11-29, 20:42
Styrketräning och 1-2 konditionspass (ett lätt/ett hårt) på t ex samma dagar eller andra dagar. Träna dock inte mer när du deffar, eftersom du ligger på ett lägre kcal-intag.

Lychgate
2012-11-29, 20:46
Är målet maximalt bibehållen fettfri massa(Muskler) hade jag skippat konditionsträningen helt.

tjing
2012-11-29, 20:48
Är målet maximalt bibehållen fettfri massa(Muskler) hade jag skippat konditionsträningen helt.

Vad är dina belägg för det om vi bortser från långa konditionspass i medeltempo och undermålig kost?

Att man kan bli väldigt trött är dock ett reellt problem.

Lychgate
2012-11-29, 20:56
Vad är dina belägg för det om vi bortser från långa konditionspass i medeltempo och undermålig kost?

Att man kan bli väldigt trött är dock ett reellt problem.

Jag ser häldre att man sparar muskelglykogenet till styrketräning. Samt att konditionsträning har en hämmande effekt på muskehypertrofi(AMPk på mTOR specifikt).

tjing
2012-11-29, 21:05
Ja, sett till muskelglykogen har du en poäng men det handlar inte om muskelnedbrytning per se i slutändan.

Jo, men man bygger sällan nämnvärt med muskler på en deff.

Lychgate
2012-11-29, 21:21
Ja, sett till muskelglykogen har du en poäng men det handlar inte om muskelnedbrytning per se i slutändan.

Jo, men man bygger sällan nämnvärt med muskler på en deff.

Uppbyggning och nedbrytning av all massa i kroppen händer hela tiden. Målet är att få maximal muskeluppbyggning på kalorirestriktion för att motverka skillnaden till nedbrytningen.

Samt leder inte en ökad fettförbränning till en större fettoxidation av lagrad fettvävnad i kroppen som inte kan uppnås genom energirestriktion av kosten.

Jeneric
2012-11-29, 23:59
Hälsofördelarna med konditionsträning överväger väl dock positivt eventuella nackdelar med muskeluppbyggnaden? Är konditionsträningens hämmande effekt på styrkan ens en nämvärd faktor för någon som inte är typ elitlyftare eller liknande? (Inte fördolda påståenden utan genuina frågor)

Lychgate
2012-11-30, 07:30
Hälsofördelarna med konditionsträning överväger väl dock positivt eventuella nackdelar med muskeluppbyggnaden? Är konditionsträningens hämmande effekt på styrkan ens en nämvärd faktor för någon som inte är typ elitlyftare eller liknande? (Inte fördolda påståenden utan genuina frågor)

Det är individuellt sett till förutsättningar(kost, genetik etc) följt av utförandet för att nå målet. När man ska deffa är det viktigast att kosten är bäst följt av styrketräningen. Konditionsträning är det man bör lägga minst tid på och isåfall kompensera för energin man förbrukar. Förbränningsträning i syfte att bruka kalorier bör skippas helt.

Generellt sett brukar en viktnedgång bestå av hård träning och lite mat, vet man inte vad man håller på med kan det försämra slutresultatet avsevärt. Några konkreta siffror går inte att få fram och hade det funnits kan det säkerligen inte se stort ut på papper men det är hela utförandet som räknas.

Konditionsträning är väldigt bra i normala omständigheter, ett starkt hjärta är viktigt. När det dock gäller så här korta perioder där man vill nå ett tufft mål anser jag att man dock bör ta en paus och fokusera på det som har störst effekt.

tjing
2012-11-30, 10:25
Uppbyggning och nedbrytning av all massa i kroppen händer hela tiden. Målet är att få maximal muskeluppbyggning på kalorirestriktion för att motverka skillnaden till nedbrytningen.

Konditionsträning bryter inte ner muskler med adekvat kost och om man inte tränar galet långa pass.


Samt leder inte en ökad fettförbränning till en större fettoxidation av lagrad fettvävnad i kroppen som inte kan uppnås genom energirestriktion av kosten.

Konditionsträning leder till sagda fettoxidation...

Du läser innantill märker jag. Vet du att det du säger stämmer? Det du säger handlar om blandad kost och har lite med kostmanipulation att göra i samband med träning, skulle jag säga.

vicarious
2012-11-30, 10:28
Konditionsträning bryter inte ner muskler med adekvat kost och om man inte tränar galet långa pass.


Nej men det motverkar ju uppbyggnaden, vilket är det intressanta.

Lychgate
2012-11-30, 10:28
Konditionsträning bryter inte ner muskler med adekvat kost och om man inte tränar galet långa pass.



Konditionsträning leder till sagda fettoxidation...

Du läser innantill märker jag. Vet du att det du säger stämmer?

1: På kalorrestriktion bryter all rörelse ner vävnad förutsatt att man inte kompenserar för den ökade förbrukningen.

2: Nej, kalorirestriktionen är det viktiga. Fettförbränning och Fettoxidation är inte samma sak.

tjing
2012-11-30, 10:29
Nej men det motverkar ju uppbyggnaden, vilket är det intressanta.

Du menar för att det är allmänt glykogentömmande eller för att man tränar styrketräning under samma pass?

Dessutom är det i praktiken meningslöst att satsa på att bygga på deff. Bygg när du ska bygga istället, d v s på ett överskott.

luckyboi
2012-11-30, 10:46
Dessutom är det i praktiken meningslöst att satsa på att bygga på deff. Bygg när du ska bygga istället, d v s på ett överskott.


Målet, oavsett deff eller bulk, är väl bevard/ökad muskelmassa? Bara för att det är svårare under deff ska man skita i det? Känns väl ännu viktigare att vara så optimal som möjlig under deff, just för att inte tappa massa.

vicarious
2012-11-30, 12:10
Du menar för att det är allmänt glykogentömmande eller för att man tränar styrketräning under samma pass?

Dessutom är det i praktiken meningslöst att satsa på att bygga på deff. Bygg när du ska bygga istället, d v s på ett överskott.

Nej p.g.a signalmekanismerna som Lychgate skrev i tidigare inlägg.

Bygga muskler gör man hela tiden, oavsett bulk eller deff. Däremot bygger man troligtvis inte så pass mycket att man slutar med mer än man hade från utgångsläget.

tjing
2012-11-30, 14:50
1: På kalorrestriktion bryter all rörelse ner vävnad förutsatt att man inte kompenserar för den ökade förbrukningen.

2: Nej, kalorirestriktionen är det viktiga. Fettförbränning och Fettoxidation är inte samma sak.

1. Akut, ja. Men de mängderna protein folk äter här byggs det ju tillbaks igen två gånger om. Vad menar du med kompenserar?

Dessutom bryter ju styrketräning alltid ner muskler...det vet du va?

2. Ingen har sagt att det är samma sak, eller vad menar du?

tjing
2012-11-30, 14:52
Nej p.g.a signalmekanismerna som Lychgate skrev i tidigare inlägg.

Bygga muskler gör man hela tiden, oavsett bulk eller deff. Däremot bygger man troligtvis inte så pass mycket att man slutar med mer än man hade från utgångsläget.

Vilka signalmekanismer? AMPK? Det har inte nämnts vid ord dock.

Bygga muskler gör du inte hela tiden. Vad pratar du om?

Lychgate
2012-11-30, 15:04
Tjing: Förstår du inte att anabolism och katabolism alltid pågår i kroppen? Styrketräningen höjjer muskelanabolism rejält mycket mer än konditionsträning som istället ökar möjligheterna till bättre förbränning av energi i muskelcellen(Genom ökad mängd mitokondrier, omvandling till typ 1 fibrer, etc).

Det krävs mycket mer än ett högt proteinintag för att stimulera muskelhypertrofi. Annars omvandlas det till kolhydrat genom glykogenesen.

Kompensation = Ersätta förlorad energi(glykogen primärt) genom att öka intaget.

Vilka signalmekanismer? AMPK? Det har inte nämnts vid ord dock.

Bygga muskler gör du inte hela tiden. Vad pratar du om?

Jag ser häldre att man sparar muskelglykogenet till styrketräning. Samt att konditionsträning har en hämmande effekt på muskehypertrofi(AMPk på mTOR specifikt).

tjing
2012-11-30, 17:01
Nej jag förstår inte det. Kan du förklara närmare hur du menar?

Jaså, jag som trodde att det hette glukoneogenes och omvandlade (glukogena) aminosyror till glukos och inte kolhydrat. Men jag kan ha fel.

Du är alltså inte öppen för möjligheten att konditionsträning som ökad fettoxidationen akut, på sikt kan åstadkomma en högre fettoxidation än enbart sett till kcal-intag. I så fall, varför är du inte det?

Angående AMPK så finns det ju som vi båda vet olika varianter av AMPK och alla varianter inhiberar inte mTOR. Eller hur?

z_bumbi
2012-11-30, 17:04
När slutade glukos att vara en kolhydrat?

tjing
2012-11-30, 17:05
När slutade glukos att vara en kolhydrat?

...

Lychgate
2012-11-30, 17:16
Nej jag förstår inte det. Kan du förklara närmare hur du menar?

Jaså, jag som trodde att det hette glukoneogenes och omvandlade (glukogena) aminosyror till glukos och inte kolhydrat. Men jag kan ha fel.

Du är alltså inte öppen för möjligheten att konditionsträning som ökad fettoxidationen akut, på sikt kan åstadkomma en högre fettoxidation än enbart sett till kcal-intag. I så fall, varför är du inte det?

Angående AMPK så finns det ju som vi båda vet olika varianter av AMPK och alla varianter inhiberar inte mTOR. Eller hur?

1: Uppbyggning och nedbrytning av all massa i kroppen händer hela tiden. Målet är att få maximal muskeluppbyggning på kalorirestriktion för att motverka skillnaden till nedbrytningen sett till muskler. Kroppen ska stimuleras genom intensiv styrketräning att behålla så mycket muskelfibrer som möjligt i kombination med att underskottet inte är större än frilösningen av energi från lagrad fettmassa för att undvika förbrukning av övrig massa(först muskelglykogen, sedan protein från muskulatur).

2: Felskrivning samt förenkling av processen.

3: Nej. Förutsatt att individen inte är totalt inaktiv vilket försämrar blodgenomströmningen till lagrad fettvävnad.

tjing
2012-11-30, 17:27
Tack då vet jag!

Men jag har fortfarande inte fått svar på frågan om konditionsträning och muskelnedbrytning.