handdator

Visa fullständig version : Samma kcal-överskott, olika energiförbrukning?


TjeckRacer
2012-11-29, 10:42
Hej!

Jag har både sökt här på kolo och googlat utan att hitta några trådar/studier. Det jag undrar är:

Om jag exempelvis förbränner 3000kcal och äter 3300kcal, kontra att förbränna 4000kcal och äta 4300kcal genom att promenera mer utöver styrketräningen. Hur kommer det påverka min kroppssammansättning och hälsa i allmänt?
Samma sak för olika underskott vid deff, blir det lättare att behålla muskler etc? Känns ju som att det borde finnas hormonella fördelar med att vara högförbrukare, eller?

Om det redan diskuterats på en massa ställen, länka gärna. Shoot!

TjeckRacer
2012-11-30, 07:47
Ingen?

tjing
2012-11-30, 10:21
Första frågan lär du få många olika svar på, beroende på vem du frågar. En del hävdar att ju mer energi in- och ut, desto större effekt på kroppskomposition (i positiv bemärkelse), andra hävdar att det inte spelar roll.

Det är ju såklart också en förenkling och på mindre upplösningsnivå handlar det mer om vad du äter, när du äter det osv.

Högförbrukare tränar mer och är således i regel hälsosamma, så länge man inte övertränar så visst finns det hormonella fördelar; god insulinkänslighet, förmodligen minskad hunger (ghrelin) etc et.