handdator

Visa fullständig version : Ni som kör helkroppspass hur märker ni resultat volym? styrka?


Adam87
2012-11-29, 10:31
Själv har jag kört helkroppspass några veckor nu och det känns väldigt bra kör 3 dagar i veckan både Måndag,Onsdag,Fredag eller Måndag.Torsdag,Söndag om jag behöver det. Har kört 3 split innan men fick ingen volym körde det säkerligen 2-3 månader med progression såklart.

Har tränat i cirka 2 år 1 året lite oseriöst men ändå hårt tränande nu detta året har jag lagt upp träningen och maten på ett bra sätt.

Kör såhär i vilket fall varje pass: (Byter övning precis innan fail,pågrund för återhämtningens skull). Så fort jag känner att jag orkar mer vikt på en övning ökar jag.

Bröst:
Hantelpress 3*8 + Bröstpress 3*8

Rygg:
Chins 3*Fail ´+ Högrodd maskin 3*10 + Backflyes 3*8 + Kronlyft 3*10

Axlar:
Axelpress utan ryggstöd 3*8 + Axelpressmaskin 3*10

Ben:
Frontböj Hantlar 4*10 + Hamstringscurl 3*Fail

Armar: (Så tung vikt man klarar av )
Bicepscurl 3*Fail + Hammarcurl 3*5

Att gå igenom detta schema inklusive uppvärmning tar 60 minuter

Mitt syfte med träningen är att både bli starkare och bli större och blanda Funktionella övningar med isolationsövningar. Har flera Scheman lagrade på datan som jag skiftar mellan med 1 månads intervaller. Vissa övningar har jag kvar och andra byter jag.

Morty
2012-11-29, 11:07
Jag körde helkropp ett tag för ett år sedan. Då körde jag SL5x5. Mkt bra schema, du borde kolla in det.

Adam87
2012-11-29, 11:11
Får ta och kolla det skulle kunna köra det nästa månad för att testa. Vad fick du ut av helkroppsträningen?

entropy
2012-11-29, 11:51
Du har ingen fråga i ditt inlägg, men jag antar att du undrar varför du ökar dåligt. Gör du det där passet på en timma kör du antagligen med alldeles för låga vikter och lite vila. Mina helkroppspass brukar ta minst 90 minuter och då är det kanske totalt 15 kvalitativa set. En stor del av tiden går åt till att stegra upp till arbetsvikter och ladda inför tunga set.

Av de kvalitativa seten är kanske 5-8 böj/mark eller varianter av dessa, 3-5 pressar och 3-5 dragövningar. Så bör ett helkroppspass se ut enligt mig + eventuellt 3-5 set komplement, typ prehab, mage, armar, axlar eller annat trams. Övningarna får gärna vara olika på veckans pass, men återkomma varje vecka.

Morty
2012-11-29, 11:57
Får ta och kolla det skulle kunna köra det nästa månad för att testa. Vad fick du ut av helkroppsträningen?

Blev mkt härdad, fick en bra böj, kom tillbaka till vikter som jag kämpat med tidigare och gick faktiskt förbi gamla vikter. Fick även en grym bålstabilitet och det allra viktigaste: Jag lärde mig att göra det som spelar roll på gymmet och skita i resten.

Jag gör inte så många underarmscurl, plate pinch mm längre om vi säger så, men lyfter ändå dubbla KV i mark med omixat grepp nu.

Adam87
2012-11-29, 12:00
Det är just 3 split som jag inte fick märkbara ökningar. Men frågan är hur just hur ni märker resultatet på helkroppsträning? har kört detta i 3 veckor men det känns bra i vilket fall men det återstår och se försöker ge fullt i varje pass och öka vikterna som sagt. vilar mellan 30-60 sekunder mellan varje set. Men behövs mer vila när jag kör kronlyften och frontböjarna såklart upp till en minut om inte mer.

Adam87
2012-11-29, 12:11
Blev mkt härdad, fick en bra böj, kom tillbaka till vikter som jag kämpat med tidigare och gick faktiskt förbi gamla vikter. Fick även en grym bålstabilitet och det allra viktigaste: Jag lärde mig att göra det som spelar roll på gymmet och skita i resten.

Jag gör inte så många underarmscurl, plate pinch mm längre om vi säger så, men lyfter ändå dubbla KV i mark med omixat grepp nu.


Det låter bra känenr igen det har änsålänge märkt skillnad på på vissa muskelgrupper att de orkar mer nu som de inte gjorde innan. Om man orkar mer vikt så får man ut något bra ut av det i vilket fall. Och änsålänge har jag inte sådan grym träningsvärk som innan då jag bara aktiverade muskelgrupperna 1 gånng på en vecka. Eller så har det med att man stannar innan fail på de flesta övningar vad vet jag :P

Nikodemus
2012-11-29, 12:23
hur e din återhämtning? kör själv lite liknande nu, färre set och övningar men oftare till fail. det har kännts helt ok, vissa ökningar, men har funderat på att göra mer som du, mer övningar set fast inte till fail... tror det är mycket psykiskt, jobbigt att köra benböj tex med bara 1 dags vila imellan men man vänjer sig och kommer in i tänket. tycker det är svårt att hitta en bra ballans mellan påfrestning och återhämtning. ... bara lite blandade tankar här märker jag :>

Adam87
2012-11-29, 12:30
Ahh joo återhämtningen är bra och man känns fräsch innan gymmet och så. Ibland kan man känna sig lite sleten men då är det bara köra 1 veckan 3 gånger i veckan, 2 veckan 2 gånger i veckan. Det är främst ryggen som behöver mer återhämtning känner jag för min del. Joo visst är det mycket psykiskt på sitt sätt att pressa sig hårt 3 gånger i veckan på så sätt. Men med bra mat och kaffe innan passet så känner man sig redo de flesta gånger :P

Röda Björnen
2012-11-29, 13:22
Kör helkropp nu i ca. 2 månader tillbaka varje pass 3-4 ggr i veckan och känns underbart, ökar mer i styrka än innan och volymen ökar i ungefär samma takt. Kör också kampsport på de dagar jag vilar ifrån styrketräning.

Passen är relativt korta! Man kan lägga all fokus på den övningen man håller på med samt att man kan superseta väldigt effektivt om man har ont om tid men ändå få ut bra träning för alla kroppsdelar.
Funkar bra för mig, men det är slitande ibland också så man måste kunna ta en extra vilodag om man känner att kroppen inte är med!

Tränar man smart så funkar det!

MVH

exevision
2012-11-29, 16:41
Har nästan alltid kört någon form av helkroppsschema. Gillar det starkt. Känner mig så lat då jag provat 3-split med samma mängd pass som helkropps. Och resultatmässigt så växte man iaf ifrån kompisarna som körde split. Men de var inte heller lika ihärdiga i träningen.

Tyrwing
2012-11-29, 18:36
Har gått tillbaka till det nyligen och jag föredrar det. Ökar bäst. :)

Snömannen
2012-11-29, 19:56
Kört helkropp 3x5 ca 4 månader, tre pass per vecka. Ökat massor i styrka och inte så mycker i volym, snarare blivit "hårdare" i kroppen. Kommer inte att överge detta schema i första taget.