handdator

Visa fullständig version : Är det bra att käka bröd/mackor...?


Lågpastöriserad
2012-11-28, 18:45
Hej,

Jag valde att utesluta bröd sedan minst ett år tillbaka när jag började träna. Njöt idag av lantbröd med ost, vilket var väldigt gott! *drool*

Men alltså, är det egentligen dåligt att äta bröd? Alltså, om vi säger att man har ost som pålägg (rätt högt proteinvärde ju). Räknas det som onyttigt? Måste man tvunget käka mörkt fullkornsbröd för att det ska räknas som nyttigt?

Lite förklaring, tack...:smash:

Danne2k
2012-11-28, 18:59
Varför skulle det vara dåligt..?

Till en början, glöm allt du läst/hört från idioterna i media om bröd och övervikt etc.

Många käkar inte bröd för att de upplever att det mättar ganska lite i förhållande till den mängd kcal det ger. Detta behöver ju absolut inte stämma på alla och dessutom beror det helt på om, och isåfall vad, du har för mål med kosten.

Viktnedgång, viktuppgång, äta för att prestera maximalt, äta för att växa maximalt, äta för att må bra osv.

Om du inte ska ner i vikt och ligger på en strikt diet så skulle jag inte bry mig, käka ditt bröd, vilken sort du vill, ju mer ost/skinka desto bättre.

Personligen skulle jag inte rekommendera det till någon som ska gå ner i vikt, men det är ju skillnad på att rekommendera något och totalförbjuda det under tex. en diet (vilket jag inte heller nödvändigtvis skulle göra).

Sheogorath
2012-11-28, 19:06
Jag äter mycket bröd under både bulk och deff. Under deff är det "dåliga" med bröd att det som sagt mättar väldigt dåligt för kalorierna det ger. Men det är tillräckligt gott för att jag skulle tycka att det var värt det. Uppenbarligen.

Nebuchadnezzar
2012-11-28, 19:16
Bröd äger. Hjälper mig hålla kolhydraterna högt även när aptiten sviker.

Sheogorath
2012-11-28, 19:18
Bröd äger. Hjälper mig hålla kolhydraterna högt även när aptiten sviker.

:thumbup:

Danne2k
2012-11-28, 19:18
Precis, allt handlar ju om mängd.

Sen borde TS sluta kategorisera saker som nyttigt eller onyttigt, sådana indelningar av råvaror/maträtter leder bara till optinoja, ätstörningar och felaktiga slutsatser i längden.

Lågpastöriserad
2012-11-28, 19:21
Tack så mycket för era vettiga svar!

Jag tänkte mest att det inte var riktigt muskelbyggande mat. Man säger ju hela tiden att man ska hålla sig till mat som kyckling, lax, keso/kvarg och sådana matvaror. Men jag kanske har fått det om bakfoten då...:)

Kärlek till er alla!

Sheogorath
2012-11-28, 19:27
Tack så mycket för era vettiga svar!

Jag tänkte mest att det inte var riktigt muskelbyggande mat. Man säger ju hela tiden att man ska hålla sig till mat som kyckling, lax, keso/kvarg och sådana matvaror. Men jag kanske har fått det om bakfoten då...:)

Kärlek till er alla!

Kroppen föredrar att bränna kolhydrat och fett framför protein. Tillför du kolhydrat och fett slipper kroppen att bränna lika mycket av proteinet för att få energi. Det blir billigare för plånboken och säkert hälsosammare i längden också.

Lågpastöriserad
2012-11-28, 19:35
Kroppen föredrar att bränna kolhydrat och fett framför protein. Tillför du kolhydrat och fett slipper kroppen att bränna lika mycket av proteinet för att få energi. Det blir billigare för plånboken och säkert hälsosammare i längden också.

Aha, okej...:) Så, om jag fattat det hela rätt (inkl. tidigare inlägg) spelar det ingen roll vad jag äter bara så länge jag håller mig inom måtten? Det jag menar är att om jag har som mål att lägga på mig vikt och väljer 3,400 KCAL som riktlinje, så spelar detta ingen roll om t.ex. kolhydratskällan kommer från vitt bröd eller fiberhavregryn?

En fråga då, om jag får lov. Är det för mycket att konsumera 250 gram protein per dag? :)

Sheogorath
2012-11-28, 19:41
Aha, okej...:) Så, om jag fattat det hela rätt (inkl. tidigare inlägg) spelar det ingen roll vad jag äter bara så länge jag håller mig inom måtten? Det jag menar är att om jag har som mål att lägga på mig vikt och väljer 3,400 KCAL som riktlinje, så spelar detta ingen roll om t.ex. kolhydratskällan kommer från vitt bröd eller fiberhavregryn?

En fråga då, om jag får lov. Är det för mycket att konsumera 250 gram protein per dag? :)

Det finns lite mer att ta hänsyn till (t.ex. vitaminer och mineraler) men äter du mest MAT (inkl. bröd) för dina 3400 kalorier är risken obefintlig att du får näringsbrist. Din proteinkonsumtion är hög, men inte skadligt hög om du inte har dåliga njurar. Jag ligger på omkring 250 g protein per dag jag med. Och faktiskt 3400 kcal på en vanlig arbetsdag. :)

Vitt bröd eller fiberhavregryn är skit samma kan jag tycka. Välj det du gillar bäst. Socker kan du vara restriktiv med tycker jag eftersom det sannolikt ger negativa hälsoeffekter om det överkonsumeras. Vill du äta socker är det klokt att göra det efter träning när kroppen kan omsätta det på ett bra sätt. Men det har inga fördelar över t.ex. bröd eller potatis heller, å andra sidan.

exevision
2012-11-28, 19:56
fiberhavregryn

Lite off topic: vanliga havregryn är redan rik på fibrer så varför äta fiberberikade?

Lågpastöriserad
2012-11-28, 20:02
Det finns lite mer att ta hänsyn till (t.ex. vitaminer och mineraler) men äter du mest MAT (inkl. bröd) för dina 3400 kalorier är risken obefintlig att du får näringsbrist. Din proteinkonsumtion är hög, men inte skadligt hög om du inte har dåliga njurar. Jag ligger på omkring 250 g protein per dag jag med. Och faktiskt 3400 kcal på en vanlig arbetsdag. :)

Vitt bröd eller fiberhavregryn är skit samma kan jag tycka. Välj det du gillar bäst. Socker kan du vara restriktiv med tycker jag eftersom det sannolikt ger negativa hälsoeffekter om det överkonsumeras. Vill du äta socker är det klokt att göra det efter träning när kroppen kan omsätta det på ett bra sätt. Men det har inga fördelar över t.ex. bröd eller potatis heller, å andra sidan.

Thank you! *cupid* Då vet jag! :)

Lite off topic: vanliga havregryn är redan rik på fibrer så varför äta fiberberikade?

Ja, du är helt off-topic, mina kära vän. Gå ut och lira lite spökboll med dina vänner istället...:smash:

Ristretto
2012-11-28, 20:51
Ja, du är helt off-topic, mina kära vän. Gå ut och lira lite spökboll med dina vänner istället...:smash:

Nu är det ju faktiskt du som äter havregryn med tillsatt vetekli och betalar mer pengar för det. Så, du kanske ska ta till dig av tidigare kommentar.

Kischen
2012-11-28, 21:04
Bröd äger. Hjälper mig hålla kolhydraterna högt även när aptiten sviker.

Vört med apelsinmarmelad. Say no more.

Lågpastöriserad
2012-11-28, 21:49
Nu är det ju faktiskt du som äter havregryn med tillsatt vetekli och betalar mer pengar för det. Så, du kanske ska ta till dig av tidigare kommentar.

Precis! Så hela min ekonomi rasar sönder för att jag valt att betala lite mer för fiberhavregryn. Känner mig totalt ruinerad av detta. Får väl spara pengar genom att utesluta donationer till fattiga barn eller något under några månaders period.

:smash:

Ristretto
2012-11-28, 21:57
Precis! Så hela min ekonomi rasar sönder för att jag valt att betala lite mer för fiberhavregryn. Känner mig totalt ruinerad av detta. Får väl spara pengar genom att utesluta donationer till fattiga barn eller något under några månaders period.

:smash:

Hur mår du egentligen?

Lågpastöriserad
2012-11-28, 21:59
Hur mår du egentligen?

Jag mår ovanligt bra idag, tack för att du bryr dig. Hur mår du själv?

Fick mina eftertraktade (kloka) svar. Ska du nu försöka leka smart här...?

Ristretto
2012-11-28, 22:04
Ska du nu försöka leka smart här...?

Nej, det hade varit för enkelt med tanke på frågorna du ställer.

Lågpastöriserad
2012-11-28, 22:09
Nej, det hade varit för enkelt med tanke på frågorna du ställer.

Vad exakt är det du försöker komma fram till här? Vad försöker du leka egentligen? Du är ingenting och det är du säkerligen själv medveten om.

312
2012-11-28, 22:27
Vad exakt är det du försöker komma fram till här? Vad försöker du leka egentligen? Du är ingenting och det är du säkerligen själv medveten om.

Vadå, är han luft eller? Det går inte, för han skriver ju här. Var trevligare om folk ska svara.

Tur att jag svarar ändå.

Vad är nyttig? Du kan äta Dumle till frukost och vara nyttig, så vad är egentligen din fråga?

Lågpastöriserad
2012-11-28, 22:30
Vadå, är han luft eller? Det går inte, för han skriver ju här. Var trevligare om folk ska svara.

Tur att jag svarar ändå.

Vad är nyttig? Du kan äta Dumle till frukost och vara nyttig, så vad är egentligen din fråga?

Jag är faktiskt en relativt trevlig individ, men ibland blir jag lite bråkig :-) Speciellt när han kommer hit och försöker få min fråga (respektive frågor) att framstå som mindre intelligent(a).

312
2012-11-28, 22:46
Jag är faktiskt en relativt trevlig individ, men ibland blir jag lite bråkig :-) Speciellt när han kommer hit och försöker få min fråga (respektive frågor) att framstå som mindre intelligent(a).

Frågorna var ju lite sådär, så jag håller med honom lite.

Vad menar du med nyttigt? Vad är nyttigt?

En varierad kost är nyttig, så det är omöjligt att säga om du kommer äta nyttigt om du säger att du ska äta en macka.

Om jag säger att jag äter lösgodis till frukost så säger det inget om hur resten av dagen ser ut. :)

zeusden1
2012-11-28, 22:55
Bröd är farligt. Farligt för att man kan trycka i sig enorma kalorimängder och fortfarande vara hungrig.


OT: Eftersom du frågar frågor om bröd och dess "nyttighet" tyder det på att du är lite okunnig i ämnet. Nämner du då att du äter fiberberikade havregryn får du mobben efter dig. Egentligen vill den inget illa, men den är som en valp; den biter rätt friskt ibland.

smeander
2012-11-28, 22:58
Hej,

Jag valde att utesluta bröd sedan minst ett år tillbaka när jag började träna. Njöt idag av lantbröd med ost, vilket var väldigt gott! *drool*

Men alltså, är det egentligen dåligt att äta bröd? Alltså, om vi säger att man har ost som pålägg (rätt högt proteinvärde ju). Räknas det som onyttigt? Måste man tvunget käka mörkt fullkornsbröd för att det ska räknas som nyttigt?

Lite förklaring, tack...:smash:

Jag ser det som att brödet är guds gåva till människan, alltså måste man äta bröd annars blir Han arg.
Bröd är gott och laddat med tryck!

Lågpastöriserad
2012-11-28, 23:05
Bröd är farligt. Farligt för att man kan trycka i sig enorma kalorimängder och fortfarande vara hungrig.

OT: Eftersom du frågar frågor om bröd och dess "nyttighet" tyder det på att du är lite okunnig i ämnet. Nämner du då att du äter fiberberikade havregryn får du mobben efter dig. Egentligen vill den inget illa, men den är som en valp; den biter rätt friskt ibland.

Jo, märkte det! :) Lite som en sprucken kondom; bara ett rent helvete.

Jag ser det som att brödet är guds gåva till människan, alltså måste man äta bröd annars blir Han arg.
Bröd är gott och laddat med tryck!

Hahaha! *flex*

Pretorian
2012-11-29, 07:55
Bröd är gott men själv försöker jag att inte äta för mycket av det. Och du kan göra mycket med bröd också. Här är exempel på min helgfrukost med fattiga riddare. Då blir det lite mer proteinberikat men framför allt så är det gott.

Blanda in lite vispat ägg samt extra äggvita och MASSERA in i de kritvita bröden. Häll över lite Stevia sötningsmedel och stek dem lätt. Sen serverar du med tinade bär, Stevia och kanel:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-10-27%2009%2000%2059.jpg

Efter det kan du köra ett fantastiskt benpass med massa energi.

Morty
2012-11-29, 09:00
Vört med apelsinmarmelad. Say no more.

Rostad levain, come at me.

Akada
2012-11-29, 09:12
Rostad levain, come at me.
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/22291379.jpg


Annars så är varma mackor guds gåva till människan.

http://blogg.vk.se/uploads/1568/images/varmamackor.jpg <3333

Donkey Kong
2012-11-29, 13:31
6-8 brödskivor om dagen...
http://www.faktoider.nu/img/6-8-annons2.jpg

isterbuk
2012-11-29, 14:00
Mitt älskade Skogaholms Vörtbröd (den hela limpan, inte den skivade!) är nu åter tillbaka på besök, så sjukt gott bröd!! :)

nitz
2012-11-29, 14:09
<3 bröd!
Spelar ingen roll för mig om det är bulk, deff eller balans.
Bröd är king!

ebbmp
2012-11-29, 14:11
En fantastisk helgfrukost lite OT men inom ämnet Mackor:
1st Mjuk rågmacka med mosad avokado m lite citron,salt och peppar samt kasslerskivor toppat m några skivor röd paprika
2st kokta ägg
2dl Havregrynsgröt m blåbär o Hallon till det
1kopp m starkt kaffe
Sen är man tokladdad för ett svettigt helgpass och glad i sinnet

AEB
2012-12-02, 14:30
mycket natrium i bröd?

Sniggel
2012-12-02, 14:49
Tack så mycket för era vettiga svar!

Jag tänkte mest att det inte var riktigt muskelbyggande mat. Man säger ju hela tiden att man ska hålla sig till mat som kyckling, lax, keso/kvarg och sådana matvaror. Men jag kanske har fått det om bakfoten då...:)

Kärlek till er alla!

Ostmacka är definitivt muskelbyggande mat. Gott om stärkelse från brödet blir till muskelenergi. Ost har förstklassig proteinkvalité och kompletterar dessutom upp proteinet i vete.
Har svårt att se att det skulle vara sämre än t ex kyckling+ris.

tjing
2012-12-02, 16:28
Vitt bröd är en ganska värdelös matvara på alla möjliga sätt.

Sheogorath
2012-12-02, 19:51
Vitt bröd är en ganska värdelös matvara på alla möjliga sätt.

Kanske om man är en liten flicka (fast även då är det värdefullt eftersom det är gott ;)).

tjing
2012-12-02, 19:59
Ja att saker är gott är ju en väldigt bra måttstock på hur bra matvaror de är.

Du som är en stor flicka, Sheogorath får självklart äta vad du vill.

Sheogorath
2012-12-02, 20:04
Ja att saker är gott är ju en väldigt bra måttstock på hur bra matvaror de är.

Du som är en stor flicka, Sheogorath får självklart äta vad du vill.

Du sa att det var värdelöst på alla möjliga sätt. Det är det inte. Det är ett utmärkt sätt att fylla ut energibehovet för någon som har svårt för det. Och det är gott. Det är två bra saker.

Amfksp
2012-12-02, 21:06
Du sa att det var värdelöst på alla möjliga sätt. Det är det inte. Det är ett utmärkt sätt att fylla ut energibehovet för någon som har svårt för det. Och det är gott. Det är två bra saker.

Och billigt, scones t ex kostar fan inget alls om man gör det själv, nån krona för en måltid.

Sniggel
2012-12-02, 21:08
Man behöver faktiskt inte ha 1000% RDI på alla vitaminer och mineraler för att kosten ska vara nyttig, alltså är bröd helt ok att äta.

Gober
2012-12-02, 21:35
Man behöver faktiskt inte ha 1000% RDI på alla vitaminer och mineraler för att kosten ska vara nyttig, alltså är bröd helt ok att äta.

Jo det behöver det faktiskt. Det är just detta som är fel på vårt samhälle där allt ska vara gott!!!

/Tjing




Ostmackor och ett stort kallt glas mjölk efter träning, uuuja!

Bulta
2012-12-02, 21:37
Vitt bröd är en ganska värdelös matvara på alla möjliga sätt.

På vilka sätt är vetemjöl ett så mycket sämre livsmedel än ris? Det är ju något du tycks basera större delen av ditt energiintag på.

Nebuchadnezzar
2012-12-02, 22:03
Komma här och hata på bröd... på honom, grabbar

StarkaUlf
2012-12-02, 22:05
På vilka sätt är vetemjöl ett så mycket sämre livsmedel än ris? Det är ju något du tycks basera större delen av ditt energiintag på.

Komma här och hata på bröd... på honom, grabbar

Ja, det var risigt gjort av honom..

Bulta
2012-12-02, 22:14
Komma här och hata på bröd... på honom, grabbar

Jag frågar honom av intresse för att höra varför han ser det som ett så otroligt mycket bättre livsmedel, då jag själv inte har kunskapen om det hela.

Akada
2012-12-02, 22:21
En del av mig tror ändå att tjing vet bättre än att komma med ett sådant påstående och verkligen mena det, och då återstår bara att han trollar. Och det är bara...synd.

Sheogorath
2012-12-02, 22:48
Ja, det var risigt gjort av honom..

Ja, nu är måttet rågat. Mig veterligen har Tjing en vurm för LCHF, åtminstone sämre dagar. Samma skrot och korn!

StarkaUlf
2012-12-02, 23:06
Ja, nu är måttet rågat. Mig veterligen har Tjing en vurm för LCHF, åtminstone sämre dagar. Samma skrot och korn!

:bow:

Morty
2012-12-03, 09:27
Ja, nu är måttet rågat. Mig veterligen har Tjing en vurm för LCHF, åtminstone sämre dagar. Samma skrot och korn!

I see what you did there!

Men ja, alltså, på ett forum för överviktiga kan man tala illa om bröd men på ett träningsforum så kan man nog vänta sig att bröd uppskattas...

Tjockiz
2012-12-03, 10:33
Du sa att det var värdelöst på alla möjliga sätt. Det är det inte. Det är ett utmärkt sätt att fylla ut energibehovet för någon som har svårt för det. Och det är gott. Det är två bra saker.

Om någon är en liten flicka är det väl den som har svårt att fylla ut energibehovet? Man äter väl som en karl.

miaz
2012-12-03, 11:23
Om någon är en liten flicka är det väl den som har svårt att fylla ut energibehovet? Man äter väl som en karl.
märks du har en Ph.D in Broscience

Morty
2012-12-03, 11:45
Om någon är en liten flicka är det väl den som har svårt att fylla ut energibehovet? Man äter väl som en karl.

Antagligen inte, om man är en liten flicka. Då äter man nog allt som oftast som en liten flicka.

Slartibartfast
2012-12-03, 12:40
Vitt bröd är en ganska värdelös matvara på alla möjliga sätt.

Därför man kör rostbröd på 100% råg *flex*

https://www.k-ruokakauppa.fi/Image/products//6437005061721.jpg

Pretorian
2012-12-03, 12:59
Vitt is da SHIT!

http://4.bp.blogspot.com/-8oVqljfbV0I/TrQHvM2dEPI/AAAAAAAAE4U/znHoByOrhC8/s1600/jattefranska_halv-500g.jpg

312
2012-12-03, 13:04
Vitt is da SHIT!

Stort plus ett!

Vitt bröd med smör = Omnomnom tills hela paketet är slut, man blir inte ens mätt. :D

mij82
2012-12-03, 13:37
Vitt is da SHIT!

http://4.bp.blogspot.com/-8oVqljfbV0I/TrQHvM2dEPI/AAAAAAAAE4U/znHoByOrhC8/s1600/jattefranska_halv-500g.jpg

*cupid*

Rostat med smör, marmelad och ost. Jävlar, måste rosta bröd!

Nebuchadnezzar
2012-12-03, 15:28
Vitt bröd yää



Om någon är en liten flicka är det väl den som har svårt att fylla ut energibehovet? Man äter väl som en karl.

http://thechive.files.wordpress.com/2011/03/markey_mark_wtf.gif

Sheikah
2019-04-22, 10:48
Bumpar den här.

Surdegsbröd är min huvudsakliga kolhydratkälla, i kombination med baljväxter.

Hur står sig ett grövre bröd med stenmalet mjöl, både vete och råg, jämfört med bulgur, quinoa och andra cerealier näringsmässigt?

Bärsärk
2019-04-22, 12:11
Ett rejält grovt bröd med mycket fibrer mättar ju faktiskt helt okej om man ska se det ur den aspekten.

xarizma
2019-04-23, 16:15
Bröd äger ju på morgnarna, med ett glas oboy eller något :d