handdator

Visa fullständig version : Extra järn eller?


Tophe
2012-11-28, 16:11
Tjena.
Jag har äntligen kommit igång med träning. Tränar ganska hårt sedan ett halvår tillbaka. 3-4 pass i veckan, kettlebell och typ crossfit. Det har hänt väldigt mycket under halvåret, är mycket starkare och mår bättre än någonsin.

Men nu har jag börjat få lite yrsel när jag tränar. Typ blodtrycksfall, lite snurr i huvudet.. känns som jag inte riktigt får syre. Det gör att jag vissa pass inte kan pressa mig så mycket som jag egentligen orkar och vill för att jag är rädd att trilla ihop.

Det är ju inte så konstigt när träningen ofta bygger på HIIT, men jag upplevde inte detta de första månaderna.

Jag äter allsidigt och bra. Dricker en b-forte (typ berocca) med massa b-vitaminer för att palla att plugga på kvällarna, dricker en c-vitamin och tar några omega-3-kapslar varje dag (några extra på träningsdagar). Annars kör jag inga kosttillskott (kommer testa lite POW nån gång i veckan snart).

Jag borde säkert kolla mina blodvärden, men tänker att flera av er kanske gått igenom samma process. Nu när jag tränar mer intensivt, med tyngre vikter, fler reps och snabbare rörelser 3-4 ggr/veckan.... kan det vara så att jag får för lite järn? Har hört att det kan ge lite snurr och syrebrist.

Vad tror ni? Nån bra multimineral/vitamin-lösning för idrottare som kan hjälpa till?

Sverker
2012-11-28, 18:49
Äter du tillräckligt med kalorier ?





Lösningen på järnet heter kött och blodpudding. Hemejärn som har bäst upptag.

Tophe
2012-11-28, 22:13
Äter du tillräckligt med kalorier ?

Lösningen på järnet heter kött och blodpudding. Hemejärn som har bäst upptag.

tack.. Jag vet faktiskt inte om jag får i mig tillräckligt med kalorier. Vet inte riktigt hur mycket jag får i mig, eller hur mycket jag bränner på ett pass. Men det kanske är så enkelt att jag borde klämma en banan eller en burk makrill en halvtimme innan.

Vill gärna tappa 3-4 kilo till och då ska jag väl gå lite kaloriback väl?