handdator

Visa fullständig version : För mycket fett under deff? :/


solomannen
2012-11-28, 11:43
Tjabba! Tänkte inledda min deff imorgon. Men har först en fråga!
-Är 130gram alldeles för mycket fett att få i sig?

Resten ligger på 100gram kolhydrater och drygt 220g protein.
Samt ett underskott på 500kcal.
Alltså 2500kcal om dagen.

Så vad tycker ni, är 130g för mycket fett? Uppskattar svar! :)

AronP
2012-11-28, 11:48
Mina personliga erfarenheter är att man gynnas av att skära ned på fettet och öka kolhydraterna men det finns ju dom som deffar på nästan noll kolhydrater och massa fett (vilket jag också gjort) med goda resultat så det är helt upp till dig. Jag skulle råda dig att skära ned fettet till ungefär kv/1000 och öka kolhydrater.

solomannen
2012-11-28, 11:53
Okej! För jag körde en deff innan, tror jag låg runt 50g fett. Det jag upptäckte var
att min hud blev väldigt risig och torr, fettbrist?

Men vad menar du med kv/1000? :)

phoenix91
2012-11-28, 12:00
Jag skulle säga att så länge du får i dig tillräckligt med proteiner, så borde du äta så mycket fett som möjligt i relation till kolhydraterna, så länge du har tillräckligt med energi för att orka dagen samt orka träna.

Fett är livsnödvändigt (ögon, hjärna osv), samt har väl enligt många egenskapen att det i sig själv ökar förbränning av fett. (Bör självklart skilja på fett och fett, 130 g transfetter lär ju itne vara att rekomendera).

solomannen
2012-11-28, 12:07
Vad skulle ni föredra?
Ligger på;
Protein: 245g
Fett:130
Kolhydrater:100

vicarious
2012-11-28, 12:47
Vad skulle ni föredra?
Ligger på;
Protein: 245g
Fett:130
Kolhydrater:100

Personligen, mer kolhydrat och mindre fett.

Reaper123
2012-11-28, 13:30
Okej! För jag körde en deff innan, tror jag låg runt 50g fett. Det jag upptäckte var
att min hud blev väldigt risig och torr, fettbrist?

Men vad menar du med kv/1000? :)Ang det festilade tror jag han syftar på din kroppsvikt i gram fett. Alltså 100kg kropp, 100g dietärt fett.. vilket då blir kv delat med 1000 ;)

Nu vet jag inte vad du väger, men jag höll proteinet omkring 2-2,25ggr kv under min 100 dagar långa deff som jag precis avslutat och tyckte det fungerade bra. Vad jag däremot inte gjorde var att äta ordentligt med fett, så skulle rekommendera som jag ovan skrev kroppsvikten i gram fett och resten kolhydrater! :thumbup:

Om detta nu innebär att du får dra ner på både protein- och fettintaget så är det vad jag skulle rekommendera, i förmån för mer kolhydrater :)

AronP
2012-11-28, 14:05
Precis som reaper skriver så menar jag att du ska inta lika mycket fett som din kroppsvikt i fett. Resten som reaper skriver är bra också, kroppsvikt i fett, 2-3 gånger kroppsvikten i protein och resten fylls ut med kolhydrater.

Jag menar inte som någon här ovan skrev att man bör fylla på med fett då "kroppen behöver det" och att kolhydrater är onödigt. Kroppen behöver fett men så länge minimum nivå är uppfylld så krävs det inte så mycket mer. Man brukar väl ange ungefär halva kroppsvikten i fett som minimum, jag tycker det är för lågt och har mått bättre när jag ligger på kroppsvikten. Sen är det bara att fylla ut med carbs, carbs ger lättillgänglig energi och underlättare vardagen, det är inte essentiellt men en fin bonus.

Mickee
2012-11-28, 14:41
Fett är livsnödvändigt (ögon, hjärna osv), samt har väl enligt många egenskapen att det i sig själv ökar förbränning av fett. (Bör självklart skilja på fett och fett, 130 g transfetter lär ju itne vara att rekomendera).

Så om man äter 1 ggr kv istället för 0,5 ggr kv så finns det chans att kroppen förbränner mer fett?

tjing
2012-11-28, 15:11
Absoluta siffror kan du inte få. Beror på typen av fett också.

Men ja, det kan finnas en poäng att äta fett för att främja fettförbränning, då ett fettintag visat sig kunna göra det enklare att bränna fett som är "svårt" att bränna (med hög andel anti-lipolytiska a2-receptorer = fett i typiska problemområden).

Ett fettintag i studien nedan innan träning minskade den anti-lipolytiska effekten hos fettceller, vilket är mycket trevligt.

Acute exposure to long-chain fatty acids impairs α2-adrenergic receptor-mediated antilipolysis in human adipose tissue

http://www.jlr.org/content/48/10/2236.long

Mickee
2012-11-28, 15:22
Okej bra att veta!

Kan vara en bidragande faktor till att deffen går segare denna gången då kanske...

Ligger på ~0,3-0,4ggr kv nu jämfört med förra deffens ~0,7-0,8ggr kv @ ~1600kcal.
Får försöka öka det lite...

tjing
2012-11-28, 15:26
På tok för lite fett för allmänt välmående, fast du inte dör av så lågt intag.

Tips är att lägga kolhydrater efter träning och äta mestadelen fett före.

Mickee
2012-11-28, 15:43
Misstänkte nästan detta. Får ersätta lite lunch med några ägg eller annan bröte för att få i sig lite extra fett då.

Ska inte kapa Solomannens tråd mer nu. Tack för infon Tjing

Grotesk
2012-11-28, 15:52
Även jag håller med om det som AronP tar upp i ämnet. Jag har kört både lågkolhydrat- och högkolhydratsdiet och det sistnämnda var helt klart den bättre. Mer tryck osv. igenom deffen. Jävligt gott också!

vicarious
2012-11-28, 16:08
Så om man äter 1 ggr kv istället för 0,5 ggr kv så finns det chans att kroppen förbränner mer fett?

Ja, den förbränner mer av det fettet du äter. Det betyder inte att man förlorar mer fettvikt/fett på kroppen. Där är det kaloribalansen som avgör.

Lychgate
2012-11-28, 16:46
Ja, den förbränner mer av det fettet du äter. Det betyder inte att man förlorar mer fettvikt/fett på kroppen. Där är det kaloribalansen som avgör.

+1. Dietärt fett är inte samma som lagrad fettvävnad och har ingen effekt på frilösningen av detta.

solomannen
2012-11-28, 17:17
Blir helt mindfuckad!

Men iallafall, kan någon ge mig ett tips på en bra fördelning? (AronP? :D)
Väger 76kg
181cm lång
Drygt 2600kcal om jag varken ska gå upp eller ner.
Protein g?
Kolhydrater g?
Fett g?

Lychgate
2012-11-28, 17:34
Blir helt mindfuckad!

Men iallafall, kan någon ge mig ett tips på en bra fördelning? (AronP? :D)
Väger 76kg
181cm lång
Drygt 2600kcal om jag varken ska gå upp eller ner.
Protein g?
Kolhydrater g?
Fett g?

P: 152g
F: 76g

Resten vad du känner ger bäst prestation. Förslagsvis något högre protein(175-200) och resten kolhydrater upp till den energinivå som ger önskat resultat.

RassK
2012-11-28, 22:05
Okej! För jag körde en deff innan, tror jag låg runt 50g fett. Det jag upptäckte var
att min hud blev väldigt risig och torr, fettbrist?


Ja, det är möjligt. Men hudens kvalite påverkas även av andra makronutrienterna, miljö och mikronutrienter så man kan inte bara skylla på "fettbrist". Många upplever anekdotiskt bättre hud och hårkvalite när man ökar energi-, protein- och s.k. "bra" fett-intag. Sömn, ljus, stress och luftfuktighet är andra viktiga faktorer.

Sniggel
2012-11-28, 22:14
Vad skulle ni föredra?
Ligger på;
Protein: 245g
Fett:130
Kolhydrater:100

Jag hade nog föredragit mindre protein för att kunna öka kolhydratsmängden.
200g är överlag vad jag eftersträvar nu för tiden. Tror nog att det räcker även på deff. Kanske t om på extremt snabba viktnedgångar om man vill göra såna. Men jag föredrar inte det :P
Det viktigaste för mig är att maten är god och att proteinintaget är tillräckligt.
Jag verkar iaf prestera bäst om jag utgår från att göra en god kost baserad på proteinrik mat, snarare än om jag väljer siffror först och försöker få maten att passa in i de gram-angivelserna.

Vanligt är att jag äter fläskkarré, ägg, makrill och använder proteinpulver som huvudbasen bland proteinkällor. Sedan försöker jag väl även lägga till lite goda mättande kolhydratskällor såsom potatis och frukt. Lite grönsaker såsom broccoli och morot. Sedan lägger jag till lite extra godsaker för att kosten ska bli mer intressant (och för att det fortfarande finns budget för det). Jordnötter+russin är ett gott snack, spicellt när man dietar, som inte behöver springa iväg i kalorimängd.
Till maten har jag ofta, hör och häpna, majonnäs gjord på raps och olivolja. En mängd som är tillräcklig för att göra maten mer intressant (och samtidigt vara en nyttig fettkälla) men inte för mycket för att spräcka kaloribudgeten.

Jag väljer alltså ut först vad jag vil äta. Kollar på siffrorna så att proteinintaget blir godkänt samt att kolhydratsintaget inte blir för lågt (fettintaget blir aldrig för lågt). Sen testäter jag väl och inser vad jag tycker jag saknar eller vad jag äter onödigt mycket av och justerar efter hand tills att jag både presterar bra och tycker om maträtterna jag serverar mig själv.

Mina dieter har jaf fungerat mycket bättre sen jag började i den änden snarare än att slaviskt följa siffrorna och låta kostvalen dikteras till 100% av dem.

AronP
2012-11-29, 09:25
Solomannen, jag instämmer i det Sniggel och Lychgate rekommenderade så utgå från det.

Jeml
2012-11-29, 09:36
Okej bra att veta!

Kan vara en bidragande faktor till att deffen går segare denna gången då kanske...

Ligger på ~0,3-0,4ggr kv nu jämfört med förra deffens ~0,7-0,8ggr kv @ ~1600kcal.
Får försöka öka det lite...


Höj fettet.

Jag låg nog under 20g fett dom flesta dagar på min senaste deff. Det var sjukt jobbigt och jag tänkte inte mkt på andra makros än proteinet då.

Nästa deff kommer jag hålla 1g/kg kv.

vicarious
2012-11-29, 09:52
Höj fettet.

Jag låg nog under 20g fett dom flesta dagar på min senaste deff. Det var sjukt jobbigt och jag tänkte inte mkt på andra makros än proteinet då.

Nästa deff kommer jag hålla 1g/kg kv.

Jobbigt hur? Säker på att det var p.g.a fettet och inte kaloriintaget?

Jeml
2012-11-29, 09:53
Jobbigt hur? Säker på att det var p.g.a fettet och inte kaloriintaget?

en kombination av båda gissar jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2012-11-29, 09:55
jobbigt för man var hungrig nästan hela tiden och sexualdriften var till stor del bortblåst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2012-11-29, 10:02
jobbigt för man var hungrig nästan hela tiden och sexualdriften var till stor del bortblåst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Låter som bieffekt av för lågt energiintag allmänt och inte för lågt fettintag. Men jag kan ju ha fel. Du får väl utvärdera efter du har testat deffa på 1g/kg också. Förutsatt att du håller samma energiintag.. och aktivitetsnivå osv.

Jeml
2012-11-29, 10:06
Låter som bieffekt av för lågt energiintag allmänt och inte för lågt fettintag. Men jag kan ju ha fel. Du får väl utvärdera efter du har testat deffa på 1g/kg också. Förutsatt att du håller samma energiintag.. och aktivitetsnivå osv.

lågt fett påverkar väl testosteron nivåerna och fett håller man sig mätt på bättre än kolhydrater?

ja, dock kommer jag inte deff på så lågt energiintag igen så det blir inte en rättvis utvärdering :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2012-11-29, 21:08
Ja, den förbränner mer av det fettet du äter. Det betyder inte att man förlorar mer fettvikt/fett på kroppen. Där är det kaloribalansen som avgör.

Var inte så säker på det.

Det finns en mängd situationer när kaloribalansen inte korrelerar med teoretiska förändringar av fettvävnad. Re-feeds t ex. Samt olika periodiserade kostupplägg där man på ett sammantaget överskott kan tappa i fettvikt. Över en given tidsperiod bör man både tappa fett och bygga muskler, om det är målet.

Att kaloribalansen tenderar att definiera en viktuppggång eller viktnedgång säger inte så mycket om vad som orsakar viktförändringen (eftersom alla makronutrienter inte behandlas lika metabolt och p g a genetik, hormoner etc) utan är en övergripande förenkling som ibland nästan känns mer som att den är i vägen för en djupare förståelse för hur man kan åstadkomma en minskning av kroppsfett och muskeltillväxt.

Dessutom görs studier i regel på en blandad kost, vilket säger mer om kostens procentuella andel fett än något annat.

Att dietärt fett kan inhibera anti-lipolytisk aktivitet hos de svåråtkomliga fettdepåerna kan i teorin underlätta förbränningen (lipolysen) av sagda fett. I så fall får du en reell skillnad i var fettet minskar t ex.