handdator

Visa fullständig version : Känner ingenting i bröst


whuddafuks
2012-11-27, 21:46
Jag känner absolut ingenting i brösten vid bröstövningar! Har testat bänkpress i alla möjliga former, sned bänkpress, bänkpress med hantel, sned med hantel, flyes. Fast cabelcurls kände jag faktist i. Fast där var det mer yttersta delen av bröstet.

Men i de andra övningarna så får blir jag trött i främre armar, och främre axlar. Känner ingen burn eller trötthet alls i brösten. Och jag har testat så olika former, och kollat på en massa klipp om hur man ska göra. Vad ska jag ta mig till?!

Får panik snart *gah!*

Fyllot
2012-11-27, 21:47
Kass teknik? Bänkpress är inte en "bröst"-övning om man ska vara petig.

extra kakao
2012-11-27, 21:47
För hög vikt

whuddafuks
2012-11-27, 21:59
För hög vikt

Glömde säga att jag har testat 3 kilos-hantlar som lägst, och 10 kilos som högst (jag klarar av att reppa på 40 kg på bänk, så tror inte att 3-kilos hantlar är för mycket

whuddafuks
2012-11-27, 21:59
Kass teknik? Bänkpress är inte en "bröst"-övning om man ska vara petig.

Det är väl förmodligen det. Men jag förstår inte hur jag ska förbättra det... jag menar, det känns som att jag har testat allt :/ Varje dag som jag har bröstdag, så tänker jag "okej... nu ska jag verkligen anstränga mig för att se vad jag kan göra för fel, och vad som går att ändra", men det går alltid lika dåligt.

Alfers
2012-11-27, 22:03
http://www.bodyrecomposition.com/training/benching-with-the-pecs.html

JoKarN
2012-11-27, 22:07
Om du inte tränat bröst förut kan det va svårt med tekniken, det kanske finns någon maskin för bröst övningar? Annars kan du prova att palla upp en bänk så du lutar med huvudet neråt och hålla ganska bred fattning, glöm ej att svanka rejält. Prova så du orkar 6-8 reps och se om du känner ngt

prOtotype
2012-11-27, 22:07
Gör armhävningar. Typ 3 gånger om dagen, varje dag och träna på att trycka med tuttarna.

Fyllot
2012-11-27, 22:09
Det är väl förmodligen det. Men jag förstår inte hur jag ska förbättra det... jag menar, det känns som att jag har testat allt :/ Varje dag som jag har bröstdag, så tänker jag "okej... nu ska jag verkligen anstränga mig för att se vad jag kan göra för fel, och vad som går att ändra", men det går alltid lika dåligt.

Hur ser tekniken ut för bänk? Försök beskriva utförligt...finns annars 1000tals guider på internet.

whuddafuks
2012-11-27, 22:10
http://www.bodyrecomposition.com/training/benching-with-the-pecs.html

Tack så mycket! Blir att läsa igenom


Om du inte tränat bröst förut kan det va svårt med tekniken, det kanske finns någon maskin för bröst övningar? Annars kan du prova att palla upp en bänk så du lutar med huvudet neråt och hålla ganska bred fattning, glöm ej att svanka rejält. Prova så du orkar 6-8 reps och se om du känner ngt

Känner ingenting i maskiner heller :smash: Det där sista du nämnde förstod jag inte riktigt. Kan du namnge en övning?

NNIF
2012-11-27, 22:10
dra ihop skulderbladen, brösta upp dig, håll ganska brett (bänkpress)

JoKarN
2012-11-27, 22:28
Tack så mycket! Blir att läsa igenom




Känner ingenting i maskiner heller :smash: Det där sista du nämnde förstod jag inte riktigt. Kan du namnge en övning?

Här har du en länk som visar hur du gör, håll brett så du kopplar in mycket bröst.glömm ej att svanka, tänk på att rumpa skulder är i bänken hela tiden under lyftetoch att du svankar så du får in en hand under ungefär
http://seek4fitness.net/sv/Workout/Exercises/Lutande-b%C3%A4nkpress-i-Smith.stativ.be495930-c978-102c-b939-001f29cc93fa.html

ballen123
2012-11-27, 22:33
Så länge du packar axlarna bakåt och svankar lätt kommer det ta i bröstet vad du än tror!!

Vivaldi
2012-11-28, 01:04
Testa att stanna 2-3 sekunder i bottenläget innan du pushar upp i bänkpressen, denna övning är sjukligt uttröttande, men stoppet gör att man i princip enbart pushar upp med jävlar anamma och bröststyrka

Nutrid
2012-11-28, 07:45
Förmodligen är det som några andra påpekat pga att du inte trycker ihop skulderbladen.

Försök även att pressa med just bröstet och inte triceps om det låter logiskt.

Rahf
2012-11-28, 08:08
Ihop med skulderbladen, svanka upp sig, och slutligen: KNIP PATTARNA!!

Alfers
2012-11-28, 08:40
Jag slänger in en fackla och säger tvärtom.
Prova fu-bänk (dvs fötterna upp) så att du inte kan svanka och hjälper till så lite som möjligt med resten av kroppen.
(du kommer antagligen få sänka vikten lite)
Edit: om syftet är att få kontakt med brösten, du kommer inte bli världsmästare i bänk om du går över till fu-bänk

Raschmus
2012-11-28, 08:56
Öva varje dag att försöka spänna brösten. Alltså vicka med tuttarna lajk de big guyz do. Hjälpte mig att lättare få kontakt med brösten, likaså ryggen efter att försökt spänna latsen varje dag, länge.

Supermicke
2012-11-28, 10:00
http://www.bodyrecomposition.com/training/benching-with-the-pecs.html

det kändes kung vid datastolen!! ty

312
2012-11-28, 10:16
Jag känner inget alls i dem heller, men pump får jag där i alla fall. Bröstmusklerna brukar till och med domna bort mitt i passet för mig, riktigt skumt. :s

Donkey Kong
2012-11-28, 10:40
Många bra tips här.
Jag måste bara slänga in en femöres...

Bänkpress är en rätt komplex övning, men den har rätt litet användningsområde, annat än som just bänkpress.
Jag tror du misstar syfte och mål här - vill du bli bra på att få kontakt med bröst, eller vill du bli stark, eller stor?

Om jag får tro, så är du egentligen rätt ointresserad av nån slags kontakt med brösten.

Jag leker här med hypotesen att du är så pass svag i bröst, att det i princip är meningslöst i detta stadium för dig - jag säger inte att du är värdelös, jag säger inte att du alltid kommer att vara svag i bröst, men du har dåliga förutsättningar just nu och du måste ta dig förbi dem.

Isåfall, prova följande, radikala tips...
Lägg ner bänkpressen i cirka 3 månader. Koncentrera dig istället på assisterande övningar - millitärpress (en axelövning, men del av övre bröst) samt triceps (pullovers och liggande tricepsextensions).

Själva bröstträningen blir följande:
Uppvärmning axlar/rotatorcuffar, innies outies uppies downies... (mycket viktigt inför framtiden, inte nu, men du kan tacka mig om 15 år...)
Uppvärmning övningsspecifik (dvs samma bröstövning, mycket långsamt, med mycket löjlig vikt! 2x12-20)
Arbetssettet: rak bänk superset liggande hantelpress 4x12 supersettat med djupa flyes 4x12 (det blir en lägre vikt här). Nästa bröstpass blir samma, men då med sned bänk (cirka 45 grader). Efter detta pullovers 4x12.

Glöm inte att vila ordentligt mellan supersetten och få ordentligt med vila mellan triceps och axlar, beroende på vilka dagar du lägger dem på. Bröst är nu din nummer 1 prioriterade övning och skall köras först, på första dagen i ditt träningsschema.

Lycka till och glöm ej att rapportera tillbaks :)

Pryce
2012-11-28, 11:00
Hade också svårt att få kontakt/utveckling i bröst i början, här är lite tips som har hjälpt (och hjälper) mig.

Lär dig spänna bröstet utan vikt
Gå till spegeln och utför bänkpress/flies/Krabban i luften. Se hur ditt bröst kontraheras från olika vinklar och öva öva öva. Kan du inte kontrollera dina muskler utan vikt så kan du inte heller göra det med vikt.

Bygg upp din Mind-Muscle-Connection
Sätt dig in i rollen som din muskel. Varje sekund under varje rep ska du tänka att du kontrollerar vikten med avsedd muskel. Bänkpress för pecs, rodd för rygg, curls för biceps. Försök slappna av i allt förutom muskeln du vill pricka och öva på att träffa den.


Se till att skuldran är sänkt och tight
För att bröstet ska aktiveras maximalt måste skuldran vara sänkt och tight. Du bör också rotera upp bröstkorgen, hur mycket är en smaksak.

Stretcha
Något som har hjälpt mig hitta kontakt/pump är att stretcha (lätt) innan och mellan set för att öka blodflödet till musklerna.


Kai Greene tar upp väldigt mycket av det här i klippet, rekommenderas.
CdhTxo_pTZU

Evan Centopani pratar om hans tips/tricks för bröstträning (Pre-Exhaust)
eR6FeneBR6Q

jokem
2012-11-28, 11:36
Träna mer, dina armmuskler kanske släpar så försök isolera brösten bättre

312
2012-11-28, 14:15
Jag känner inget alls i dem heller, men pump får jag där i alla fall. Bröstmusklerna brukar till och med domna bort mitt i passet för mig, riktigt skumt. :s

Samma igen nu. Om jag spänner brösten i normala fall så kan jag "squeeza" till dem så det gör lite ont, men efter ett bröstpass så är de helt avdomnat. Varför?

whuddafuks
2012-11-28, 19:58
Tack så jättemycket för alla tips grabbar! Verkligen!

Många bra tips här.
Jag måste bara slänga in en femöres...

Bänkpress är en rätt komplex övning, men den har rätt litet användningsområde, annat än som just bänkpress.
Jag tror du misstar syfte och mål här - vill du bli bra på att få kontakt med bröst, eller vill du bli stark, eller stor?

Om jag får tro, så är du egentligen rätt ointresserad av nån slags kontakt med brösten.

Jag leker här med hypotesen att du är så pass svag i bröst, att det i princip är meningslöst i detta stadium för dig - jag säger inte att du är värdelös, jag säger inte att du alltid kommer att vara svag i bröst, men du har dåliga förutsättningar just nu och du måste ta dig förbi dem.

Isåfall, prova följande, radikala tips...
Lägg ner bänkpressen i cirka 3 månader. Koncentrera dig istället på assisterande övningar - millitärpress (en axelövning, men del av övre bröst) samt triceps (pullovers och liggande tricepsextensions).

Själva bröstträningen blir följande:
Uppvärmning axlar/rotatorcuffar, innies outies uppies downies... (mycket viktigt inför framtiden, inte nu, men du kan tacka mig om 15 år...)
Uppvärmning övningsspecifik (dvs samma bröstövning, mycket långsamt, med mycket löjlig vikt! 2x12-20)
Arbetssettet: rak bänk superset liggande hantelpress 4x12 supersettat med djupa flyes 4x12 (det blir en lägre vikt här). Nästa bröstpass blir samma, men då med sned bänk (cirka 45 grader). Efter detta pullovers 4x12.

Glöm inte att vila ordentligt mellan supersetten och få ordentligt med vila mellan triceps och axlar, beroende på vilka dagar du lägger dem på. Bröst är nu din nummer 1 prioriterade övning och skall köras först, på första dagen i ditt träningsschema.

Lycka till och glöm ej att rapportera tillbaks :)

Vet inte riktigt hur jag ska göra detta då jag just nu följer ett schema (http://www.muscleandstrength.com/workouts/4-day-maximum-mass-workout?page=1). Ska jag byta ut bröstövningarna i den mot dina, eller kommer det förstöra hela schemat tro? Kan ju annars byta.. ^^

Akagi
2012-11-28, 20:13
Tycker inte du ska lägga ner bänkpressen, fortsätt att köra basövningar och tänk på tekniken så kommer de tillslut. För att kunna känna av något i brösten måste du ju ha lite bröstmuskler till att börja med.

Fyllot
2012-11-28, 20:49
vUcjOIZc80c

WXzH82Emjqw

smeander
2012-11-28, 23:01
Kass teknik? Bänkpress är inte en "bröst"-övning om man ska vara petig.

Bänkpress är vad man gör det till, det kan vara en renodlad bröstövning samtidigt som det kan vara en övning för enbart framsida axlar och triceps. Om man ska vara petig.....

cero
2012-11-28, 23:09
Förutsatt att du har rätt teknik så behöver du inte bry dig om vart det känns och vart "kontakten" är. Med rätt rörelse aktiverar du rätt muskler.

Eftersom att bänkpress är en övning för flera muskler så kan det kännas olika mycket i olika muskler beroende på hur starka de är i förhållande till varandra. Har du otroligt starka bröst men obefintliga triceps så kommer det vara styrkan i triceps som begränsar hur mycket du orkar lyfta i bänkpressen, och det är också i triceps det kommer kännas. För bröstet blir det bara uppvärmning. Fortsätter du att träna övningen jämnar dessa obalanser ut sig. Samma gäller alla andra flerledsövningar.

Rusk
2012-11-28, 23:29
Ska jag gå på min egna erfarenhet så hade jag 0 "kontakt/pump" med lats innan dom växte till sig lite.
Idag så känns det som att ryggen ska spricka efter några set hantelrodd.
Så har du någon massa på bröstet? En större muskel kan väll fyllas med mer blod vilket borde resultera i mer "kontakt"?
Bara rena gissningar men låter logiskt:p

Slurf
2012-11-28, 23:51
Du har inte tränat länge va?
Det kan ta lång tid innan muskler lär sig samarbeta med varandra och man känner kontakt.
Lägg inte för stor kraft på att få kontakt. Öva på tekniken och träna på bara så kommer det tillslut

Donkey Kong
2012-11-29, 13:04
Vet inte riktigt hur jag ska göra detta då jag just nu följer ett schema (http://www.muscleandstrength.com/workouts/4-day-maximum-mass-workout?page=1). Ska jag byta ut bröstövningarna i den mot dina, eller kommer det förstöra hela schemat tro? Kan ju annars byta.. ^^

Det beror lite på hur schemat funkat för dig nu och hur schemat ser ut. Det tycks som det fungerat dåligt för ditt bröst. Beroende på tiden du kört schemat. Runt 3-6 månader utan resultat så skulle jag ändra.
För det är resultaten som räknas (styrkeökning på maxvikt eller antal reps eller storleksökning). Utan resultat (över tid) får vi anta att dessa övningar inte riktigt passar dig.

För en journal på papper, bok, dator, whatever (jag gör min i emailprogrammet) så du kan gå tillbaks och se vad som hänt, förhoppningsvis förbättringar.

Modifiera befintligt schema - lägg in ett antal alternativa bröstövningar som du tror på och gillar, utvärdera igen efter 3-6 månader. Fortsätt lika med allt annat, så kan du anta att förändringar beror på schemaförändringen.

Det är viktigt att inte ändra hela schemat för mycket på en gång, när man är ny, dels för att man sakta ska lära sig de nya övningarna, dels för att man sakta ska lära sig förstå sin egen kropp och vad man svarar på.

Så efter ett antal olika övningar/scheman, vet du vad som funkar för dig. Det är vetenskap, med dig själv som försöksdjur, en av de roligare aspekterna av styrketräning tycker jag! :)

cero
2012-11-29, 13:14
Donkey Kong: Förstår inte riktigt ditt resonemang. Varför skulle inte bänkpress "passa" honom?

Jag tror att anledningen till att han inte känner något i bröst är för att han a) har för dålig teknik, eller b) är för stark i bröstet i förhållande till andra involverade muskler som t ex triceps och framsida axel.

Jag leker här med hypotesen att du är så pass svag i bröst, att det i princip är meningslöst i detta stadium för dig - jag säger inte att du är värdelös, jag säger inte att du alltid kommer att vara svag i bröst, men du har dåliga förutsättningar just nu och du måste ta dig förbi dem.

Om jag har rätt på b), så är det ju tvärtom. Dvs att han är för stark i bröstet för att kunna känna något i bänkpressen. Se #29. Och TS skriver ju att han känner det mesta i armar och axlar.

svets_stina
2012-11-29, 13:25
Får du någon träningsvärk i brösten?

Själv får jag inget tryck i bröstet, men däremot får jag träningsvärk =)!

Donkey Kong
2012-11-29, 13:48
Donkey Kong: Förstår inte riktigt ditt resonemang. Varför skulle inte bänkpress "passa" honom?

Jag tror att anledningen till att han inte känner något i bröst är för att han a) har för dålig teknik, eller b) är för stark i bröstet i förhållande till andra involverade muskler som t ex triceps och framsida axel.



Om jag har rätt på b), så är det ju tvärtom. Dvs att han är för stark i bröstet för att kunna känna något i bänkpressen. Se #29. Och TS skriver ju att han känner det mesta i armar och axlar.

En intressant alternativhypotes, den kan mycket riktigt visa sig sannare än min. :)

Min hypotes är förstås mer tvärtom, att bröstmusklerna är för små/svaga/neuromuskulärt ickefungerande eller liknande och att de assisterande musklerna är normalstarka, "bröstet släpar" alltså. Att TS skulle vara "grottestark" i armar/axlar är möjligt, men jag väljer att inte arbeta efter det scenariot.

Tekniken spelar säkert mycket stor roll, men det är så pass "svårt" och psykiskt tråkigt för TS i detta läge att ägna 3-6 månader till med tekniknötning, att det kan vara roligt att byta lite. Det går "troll" i sånt här, det blir inte lättare att känna bröstet av att alla säger hur det borde göras. Men plötsligt en dag finns bara "brösttrycket där", man märkte knappt hur, var, när det kom. Sen när det väl finns där, då öppnar sig liksom helt andra möjligheter och tekniker.

Om TS är "för stark" i de assisterande musklerna redan nu, kommer han enligt min "teori" ordna detta med superset bröstpress med hantel och djupa flyes, då skulle det "väl va stjärten te själva faen" om han kunde "fuska sig förbi" med triceps eller axlar. ;)

Det blir spännande att följa. :)

cero
2012-11-29, 15:35
Min hypotes är förstås mer tvärtom, att bröstmusklerna är för små/svaga/neuromuskulärt ickefungerande eller liknande och att de assisterande musklerna är normalstarka, "bröstet släpar" alltså.

Om bröstmusklerna är små/svaga, och de assisterande musklerna är normalstarka, så är det väl rimligtvis bröstmusklerna som får pisk och som begränsar hur mycket vikt man klarar av?

Om du läser #29, så var ju min hypotes att bröstet är för starkt i förhållande till de assisterande musklerna, och det är därför bröstet inte får någon ordentlig träning i nuläget. Inte att han är "grottestark" i armar/axlar. Så, enligt min teori så löser man inte "problemet" genom att isolera bröst.

Ett exempel med knäböj:

Vi säger att person X genetiskt har ben som klarar, säg, 400 KG i benpressen, och en rygg som bara klarar stången i marklyft. Och om man då börjar knäböja, vart hamnar då den högsta belastningen? Jo, på ryggen, eftersom att det är den som begränsar hur mycket vikt man klarar av. Benen som är superstarka i förhållande till ryggen får sig knappt en uppvärmning. I detta fallet hade det varit smartare att lägga mer krut på den svaga länken dvs rygg (vilket då blir triceps/axlar i bänkpressen), för att sedan kunna lasta på vikter som även får benen (bröstet) att jobba. Fortsätter man bara med knäböj, så kommer ryggen stärkas, och benen bra träning såsmåningom.

Tekniken spelar säkert mycket stor roll, men det är så pass "svårt" och psykiskt tråkigt för TS i detta läge att ägna 3-6 månader till med tekniknötning, att det kan vara roligt att byta lite.

Så mycket tid krävs inte. Bara se till att han har korrekt grundteknik, och att rörelsen är som den ska. Det är ju det som avgör vilka muskler som aktiveras.

Hymer
2012-11-29, 15:57
Jag brukar inte heller känna så mycket i bröstet förutom längst ut i fästet mellan bröst/axel.

whuddafuks
2012-11-29, 23:34
*Uppdatering*

Fick faktiskt dagen efter passet träningsvärk längst ut på bröstet (ungefär där armhålan är) och lite gran vid den absolut översta delen (nära hals). Antar att det var cablecrossen som gjorde det, eftersom det var den övning jag faktiskt kände något av.

Sen är det kul att så många faktiskt bryr sig och hjälper mig. :) Lite jobbigt bara att så många kommer med helt olika svar!