handdator

Visa fullständig version : Omvänd stångscurl, hur vinkla handleden?


ChristianJ
2012-11-27, 09:48
Jag använder mig i dagsläget av omvänd stångcurl för att träna underarmarna men det är en sak jag funderat över när jag utför denna övning, hur ska man hålla handleden vid curlandet?
Så rak som möjligt eller kommer man åt bättre om man vinklar handleden och är isåfall ena att föredra framför den andra ur ren skadeaspekt?

Tack på förhand!

Rahf
2012-11-27, 09:54
Ju mer du vinklar armen ifrån pronerat läge (handflatorna mot golvet i det här fallet), desto mer blir den lik hammercurl, vilket innebär att biceps kommer ta en större del av belastningen. Personligen skulle jag köra rak stång och pronerat grepp.

Arne Persson
2012-11-27, 10:00
Alltid rak stång, smal fattning (händerna mot låren), händerna svagt dorsalflexerade och överarmarna lodrät fixerade vid sidorna genom rörelsen. Självfallet skall tummerna hållas om stången.

Grotesk
2012-11-27, 10:07
Självfallet skall tummerna hållas om stången.

Så vi som kör utan tumlås gör helt fel, trots att det känns så in i helvete i underarmarna?

Rahf
2012-11-27, 10:12
Det var inte vad han sa.

Arne Persson
2012-11-27, 10:20
Så vi som kör utan tumlås gör helt fel, trots att det känns så in i helvete i underarmarna?

Tumlås? Du använder väl inte tumlås vid omvänd? Vid tumlås låser du ju fast tummen med övriga fingrar.
Det är viktigt att tummens muskler också tränas!
Om det gör ont i underarmarna så är det troligen strama dorsala och laterala underarmsmuskler som inte klarar kraftig pronation.

Grotesk
2012-11-27, 10:43
Tumlås? Du använder väl inte tumlås vid omvänd? Vid tumlås låser du ju fast tummen med övriga fingrar.
Det är viktigt att tummens muskler också tränas!
Om det gör ont i underarmarna så är det troligen strama dorsala och laterala underarmsmuskler som inte klarar kraftig pronation.

Äsch, jag fann inte ordet ser jag nu. Haha! Jag åsyftade såklart att jag inte klämmer stången med tummen.. eller något, typ.

ChristianJ
2012-11-27, 10:57
Bra med svar..Jag kör givetvis med rak stång och kör hellre några kg mindre än behövligt på stången för att det skall bli en strikt rörelse och att det skall ta där det är tänkt.
Och gör nog som Arne säger att man ska ha/greppa stången, men är inte säker på att jag förstod riktigt vad ni menade i toppläget av curlen.
Vid toppläget så har jag handflatorna ner mot golvet för att liksom krama åt i underarmen om ni förstår vad jag menar? Är det korrekt?
Vet tyvärr ej vad "dorsalflexerade" betyder.

ChristianJ
2012-11-27, 12:25
Gjorde det jag bör ha gjort från början och googlade "dorsalflexerade" och det var så jag menade att jag höll nu, men kanske håller lite för mycket vinkel i dagsläget.