handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor angående z_bumbis programförslag


replacement
2012-11-27, 09:31
Hej.

Jag vet att vissa av er hatar dessa typer av trådar, men jag ville bara försäkra mig ett par saker innan jag intensifierar min styrketräning en aning.

Hittills (ca 2-3 månader) har jag bara försökt träna igenom hela kroppen 2-3 gånger i veckan på gymmet, utan att få några märkbara resultat eller ökningar av det. Det har inte heller varit mitt mål. Utan jag har mest fokuserat på att vänja om min veka kropp för vad som komma skall.

Det ska nu bli andra tag och jag har tänkt träna seriöst tre dagar i veckan och i alla fall utgå från något av z_bumbis programförslag (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454). Men jag har ett par frågor:

1. Jag spelar även tennis på motionsnivå två gånger i veckan, vilket är anledningen till att jag endast kan styrketräna 3 gånger/vecka. Vilket program skulle då vara att föredra, tvådagars- eller tredagarsprogrammet? Jag har fått för mig att 3-dagars split brukar förknippas med mer frekvent styrketräning.

2. Nedan följer mina varianter av ovan föreslagna scheman. Saknar de något vitalt? Tex. så kör jag bara en övning för biceps och triceps. Marklyft är jag så otroligt dålig på (långa ben, för korta hamstrings), så den fick också ryka tills vidare. Rotatorcuffar, hur viktiga?

Tredagars:
Dag 1
Bänkpress, hantelpress eller bänkmaskin
Lutande bänkpress eller hantelpress
Någon typ av axelpress (ståendes/sittandes, hantlar/stång)
Omvända flyes
Någon tricepsövning

Dag 2
Någon roddvariant
Latsdrag, chins eller pullups
Ryggresningar
Någon bicepsövning
Underarmscurl (alternerar handflata upp och handflata ned)

Dag 3
Knäböj eller benpress
Finnen
Stående vadpress
Någon magövning

Tvådagars
Dag 1
Någon roddvariant
Latsdrag, shins eller pullups
Knäböj eller benpress
Finnen
Ryggresningar
Någon bicepsövning
Stående vadpress

Dag 2
Bänkpress, hantelpress eller bänkmaskin
Någon typ av axelpress (ståendes/sittandes, hantlar/stång)
Omvända flyes
Någon tricepsövning
Någon magövning

Slutligen kanske jag bör nämna att jag är av manligt kön, strax över 190 cm lång och väger ca 92-94 kg (lite småfet). Mitt mål är att först försöka gå ned lite i fett, för att sedan sakta men säkert bygga upp en någorlunda muskulös och balanserad kropp.

Tack på förhand!

Ekkhe18
2012-11-27, 22:13
Tror jag inte direkt svarar på din fråga, men själv har jag prövat 2 dagars programmet så körde jag de 3ggr i veckan med det, var ett fantastikst roligt program + att jag blev ganska stark i vissa övningar väldigt fort! Så jag hade valt det, dock så ändra jag vissa övningar efter ett par månader =)