handdator

Visa fullständig version : chin/pull-ups och bicepsbelastning


Matthew_90
2012-11-27, 08:02
Hej,

Ar det nagon som vagar sig pa att uppskatta hur mkt av ens kroppsvikt vid en chin/pull-up som blir ren bicepsbelastning (som i en strikt bicepscurl).

Ex. en pullup motsvarar x kg biceps curl per arm, belastningsmassigt.

Detta lar ju variera en hel del beroende pa handposition, hur mkt man lyckas involvera ryggen, teknik osv.

Om det oht ar mojligt att berakna/uppskatta vet jag inte, men jag fragar enda.

Halsn,
Matthew

tjing
2012-11-27, 12:24
Ingen aning. Det enda jag vet är att jag får mer pump i biceps av supinerade pullups än pronerade chins.

cero
2012-11-27, 12:29
Den frågan är nog omöjlig att svara på. Har man t ex en väldigt stark rygg i förhållande till biceps så kommer biceps vara den begränsande muskeln och där en stor del av belastningen ligger.

Ett annat exempel: om man har ben som klarar benpressar på 300 KG och en rygg som bara klarar marklyft med 50 KG så kommer ryggen begränsa vikten i knäböj och ta all stryk.

Silencer
2012-11-27, 14:07
En relaterad grej, jag har läst att vid chins så är det latsen som jobbar mest ungefär ner till ansiktshöjd, och om man börjar dra djupare ända ner till bröstet så tar andra muskler över huvudjobbet. Är det någon som vet vad det handlar om?

Nutrid
2012-11-27, 14:10
Ingen aning. Det enda jag vet är att jag får mer pump i biceps av supinerade pullups än pronerade chins.

Oja.

Personligen får jag även bättre kontakt med kabel än hantlar.

pezrulezhaakon
2012-11-27, 14:46
Matthew_90


Frågan är nästintill omöjlig att svara på i blindo, då många olika faktorer påverkar. (utförande, greppbredd, kroppsplacering, individuell koordination, mm)

Däremot går det att ta reda på individuellt genom lite tester irl med personen i fråga.

Wormzie
2012-11-27, 20:09
Matthew_90


Frågan är nästintill omöjlig att svara på i blindo, då många olika faktorer påverkar. (utförande, greppbredd, kroppsplacering, individuell koordination, mm)

Däremot går det att ta reda på individuellt genom lite tester irl med personen i fråga.

intressant! hur testar man det om inte biceps är den begränsande faktorn? skulle vara av intresse att veta :)

Sheogorath
2012-11-27, 20:17
En relaterad grej, jag har läst att vid chins så är det latsen som jobbar mest ungefär ner till ansiktshöjd, och om man börjar dra djupare ända ner till bröstet så tar andra muskler över huvudjobbet. Är det någon som vet vad det handlar om?

Om något borde det vara tvärt om (åtminstone relativt sett). Tidigt i rörelsen är det som störst rörelse i skulderbladet. Där jobbar levator scapuae, rhomber och nedre traps mycket för att inåtrotera och sänka. Latsen gör ju framförallt inåtförningen av överarmarna. Aktiveringen av latsen borde vara tämligen jämn genom hela rörelsebanan, eller kanske att teres är mer aktiv i något läge. Det har jag inte sett några studier på.

Silencer
2012-11-27, 21:22
Alltså, nu hittar jag inte alls var jag fick det från.

cero
2012-11-27, 22:25
Om något borde det vara tvärt om (åtminstone relativt sett). Tidigt i rörelsen är det som störst rörelse i skulderbladet. Där jobbar levator scapuae, rhomber och nedre traps mycket för att inåtrotera och sänka. Latsen gör ju framförallt inåtförningen av överarmarna. Aktiveringen av latsen borde vara tämligen jämn genom hela rörelsebanan, eller kanske att teres är mer aktiv i något läge. Det har jag inte sett några studier på.

Så man borde egentligen dra ned stången tills överarmarna är lodräta mot marken?

pezrulezhaakon
2012-11-27, 22:33
Wormzie

Det är lite klurigt att beskriva med ord, men det handlar om att medvetet aktivera/avaktivera andra muskler i en specifik öving. Men det kräver såklart riktigt bra kroppskontroll.

Tex, för att koppla ur biceps i ex latsdrag, om det inte hjälper att slappna av i dem, så spänner istället du triceps och försöker göra en armbågsextension i dragfasen, även fast armbågen såklart gör en flektion. Men det blir definitivt klart mindre bicepsarbete av det.
På så sätt går det att få fram hur mycket arbete musklerna enskilt står för. Men någon exakt viktsiffra på decimalen är det ju inte, men det blir en tydlig fingervisning.

Ungefär som att koppla ur höftböjarna i en crunchövning för magen på golvet genom att pressa ner fötterna golvet.

pezrulezhaakon
2012-11-27, 22:36
cero

Lodräta kanske blir svårt i brett latsdrag, men så långt ner som möjligt.
Vid smalare grepp blir det annat förhållande i belastningsriktning vilket gör att belastningen fortare avtar mot bottenläget. Belastningen för latsmuskeln kan i vissa fall försvinna helt.

filmjölk
2012-11-27, 23:31
Lite känslobaserad bro-science jag har kommit på om den här övningen är att ju fetare man blir, destå lättare (eg. mer tvunget) blir det att ta i ordentligt med latsen, det går liksom inte att dra upp sin klenfeta kropp om man inte använder och kontraherar latsen hårt, armarna pallar inte med tyngden själv vilket de gör när man är mindre fet.

Hela känslan med pullups/chins är mycket bättre som fet än som smal, trots att egot får sig en törn iom att man inte orkar lika många. Det är först som fet jag verkligen har börjat gilla övningen.

Silencer
2012-11-28, 10:51
För att förtydliga så pratade jag hela tiden om smala latsdrag med supinerade händer.