handdator

Visa fullständig version : Smärta i underarm


LIFT
2012-11-27, 01:49
Tror att cirka 2 veckor har gått sedan jag började få ont i vänster underarm när jag tränar biceps.
Brukar oftast köra EZ bar curl med 5st 5kg vikter (dvs 10 kg) samt EZ stången som kanske väger en 10 kg också. Det gör inte så ont när jag lyfter, men när jag stoppar ner stången så känner jag en sakta smärta runt vänstra armbågen och underarmen.
Tänkte till början att det säkert är något som kommer gå över (fick ont i axlarna för 2 månader sedan efter en övning, och det gick över på ungefär 4 dagar)

Men nu då det gått en två veckor och jag kört några få kilo lättare då jag kört biceps, så är smärtan fortfarande kvar.

Funderar lite hur jag ska träna. Om jag bör vila just armarna i någon vecka eller så? alternativt köra på extremt låg nivå, t.ex bara EZ stången eller liknande?


Funderar om det även kan vara så att jag måste träna underarmarna mer? inte kört det så mycket. 'Wrists curls' med hantlar är typ enda övningen jag hittat och kunna utföra.

Vad har ni för tips?

ebbmp
2012-11-27, 11:06
Hakar på denna frågeställning då jag fått samma problem som dig trots att jag tränar underarmar regelbundet.
Misstänker dock att det är som med allt annat (läst på Kolo) dvs backa tillbaka på vikt,volym etc efter lite vila och sen stegra tillbaka. Musklerna/styrkan ökar antagligen ganska snabbt och då hänger inte leder,ligament etc med i utvecklingen???
Har bara tränat 1,5 år och grön på detta område skall tilläggas.

Hoppas på någon mer erfaren som kan flika in med info :-)

Victuhh
2012-11-27, 11:30
Många som har detta problemet och även jag drogs med det förrut till och från. Citerar mig själv:

Det gör ont precis när du släpper greppet och du får öppna handen långsamt efter övningen eller hur?

Jag har haft detta tidigare till och från under hela tiden jag tränat och har läst lite överallt om flera som har samma problem och konstiga smärta.

För mig har det hämmat att kunna köra bicepsövningar men jag har kört det jag klarade av, till exempel bamsecurls och hammercurl. Denna underarmsövningen har hjälpt mig också dock.. http://www.youtube.com/watch?v=oArO13fjDlw&feature=player_detailpage#t=121s

Idag kan jag nu curla normalt utan att få ont :)

knuckles
2013-01-08, 18:40
Många som har detta problemet och även jag drogs med det förrut till och från. Citerar mig själv:

Känner precis samma sak men vet inte om jag ska vila. Blev det bättre för dig ändå fast du tränade och att det gick över eller vilade du ett tag?

Swisskniven
2013-01-09, 15:41
Hade samma problem som började för halvannat år sen, startade en liknande tråd för ett år sen. Slutade helt enkelt curla. Vissa dragövningar fick jag stryka under en tid, men det gick alldeles utmärkt att marka 200+. Efter hand kunde dragövningarna införas igen. Tog nog ett år men till slut försvann smärtan helt. Fortsatte att träna i övrigt, stretchade underarmar ofta, gjorde en övning som många kallar "Tors hammare", den som Victuhh visar men jag använde pushdownstång så det blev stretch i båda riktingarna. Vila hjälpte inte alls för mig. Fick i efterhand rådet att äta löjliga doser fiskolja. Kanske värt att testa.

Har inte bicepscurlat på säkert ett år nu, inga planer på att börja heller. Biceps tycks svara bra övrig dragträning. Men så har jag inga ambitioner att stå på scen heller.