handdator

Visa fullständig version : Gå ner 15kg..


Angel
2004-02-10, 23:29
hej jag är en tjej på 19år som behöver lite råd kring bantning.

Jag går nu på en kombinerad cambridgediet som betyder att jag byter ut 2 måltider om dagen mot milkshakes som innehåller 150kalorier vardera.

Hittils har jag lyckats gå ner ca 7kg me hjälp av detta men jag vill gå ner ca 15kg till.

Jag är 174cm lång och väger i nuläget 78kg.

så nu behöver jag lite råd om vad jag skall äta förrutom mina milkshakes då? bra "smalmat".

jag dricker endast mineralvatten och the för tillfället och äter ofta tonfisk men det bli ju rätt enformigt efter ett tag. brukar även äta apelsiner.

så, vad jag e ute efter egentligen är lite tips om fettsnål mat och sånt, vad skall man absolut undvika?
ge mig gärna lite bra recept med.

gärna lite bra tips på träning med, tyvärr har ja inte så mycket tid över för träning men ja försöker gå prommender med hundarna, gillar att simma och dansa och tittar väl in på gymmet nångång då och då,

kram

Prankie
2004-02-10, 23:53
Hur många måltider äter du per dag? Det blir ju helt galet om det är två huvudmåltider du byter ut.

Angående bantning så är det inte så många som är positiva till det i forumet. Det leder oftast till mindre muskelmassa och sämre förbränning = svårare att hålla din vikt vid avslutade diet. Det du borde satsa på tycker jag är kombinera gymträning med kardio och ät efter ditt energibehov. (2 måltidersättare på 150kcal är inte tillräcklig)

Positiva med gymträning är du får bättre hållning, ökad förbränning. Speciellt som nybörjare märker du de effekter extra tydligt. Nu vet jag inte hur långt det tog för dig att tappa de 7kg, men jag antar du har hamnat på en platå där din kropp har vänjt sig vid det lägre kalorieintag. Om det är så så är det bästa att kicka igång förbränningen igen med träning och mera mat. När din ämneomsättning har blivit mer normal kan du börja på ett nytt skott igen. (Du kommer förmodligen studsa tillbaka lite i vikt i form av glykogen och vatten.)

Sammanfattning: Mera träning, mera mat. Svältdiet funkar inte i längden.

Angel
2004-02-10, 23:58
jag äter ca 4ggr om dan

frukost milkshake

runt 15:00 nån lättare middag, kyckling eller tonfisk

runt 18:00 en apelsin och the

runt 20.00 en milkshake till

Angel
2004-02-11, 00:06
muskler...hehe sånt har jag inte..

pneumatic
2004-02-11, 00:09
Originally posted by Angel
jag äter ca 4ggr om dan

frukost milkshake

runt 15:00 nån lättare middag, kyckling eller tonfisk

runt 18:00 en apelsin och the

runt 20.00 en milkshake till

På det där, kommer dina viktminskningar att bestå mestadels av muskler.

/Henrik

Angel
2004-02-11, 00:09
Originally posted by pneumatic


Hur skrev du detta svaret då?

/Henrik

va?

pneumatic
2004-02-11, 00:11
Originally posted by Angel
muskler...hehe sånt har jag inte..

Hur skrev du detta svaret då?

/Henrik

shirunai
2004-02-11, 00:13
Banta! vad onödigt och ohälsosamt värsta jag vet, bättre att träna och äta mat och gå ned 1kg veckan än att vrålbanta, man mår bara dåligt av det, du skulle behöva äta ENORMT mycket mer och göra aktiviter istället,

15kg på 15veckor är väll inte så dåligt mål, snarare smartare, önskar jag kunde träffa dig i verkligheten

Angel
2004-02-11, 00:14
Originally posted by shirunai
Banta! vad onödigt och ohälsosamt värsta jag vet, bättre att träna och äta mat och gå ned 1kg veckan än att vrålbanta, man mår bara dåligt av det, du skulle behöva äta ENORMT mycket mer och göra aktiviter istället,

15kg på 15veckor är väll inte så dåligt mål, snarare smartare, önskar jag kunde träffa dig i verkligheten

hm, okej jag läser och lär.
men varför vill du träffa mig i verkligheten?

King Grub
2004-02-11, 04:52
Jag rekommenderar inte pulverdieter.

Du har garanterat muskler, även om du inte tror det. :) Och med ett sådan diet förlorar du muskelmassa, som leder till sänkt ämnesomsättning, som gör att du tvingas äta mindre, som leder till sänkt ämnesomsättning, och så vidare i en otrevlig spiral. En otäck situation.

Börja med regelbunden styrketräning, och ett par tre, kanske fyra, kondispass per vecka. En oöverträffad ämnesomsättningshöjare.

Här kan du få en länk både till ett ställe där du kan räkna ut din energiförbrukning (trots att du kanske inte är överentusiastisk över det kan det vara bra att veta på ett ungefär) och en lista med bra mat, plus att du ger mig chansen att klistra in den här texten igen:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

För att gå ner i vikt måste du ligga på energi(kalori)underskott. Ett underskott på cirka 500 kcal per dag ger en viktminskning på ungefär 0.5 kilo per vecka, en optimal nedgångstakt. Om du räknar du din energiförbrukning i länken ovan drar du helt enkelt bort 500 kcal från den summan. Genom att äta rätt sorts mat och träna styrketräning under tiden ser du till att allra största delen av den viktnedgången består av kroppsfett, inte muskler. Korta, intensiva intervallpass är också att rekommendera, och höjer din förbränning rejält.

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Proteindrinkar baserade på vassle är ett bra val här, och ett ekonomiskt också!

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera.

Semiramis
2004-02-11, 18:07
Många tycker inte att det gör så mycket att förlora muskler bara dom blir smala. Resultatet blir dock inte så lyckat, dels har vi alla nackdelar som räknats upp ovan dels blir det inte speciellt snyggt eftersom en fast kropp kräver muskler. Smal men sladdrig, taskig förbränning och ingen energi. Det är verkligen ett dåligt utgångsläge. Oftast leder det till ny viktuppgång (fett) och nästa viktminskning gör att det blir ännu värre. Träning och bättre kost leder till smal och fast kropp, högre förbränning och massor av energi. Följ King Grubs rekommendationer så kommer du garanterat att både se bättre ut och må bättre!