handdator

Visa fullständig version : Intressant inlägg från kolo ang styrka vs volym


SteelPulse
2012-11-26, 20:29
Stämmer det att musklerna som är tillverkade genom mer styrkeinriktad träning är mer bestående än dito producerade av volyminriktad träning? Dvs dom försvinner inte lika fort vid träningsuppehåll.
Det beroendet är inte särskilt starkt.
Sen så finns det två sorters Hyperttrophy!

Sacroplasmic hypetrophy tex, dvs vätske hypetrofi genererar ingen styrka men ökar tvärsnittsytan på muskeln.

För att generera större styrka krävs det fler proteiner av sorten myosin och actin. Myogenic hypertrophy.
Det är dessa proteiner och hypetrofi som genererar styrka.
Det ena proteinet liksom klättrar upp på det andra och skapar en kontraktion. kontraktionen är styrkan.
För att öka styrka måste du få mer av dessa små proteiner i muskeln. Dessa proteiner byggs in i proteinsyntesen som bildas efter hård tung styrketräning, inte volym träning. Volym träning skapar inte myogenic hypetrophy, dvs muskeltillväxt som beror av ökad proteinretention i muskeln.
Volym träning ökar endast flödet i muskeln och bygger inte in lika mycket proteiner i muskeln.

Således vill man köra tung träning ala styrkelyft för att bygga in maximalt med proteiner i muskeln, det är det enda som genererar kvalitativ hypertrophy. Sacroplasmic hypertrophy genererar ingen direkt styrka men ökar volymen. En volym som endast är kortsitkig och skapar inte kvaltitativa muskler i samma bemärkelse. En som tränar för volym kommer upptäcka att vid uppehåll så sjunker han ihop rätt rejält.
Den som tränar för styrka är stenhård och har i princip muskler som består hela livet.

Från den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=22758

Määng
2012-11-26, 20:57
Det jag kan minnas av cali var att han var max ot frälst och slängde ur sig uttalanden som inte gick att backa upp annat än från max ot's hemsida. Han blev ganska ofta överkörd i diverse diskussioner.

Edit; sen om just det du citerar stämmer eller inte vet jag ej.

Hebbe84
2012-11-26, 21:03
Sen så finns det ju ingen klar gränsdragning för vad som anses vara "volymträning" och inte. MaxOT bygger väl nästan uteslutande på 4-6 reps vill jag minnas. Skulle volymträning i detta fallet vara 7+ reps då?

Det vore ju intressant att få en källa till påståendena också.

Fugly
2012-11-26, 21:11
Har för mig att Mikael J skrev något liknande, eller kanske var det någon annan Mikael?

Guddi
2012-11-27, 10:54
Det finns mycket skrivet kring sarkoplasmatisk och myofibrill hypertrofi i många olika sammanhang. Ser man till vetenskapen är det dock ett väldigt sällsynt begrepp. I princip kan man säga att det går att öka volymen lite genom att få den att "svullnad upp", då bland annat genom en ökad sarkoplasmatisk volym. Men detta är effekt som är liten och den du uppnår den på kort tid. Efter det behöver du öka på antalet muskelfibrer och musklerna ska öka i volym.

Så jag skulle säg att indelningen i sarkoplasmatisk och myofibrill hypertrofi är väldigt grov. Skillnaden i styrka mellan byggare och styrkeidrottare beror mer på träning av nervsystemet samt bättre teknik än det gör på skillnaden i antalet muskelfibrer.