handdator

Visa fullständig version : Högintensiv cardio efter styrkepass


Buttran
2012-11-26, 18:42
Hittade inte detta i sökfunktionen så,

Läste angående insulin och känsligheten i best of men förstår fortfarande inte helt. Jag kör oftast 1 - 1 1/2 timmas styrketräning. Optimerar jag mitt byggande ännu mer genom att köra 20 min cardio direkt efter passet? Eller skulle jag isåfall vänta några timmar? Eller har jag fått allting om bakfoten hah?

KEBABFRANK
2012-11-26, 18:53
Hittade inte detta i sökfunktionen så,

Läste angående insulin och känsligheten i best of men förstår fortfarande inte helt. Jag kör oftast 1 - 1 1/2 timmas styrketräning. Optimerar jag mitt byggande ännu mer genom att köra 20 min cardio direkt efter passet? Eller skulle jag isåfall vänta några timmar? Eller har jag fått allting om bakfoten hah?
Jag undrar också eftersom jag kör 10min intensiva intervaller efter träning!

Ronn
2012-11-26, 18:58
Du "optimerar" ditt byggande genom att inte köra någon kondition alls så nära inpå ett styrkepass.

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

tjing
2012-11-26, 19:18
Skillnad på vilken sorts cardio.

10 sekunders sprinter lär inte påverka mycket. Cykling efter styrketräning i moderat tempo på upp till en halvtimme har i en del studier visat sig inte påverka alls.

Löpning påverkar garanterat om det är ihållande medel/hög fart.

Akagi
2012-11-26, 19:19
Precis! Det är inte alls optimalt, tvärtom. Men om du ska köra cardio samma dag är det bästa att försöka lägga de några timmar efter gympasset.

Buttran
2012-11-26, 19:23
Så hur menar King_Grub med detta? När ska man välja att göra detta då?

2. Fungerar inte HIIT traningen katabolt?

Icke. Korta intensiva konditionspass har dock enbart fördelar på styrketräningsresultaten. Intensiv cardio är nog det som bäst förbättrar insulinkänsligheten, vilket i sin tur, förenklat uttryckt, i praktiken innebär att mer av energin du äter hamnar i muskelcellerna i stället för i fettcellerna = bättre muskeltillväxt.

Vid långvarig aerob träning utsöndras kortisol (efter 20 minuters intensivt, oavbrutet arbete ökar utsöndringen dramatiskt), och kortisol frigör energi från vävnad vid stress, i det här fallet konditionsträning, och det verkar föredra att ta från just muskelvävnad.

Intensiv cardio däremot, ökar utsöndringen av tillväxthormon och IGF-I, vilket har en positiv effekt på muskeltillväxten, samtidigt som den effektivt håller kroppsfettsnivåerna under kontroll. Intensiv cardio stimulerar utsöndring av GH, som i sin tur stimulerar utsöndring av IGF-I, och eftersom ju intensivare cardion är desto större blir också GH-utsöndringen = bättre muskeltillväxt.

Ska nämnas att King_grub sa att detta vad han visste bara fungerade i teorin.

tjing
2012-11-26, 19:31
Markant kortisolutsöndring sker inte efter 20 minuter så vitt jag vet utan först vid 40-45 min. Kortisol frigör ju energi från fett också dessutom.

När är Grubs inlägg ifrån? Jag misstänker att det inte är helt nytt?

I övrigt tror jag också på intensiv konditionsträning och det finns fler anledningar kopplade till hälsa etc. Nyligen kom ju också en studie som jag har för mig visade på ökad anabolism vid konditionsträning på morgonen och styrketräning på eftermiddagen.

Jag skrev dessutom en artikel lite på ämnet igår där jag diskuterar olika subtyper av AMPK (som är vad som bråkar med gymprestationen). Det är mer avancerat än att konditionsträning rakt av pajar styrketräning. Det handlar om muskelfibrer, hur träningen ser ut, intensitet, i vilken mängd olika subtyper av AMPK aktiveras i vilka muskler osv etc etc.

http://jensfitness.blogg.se/2012/november/ampk-mtor-nikotin-och-koffein.html

King Grub
2012-11-26, 19:34
HIIT är inte katabolt oavsett tillfälle. Jämfört med vila är det säkert dessutom anabolt. Men man får inte ökad muskeluppbyggande effekt av styrketräning+HIIT i samma pass.

Buttran
2012-11-26, 19:39
Markant kortisolutsöndring sker inte efter 20 minuter så vitt jag vet utan först vid 40-45 min. Kortisol frigör ju energi från fett också dessutom.

När är Grubs inlägg ifrån? Jag misstänker att det inte är helt nytt?

I övrigt tror jag också på intensiv konditionsträning och det finns fler anledningar kopplade till hälsa etc. Nyligen kom ju också en studie som jag har för mig visade på ökad anabolism vid konditionsträning på morgonen och styrketräning på eftermiddagen.

Jag skrev dessutom en artikel lite på ämnet igår där jag diskuterar olika subtyper av AMPK (som är vad som bråkar med gymprestationen). Det är mer avancerat än att konditionsträning rakt av pajar styrketräning. Det handlar om muskelfibrer, hur träningen ser ut, intensitet, i vilken mängd olika subtyper av AMPK aktiveras i vilka muskler osv etc etc.

http://jensfitness.blogg.se/2012/november/ampk-mtor-nikotin-och-koffein.html

2004 så givetvis lite utdaterat kanske.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=353434&postcount=18

HIIT är inte katabolt oavsett tillfälle. Jämfört med vila är det säkert dessutom anabolt. Men man får inte ökad muskeluppbyggande effekt av styrketräning+HIIT i samma pass.

Hur väljer/valde du att lägga upp det då? För i ditt inlägg då så verkade det som att du "levde som du lärde". Typ HIIT på morgonen och styrketräning på kvällen eller nåt i den stilen?

P.S. Räknas HIIT som anabol eller aerob träning? (Nybörjarfråga men inte helt klar på det).

Forseti
2012-11-26, 20:01
Markant kortisolutsöndring sker inte efter 20 minuter så vitt jag vet utan först vid 40-45 min. Kortisol frigör ju energi från fett också dessutom.

När är Grubs inlägg ifrån? Jag misstänker att det inte är helt nytt?

I övrigt tror jag också på intensiv konditionsträning och det finns fler anledningar kopplade till hälsa etc. Nyligen kom ju också en studie som jag har för mig visade på ökad anabolism vid konditionsträning på morgonen och styrketräning på eftermiddagen.

Jag skrev dessutom en artikel lite på ämnet igår där jag diskuterar olika subtyper av AMPK (som är vad som bråkar med gymprestationen). Det är mer avancerat än att konditionsträning rakt av pajar styrketräning. Det handlar om muskelfibrer, hur träningen ser ut, intensitet, i vilken mängd olika subtyper av AMPK aktiveras i vilka muskler osv etc etc.

http://jensfitness.blogg.se/2012/november/ampk-mtor-nikotin-och-koffein.html

Så löpning/cykel är inte att föredra i samband med tex benpass? Utan bättre att lägga på ett pass där man inte aktiverar benen?

KEBABFRANK
2012-11-26, 20:02
Går det bra att lägga löp intervaller likt tabata efter styrketräning? http://tabata.se/

tjing
2012-11-26, 20:11
Så löpning/cykel är inte att föredra i samband med tex benpass? Utan bättre att lägga på ett pass där man inte aktiverar benen?

Ingen vet. Men sannolikt ja, eftersom benen är lite speciella i det avseendet att vi går med de hela dagarna och de kan behöva ett extra pass, t ex HIIT på cykel eller dylikt som ett eget pass alltså och inte efter ett benpress.

Dessutom får du fler mitokondrier i muskelcellerna som används och insulinkänsligheten förbättras som King Grub skrev, vilket såklart är positivt.

Buttran
2012-11-26, 21:48
Ingen vet. Men sannolikt ja, eftersom benen är lite speciella i det avseendet att vi går med de hela dagarna och de kan behöva ett extra pass, t ex HIIT på cykel eller dylikt som ett eget pass alltså och inte efter ett benpress.

Dessutom får du fler mitokondrier i muskelcellerna som används och insulinkänsligheten förbättras som King Grub skrev, vilket såklart är positivt.

Så att HIIT är positivt för tillväxt men man ska fortfarande hålla det borta från styrketräningen om jag förstått det rätt.

z_bumbi
2012-11-27, 08:03
Så att HIIT är positivt för tillväxt men man ska fortfarande hålla det borta från styrketräningen om jag förstått det rätt.

Jag är osäker på om det är särskilt positivt för tillväxten men om du vill försöka maximera muskelvolym och styrka så kan det vara smart att hålla konditionsträning borta från styrkan. Därmed inte sagt att det är något tvång att göra det och jag ser det bara som aktuellt för en extremt liten andel av de som tränar att ens fundera på det faktumet. Det baserar jag på att jag sett så många blir både stora och starka även om de råkar köra lite kondition då och då oavsett när.
HIIT har däremot nackdelar för den övriga träningen som sällan tas upp och bland annat är det att de i sig skapar ett behov av mer återhämtning som ofta är större än många andra former av konditionsträning.