handdator

Visa fullständig version : Vad ger extra proteintillskott mig?


heltsjukt
2012-11-26, 17:40
Tjena. 15-åring här som tränat ungefär i en månad. Jag är kraftigt överviktig men försöker ändra på det och i loppet bygga muskler. Man ser ju riktigt många som tar en shake efter dom gymmat och jag undrar om det kommer ge mig något eller bara bli överflöd? jag tränar 4-5 ggr i veckan i cirka 1-1.5 timmar. Jag vänder mig hit för det borde finnas folk som har koll, tacksam för seriösa svar! Om ni behöver veta något mer så fråga bara! :)

Wiizra
2012-11-26, 17:52
......Mer protein antagligen....

heltsjukt
2012-11-26, 17:54
......Mer protein antagligen....
Kanske formulerade min fråga lite fel. Den riktiga frågan kanske borde vara om det är värt. Och ungefär hur mycket skillnad det blir.

tjing
2012-11-26, 18:11
Om du är kraftigt överviktig är det tveksamt. Övervikt är proteinsparande vid viktnedgång.

Beroende såklart på hur mycket protein du äter i dagsläget.

Wiizra
2012-11-26, 18:17
Kanske formulerade min fråga lite fel. Den riktiga frågan kanske borde vara om det är värt. Och ungefär hur mycket skillnad det blir.

Det blir ingen skillnad om du får i dig det protein du ska.

Proteinshakes är ingen mirakelkur som många verkar tro....

Leopold Stotch
2012-11-26, 18:20
Kanske formulerade min fråga lite fel. Den riktiga frågan kanske borde vara om det är värt. Och ungefär hur mycket skillnad det blir.
Är det värt att äta kött?
Är det värt att äta tonfisk?
Är det värt att äta kyckling?

Proteinpulver är inget magiskt och unikt...
Direkt efter styrketräning är det bra ja med vassle/eaa/bcaa.
Efter konditionsträning mest kolhydrater, men även proteiner.

Din fråga är direkt dålig.

edit: missade av någon konstig anledning delar ur din text, ja proteinpulver efter träning kommer ge dig något, det kommer ge dig snabba proteiner så kör på det du, du kan även ta utanför träningen för att komma upp i ditt dagliga behov.

Jeml
2012-11-26, 18:25
Tips: Läs igenom deffguiden, fundera och räkna på ungefär hur mkt protein du äter varje dag.

Avgör sedan om du behöver och vill tillföra proteinshake i din diet.
personligen drar jag alltid 20-30g vassle efter passet oavsett deff eller bulk :)

heltsjukt
2012-11-26, 18:40
Tips: Läs igenom deffguiden, fundera och räkna på ungefär hur mkt protein du äter varje dag.

Avgör sedan om du behöver och vill tillföra proteinshake i din diet.
personligen drar jag alltid 20-30g vassle efter passet oavsett deff eller bulk :)
Ska ta och göra det! Tack alla ni andra för svaren, schysst!