handdator

Visa fullständig version : Ska jag deffa eller styrketräna?


gubbkoett
2012-11-26, 17:38
Har nu tränat seriöst sedan april och har gått från 73 kg till stadiga 65 kg. Problemområdena är lovehandles, nedre magen och bröst. Jag vill få en mer tight och definerad kropp. Bör jag satsa på att bygga muskler eller bör jag deffa? Numera ligger jag på ca 1500 kalorier om dagen och tränar 3 pass i veckan och har gjort i 2-3 månader. Arm - Ben - Kondition. Har känt på de senaste veckorna att det inte händer så mycket, inga resultat. Hur bör jag göra för att nå mitt mål?

Bifogar bild
http://i.imgur.com/zGOoD.jpg

GwP
2012-11-26, 17:52
Konstig rubrik :P

Men jag skulle nog lägga mig på ett svagt överskott och bygga lite.

lachwa
2012-11-26, 17:57
Bra resultat.. tycker du ska bygga för att få den kropp du vill ha. Träna mer än bara armar och ben så kommer du se en förändring.

Jeml
2012-11-26, 18:08
Träna alla muskelgrupper på kroppen, inte bara ben och armra :confused:

samt hur lång är du?

Du har inte uber lågt bf men får nog inte ut mer av att deffa ytterligare då du ser väldigt smal ut.

gubbkoett
2012-11-27, 00:00
Träna alla muskelgrupper på kroppen, inte bara ben och armra :confused:

samt hur lång är du?

Du har inte uber lågt bf men får nog inte ut mer av att deffa ytterligare då du ser väldigt smal ut.

Formulerade mig fel hehe, menar överkropp och underkropp. Är ca 175 cm.

http://www.styrkelabbet.se/styrketraning-for-nyborjaren-en-startguide/

Har nyss börjat med detta programmet fast med några stycken ändringar och tilläggsövningar, men måste tyvärr hålla uppehåll då jag dratt på mig en stressfraktur i revbenet.. Så blir några veckors cardio istället. ;)

Bör jag fortsätta med detta eller kan någon tipsa om ett bättre program?

nitz
2012-11-27, 01:36
Formulerade mig fel hehe, menar överkropp och underkropp. Är ca 175 cm.

http://www.styrkelabbet.se/styrketraning-for-nyborjaren-en-startguide/

Har nyss börjat med detta programmet fast med några stycken ändringar och tilläggsövningar, men måste tyvärr hålla uppehåll då jag dratt på mig en stressfraktur i revbenet.. Så blir några veckors cardio istället. ;)

Bör jag fortsätta med detta eller kan någon tipsa om ett bättre program?
Jag är ungefär jämnlång med dig och kan tipsa på att lägga på dig mer massa, roligare att ligga runt 70 kg deffad än 55 kg deffad.
Annars ser jag inget direkt fel på schemat.

gubbkoett
2012-11-27, 11:42
Låter som att det blir att bygga istället för deff då!

Till fråga två, vad bör jag lägga till i min kost?

Min vanliga dag består av jobb 8-17 (frukost 8.30, lunch 11.30-ish och en liten fika vid halv fyra)

Frukost brukar jag käka en hallonkesella med min egna lilla mix i (linfrö, kokos, fiberhavregryn, psylliumfrön etc etc)

Lunch käkar jag antingen rester från gårdagen, en sallad eller en chinabox(en sådan fryst låda man värmer i micron)

Efter jobb brukar jag ta Finncrisp med lite keso på och sen sticker jag till gymmet.

Efter gym käkar jag antingen 2 äggmackor + 2 finncrisp med keso och proteindryck eller husmanskost med proteindryck.

Denna kosten har jag kört på i ca 2 månader nu och tycker den är ganska stabil. Vad bör jag lägga till i kosten? Ta en extra kesella på eftermiddagsfikan och käka lite mer protein till middagen?

nitz
2012-11-27, 11:49
Låter som att det blir att bygga istället för deff då!

Till fråga två, vad bör jag lägga till i min kost?

Min vanliga dag består av jobb 8-17 (frukost 8.30, lunch 11.30-ish och en liten fika vid halv fyra)

Frukost brukar jag käka en hallonkesella med min egna lilla mix i (linfrö, kokos, fiberhavregryn, psylliumfrön etc etc)

Lunch käkar jag antingen rester från gårdagen, en sallad eller en chinabox(en sådan fryst låda man värmer i micron)

Efter jobb brukar jag ta Finncrisp med lite keso på och sen sticker jag till gymmet.

Efter gym käkar jag antingen 2 äggmackor + 2 finncrisp med keso och proteindryck eller husmanskost med proteindryck.

Denna kosten har jag kört på i ca 2 månader nu och tycker den är ganska stabil. Vad bör jag lägga till i kosten? Ta en extra kesella på eftermiddagsfikan och käka lite mer protein till middagen?
Beror på, om du känner att du får tillräckligt med protein från kosten nu skulle jag personligen dryga ut med kolhydrater.

Pretorian
2012-11-27, 12:46
Låter som väldigt lite mat även om du inte skriver mängd på allt. Jag tycker några äggmackor är för lite efter ett styrkepass. Ät rejält med mat istället med en blandning av allt, mycket protein och kokhydrater och en del fett. Behöver inte vara så noga men ät inte för lite.

10xKV
2012-11-27, 12:56
Skulle deffa tills jag kände mig nöjd med min BF% sen utvärdera på kcal-balans nån månad, se hur styrkeutvecklingen går och sedan försöka bulka på 5kg över ett år kanske.
Detta för att jag tycker det är oändligt mycket mer motiverande att ha ett hyfsat bf, och det blir lättare att följa utvecklingen när man kan se sin kropp och inte bara massa fett.
Däremot så bryr jag mig inte om dessa saker i närheten av lika mycket som hur bra jag presterar - jag vill börja tävla i SL så snart jag kan börja i en klubb.

gubbkoett
2012-11-27, 15:17
Låter som väldigt lite mat även om du inte skriver mängd på allt. Jag tycker några äggmackor är för lite efter ett styrkepass. Ät rejält med mat istället med en blandning av allt, mycket protein och kokhydrater och en del fett. Behöver inte vara så noga men ät inte för lite.

Några goda recept eller tips på mat som man hade kunnat styra upp? Vill inte ställa mig och koka upp värsta stormiddagen efter varje träningspass hehe. Något snabbt och smidigt kanske?

Jeml
2012-11-27, 15:28
Låter som väldigt lite mat även om du inte skriver mängd på allt. Jag tycker några äggmackor är för lite efter ett styrkepass. Ät rejält med mat istället med en blandning av allt, mycket protein och kokhydrater och en del fett. Behöver inte vara så noga men ät inte för lite.

några äggmackor är ju exakt det du skriver, mkt av allt..

7 äggmackor+30g vassle ger ju ca 1300kcal
100g protein
45g fett och resten carbs.

tycker det stämmer in ganska bra på din beskrivning av vad han ska äta efter träningen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Pretorian
2012-11-27, 15:48
några äggmackor är ju exakt det du skriver, mkt av allt..

7 äggmackor+30g vassle ger ju ca 1300kcal
100g protein
45g fett och resten carbs.

tycker det stämmer in ganska bra på din beskrivning av vad han ska äta efter träningen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag tror inte det är sju äggmackor han äter. Jag syftar mer på lagad mat så som fläskfilégryta med ris etc. En rejäl portion.

Skickat från min toalett :-)

gubbkoett
2012-11-27, 18:37
några äggmackor är ju exakt det du skriver, mkt av allt..

7 äggmackor+30g vassle ger ju ca 1300kcal
100g protein
45g fett och resten carbs.

tycker det stämmer in ganska bra på din beskrivning av vad han ska äta efter träningen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nä som Pretorian säger så brukar jag inte ta sju utan snarare två äggmackor hehe. Men hur många ägg ska man sikta på? Något bra bröd att rekommendera?

Jeml
2012-11-27, 18:56
Nä som Pretorian säger så brukar jag inte ta sju utan snarare två äggmackor hehe. Men hur många ägg ska man sikta på? Något bra bröd att rekommendera?

om du ska äta äggmackor efter träningen tkr jag den mängd jag skrev är lagom :)
7 bröd+7ägg +vassle shake.

dock så förespråkar jag en kost med lägre fett men om du inte gör det så är det förslaget bra :)

jag gillar pågens äntligen toast. vitt bröd med fibrer 240kcal och 10g protein /100g rätt bra makros också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2