handdator

Visa fullständig version : "vila musklerna i 48 timmar"


bitrex
2012-11-26, 16:18
hej jag är ny här.

Alltså hur viktigt är det egentligen att man vilar de musklerna man tränat, i 48 timmar innan man tränar samma muskler igen? alla säger ju olika saker om detta, vad ska man tro på?

jag tränar endast med hantlar,samma muskler, 5 dagar i veckan, mån-fre och tränar inget alls på lördag och söndag. varje träningspass kanske tar 30min max.

hinner inte musklerna vila något då och öka i massa och bli större?

mycket tacksam för svar.

det kanske finns andra trådar om detta, men man vet ju inte vad man ska tro på?

buten
2012-11-26, 16:24
Du kör alltså samma muskel 5 dagar i veckan och vill bygga massa? Då ska du nog absolut tänka på att dra ner det till 1-2 dagar i veckan max 3 varje muskel :D

pezrulezhaakon
2012-11-26, 16:25
bitrex

Alla säger olika för att alla kräver lite olika lång vila, också beroende på hur hårt de tränat och vilken nivå de ligger på.

Rätt svar är ca 24-72 timmar.

Donkenkropp
2012-11-26, 16:27
beror ju helt på hur du tränat, Som ovan sa(Beror på hur hårt du kör).

Röda Björnen
2012-11-26, 16:36
jag kör alla muskelgrupper varannan dag tungt och varannan dag lätt, har bara blivit starkare och större.

Träna och ät smart så funkar det mesta!

MVH

bitrex
2012-11-26, 16:38
okej tack för alla svar :) då vet jag.

tjing
2012-11-26, 16:50
Träna så ofta att du hinner vila och vara fräsch till passen.

bitrex
2012-11-26, 17:43
Träna så ofta att du hinner vila och vara fräsch till passen.

okej, fler tips någon?

clappen
2012-11-26, 17:45
okej, fler tips någon?

behövs inga fler tips, du fick det korrekta svaret redan

Sniggel
2012-11-26, 17:55
För en nybörjare är det nog bra att ha som riktlinje (48-72 t o m). Men viktigare är att man känner sig återhämtad.
Hur vet man om man är det då? Det får man försöka avgöra själv genom att experimentera med både längre och kortare vilare och notera skillnaden. Man kan även försöka hålla koll på hur man äter. Ju oftare man tränar desto viktigare blir det att äta ordentligt.
Att ge mer exakta riktlinjer är i princip omöjligt.

När man blir mer erfaren kan man börja analysera fler faktorer och planera in periodisering som sträcker sig längre än 1 vecka i taget. Men i början är det alldeles för mycket att hålla reda på och då är det bättre att man håller det simpelt. Man tränar hårt och försöker hitta en lagom tid för vila mellan pass för samma muskelgrupper.
Dessutom ska man inte underskatta att lyssna till sin kropp även som nybörjare. Tror många har för dålig tillit till sin egen förmåga pga alla vilt skilda träningsråd från "experter" som finns där ute. Det blir omöjligt att sålla bland informationen och bättre är väl då att ta några simpla råd, köra på och försöka isolera sig från andras åsikter så länge man känner att man inte behöver dem.

SteelPulse
2012-11-26, 18:14
Ålder är väl en faktor också?

cero
2012-11-26, 18:46
Välj ett program som är anpassat efter din nivå, så slipper du tänka så mycket på vad som blir för mycket och vad som blir för lite.

Här finns ett bra nybörjarprogram: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454