handdator

Visa fullständig version : Ryggsmärta vid stillasittande


Johan86
2012-11-26, 15:59
Jag har rejäla smärtor vid stillasittande. Det kan räcka att sitta bara några minuter. Så fort jag ställer mig upp så minskar smärtan och när jag sätter mig igen så kommer den direkt tillbaka. För några år sedan fick jag diskbuktning efter marklyft. Och min teknik var bra enligt erfarna lyftare. Diskbuktningen gick över genom att utföra bakåtböjningar enligt mckenzie.

Jag har tidigare gått till naprapat som tycker att jag ska utföra bakåtböjningar varannan timme, men det hjälper inte alls. Han hade ingen lösning på mina besvär.

Min sjukgymnast trodde att jag är svag i bålen. Nu har jag inte träffad honom på ett tag pga hans pappaledighet.

Jag tycker själv att jag har en otroligt stor svank. Men naprapaten tyckte att den inte var så farligt. Fast jag vet ingen som har så stor svank/putrumpa som jag. Jag misstänker att det är min stora svank som gör att jag fick problem med marklyft. Jag har god rörlighet i både fram och baksida lår och höftböjare enligt sjukgymnasten.

Jag har tränat ryggresningar, revere hypers, situps, crunches, plankan, bålövningar i TRX band så jag tycker mig ha god styrka i dom inblandade musklerna.

Jag har provat att sitta med en korrekt hållning med svankstöd men smärtan kommer redan efter några minuter. När det gör som ondast så kan jag sätta mig med en säckig hållning och kutrygg och så släpper smärtan tillfälligt i ryggen.

Så då undrar jag vad nästa steg ska vara? Har ni några ideer? Kan en röntgen vara vettigt? Det här har pågått till och från i några år. Smärtan drog igång igen när jag började studera eftersom det är mycket stillasittande. Jag är ca 190cm lång.

pezrulezhaakon
2012-11-26, 16:10
Johan86

För det första kan ju din teknik inte varit på topp om du fått diskbuktning av marklyftet, eller hur?

En sak du kan testa är att kolla om det är nån skillnad i tid innan du får ont, om du sätter dig helt "kall" resp om du tränat och är ordentligt varm i kroppen/ryggen.
Jag fiskar nämligen efter om nervändarna mellan kotorna/diskarna möjligen strular.

Johan86
2012-11-26, 16:14
Dom bedömde tekniken som bra. Och ländryggen var rak. Det var ändå låg vikter. Så något stod väl inte rätt till med ryggen. Kanske var det marklyften som drog igång det hela. Kanske var jag mycket svag i bålen?

Jag har inte märkt någon skilldnad på om kroppen är kall eller varm. Det gör lika ont oavsett.

pezrulezhaakon
2012-11-26, 16:22
Johan86

Så smärtan kommer lika snabbt oavsett?

Johan86
2012-11-28, 12:45
Ja det tycker jag.

pezrulezhaakon
2012-11-29, 00:10
Johan86

Hmm ja, isf så är ju nervrelaterade problem i diskarna mindre troliga.
Jag tycker vidare undersökningar är på sin plats. MR kan vara ett hett tips.

Då kan det röra sig om kotförskjutning. Spondylolistes eller spondylolys. Smärtan uppkommer då du slappnar av och musklerna inte håller kotkropparna på rätt plats.

Vanligast att detta händer i ländregionen. Uttänjda ligament kan också medverka till symptomen.