handdator

Visa fullständig version : frukost-omelett


Mastodntflmsmats
2012-11-26, 14:36
Tja

varje morgon äter jag 6ägg i en omellet och dricker en proteinshake till frukost. Jag har gjort det det senaste året till frukost och tycker det fungerar bra. Men nu har jag tränat ett par gånger direkt efter frukost och ibland blir jag riktigt snurrig i bollen. Förklarade problemet för en polare som idiotförklarar mig. Säger att det dels är farligt att äta så många ägg samtidigt och att jag blir snurrig för att jag inte får i mig tillräckligt med kolhydrater. Att det inte är hälsosamt att äta för många ägg och skadligt för kroppen. Stämmer nu detta eller kan jag fortsätta med min 6äggsomelett i lugn och ro?

Jeml
2012-11-26, 14:49
Jag tror inte det är frukosten som gör dig snurrig i bollen.

Däremot kan det bero på den övriga kosten om du t.ex. äter mkt mindre nu än för ett år sedan.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2012-11-26, 15:11
Stämmer nu detta

Nej det kan man inte säga.

Tap3worm
2012-11-26, 15:33
http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

Äter själv en hel del ägg.
Var lite nojjig jag med då nära och kära klagade på att jag åt för mycket ägg! Jag började söka runt på nätet och fick bla tag på artikeln ovan.

Självklart är det inte bra att överdosera någonting, men tror överlag att ägg är nyttigt och bra!

En bekant som är elitidrottare var läkare hade sagt att 8 ägg om dan kan man klämma utan att oroa sig (Vilket tom jag tycker låter lite väl mycket.. ;-) )

Mastodntflmsmats
2012-11-26, 17:35
Tap3worm>> Ja, det är ju det med kolestrolet och fettet man är orolig för. Bra länk f.ö

LizaK
2012-11-27, 19:07
Kör du på LCHF eller dylik diet?
Annars förstår jag inte varför du utelämnar kolhydraterna helt..

Illurim
2012-11-29, 12:42
Jag drar till gymmet på 50gram havregrynsgröt med mjölk, 2 knäckemackor med keso. samt en kopp kaffe. Får riktigt mycket energi av det. brukar köra omelett efter träningspasset samt proteinshake. testa vända på det :) funkar för mig men man är ju olika. =)

Donkey Kong
2012-11-29, 13:17
Ägg farligt, nej.

Scenarion:
1: Snurrigheten låter lite som lågt blodsocker? Kanske mala en halv banan i den där shaken?

2: Eller så tränar du för tätt inpå frukosten? Nån timme vill jag ha mellan i alla fall?

3: Du har lågt blodtryck och är en av de personer som inte får bra tryck förrän runt 11-12 på dagen. Det är i så fall ej bra förutsättningar "opti på kolospråk" för dig att träna på morgonen :)

Danne2k
2012-11-29, 18:32
Tänkbara förklaringar:

- Lågt blodsocker -> Ät mer kolhydrater innan.
- Du är helt enkelt ovan att träna så tidigt/med så lite mat i magen.
- Du har ätit för dåligt kvällen/dagen innan.

Jag tränade före frukost under ett antal veckor för något år sedan, det gick oftast mycket bra, men då var jag noga med att äta ordentligt kvällen innan, så man fortfarande kunde "använda" den måltiden som energi, typ.

Bengtan
2012-11-29, 18:42
Chansar på för lite kolhydrater, får aldrig någon energi av endast ägg på morgonen.

Bulta
2012-11-29, 19:37
6 st ägg är omkring 30g fett och gör nog de flesta trötta och hängiga om de går och tränar direkt på det... Prövat vänta ett par timmar med att träna, eller bara helt enkelt nöja dig med vassledrinken och nån frukt eller något annat fettsnålt?
Att äta en rejäl portion kolhydrater är inget som lagras in som glykogen på en gång, och kan därav inte användas om du tränar direkt efter maten. Det går att utnyttja viss mängd fruktos/glukos via något kallat en exogen kolhydratoxidation. Är inte alls påläst på ämnet, men jag tror inte det är något viktigt att ta hänsyn till vid styrketräning i normalt tempo.
En del tycker de presterar bättre med lite kolhydrater innan träningen, så det är väl bara att testa sig fram?