handdator

Visa fullständig version : När träna marklyft?


DrZoidbergSwe
2012-11-26, 14:25
Jag satt och kollade på exrx och såg att marklyft tar mest på rumpan.

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Min fråga är, vilken dag lägger ni marklyft? Ryggdagar eller bendagar?

Jag kör utfall på bendagar och vill inte hamna i en sits där jag kör övningar som belastar korsryggen mycket mer än en gång per vecka. Är det klokt att lägga marklyft med benen då?

Nils.R
2012-11-26, 14:36
Om du inte vill belasta korsryggen mer än 1 gång per vecka så mer eller mindre måste du träna böj och mark på samma dag då båda dessa tränar korsrygg.

ARMSTARK
2012-11-26, 14:39
Det blir väldigt tuffa pass med mark och böj vid samma tillfälle, jag skulle inte palla, har faktiskt försökt men varit illamående typ hela kvällen efteråt.

LoveMachine
2012-11-26, 14:40
Med risk för att missa målet och göra en goddag-yxskaft. Jag lägger det på marklyftsdagen då jag egentligen tränar övningar och inte muskelgrupper. Men jag skulle personligen hellre lägga den på ryggdagen eftersom man annars riskerar att vara lite väl sliten när det är dags att marka. Att bli tvungen att marka lätt eftersom man är slut i benen känns för mig som lite lätt meningslöst. Den stora charmen är ju just att man får använda rejävla vikter för att skrämma liv i stora delar av kroppen.

Vitlök
2012-11-26, 14:43
På bendagen såklart, efter knäböjen. Inga problem alls för mig.

vicarious
2012-11-26, 15:13
Ryggdagar. Ryggpasset har jag så långt bort från benpasset som möjligt.

Röda Björnen
2012-11-26, 16:38
Testat med marklyft och knäböj men började jag med mark blev knäböj lidande i både utförande och prestation och det samma tvärtom! Dessutom var man så psykiskt utmattad och illamående hela dagen. Håller marklyft och tunga böjar så långt ifrån varandra som möjligt!

MVH

Spetälsk
2012-11-26, 16:54
Min fråga är, vilken dag lägger ni marklyft? Ryggdagar eller bendagar?

Jag kör utfall på bendagar och vill inte hamna i en sits där jag kör övningar som belastar korsryggen mycket mer än en gång per vecka. Är det klokt att lägga marklyft med benen då??? klart det är klokt om kravet är max 1 d/v korsrygg. men är kravet klokt? finns inte en chans för mig att köra (tunga) böj och marklyft samma dag utan att kvaliten blir lidande.

Leopold Stotch
2012-11-26, 17:13
Jag satt och kollade på exrx och såg att marklyft tar mest på rumpan.

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Min fråga är, vilken dag lägger ni marklyft? Ryggdagar eller bendagar?

Jag kör utfall på bendagar och vill inte hamna i en sits där jag kör övningar som belastar korsryggen mycket mer än en gång per vecka. Är det klokt att lägga marklyft med benen då?

Utfall "belastar inte korsryggen", den stabiliserar men den belastas inte som i tex knäböj. Det beror helt på hur ditt schema ser ut. Kör du en rullande pull, push, ben så blir du i princip tvingad att lägga den på bendagen. Kör du varje muskel en gång i veckan skulle jag lagt marklyft på ryggdagen och haft rygg och benpassen långt ifrån varandra.

Alfers
2012-11-26, 20:28
jag lägger det på marklyftsdagen.

+1

nitz
2012-11-26, 20:30
Ryggdagar. Ryggpasset har jag så långt bort från benpasset som möjligt.
+1
Då är marklyft även mitt huvudlyft för den dagen.

Fyllot
2012-11-26, 20:43
Tung mark med explosiv böj funkar perfekt och 3 dagar senare tung böj med explosiv mark. Det gäller att träna med huvudet.

engipso
2012-11-26, 21:21
Ryggdagen, tror inte jag ändrar på det konceptet. Någonsin.

Snömannen
2012-11-26, 22:01
Nu kör jag ju helkropp och både markar och böjer varje pass (och är alltid illamående efteråt) . Hade jag splittat hade jag nog lagt det på ryggdagen. För mig känns ett par set mark betydligt mer i ländryggen än i benen.