handdator

Visa fullständig version : Säker ringuppsättning i taket??


emi23j
2012-11-26, 07:37
Vill utöka mitt hemma gym lite grand, har ringar och band till dem sedan i somras men skulle vilja ha någon uppsättning till dem i lägenheten.

Någon här som kan tipsa om vad som är säkert att sätta upp dem i, utan att riskera att krascha ihop?
Jag har cement tak i lägenheten så det bör väl vara rätt säkert om man hittar rätt typ av anordning. Sen ska det väl vara relativt snyggt också och inte se ut som fan..

Första tanken var i af en chinsstång i någon dörr post, men tyvärr så har jag bara en (till toaletten) och där känns det inte aktuellt att smälla upp en stång.
Har en annan dörrpostliknande anordning men väggarna där känns inte jätte stabila, tror de är träliknande skivor.

Hur som helst, mycket text men den korta version är väl: Kan någon tipsa om säker anordning till ringar i ett cement tak?

Spunken
2012-11-26, 08:13
När jag satte upp mina ringar i lägenheten använde jag mig mig av 2st M10 expanderbultar, sen två öglor som du bara skruvade dit. Öglorna skruvas alltså dit istället för en mutter.
Ringarna hängdes sen upp med hjälp av 2 karbinhakar, väldigt smidigt att få dit och ta ner.

emi23j
2012-11-26, 08:24
Riktigt fint. var väl något sådant jag tänkte mig.

Vad använde du för dimensioner på bultarna? och hur fungerar allt det där?
allt jag behöver är (förutom borr och borrmaskin) är alltså expander bultar, öglor och karbin hakar?

pezrulezhaakon
2012-11-26, 08:42
emi23j, betongexpander för taket. Men sen beror det på vilken typ av fäste ringarna har. M10-M12 räcker gott och väl. Beroende på betongkvalitet kanske man måste ha fler expandrar och komplettera med fästplatta som man skruvar en ögla i.

z_bumbi
2012-11-26, 10:34
Har du pratat med hyresvärden eller bostadsföreningen?
Hur tänker du dämpa ljudet som blir av att hänga upp ringar i ett betongtak?

emi23j
2012-11-26, 12:21
Har du pratat med hyresvärden eller bostadsföreningen?
Hur tänker du dämpa ljudet som blir av att hänga upp ringar i ett betongtak?

Det har jag inte gjort.
Men ser att det är en krok upphängd i taket nu i min lägenhet så tror inte det bör vara något problem.

Dämpa ljudet? Har inte ens funderat i de banorna. Utgick från att det inte skulle vara speciella ljudskillnader i att borra i ett betongtak jämfört med en betong vägg?

pezrulezhaakon
2012-11-26, 13:35
emi23j, det kan bli ett ljudligt skrapande som lätt fortplantar sig genom betongen, om ringarna har en fästkrok i metall. Vad är det för krok i taket nu? Du menar väl inte en lampkrok?

emi23j
2012-11-26, 16:40
emi23j, det kan bli ett ljudligt skrapande som lätt fortplantar sig genom betongen, om ringarna har en fästkrok i metall. Vad är det för krok i taket nu? Du menar väl inte en lampkrok?

Menar du att ljudet skrapar när man tränar?? hmm. ja det stämmer nog antar jag.
Har du upplevt något sådant spunken?

pezrulezhaakon
2012-11-26, 16:47
emi23j

Det finns ju öglor som brukar användas till gungor. De brukar ha en nylonbeklädd kontaktyta som inte ger ifrån sig ljud.

Det går ju göra det lite mer "de-luxe" och använda kullager.

svenbanan
2012-11-26, 17:32
Jag skulle ha satt fast en regel eller liknande träplanka i taket och sedan fäst öglorna i denna.

emi23j
2012-11-26, 20:26
emi23j

Det finns ju öglor som brukar användas till gungor. De brukar ha en nylonbeklädd kontaktyta som inte ger ifrån sig ljud.

Det går ju göra det lite mer "de-luxe" och använda kullager.

okej.

men det kanske går lika bra att tejpa? om du menar att ljudet kommer från att karbinhaken nöter mot öglan?

emi23j
2012-11-26, 20:26
Jag skulle ha satt fast en regel eller liknande träplanka i taket och sedan fäst öglorna i denna.

hur skulle detta se ut? något exempel?


Jag vet att ovanstående uppsättning har dem på ett gym som jag tränade på förra året. men prövade aldrig där hur mycket det lät

svenbanan
2012-11-26, 21:30
hur skulle detta se ut? något exempel?


Jag vet att ovanstående uppsättning har dem på ett gym som jag tränade på förra året. men prövade aldrig där hur mycket det lät

Helt enkelt att du skruvar fast en eller två krokar i denna planka/regel och sedan fäster regeln i taket med lämpliga skruvar. Jag tänker mig att eftersom man kan dela upp belastningen på flera fästpunkter så kommer det sitta stadigare. Av samma anledning borde det bli mindre ljud.

emi23j
2012-11-27, 06:42
Helt enkelt att du skruvar fast en eller två krokar i denna planka/regel och sedan fäster regeln i taket med lämpliga skruvar. Jag tänker mig att eftersom man kan dela upp belastningen på flera fästpunkter så kommer det sitta stadigare. Av samma anledning borde det bli mindre ljud.

Ja kanske...

Får en bild av att man skulle kunna sätta upp "V" hängare också och ha ett rör emellan som man helt enkelt kan trä banden över. men helt klart lättast med expander bultar och öglor.

Men vars menar ni egentligen att ljudet kommer fortplantas? Blir det när karbin hakarna nöter mot öglan som då för över ljudet till expander bulten, till betongen, osv?