handdator

Visa fullständig version : Mindre frekvens, är det verkligen så underlägset?


Rawsteel
2012-11-25, 16:26
Som rubriken säger, jag har under mina 3 år tränat varje muskel 2 gånger under loppet av 7 dagar (3/4e dag) samt använt en volym som tillåtit mig att återhämta mig i tid då detta enligt den stora massan ska vara överlägset det klassiska där man tränar varje muskel var 6e eller 7e dag.
Men för 3 månader sen så tänkte jag prova på något nytt och jag har sedans dess kört en 3 split där varje muskel tränas var 6e dag (se nedan) och jag har aldrig tidigare ökat så bra i gymmet som jag gör nu, även måttbandet visar en klar förbättring.
Så är en lägre frekvens där man tränar hårdare per pass verkligen så dåligt som majoriteten får det att låta som?
Såhär ser splitten ut och kör runt 7-9 set för stora grupper (bröst, rygg, ben) och 5-7 för mindre (axlar, hams, triceps, biceps) ->

Dag 1 - Bröst, armar
Dag 2 - Ben, mage
Dag 3
Dag 4 - Rygg, axlar
Dag 5
Dag 6
Dag 7 - Börjar om

Mvh

mikaelj
2012-11-25, 16:49
Vem har sagt att det är underlägset?

Kål
2012-11-25, 18:12
Har kommit fram till samma som du. Köra skiten ur varje muskelgrupp en gång i veckan är mycket bättre för mig. Mindre träning och bättre resultat.

Morty
2012-11-25, 18:44
Om högfrekvent träning inte vore bäst så skulle eliten inte köra högfrekvent.

Men det passar inte med allas liv att köra högfrekvent träning, man måste ju anpassa mkt mer i sitt liv till träningen när man kör högfrekvent. Men det råder ju ingen tvekan om det det ger snabbast anpassning.

Silencer
2012-11-25, 19:02
Om högfrekvent träning inte vore bäst så skulle eliten inte köra högfrekvent.

Men det passar inte med allas liv att köra högfrekvent träning, man måste ju anpassa mkt mer i sitt liv till träningen när man kör högfrekvent. Men det råder ju ingen tvekan om det det ger snabbast anpassning.

Men eliten kör ju lågfrekvent.

Morty
2012-11-25, 19:21
Men eliten kör ju lågfrekvent.

nope.jpg. Inte i någon sport kör eliten typ 3 pass i veckan.

teo123
2012-11-25, 19:53
Men eliten kör ju lågfrekvent.

Kallar du 2 pass om dagen lågfrekvent?

NNIF
2012-11-25, 19:54
nope.jpg. Inte i någon sport kör eliten typ 3 pass i veckan.

han menar nog kroppsbyggare...

teo123
2012-11-25, 20:13
han menar nog kroppsbyggare...

Varken kroppsbyggare eller styrkelyftare kör särskilt lågfrekvent vad jag förstått det som.

Rusk
2012-11-25, 20:15
Om högfrekvent träning inte vore bäst så skulle eliten inte köra högfrekvent.

Men det passar inte med allas liv att köra högfrekvent träning, man måste ju anpassa mkt mer i sitt liv till träningen när man kör högfrekvent. Men det råder ju ingen tvekan om det det ger snabbast anpassning.

I kroppsbyggning kör ju ändå dom mesta i eliten 1 gång i veckan eller var 5e dag.
Ofta klassiska 4-5 splits med hög volym.

Bounga
2012-11-25, 20:16
Värt att tänka på kör man en välavvägd split på 7 dagar kan kroppen ändå tränas två gånger i veckan. Biceps får även pisk med ryggträningen och brösten med visa ryggövningar etc.

Rusk
2012-11-25, 20:31
Värt att tänka på kör man en välavvägd split på 7 dagar kan kroppen ändå tränas två gånger i veckan. Biceps får även pisk med ryggträningen och brösten med visa ryggövningar etc.

Exakt, i många olika varianter av klassiska 4-5 splits så tränas många muskler 1 gång specifikt och 1 gång lättare.
Ta TS split som ett exemplar, där får främre delts pisk på bröst dagen i diverse bröstpressar och specifikt på rygg/axel passet.
Även biceps och triceps tränas till en viss grad på rygg passet och rygg på bendagen om man kör raka eller normala marklyft.

Silencer
2012-11-25, 20:33
Varken kroppsbyggare eller styrkelyftare kör särskilt lågfrekvent vad jag förstått det som.

En gång i veckan är ju lågfrekvent.

z_bumbi
2012-11-25, 20:39
Bara att variera sig brukar ge bra resultat ett tag men förutom det så tror jag de flesta klarar sig ganska så bra på 3-4 pass i veckan, det blir i alla fall mycket enklare att styra volymen per pass. Det är ju inte heller så att det inte finns en hel del styrkeelit som tränar så mycket oftare än 3-4 pass i veckan.
Därmed inte sagt att frekvensen för muskelgrupperna behöver bli lägre då det är en helt annan fråga eller att man inte kan lägga fokus på olika muskelgrupper så att man kan "köra slut på dem" en gång i veckan även om man tränar ofta.

straand94
2012-11-25, 20:57
I kroppsbyggning kör ju ändå dom mesta i eliten 1 gång i veckan eller var 5e dag.
Ofta klassiska 4-5 splits med hög volym.

Fast många kör ju dubbla pass om dagen, nu syftar jag på de som ställer upp i olympia osv

Rusk
2012-11-25, 21:11
Fast många kör ju dubbla pass om dagen, nu syftar jag på de som ställer upp i olympia osv

Jo men då intar dessa individer en hel del dunderhonung vilket påskyndar deras återhämtning markant.

Rikard Jansson
2012-11-25, 21:15
Duh att rena byggare inte kan köra mer frekvent än 1-2 gånger per vecka per muskelgrupp? Det är inte en teknisk sport.

Röda Björnen
2012-11-25, 22:50
kroppsbyggare i elitnivå kör ju ofta igenom kroppen 2 ggr i veckan, vad snackar folk här om ?

Under pre-Contest träningen kör de flesta lägre frekvens men under bulk perioderna tror jag de flesta kör 2 ggr i veckan!

Det är ju en smaksak, är ju bevisat att frekvent träning ger bättre resultat enligt forskning men forskning har vissa överbevisat ofta!

MVH

Fyllot
2012-11-25, 22:58
Hur många framgångsrika styrkelyftare tränar 1 gång i veckan per moment? Över

Rusk
2012-11-25, 23:20
Hur många framgångsrika styrkelyftare tränar 1 gång i veckan per moment? Över

Det pratas om kroppsbyggning här.
För att öka sitt 1RM i bänk, böj och mark så är nog frekvent träning där man undviker failure och kör låg volym per tillfälle förmodligen "bättre".

Fyllot
2012-11-25, 23:25
Det pratas om kroppsbyggning här.
För att öka sitt 1RM i bänk, böj och mark så är nog frekvent träning där man undviker failure och kör låg volym per tillfälle förmodligen "bättre".

Tar man sterider så tjänar man säkert på att ha monsterpass per muskelgrupp istället för hög frekvens. Ekvationen blir ju lite annorlunda...

Latissimus Dorsi
2012-11-25, 23:28
Tänker att stimulera oftare, fler tillfällen att låta musklerna växa.

NNIF
2012-11-25, 23:32
Det pratas om kroppsbyggning här.
För att öka sitt 1RM i bänk, böj och mark så är nog frekvent träning där man undviker failure och kör låg volym per tillfälle förmodligen "bättre".

vad görs det? första posten förtäljer inget om att det är byggning som skall diskuteras

Sniggel
2012-11-26, 02:41
vad görs det? första posten förtäljer inget om att det är byggning som skall diskuteras

Mjo det gör det nog. I det här fallet kan man nog med säkerhet anta att det är muskelbyggning som avses då träningen är indelad i kroppsdelar och inte övningar.

Warrior
2012-11-26, 07:33
Jay Cutler tränar varje muskelgrupp ungefär en gång i veckan. Dorian tränade ganska
lågfrekvent också. Det klart bästa för muskeltillväxt är frekvent träning med lätta passa
däremellan för att påskynda återhämtning. Lågfrekvent kan inte vara mkt mer underlägset
men mycket pekar på att det är åtminstonde underlägset.

ARMSTARK
2012-11-26, 09:11
Den individuella kapasiteten att återhämta sig är väldigt stor så det är svårt att säga vad som är bäst för just dig. Jag har själv alltid haft tunga lagerjobb samtidigt som jag kört styrketräning två gånger i veckan per muskel. Det betyder inte att alla kan göra det men för mig fungerar det, förmodligen för att min kropp är byggd för tungt arbete.

Anders The Peak
2012-11-26, 10:08
Den individuella kapasiteten att återhämta sig är väldigt stor så det är svårt att säga vad som är bäst för just dig. Jag har själv alltid haft tunga lagerjobb samtidigt som jag kört styrketräning två gånger i veckan per muskel. Det betyder inte att alla kan göra det men för mig fungerar det, förmodligen för att min kropp är byggd för tungt arbete.

Den fråga man bör ställa sig är om kroppen utvecklar sig över tid. Jag menar följa upp resultaten över tid. Jag tror att man bör pröva träningssuppläggen för att kunna uttala sig i frågan och det krävs att man kör det under en åtta veckor lång period. Börja med att pröva med två pass i veckan och därefter under åtta veckor med ett pass i veckan.

Men det krävs även att man kör om testet med olika intensiteter typ kroppsbyggning 4-8 set á 8-12 reps/muskelgrupp/typ intensitet max styrkeutveckling 4-8 set á 4-6 reps/muskelgrupp.

För att hålla upp intresset och engagemanget kan det vara läge att även pröva upplägg likt Kai Greene dvs intensitet kring 15-20 reps á 4-8 set per muskelgrupp enligt ovan upplägg.

Därefter kan man börja diskutera uppläggets effektivitet och behov av vila/frekvens osv...

Bounga
2012-11-26, 12:42
Exakt finns ju så många parametrar att ta hänsyn till. Återhämtningsfaktorn beror ju inte bara på intensiteten utan även många andra parametrar så som: stress, hur fysiskt påfrestande ens yrke är, sömn, andra fritidsaktiveter - för att nämna några. Tycker det känns fel att säga så här är det, utan man får testa sig fram o se vad som passar en själv bäst.

Macroman
2012-11-26, 12:52
Om eliten kör 5-6 pass i veckan och dessutom går på steroider hur kommer det sig att många "Svenne Bananer" här på forumet t.ex. ska köra lika ofta?

Det är ju inte direkt så att genomsnittlig "Svenne Banan" som ska åka Vasaloppet börjar med att köra dubbelpass när träningen sätter igång.

Tycker många har mycket märkliga upplägg baserade på hur tokdopad världselit tränar.

Ronn
2012-11-26, 12:57
Om eliten kör 5-6 pass i veckan och dessutom går på steroider hur kommer det sig att många "Svenne Bananer" här på forumet t.ex. ska köra lika ofta?

Det är ju inte direkt så att genomsnittlig "Svenne Banan" som ska åka Vasaloppet börjar med att köra dubbelpass när träningen sätter igång.

Tycker många har mycket märkliga upplägg baserade på hur tokdopad världselit tränar.

Tror faktiskt inte att det är så vanligt, dom flesta har nog ganska vettigt upplägg, dom få gånger man ser någon ställa frågor relaterade till att träna 6-7 dagar i veckan så får man oftast nybörjarvibbar utifrån hur frågeställningarna är formulerade.

Sen kan man ju föra diskussion och va nyfiken hur eliten tränar utan att för den delen träna så själv.

Macroman
2012-11-26, 13:36
Tror faktiskt inte att det är så vanligt, dom flesta har nog ganska vettigt upplägg, dom få gånger man ser någon ställa frågor relaterade till att träna 6-7 dagar i veckan så får man oftast nybörjarvibbar utifrån hur frågeställningarna är formulerade.

Sen kan man ju föra diskussion och va nyfiken hur eliten tränar utan att för den delen träna så själv.

Ja, men varför är det så vanligt bland nybörjare inom styrketräning? Oftast har de en "polare" som referens och de vägrar ofta vika sig för kunnigare personer som hänvisar till väldokumenterade program som SL 5x5. Mycket märkligt tycker jag.

Detta är absolut vanligare här än inom andra träningsformer (löpning, skidåkning t.ex)

ARMSTARK
2012-11-26, 13:42
Ja, men varför är det så vanligt bland nybörjare inom styrketräning? Oftast har de en "polare" som referens och de vägrar ofta vika sig för kunnigare personer som hänvisar till väldokumenterade program som SL 5x5. Mycket märkligt tycker jag.

Detta är absolut vanligare här än inom andra träningsformer (löpning, skidåkning t.ex)

Är du helt säker på det? Jag har hängt mycket på andra forum förut framför allt på löparforum och det är helt otroligt hur okunniga folk är om träning och återhämtning, för att inte tala om kosten!

Ronn
2012-11-26, 13:43
Ja, men varför är det så vanligt bland nybörjare inom styrketräning? Oftast har de en "polare" som referens och de vägrar ofta vika sig för kunnigare personer som hänvisar till väldokumenterade program som SL 5x5. Mycket märkligt tycker jag.

Detta är absolut vanligare här än inom andra träningsformer (löpning, skidåkning t.ex)

Det är nog väldigt vanligt att man tror att "mer är bättre, mycket är bäst" om man inte vet bättre och har man en polare som visar upp goda resultat från sin träning lär man i det läget lyssna med öron på spänn på allt som polaren säger, ofta är det väl väldigt unga personer också så resultat är ju såklart subjektivt, om polarn gått från spetig tonårsgrabb till lite mer muskler så måste han ju göra rätt? :)

feyin
2012-11-26, 13:55
Om högfrekvent träning inte vore bäst så skulle eliten inte köra högfrekvent.

Men det passar inte med allas liv att köra högfrekvent träning, man måste ju anpassa mkt mer i sitt liv till träningen när man kör högfrekvent. Men det råder ju ingen tvekan om det det ger snabbast anpassning.
Kan man tolka elitens väg till eliten genom att titta på hur de tränar på elitnivå?

ARMSTARK
2012-11-26, 14:00
Kan man tolka elitens väg till eliten genom att titta på hur de tränar på elitnivå?

Det är nog helt riktigt det du syftar på, man tränar kroppen att tåla mer och mer träning ju längre man håller på. Eliten tränade nog rätt sporadiskt som nybörjare, hängde hellre nere vid kiosken och hånglade. ;) Det måste man ta hänsyn till vid gymträning också, men inte så lätt när man börjar märka resultat.

Bulta
2012-11-26, 14:03
Är du helt säker på det? Jag har hängt mycket på andra forum förut framför allt på löparforum och det är helt otroligt hur okunniga folk är om träning och återhämtning, för att inte tala om kosten!

Just när det kommer till forum så tror jag kunskapsnivån här på Kolozzeum är väldigt mycket högre än på många andra träningsrelaterade forum.

Men vad gäller kunskapsnivån inne på många gym så tror jag inte att nivån är speciellt hög alls. På mitt gym är 5-splittar med extrem volym vanligt förekommande, och gärna på armarna. Många har stark framsida, svag baksida och har problem med axlarna. Ändå ska de envisas med att göra frontlyft med hantel och köra tunga viktade dips. :smash:

Adama
2012-11-26, 14:05
Hur många framgångsrika styrkelyftare tränar 1 gång i veckan per moment? Över

En på min klubb tränar så. Han har kvalat till Klassiska SM i -120 kg. Han är ju inte världselit precis men bättre än de flesta är han ju. Eller hur bra måste man vara för att vara "framgångsrik"?

Finns ju alltid undantag, I suppose...

De jag vet som är bättre än han kör dock med högre frekvens.

Morty
2012-11-26, 14:21
Kan man tolka elitens väg till eliten genom att titta på hur de tränar på elitnivå?

Du menar att de vänjer sig progressivt vid den ökade belastningen? Självklart. Men det ändrar ju inte faktumet att högfrekvent träning ger bäst resultat. Sen tål inte alla det, speciellt inte om träningen inte är ens jobb.

Macroman
2012-11-26, 14:27
Är du helt säker på det? Jag har hängt mycket på andra forum förut framför allt på löparforum och det är helt otroligt hur okunniga folk är om träning och återhämtning, för att inte tala om kosten!

Generellt ja skulle jag säga. Har huserat en hel del på löpar- och skidforum och det är mindre utav total okunskap skulle jag säga. Dock så känns det som det yngre människor här vilket kanske väger upp mellanskillnaden.

Fast det är ju värre på gymen förstås...

Störd
2012-11-26, 15:10
Vad anses igentligen som låg och vad anses som hög frekvens?
Det är ju väldigt individuellt. Jag kör 3-4 pass ( nästan alltid 3, lägger oftast ihop ben + axlar ) och är ute och promenerar 50-60 min om dagen. Tycker att detta är helt lagom och har alltid haft bra resultat speciellt i styrka. Medans jag har kompisar samt hör folk som tränar 5-7 gånger i veckan och käkar rätt hyfsat men ändå inte växer.

Är 3-4 pass + 50-60 min promenad om dagen låg, medel elr hög? Jag tror på intensiva pass. Och om man nu kör 5-7 pass i veckan så kör man antagligen typ 1 muskel om dagen? Skillnaden är väll att man kör fler muskler per träningsdag vid 3-4. Men i slutet av veckan så har man ändå tränat lika mycket?
Sedan ska man kanske inte jämföra sig själv med '' eliten '' heller? Speciellt inom kroppsbyggning så kanske man inte ska jämföra sig själv med någom som uppbenbarligen kört en hel del steroideR?

Störd
2012-11-26, 15:14
Sedan nojjar man nog rätt mycket mer vid färre pass i veckan :d .
Jag va tvungen att ta en extra vilodag idag, min tredje i rad ( vilat lör + sön ) och nu kommer det... ÅH NEJ MINA ARMAR KRYMPER!! MINA MUSKLER FÖRSVINNER! Även fast jag träna både triceps o biceps inte så sent som i fredags :laugh: .

z_bumbi
2012-11-26, 15:22
En på min klubb tränar så. Han har kvalat till Klassiska SM i -120 kg. Han är ju inte världselit precis men bättre än de flesta är han ju. Eller hur bra måste man vara för att vara "framgångsrik"?

Finns ju alltid undantag, I suppose...

De jag vet som är bättre än han kör dock med högre frekvens.

Övningarna en gång i veckan är nog ganska ovanligt men att träna 3 till 4 pass i veckan är ganska så vanligt även upp till världselit när det gäller SL.