handdator

Visa fullständig version : Var femte person kan inte förbättra konditionen


Horkas
2012-11-25, 15:56
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/trana-kondition-ar-inte-nyttigt-for-alla

I artikeln visar forskare upp en studie ur vilken de drar slutsatsen att var femte person inte kan förbättra sin kondition med cardio.

Hur fan förhåller man sig till det liksom..

z_bumbi
2012-11-25, 16:10
När de körde det aktuella forskningsupplägget. Jag har inte läst studien så jag vet inte om de refererar till några andra metoder som kanske ger bättre genomslag, hur mycket i personernas liv de har undersökt eller ens hur träningen såg ut.

Horkas
2012-11-25, 16:12
Inte kul tanke att man eventuellt (20% risk) tränar i onödan inför en sportslig satsning om ett halvår...

svenbanan
2012-11-25, 16:18
Om det nu är så att man inte kan förbättra sin kondition så lär man ju märka det betydligt snabbare än inom ett halvår.

King Grub
2012-11-25, 16:26
Det stämmer rätt bra överens med tidigare studier, även om dessa siffror är högre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2452204&postcount=76

Sverker
2012-11-25, 16:49
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/trana-kondition-ar-inte-nyttigt-for-alla

I artikeln visar forskare upp en studie ur vilken de drar slutsatsen att var femte person inte kan förbättra sin kondition med cardio.

Hur fan förhåller man sig till det liksom..
Detta slår hårt på min övertygelse att alla kan förbättra sin hälsa med motion*gah!*

Citerar:
 Inom träningbranschen vill människor tro att träning alltid är bra, för träning representerar ”det goda” för dem. Men vi måste ställa högre krav på vården. Om en person med högt blodtryck får rådet att motionera, och blodtrycket höjs ännu mer, då ökar personens risk att bli sjuk.

Kan ske inte så konstigt. Ge personen ett tufft, högintensitivt trännigsprogram där man tränar hjärtat att trycka ut mer blod oavsett motsåndet. SYRET SKA FRAM till de arbetande musklerna...Självklart kommer detta bli förrödande på en person som inte kunnat påverka sin blodkärl med anpassad kost och lättare konditionsträning som reducerar plackbuildningen på blodkärlsväggarna.


Hoppas fortfarande att alla kan förbättra sig. Det gäller bara att hitta rätt träningsform;) och se hela mäniskan.

Everest
2012-11-25, 16:56
Drygt två års grundträning är det flera framstående uthållighetscoacher som rekommenderar innan man ger sig på extremt högintensiv träning såsom HIIT...

Kan man verkligen dra dom där slutsatserna av att bara testa en typ av träningsupplägg?

z_bumbi
2012-11-25, 16:59
Det går fortfarande att förbättra sin hälsa och t ex den aktuella forskaren gör det då han undersöker den insulinsänkande effekten av HIIT och verkar få bra resultat. Iofs inte så underligt då de siktar på att bränna 250 kcal/pass vilket är en betydande omsättning av energi för de allra flesta.

Horkas
2012-11-25, 17:32
Han pratar ju inte vara hälsoeffekter. Han säger ju för fan att 20 % av människorna på planeten inte kan förbättra sin kondition.
Kul...........

Zorgus
2012-11-25, 17:33
Vad är kondition då? Jag håller inte helt med om att det enbart är Vo2max som definierar kondition. Titeln på studien borde snarare vara "20% av försökspersonerna fick inte högre Vo2max-värden". Och hur skulle de reagerat på annat stimuli än enbart 15 min HIIT?

nyvaken
2012-11-25, 17:42
Desto intressantare var det som sades om HIIT, 2x20 SEKUNDER per pass kan räcka för att förbättra konditionen. Kanske. Stod dock inte hur ofta dessa pass borde göras.

Misstänker att jag hör till dessa 20%, har aldrig märkt av några större förbättringar på konditionen när man försökt sig på det mer regelbundet. Beror kanske på att jag har lindrig astma också. Att lyfta däremot, mumma!

Horkas
2012-11-25, 17:56
Jag boxas och tränar inför matcher i sommar.
Ponera att jag tillhör de 20 % som inte kan öka mitt volMAX. Ska jag börja spela boule istället då eller.?. :(

Rikard Jansson
2012-11-25, 17:57
Jag tror allvarligt att jag inte kan få bättre kondition. Blir bara mer psykiskt van, typ.

Ulvamal
2012-11-25, 18:23
Relativ vo2max borde alla kunna förbättra tycker man. Det är det sätt att mäta kondition jag avskyr mest, eftersom mina absoluta siffror ser bra ut. Sen dividerar något fån med kroppsvikten, och pratar om dålig kondition och hälsa...

Hursomhelst. Ursäkta utvecklingen.

Morty
2012-11-25, 18:37
Drygt två års grundträning är det flera framstående uthållighetscoacher som rekommenderar innan man ger sig på extremt högintensiv träning såsom HIIT...

Kan man verkligen dra dom där slutsatserna av att bara testa en typ av träningsupplägg?

Jag är övertygad om att dessa "non-responders" skulle plötsligt skulle förbättra sin kondition (vo2max, aktivitetsekonomi, kapillärt, mitokondiella förändringar, mm) om det körde 3 stycken 3-timmarspass i veckan på cykel varje vecka i ett år. Deload var 5:e vecka, såklart ;)

Spetälsk
2012-11-25, 18:58
Misstänker att jag hör till dessa 20%, har aldrig märkt av några större förbättringar på konditionen när man försökt sig på det mer regelbundet.Det tar några månader innan man märker förbättringen om man börjar från ingen konditionsträning. har du provat testat i fyra månader, 4 d/v, 1 tim/pass? mätt tiderna under perioden? i början känns det jobbighetsmssigt ingen skillnad för man tar ut förbättringen i bättre prestation, springer, cyklar, simmar lite snabbare. Det tar tid innan det känns lätt att springa en mil i bra tempo och hög puls.

Jag tror allvarligt att jag inte kan få bättre kondition. Blir bara mer psykiskt van, typ.runt svanskog finns fina skogar att springa i. börjar du nu och jobbar lite på saken springer du lätt milen på 45 min till midsommar :)

Jag är övertygad om att dessa "non-responders" skulle plötsligt skulle förbättra sin kondition (vo2max, aktivitetsekonomi, kapillärt, mitokondiella förändringar, mm) om det körde 3 stycken 3-timmarspass i veckan på cykel varje vecka i ett år. Deload var 5:e vecka, såklart ;)+1 men deload behövs inte på lågintensiv träning.

Eddie Vedder
2012-11-25, 19:11
Bouchards studier om hälsoeffekter är nog de här publikationerna bland annat.

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0037887

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1550-8528.1994.tb00087.x/abstract

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2000.15/full

Sniggel
2012-11-25, 19:18
Om det är VO2-max som åsyftas så är ju det bara en parameter när det gäller kondition. Dumt att hänga läpp bara för att man har det svårare om man fortfarande kan förbättra andra parametrar.
Sen är det ju bra att även hålla isär hälsa och kondition då media ofta buntar ihop båda två. Blandar man in hälsa också finns det ännu fler parametrar att titta på som kan förbättras av konditionsträning (även om konditionen knappt skulle påverkas :P).

Edit: Såg nu att de nämnde att de även pratade om hälsoparametrar. Förutsatte att de enbart kollade på konditionsparametrar.
Kanske ska läsa först :P
Nu är det dock DN så jag får väl gräva vidare och läsa Nicklas länkar så jag får en bättre uppfattning om det hela.