handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i magen


Batista
2012-11-25, 15:49
Jag har tränat mage i ca 10 månader och aldrig haft träningsvärk i magen. Enda gången var när jag körde situps 20x5 första gången för ca 1 år.
Men när jag tränade igår med ab crunch machine så vakna jag idag med enorma träningsvärk i magen. Jag körde 5 sets med 12 reps (som kändes tungt) och 4 set benlyft.
Tidigare har jag tränat mage med endast situps och benlyft.
Beror träningsvärken på överträning eller att jag körde tunga crunches?
Är det några andra som brukar ha träningsvärk i magen? Det var första gången jag fick det iaf..

Gabzteryo
2012-11-25, 15:52
lol går du en tråd för du har träningsverk i magen? wtf jobbigt läge

ReXi
2012-11-25, 15:53
Magen är som alla andra muskler, vill du att den ska växa så ska du träna den tungt, inga jävla situps!

Batista
2012-11-25, 15:57
lol går du en tråd för du har träningsverk i magen? wtf jobbigt läge

Nej men de här är ovanligt för mig. Jag har aldrig haft träningsvärk i magen på 10 månader.. Trots att jag brukade lägga en 10kgs hantel på bröstet och kör 15-20 reps

belldumb
2012-11-25, 16:41
Nej men de här är ovanligt för mig. Jag har aldrig haft träningsvärk i magen på 10 månader.. Trots att jag brukade lägga en 10kgs hantel på bröstet och kör 15-20 reps

Okej, helt ärligt så fattar jag inte aaalls vad din poäng är eller varför du startat den här tråden. Du har kört ett hårt pass med övningar du inte brukar köra, och du fick träningsvärk. Jahapp, big deal. Sen säger du att du aldrig fått träningsvärk i magen förut. Men det första du säger i tråden är att du fått träningsvärk en gång förut, när du körde ett hårt pass med övningar som du inte gjort på länge.

Ser du något sammanband kanske?

z_bumbi
2012-11-25, 17:16
En ny övning och annan belastning ökar chansen/risken att ge träningsvärk. Störst chans är det om man ändrar reps och vikt mycket åt något håll, lågreps och höga vikter blir högreps och låga vikter och tvärt om dvs något man inte är van vid på något sätt.