handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kcal/protein/kolhydrater/fett bör jag inta?


LIFT
2012-11-25, 15:17
Jag är kille, 21 år.
Väger 78 kg, uppmätt en bodyfat på cirka 23% för cirka 1,5 månad sedan. Tränar 5-6 gånger i veckan (kör 3-split dvs 3 pass på rak, 1 vilodag och repeat).
Tränat i cirka 3 månader nu, men bara kört 3-split i 2 månader. Körde helkroppspass innan med 3 dagar i veckan. Även tränat förut, fast var väl cirka 1-2 år sedan sist.

Mitt mål är att få synliga muskler. Har redan fått väl synliga resultat på mina biceps.
Magen vill jag får bort då det putar ut lite. När jag spänner mig samt drar in magen lite, så ser man ganska bra 6-pack.


Undrar vad jag bör sikta på. Måste man verkligen köra antingen deff eller bulk? läst mycket på nätet och verkar nästan som att man måste köra ett av dom.

Hittills har jag blivit sagd att ta in cirka 170g protein per dag.
Men hur mycket kolhydrater samt fett?
Jag har funderat på om LCHF metod lär fungera bra? om jag inte äter så mycket kolhydrater, kanske jag på det sättet får bort fettet på magen snabbare?

Använt mig utav shape up club hemsidan/appen för att se på ett ungefär hur mycket protein m.m som finns i olika livsmedel. Där finns även mätare som visar hur mycket protein m.m man bör inta per dag. Ska jag följa den montro?

Just nu brukar jag för det mesta äta 250g Kvarg samt runt 100g jordnötter som frukost, även kanske en 2-4 DL mjölk. Hört dock att jordnötter inte är fullvärdigt protein.

Till lunch/middag har det de senaste dagarna blivit kyckling samt ris. Ris är kanske inte helt bra? hört att potatis kanske vore bättre, eller? Avskyr dock potatis men om det nu vore så mycket bättre kanske man får lära sig gilla det.

Ärtsoppa är väl också något jag kan tänka mig äta ibland.


Mer än så har jag inte kommit med kosten. Tips på något upplägg om vad jag kan göra? som inte heller är så dyrt.
Läst om någon som käkade mycket pasta varje dag (om nu de vore bra?), men med tanken på att jag inte tål gluten är min pasta cirka 4 gånger dyrare skulle jag tro.

Tips?

ReXi
2012-11-25, 15:36
Vad är din bodyfat nu?

Har svårt att tro du kommit ner till ca 10% BF (dina magrutor syns), om du hade 23% BF för ca 1,5 månader.

LIFT
2012-11-25, 15:58
Glömde att säga att jag även är 182 cm lång om det spelar någon roll.

Osäker om jag faktisk räknat min bodyfat korrekt. Detta var det jag mätte kroppen iallafall, när jag var helt avslappnad.

Kön: man
Ålder: 21 år
Längd: 182 cm
Vikt: 78 kg

Mätte detta 4 Oktober 2012
Midja: 95 cm
Höft: 93 cm
Bröst: 90 cm
Runt biceps: 31 cm
Lår: 57 cm
Rumpa: 100 cm
Vaderna: 38 cm
Hals/nacke: 37 cm

När jag slappnar av så åker ju magen ut lite, och det har jag mätt. När jag oftast är normal kanske den är några centimeter kortare, osäker riktigt hur man ska mäta det.

Ska testa mäta mig igen

Ekkhe18
2012-11-25, 19:55
Magen vill jag får bort då det putar ut lite. När jag spänner mig samt drar in magen lite, så ser man ganska bra 6-pack.

Är ungefär likadant för mig åh! :d Dem 4 övre "magmusklerna" ser man konturer på ganska bra, medans nedredelen av magen är det en fett klump som bara putar ut, då jag också lär dra in magen för att det ska se hyfsat "bra" ut :em: funderar också på vilket sätt man ska få bort det fettet, dock tränar jag 6 gånger i veckan så maten måste vara problemet...

Hoppas du får något vettigt svar så jag också kan få lite hjälp eller idéer! =)

Ekkhe18
2012-11-25, 19:55
Vad är din bodyfat nu?

Hur kan man räkna ut bf%? :confused:

Lilla Ludde
2012-11-25, 21:29
Ta en titt på denna för att se om lchf är något för dig. Föredraget handlar om lchf och träning.

http://m.youtube.com/#/results?q=lchf%20tr%C3%A4ning

ReXi
2012-11-25, 22:32
Hur kan man räkna ut bf%? :confused:

Med en fettkaliper.

Ekkhe18
2012-11-25, 22:52
Med en fettkaliper.

Finns det inget annat sätt än en kaliper?

HugSeal
2012-11-26, 09:18
Finns det inget annat sätt än en kaliper?

Massor av olika sätt. Med VÄLDIGT varierande noggrannhet

Ekkhe18
2012-11-26, 10:24
Massor av olika sätt. Med VÄLDIGT varierande noggrannhet

Kan man få ett exempel på hur man gör? Är väldigt nyfiken nu!

ReXi
2012-11-26, 15:33
Kan man få ett exempel på hur man gör? Är väldigt nyfiken nu!

Finns olika metoder, tex man mäter midjan, längden, vikten efteråt adderar å multiplicerar man, vet inte exakt hur man gör, sök på Google.

nitz
2012-11-26, 15:49
Man kan absolut skippa deff eller bulk om man vill, problemet många tycker med detta är att man lätt står och stampar lite.
Jag kan föredra att t.ex bara deffa eftersom då händer det något och när deffen är klar man göra lite vad man känner för.
Jag tror även det kan vara gynnsamt på ett psykologiskt plan att se att det verkligen händer något.
Ett mått jag personligen tycker är bra att sikta på är:
2x kv i gram protein, 1x kv i fett och resten kolhydrater.
Dock kan jag tycka att man snarare skall använda detta mått som inspiration snarare än outgrundlig sanning.
Alltså om man landar på 1.5 kv fett så är det strunt samma.

Andy8100
2012-11-28, 16:24
According to recent research,the approximate normal daily caloric requirement for an average male who performs light activity is 2,200; for a female, it is 1,900.Consume a lot of high-calorie snacks (not junk food) such as cheese sticks, milk shakes, muffins, dried fruits, yoghurt and breakfast bars.