handdator

Visa fullständig version : Äggigt värre!


shirunai
2004-02-10, 21:19
Fick tipset av kharon och jag utvecklade det lite,

Knäck önskat antal ägg i en matlåda eller skål, kör ned allahanda godheter på med locket och in i micron.

NUKADE ÄGG (ca 1½min)
GLÖMT INTE LOCKET!:naughty:

murmeldjur
2004-02-14, 12:28
fan, fan, fan.. jag stoppade in en plåtskål.. jag trodde fan att micron skulle sprängas.. attans vad arg pappa blev.. :nono:

Prankie
2004-02-15, 12:46
hahahaha, metall i micro. :D

Tolkia
2004-02-15, 13:02
Gjorde ett liknande misstag någon gång i mikrons barndom; skulle baka och försöket "mjuka upp" ett smörpaket i mikron - plast- och metallfolie, det blev en härlig liten eldsvåda när metallen började slå gnistor ... :em: Man får skylla på att man var ung och dum ...

jim
2004-02-18, 04:13
jag förstörde en micro genom att tina kycklingfile en gång.. säger väl en hel del om metaller i vår natur? :P

kharon
2004-02-18, 22:06
En grej med nukade ägg som jag tycker suger är att det blir så himla liten portion fast man har många ägg..

Man borde kanske vispa upp det ordentligt.

Tycker jag gjort det, men ändå så sjunker alltihop ner och blir någonslags "högdensitetskonsistens" som en hungrig deffare/bulkare som jag inte alls trivs med..

Jaja, man får väl ha i en massa skinka och grönsaker eller andra godsaker! Bra tips shirunai!

Eller varför inte skinka, paprika och kokt potatis i tärningar, fungerar som omelett, ska nog fungera nukat vid tidsbrist också!


god natt!
:sleep:

Dymion
2004-02-21, 22:01
Micron förstör väll till viss del näringsämnena i maten? särskilt antioxidanter osv

Simon
2004-02-28, 02:12
Originally posted by Dymion
Micron förstör väll till viss del näringsämnena i maten? särskilt antioxidanter osv

Jo jag har också hört något sådant, att det ska tex vara bättre med kokad gröt än micrad..

skaparn
2004-02-28, 09:21
Originally posted by Dymion
Micron förstör väll till viss del näringsämnena i maten? särskilt antioxidanter osv

Vad är det med microvågsuppvärmning som orsakar att näringsämnen förstörs? Det är ju ingen magi i en microvågsugn utan det är bara fråga om en uppvärmning medelst microvågor som sätter fart på molekylerna i maten, att jämföra med vilket medium som helst (vatten, luft, ånga, olja).

Kan inte komma på något annat än de så kallade "hot-spots" som kan uppstå pga våginterferens (kontruktiv interferens, de svänger ungefär i fas och superponerar till en adderad våg). Dessa punkter mottar upp till dubbel effekt och blir således varmare än övrigt i micron och den kraftiga uppvärmningen skulle väl kunna döda av endel nyttigt. Detta motverkas dock enkelt med en roterande skiva vilket de flesta microvågsugnar har idag.

Eller är det nåt jag glömt??

kharon
2004-02-28, 09:31
Va?! Är det inte radioaktiv strålning?! Behöver jag alltså inte täcka pungen med blyplattan då jag poppar popcorn? :D


Att mikrovågsugnar skulle förstöra näringsämnen är nog en myt som hållit i från introduktionen av dessa behändiga saker, då era mammor vägrade lägga ut pengar på sådana moderniteter...