handdator

Visa fullständig version : Diet i två dagar i veckan är effektivare än sju


jenni
2012-11-24, 21:47
http://www.improveme.se/new/magazine/article/8464/diet-i-tv-dagar


Tror ni det skulle ge bättre resultat än att hålla en jämn kalorinivå (dock låg)

begt
2012-11-24, 22:02
Risk för överätning är större vid lågkaloridietdagarna än en genomklappning på ett mindre underskott jämnt fördelat över veckan. Det är vad jag har erfarit i alla fall, möjligt att andra har helt andra erfarenheter. För vissa passar det utmärkt att fasta en stor del av dygnet, för mig passar det inte alls eftersom jag tränar åtminstone lite kondition nästan varje dag.

ed1234
2012-11-26, 00:45
Jag har period-dietat på liknande vis en dryg månad nu och jag gillar det skarpt. Kraschdiet(äter 1500-2000kcal och förbränner 3000-3500) i 2 eller 3 dagar beroende på hur krävande det känns, balans 2-5 dagar(så lång tid det tar för att orken och energin ska vara på topp igen), repeat.

Tanken jag hade med det hela var att tvinga mig själv att lyssna på kroppen och därmed gå ner i lagom takt. Förra gången jag var nere på nuvarande bf-nivå slutade det hela med en binge-period efter att jag gått runt som en orkeslös zombie ett tag och till slut bestämt mig för att "nu skiter jag i det här". Jag upplever att jag smidigt undviker problemet genom att ständigt 'ta pauser' från dietandet.

Sniggel
2012-11-26, 02:47
Utan att ha läste länken så kan jag se psykologiska fördelar.
"Det är idag som gäller" är kanske lättare för att hålla supermotivation istället för att hålla konstant med lagom motivation.
Sen kommer det en hel del problem med en sådan strategi också förstås. Misstänker att en del av detta tas upp i länken.