handdator

Visa fullständig version : Bli PT (?)


Weak
2012-11-24, 16:14
Skulle verkligen vilja jobba som PT i framtiden.
Går nu sista året på gymnasiet och känner att det är just det jag vill göra.
Saken är ju den att lönen inte går att leva på så länge man inte blir väldigt efterfrågad så jag tänkte att det kanske finns någon som har nå tips på hur man ska lösa detta. Finns det utbildningar som gör en väldigt efterfrågad och vem driver i så fall dem? har ni tips på något jobb som man kan ha samtidigt som PT jobbet? Vad som helst hur dumt det än är, kom igen!

Nebuchadnezzar
2012-11-24, 16:16
Saken är ju den att lönen inte går att leva på

Nu ska vi väl inte överdriva här...

mattepatte
2012-11-24, 16:17
1IgKnBAQJXk

Weak
2012-11-24, 16:35
Okey visst går det men vill man ha råd med all jävla mat man behöver när man tränar, allt pulver, hyra och att göra något som att gå på bio någon gång ibland och kanske köpa ett nytt spel - ni förstår vad jag menar. Vore ju lite trevligare om man kunde ligga på åtminstonde 28 papp efter något år och har man rätt utbildning kan jag tänka mig att det är möjligt om inte mer.

Weak
2012-11-24, 16:56
Okey jag överdrev väl lite, men med alla kostnader som följer i träningslivsstilen så vill man ju ha lite extra att leva på och hur ska man göra för att lyckas med detta? handlar det helt enkelt om att göra sig ett namn inom pt-sfären eller finns det utbildningar som man blir mer eftertracktad av att ha gått?

spas
2012-11-24, 17:02
Vågar lova att de dyraste med att vara vuxen inte är mat och pulver.

rooz
2012-11-24, 17:09
Vågar lova att de dyraste med att vara vuxen inte är mat och pulver.

Beror ju på pulver:rolleyes:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Weak
2012-11-24, 17:16
Nej det är klart, hyran blir ju det dyraste men hyra har i princip alla. Matkostnaderna som uppstår när man tränar hårt har däremot inte alla.

Alfers
2012-11-24, 17:25
Tror nog att dom flesta av pt:sen som har många kunder och tjänar mycket pengar är sådana som är trevliga och sociala (frisörtypen) och kan peppa fotbollsmorsan Anita till att köra hantellyft tills hon blir svettig.
Är nog inte dom med flest anatomikurser på cvt.
Är väl om man inriktar sig på idrott och får jobba med något stort lag.

Degpekka
2012-11-24, 17:35
Det är inte särskilt dyrt att äta? Beror ju helt på vad man väljer. Vettig mat behöver inte vara dyr. :)

LeBron
2012-11-24, 17:42
Tror nog att dom flesta av pt:sen som har många kunder och tjänar mycket pengar är sådana som är trevliga och sociala (frisörtypen) och kan peppa fotbollsmorsan Anita till att köra hantellyft tills hon blir svettig.
Är nog inte dom med flest anatomikurser på cvt.
Är väl om man inriktar sig på idrott och får jobba med något stort lag.

This.

Eventuellt, gör dej "stor", skaffa mycket erfarenhet och kanske starta ditt egen gym?

Weak
2012-11-24, 18:08
Tror nog att dom flesta av pt:sen som har många kunder och tjänar mycket pengar är sådana som är trevliga och sociala (frisörtypen) och kan peppa fotbollsmorsan Anita till att köra hantellyft tills hon blir svettig.
Är nog inte dom med flest anatomikurser på cvt.
Är väl om man inriktar sig på idrott och får jobba med något stort lag.

Hade inte tänkt på det men nu när du säger det så känns det självklart :)

Exdiaq
2012-11-24, 18:21
Är väl om man inriktar sig på idrott och får jobba med något stort lag.

This.

Eventuellt, gör dej "stor", skaffa mycket erfarenhet och kanske starta ditt egen gym?

Vilket är något som tar mååånga år och enormt mycket arbete för att uppnå.

L-Sami
2012-11-24, 18:31
Om du har en god socialförmåga och en någorlunda grund i träningslära (PT-licens) så kan du skaffa dig ett jobb på de stora gymkedjorna. I början med låg lön pga få klienter, men med lite jobb så kommer den höjas efter ett tag om du är villig att utvecklas. Vill du verkligen något så kan du det, är min erfarenhet.

chidde
2012-11-24, 19:19
Du är ju fortfarande ung och mycket kan hända innan det är dags att tänka på 'vad du ska göra när du blir stor' så jag föreslår att du sätter dig ner och går igenom det noggrant

Men helt ärligt, alla kan bli PT's och casha en Svenssonlön, men ytterst få får ut mer än det om de inte är extremt duktiga eller har nåt vid sidan om (i.e blogg, tv-program etc)

Tänk i ett bredare perspektiv, som många redan har nämnt så ingår social komptetens mycket i PT-jobbet och om jag hade varit i dina skor så hade jag tittat på nån form av PR, marknadsföringsprogram efter gymnasiet för bryter man ner en PT i delar så handlar det mycket om att sälja/marknadsföra så även om du ändrar dig i framtiden så har du ändå en relativt bred grund att stå på och en utbildning att luta dig mot

Under mitten av min gymnasietid och 3-4 år framåt var träningen en stor del av mitt liv men det har med tiden trappats ner till en motionsnivå, min ambition var inte längre att se snyggast ut på stranden eller lyfta tyngst vikter på gymmet. Prioriteringarna skiftades hela tiden och det gäller att ha en plan B för att ens ha råd med mat, hyra etc

LeBron
2012-11-24, 19:47
Vilket är något som tar mååånga år och enormt mycket arbete för att uppnå.

Nothing comes free in life :P

eget* btw

Pepz
2012-11-24, 20:01
Nej det är klart, hyran blir ju det dyraste men hyra har i princip alla. Matkostnaderna som uppstår när man tränar hårt har däremot inte alla.

det kompenseras av att om man tränar hårt så festar man ytterst sällan...

Weak
2012-11-24, 20:19
Tänk i ett bredare perspektiv, som många redan har nämnt så ingår social komptetens mycket i PT-jobbet och om jag hade varit i dina skor så hade jag tittat på nån form av PR, marknadsföringsprogram efter gymnasiet för bryter man ner en PT i delar så handlar det mycket om att sälja/marknadsföra så även om du ändrar dig i framtiden så har du ändå en relativt bred grund att stå på och en utbildning att luta dig mot


Låter som en bra idé finns ju lite kortare kurser för sånt här. Men är det värt att lägga ner 25 papp på den? någon som har erfarenhet och kan dela sin åsikt om detta?

pwnyou
2012-11-24, 20:23
Om ditt utseende, dina fysiska färdigheter, din sociala förmåga och ditt intresse för att lära ut, och dina kunskaper om, träning är bättre än ditt förstånd så låter det som en bra idé.

Pepz
2012-11-24, 20:25
gå en rejäl högskoleutbildning inom ämnet träning/hälsa/nutrition istället(eller också), då har du nått du kan falla tillbaka på om du ångrar dig och dessutom inser du hur relativt trivial en PT-utbildning är och ur okunniga väldigt många PTs är
Enbart mina enkla kurser i näringslära är längre än de flesta hela Pt-utbildningar.

Weak
2012-11-24, 20:33
gå en rejäl högskoleutbildning inom ämnet träning/hälsa/nutrition istället(eller också), då har du nått du kan falla tillbaka på om du ångrar dig och dessutom inser du hur relativt trivial en PT-utbildning är och ur okunniga väldigt många PTs är
Enbart mina enkla kurser i näringslära är längre än de flesta hela Pt-utbildningar.

Jag hade gärna gått en sån utbildning om dem inte hade haft krav på 18+ i snittbetyg, berätta gärna om du vet någon enklare. Att många PTs är okunniga anser jag som en bra sak, det kommer göra mig som kunnig mer efterfrågad. Jag anser att jag redan nu är rätt kunnig och saknar i huvudsak de anatomiska kunskaperna så bara för att utbildningen är tunn så tror jag att jag kommer ha bra med kunskap ändå :)

pwnyou
2012-11-24, 20:49
Kör självstudier på nätet för att få kunskap.

Gå PT-utbildningen för att få in en fot på arbetsmarknaden.

Pepz
2012-11-24, 21:39
Jag anser att jag redan nu är rätt kunnig

just detta tycker de flesta Pt:s...................... :)


ju mer man lär sig ju mer ödmjuk blir man gentemot hur lite man faktiskt kan.

yaldish
2012-11-24, 21:46
just detta tycker de flesta pt:s...................... :)


ju mer man lär sig ju mer ödmjuk blir man gentemot hur lite man faktiskt kan.

+1

Kräket
2012-11-24, 21:51
Hehe, PT-stadiet...Kommer efter ett par års träning. Lägg till några år så kommer finess-bloggen...

Scratch89
2012-11-24, 22:27
Skriv ett bra högskoleprov och bli sjukgymnast istället.

Weak
2012-11-24, 22:32
Skriv ett bra högskoleprov och bli sjukgymnast istället.

En sjukgymnast har väl ofta t.o.m. sämre lön än en PT och mer studielån?

Fastback
2012-11-24, 22:42
gå en rejäl högskoleutbildning inom ämnet träning/hälsa/nutrition istället(eller också), då har du nått du kan falla tillbaka på om du ångrar dig och dessutom inser du hur relativt trivial en PT-utbildning är och ur okunniga väldigt många PTs är
Enbart mina enkla kurser i näringslära är längre än de flesta hela Pt-utbildningar.

Helt OT, men vilka kurser i näringslära är det du har läst? Alltid kul att veta vad det finns för några vettiga! :)

Loke
2012-11-24, 22:51
En sjukgymnast har väl ofta t.o.m. sämre lön än en PT och mer studielån?

Ska man ha 28 tusen inom nåt år får man nog antingen jobba med något tungt och skitigt eller plugga mer än 3 år, ja. Att få ett så glassigt jobb som PT och dessutom tjäna bra och slippa lång utbildning, det är ovanligt.

Weak
2012-11-24, 22:57
Ska man ha 28 tusen inom nåt år får man nog antingen jobba med något tungt och skitigt eller plugga mer än 3 år, ja. Att få ett så glassigt jobb som PT och dessutom tjäna bra och slippa lång utbildning, det är ovanligt.

Ah det är ju därför jag söker vägar att lyckas med detta. Hade det inte varit ovanligt utan vanligt så hade jag inte behövt fundera men nu var det ju inte så, kolla igenom tråden lite nästa gång så att det slipper eka..

chidde
2012-11-24, 23:03
Ska man ha 28 tusen inom nåt år får man nog antingen jobba med något tungt och skitigt eller plugga mer än 3 år, ja. Att få ett så glassigt jobb som PT och dessutom tjäna bra och slippa lång utbildning, det är ovanligt.

Undrar om TS syftar på 28 tusen före eller efter skatt... :confused:

Jobb som jobb (till viss del), men jag anser att det är upp till den enskilde individen att bestämma om ett jobb är 'glassigt' eller inte. Jag känner många lagerarbetare som glider runt på sin truck och tjänar bra, medans jag vet minst lika många 'kontorsnissar' som djurar långt över sina ordinarie arbetstimmar och blir utbrända mentalt. Som sagt, helt beroende på vad man har för ambitioner i sina enskilda fall

Ni som är PT's, på gymkedjorna ni har jobbat och/eller jobbat på... har man verkligen krävt att man kan visa upp diverse licenser och Kalle Anka-certifikat för att få tjänsten? Eller har det varit mer traditionellt och generella frågor om kost, träning, rehabilitering osv?

Weak
2012-11-24, 23:21
Undrar om TS syftar på 28 tusen före eller efter skatt... :confused:

Jobb som jobb (till viss del), men jag anser att det är upp till den enskilde individen att bestämma om ett jobb är 'glassigt' eller inte. Jag känner många lagerarbetare som glider runt på sin truck och tjänar bra, medans jag vet minst lika många 'kontorsnissar' som djurar långt över sina ordinarie arbetstimmar och blir utbrända mentalt. Som sagt, helt beroende på vad man har för ambitioner i sina enskilda fall

Ni som är PT's, på gymkedjorna ni har jobbat och/eller jobbat på... har man verkligen krävt att man kan visa upp diverse licenser och Kalle Anka-certifikat för att få tjänsten? Eller har det varit mer traditionellt och generella frågor om kost, träning, rehabilitering osv?

Licensen är väl till för att sälja sig själv som PT istället för att jobba på en kedja eller har jag förstått fel? har uppfattat det som att dem som jobbar på kedjor ofta fått en utbildning av kedjan som exempelvis S.A.T.Ss anställda, men kanske har förstått det fel också.

Pepz
2012-11-24, 23:33
Helt OT, men vilka kurser i näringslära är det du har läst? Alltid kul att veta vad det finns för några vettiga! :)

var ett tag sen och de var en del av en större utbildning så jag kommer inte ihåg vad de hette faktiskt.

chidde
2012-11-24, 23:41
Licensen är väl till för att sälja sig själv som PT istället för att jobba på en kedja eller har jag förstått fel? har uppfattat det som att dem som jobbar på kedjor ofta fått en utbildning av kedjan som exempelvis S.A.T.Ss anställda, men kanske har förstått det fel också.

Ingen aning, de som promotar sig själva har väl bara startat egen firma..? no worries, det kommer säkert nån som vet och kan svara på det

I vilket fall som helst så vill jag dela med mig av min träningskarriär, så rent schematiskt:

- började träna
- resultaten kom nästan direkt och intresset sköt i taket
- läste på mer om träning på träningsdelen, ansåg mig som kunnig
- funderar på tävling i form av styrkelyft, fitness, etc
- jag ville bli PT, kollade runt på diverse S.A.F.E-kurser
- hamnade i en träningssvacka, samtidigt som mitt 'riktiga' jobb krävde min uppmärksamhet
- trappade ner på träningen, började hänga mer i 'allmänt'
- idag kör jag helkroppspass 1-2 ggr i veckan

Hela resan från otränad, tränad, besatt, hobby, otränad (igen) hade en varaktighet på ca 4-5 år


var ett tag sen och de var en del av en större utbildning så jag kommer inte ihåg vad de hette faktiskt.

... och ungefär så 'viktig' och 'intressant' var den utbildning så att Pepz inte ens kan minnas vilken kurs det var, då kan man undra hur mycket av kursinnehållet/kursmaterialet han fortfarande minns och använder sig av idag....... :D

Ballt
2012-11-24, 23:51
- började träna
- resultaten kom nästan direkt och intresset sköt i taket
- läste på mer om träning på träningsdelen, ansåg mig som kunnig
- funderar på tävling i form av styrkelyft, fitness, etc
- jag ville bli PT, kollade runt på diverse S.A.F.E-kurser
- hamnade i en träningssvacka, samtidigt som mitt 'riktiga' jobb krävde min uppmärksamhet
- trappade ner på träningen, började hänga mer i 'allmänt'
- idag kör jag helkroppspass 1-2 ggr i veckan

Hela resan från otränad, tränad, besatt, hobby, otränad (igen) hade en varaktighet på ca 4-5 år




Fast nu skulle jag vilja påstå att mycket beror på vad man är för en typ av person och hur envis man är... Te.x vissa som beslutar sig för att sluta röka slutar med det direkt och för vissa är det omöjligt att sluta.

Vissa brinner för träning och vill bli PT och ger inte upp sina drömmar när en svacka kommer, medans vissa gör det.

Såhär resonerar jag iallafall.

Ont Följ dina drömmar, jag själv har också drömmar om att bli PT, nog för att det är något jag planerar på att bli på 5-10 år :)

Weak
2012-11-25, 00:06
Fast nu skulle jag vilja påstå att mycket beror på vad man är för en typ av person och hur envis man är... Te.x vissa som beslutar sig för att sluta röka slutar med det direkt och för vissa är det omöjligt att sluta.

Vissa brinner för träning och vill bli PT och ger inte upp sina drömmar när en svacka kommer, medans vissa gör det.

Såhär resonerar jag iallafall.

Ont Följ dina drömmar, jag själv har också drömmar om att bli PT, nog för att det är något jag planerar på att bli på 5-10 år :)

+1
Känns lite som att snubben försöker få mig att ändra plan av någon anledning :S

Mantus
2012-11-25, 00:24
Okey visst går det men vill man ha råd med all jävla mat man behöver när man tränar, allt pulver, hyra och att göra något som att gå på bio någon gång ibland och kanske köpa ett nytt spel - ni förstår vad jag menar. Vore ju lite trevligare om man kunde ligga på åtminstonde 28 papp efter något år och har man rätt utbildning kan jag tänka mig att det är möjligt om inte mer.

Du menar att du vill ligga på 28 tkr i månaden utan vidare utbildning ett år efter gymnasiet... som PT?

GLHF!:d

Ulvamal
2012-11-25, 00:29
Det kompliceras av att de flesta PT-kunder knappast är ungdomar. Medelålders tanter och chefer på mellannivå kommer inte att ha en tonåring som första val när det kommer till att välja PT. Sorry.

chidde
2012-11-25, 06:09
Fast nu skulle jag vilja påstå att mycket beror på vad man är för en typ av person och hur envis man är... Te.x vissa som beslutar sig för att sluta röka slutar med det direkt och för vissa är det omöjligt att sluta.

Vissa brinner för träning och vill bli PT och ger inte upp sina drömmar när en svacka kommer, medans vissa gör det.

Såhär resonerar jag iallafall.

Ont Följ dina drömmar, jag själv har också drömmar om att bli PT, nog för att det är något jag planerar på att bli på 5-10 år :)

Sluta röka handlar imho enbart om självdisciplin, samt hur stark viljan att sluta är

Viljan till att bli något och göra karriär av det kan vara stark också, men det hänger på så mycket annat som t ex, egen förmåga, fysiska och psykiska färdigheter, TUR/OTUR, yttre omständigheter etc etc etc

Alla har väl nån gång gått på en sport för att det var roligt, jag spelade fotboll en gång i tiden och trodde att jag skulle bli proffs, såvitt jag vet försörjer sig ingen utav mina fd lagkamrater på fotboll idag, nån enstaka kanske spelar i nåt Korpenlag för att det är skoj but that's it

Men nu ligger ribban på PT-jobbet betydligt lägre än att bli fotbollsproffs, det är nåt som 'alla' bör kunna åstadkomma med kursutbildning och lite träningserfarenhet men i TS situation så vill jag tro att han har mycket annat i farstun som ligger och väntar på bli upptäckta

+1
Känns lite som att snubben försöker få mig att ändra plan av någon anledning :S

Jag försöker få dig att se det hela i ett större perspektiv, inget jag förväntar mig att du kommer förstå nu men kanske i ett senare skede. För drygt 10 år sen (dvs ungefär samma ålder som du och signaturen 'Ballt') så hade jag minst lika många järn i elden, men de första 5 åren in på 20-årsåldern visade sig vara minst sagt avgörande där mycket förändrades, jag vill tro att det är i den perioden många hittar sig själva. Man har bestämt sig för att fortsätta med studier eller jobba vidare osv, sen finns det självklart dem som är 30+ och vill skola om sig till jurist/lärare/läkare etc och sätter sig vid skolbänken igen, undantag finns alltid

Conrad Hilton är för mig en av historiens mest intressenta människor, det är grundaren till Hiltongruppen (hotellkedjan) och är även känd som Paris Hiltons farfars far

Ett av hans motto i livet var: 'Be big, think big, act big, dream big'

När jag ville bli PT såg jag det som en utgångspunkt och inte som en slutstation där jag får mina '28 tusen' i månaden. Jag tänkte i banor om att i framtiden bli ägare till ett gym, som kanske med tiden expanderas till en kedja, som sedan i slutändan även involverar kosttillskott, träningskläder, utrustning m.m

Under resans gång i tidig 20-årsålder insåg jag snabbt att det fanns andra lönsammare verksamheter och mitt intresse för det växte, därav svalnade mitt träningsintresset och 'svackorna' avlöste varandra

Så sent som för drygt ett år sen hade jag en peak i träningen där jag var uppe och nosade på forna träningsvikter och satte ett par nya PB'n, men synen på träning och nutrition förblev likadan, dvs det skulle fortfarande vara en del av livet för att gynna hälsa, men inte som levebröd och bli grovast i byn

The_RobRoy
2012-11-25, 07:23
Kul att du tar dig tid chidde och delar med dig av dina erfarenheter, hoppas ungtupparna tar till sig något av det du säger ;)

Som någon sa är det väldigt individuellt hur länge man fastnar i något, men just träning tror jag för många är något som lätt blir hela ens liv under några år. Vissa fastnar där resten av livet, men för varje PT finns det säkerligen 100 som funderat på att bli det men gått vidare i livet till annat.

Jämför med unga grabbar som när de är 14 börjar spela datorspel i en klan, många vill bli proffs och leva på det, de flesta går vidare i livet. Pokerspelare är ett annat exempel.

z_bumbi
2012-11-25, 08:18
I... och ungefär så 'viktig' och 'intressant' var den utbildning så att Pepz inte ens kan minnas vilken kurs det var, då kan man undra hur mycket av kursinnehållet/kursmaterialet han fortfarande minns och använder sig av idag....... :D

Varför skulle man lägga namnet på högskolekurser på minnet?

Hobbes
2012-11-25, 08:57
... och ungefär så 'viktig' och 'intressant' var den utbildning så att Pepz inte ens kan minnas vilken kurs det var, då kan man undra hur mycket av kursinnehållet/kursmaterialet han fortfarande minns och använder sig av idag....... :D

Pepz kunskap går långt vidare än ett flashigt intyg från någon kurs med ett akademiskt namn.

Angående hans kunskap, ja, han har hjälpt en VM mästare att nå sina mål det säger mig något om hans kunskap. Utan en tvekan hade jag tränat med Pepz igen för att få ta del av hans kunskap. Nu bor jag på fel sida pölen så att säga, men det han lärde mig minns jag som igår.

C.E.J.
2012-11-25, 09:05
Under resans gång i tidig 20-årsålder insåg jag snabbt att det fanns andra lönsammare verksamheter och mitt intresse för det växte, därav svalnade mitt träningsintresset och 'svackorna' avlöste varandra

Va? Här låter det som att du övergav pt-/gymägarplanerna enbart för lönsammare planer, och vad du än har för planer idag skulle du glatt överge även dem om du hittade något som skulle vara ännu lönsammare. Intressen helt sekundärt, pengar = livet.

chidde
2012-11-25, 10:01
Pepz kunskap går långt vidare än ett flashigt intyg från någon kurs med ett akademiskt namn.

Angående hans kunskap, ja, han har hjälpt en VM mästare att nå sina mål det säger mig något om hans kunskap. Utan en tvekan hade jag tränat med Pepz igen för att få ta del av hans kunskap. Nu bor jag på fel sida pölen så att säga, men det han lärde mig minns jag som igår.

Missforsta mig inte nu, mitt inlagg hade inget med Pepz's kunskap och erfarenheter om traning att gora. Syftade mest pa att utbildning tar dig en bit pa vagen, resten far du ta dig fram pa egen maskin for att bli "bra"

Jag vill tro att manga hobbygymmare darute kan bli fantastiska PT's utan nagra Kalle Anka-licenser och certifikat fran diverse institut

Exempel:
Du gar en konstutbildning, din larare ger dig en farg och penslar, visar hur du anvander verktygen. Sen ar det val lite upp till dig om det kommer bli en teckning eller en ny Mona Lisa

Va? Här låter det som att du övergav pt-/gymägarplanerna enbart för lönsammare planer, och vad du än har för planer idag skulle du glatt överge även dem om du hittade något som skulle vara ännu lönsammare. Intressen helt sekundärt, pengar = livet.

Helt ratt, for mitt intresse for en mer lonsam plan strackte sig langre an mitt intresse for PT/gymagandet

Skulle det dyka upp en annu battre lonsam plan idag t ex hade jag aldrig tvekat att skifta, aterkommer lite mer om det senare idag for nu blev det jakligt brattom till jobbet

Ciao!

Hobbes
2012-11-25, 10:21
Missforsta mig inte nu, mitt inlagg hade inget med Pepz's kunskap och erfarenheter om traning att gora. Syftade mest pa att utbildning tar dig en bit pa vagen, resten far du ta dig fram pa egen maskin for att bli "bra"

Jag vill tro att manga hobbygymmare darute kan bli fantastiska PT's utan nagra Kalle Anka-licenser och certifikat fran diverse institut

Exempel:
Du gar en konstutbildning, din larare ger dig en farg och penslar, visar hur du anvander verktygen. Sen ar det val lite upp till dig om det kommer bli en teckning eller en ny Mona Lisa


Förstår vad du menar och jag missförstod dig nog. Det var inte ett personlgit angrepp på din post. Tack för förtydligande!

Ja, Pepz är jävligt duktig och oerhört kunnig skall nämnas.

speedy83
2012-11-25, 11:10
Vill du bli PT så satsa på det men börja inte fundera på lön och annat strunt redan i detta stadiet. Att sätta siffror man "ska" ha blir bara fel särskilt när man ser det så kortsiktigt som dig. Det är inte några extrema ökade matkostnader bara för att du tränar tex.

Gör allt för att nå dina mål och var beredd på ett antal hundår så ska du se att det kan lösa sig.

Pepz
2012-11-25, 12:49
... och ungefär så 'viktig' och 'intressant' var den utbildning så att Pepz inte ens kan minnas vilken kurs det var, då kan man undra hur mycket av kursinnehållet/kursmaterialet han fortfarande minns och använder sig av idag....... :D

nu har andra redan försvarat mig och du förklarat din poäng.
men
-vad tusan spelar det för roll vad kursen heter? den är ju unik för just den högskolan jag gick på rimligtvis hette den just "näringslära" 1-2 eller A-B.
En stor fördel med en akademisk utbildning är att man ofta lär sig kritiskt tänkande och källanalys. detta får man INTE på gymnasiet + en PT utbildning, därav att många PTs ger rent idiotiska råd till klienter ibland eftersom de endast har "en sanning" och inställningen "jag kan det här"

lägg till en kurs i ödmjukhet och vetenskapsteori till PT-utbildningarna säger jag..

Manta
2012-11-25, 13:35
lägg till en kurs i ödmjukhet och vetenskapsteori till PT-utbildningarna säger jag..

En kurs i ödmjukhet skulle ju knappast skada många universitetsstuderande/akademiker heller.

Scratch89
2012-11-26, 01:00
En sjukgymnast har väl ofta t.o.m. sämre lön än en PT och mer studielån?

Troligen betydligt roligare och mer betydelsefullt jobb. Jobbar man privat kan man dra in rätt mycket pengar.

chidde
2012-11-26, 06:43
Va? Här låter det som att du övergav pt-/gymägarplanerna enbart för lönsammare planer, och vad du än har för planer idag skulle du glatt överge även dem om du hittade något som skulle vara ännu lönsammare. Intressen helt sekundärt, pengar = livet.


Skulle det dyka upp en annu battre lonsam plan idag t ex hade jag aldrig tvekat att skifta, aterkommer lite mer om det senare idag for nu blev det jakligt brattom till jobbet

Ciao!

Jag räknade lite på det, som vanlig PT kunde jag kanske få ut en Svenssonlön och i framtiden blir jag kanske gymägare om jag gör saker rätt. Efter en schematisk kalkylering så kunde jag bara inte se lönsamheten, säg att jag tar ett lån och öppnar upp ett litet källargym... jag kommer få hosta upp hyra, utrustning, driftkostnader, bemanning etc och har jag då en medlemspool med säg 200 medlemmar och varje medlem betalar 300 kr i månaden i medlemsavgift ger mig 60.000 kr innan skatt. Jag måste minst ha två heltidsanställda och bara där ryker drygt 40.000 och kvar återstår 20.000 som ska täcka övriga utgifter (dvs hyra, el, värme, vatten, underhållning för maskiner etc) för mig låter det som en förlustaffär

Så siktet är nu inriktat på krogbranschen, nu är jag visserligen bara anställd men tanken är att kunna bli krogägare i framtiden när jag har tillräckligt med kött på benen och har investerare och samarbetpartners. Tittar man tex på stället jag jobbar på nu som är en världskänd grupp med inriktning på kinamat så omsätter dem enormt mycket gryn, visst är vi många anställda (drygt 200 pax) på stället men från onsdag-lördag kan dagsintäkterna pendla mellan £40.000-60.000

Jag tycker det är en kul och intressant bransch och det är inget som kan förändras radikalt inom min livstid eftersom folk alltid kommer att behöva äta och dricka. Jag har kompisar som är utbildade och jobbar inom kommun, sjukvård, databranschen m.m och de är helt beroende på hur marknaden ser ut. De kan bli varslade så fort det går dåligt men för min egen del kommer det alltid finnas nåt att gå till oavsett vart i världen jag än befinner mig. Visst är det kl att blanda cocktails, men mitt huvudsakliga intresse ligger i ekonomisk trygghet

Jag ser det här som ett levebröd, mitt mål är att kunna erbjuda min familj en trygg framtid med mat, boende och nöje i många år framöver och ju högre levnadsstandard, desto bättre. Jag tror att det här är det bästa jag kan få ut baserat på mina egna förutsättningar, om jag hade varit mer kunnig inom fastighetsbranschen eller oljeindustrin som genererar ännu mer gryn så hade jag såklart gett upp min nuvarande plan och ändrat riktning för som sagt, mitt huvudsakliga intresse är inte jobbet eller sysslorna i sig, utan det är att skapa trygghet och om någon tror/vet nåt annat sätt att göra det på förutom med pengar, upplys isåfall en vilsen ung man för jag är alltid öppen för förslag

(Sorry om det blev lite offtopic...)