handdator

Visa fullständig version : Vikt cuttande för MMA/fighters


ChrisA
2012-11-24, 13:00
Hur bör man gå till med en diet inför en MMA match tycker ni?

Man har hört många historier om fighters som tappar 5-10 kg dagen innan genom att svettas ut massa vatten men det kan omöjligt vara något som är bra för kroppen och prestationen.

Hur hade man lagt upp en viktnedgång som inte påverkar hälsa och prestation men som ändå tillåter en att ha energi nog för träningar som leder fram till invägning utan att behöva rasa i vikt sista dygnet?

nitz
2012-11-24, 13:03
Hur bör man gå till med en diet inför en MMA match tycker ni?

Man har hört många historier om fighters som tappar 5-10 kg dagen innan genom att svettas ut massa vatten men det kan omöjligt vara något som är bra för kroppen och prestationen.

Hur hade man lagt upp en viktnedgång som inte påverkar hälsa och prestation men som ändå tillåter en att ha energi nog för träningar som leder fram till invägning utan att behöva rasa i vikt sista dygnet?

Alternativ som jag ser det:
1. Tappa till sin lägsta fett procent
2. Tömma glykogen innan, inga kolhydrater
3. Inget salt för att tappa vätska
4. Tappa vätska genom att basta alternativt typ bada varmt dagen innan

Alternativen kan kombineras.

Ekkhe18
2012-11-25, 20:57
Haha, fick höra utav min polare att när han kollade på youtube eller var det va, så hade en kille (vet inte på vilket sätt) gått ner ett antal kg genom att få ut vattnet ur kroppen, och dagen han skulle ha match så hade han bara ramlat omkull p.g.a. vatten brist!

Kul för den andra snubben som fick en gratis vinst x)

Silencer
2012-11-25, 21:13
Om det ens ska vara meningsfullt så måste det vara 24 timmar från invägning till match, det är det bara på absoluta elitnivå.

Linjedomarn
2012-11-25, 22:45
När går ner för invägning (Gått ner 6 kilo som max) så har jag börjat deffa ca 1 månad innan för att gå ner några procent i fett sen bastat/Bada varmt + svält dagen för invägningen.

cero
2012-11-25, 22:55
Först och främst: eftersom att du gör denna tråden istället för att få instruktioner av dina träningsledare så antar jag att du inte tävlar på hög nivå, och då ska du strunta helt i att göra dig av med vatten.

Man kan skära av 5-10 kilo vätska (eller mer/mindre beroende på storlek, mängd vätska i kroppen, och andra faktorer) med rätt metoder, men det är hälsofarligt. Fast det är inte "historier", utan det är standard inom sporter med viktklasser som t ex MMA, brottning osv. Sen tror jag man ofta gör det över flera dagar. Och det måste som sagt finnas gott om tid mellan invägning och match för att man ska hinna fylla på vätskan igen. Att äta slag mot huvudet och samtidigt ha en uttorkad hjärna lär ju inte vara någon nyttig kombination.

Att deffa (dvs ta bort fettvikt) funkar dock om du vill bli mindre. Men tänk på att inte svälta dig ned till 5%, speciellt om du fortfarande växer. För att vara på säkra sidan.

cero
2012-11-25, 23:12
Så här kan det se ut om man både gör sig av med mycket vätska och deffar. :D

http://img827.imageshack.us/img827/7230/20091005023108200910050.jpg

limenka
2012-11-26, 00:10
Träna hårt och skippa vardagsgodiset/hamburgaren. Det funkar faktiskt.

Rahf
2012-11-26, 00:32
Som har sagts innan: Man måste vara försiktig om invägning sker på samma dag som tävling. Överlag så måste man ligga rätt nära sin viktklass under träningsperiod, just för att prestationsförmågan ska kunna vara bra på tävlingsdag.

ChrisA
2012-11-28, 23:59
Jag ska inte tävla men var bara intresserad av folks åsikter här på kolozzeum då jag förmodar att ni har bättre koll än att fråga random person vart man nu kan tänka sig att man stöter på såna :)

Personligen tycker jag att man börjar tidigare än sista dagen och panikar, stadigt neråt och sen kanske ta sista kilot eller två dagen innan, ville se vad det fanns för andra tankar om ämnet. Nu blir det sömn!