handdator

Visa fullständig version : Hälsosamt att styrketräna?


Kurtfield
2004-02-10, 20:57
Visste inte riktigt var jag skulle posta den här..men det har lite med kost att göra.

jag har hört en hel del saker, som jag tänkte reda ut här.

på det här forumet har jag lärt mig att äta ofta, ca 5 ggr om dan. Man ska egentligen aldrig vara hungrig , annars får man inte den anabola effekten. Innan man ska sova ska man helst ta nått att är så kroppen kan bygga mer muskler under natten.

Men är det hälsosamt???

Nån kanske har hört om Ayur-Veda, som är många tusen års gammal visdom för natulig hälsa och inre utveckling.

Ni får inte tro att jag är något hälsofreak. Jag sitter inte o läser sånt varje dag, men ayur veda handlar om att känna vad kroppen vill.
är man hungrig ska man äta, är man törstig ska man dricka. handlar mycke om att komma i balans.
timmarna innan man ska sova ska man inte äta nästan nånting, eftersom levern och njurarna vill arbeta med att rensa kroppen från gifter o slaggprodukter. Äter man på kvällen så måste kroppen bryta ner maten istället.

Det naturliga är att man bajsar på morgonen. Man kan säga att kroppen rensar systemet. Om man är i "balans" så ska bajset vara luktfritt.
Grejen är att kroppen är ganska bra på att känna efter själv vad den vill ha . Man ska inte dricka 6 lit vatten varje dag utan dricka när man är törstig istället. Ät när man e hungrig.

Man ska äta lite beroende på sin kroppstyp, men det kan jag nog inte dra upp i den här tråden.

Där va bara lite om kosten. Det tråkiga med den här filosofin är att det går ju inte så bra ihop med styrketräning. Med styrketräning så "pushar" man kroppen till max och vräker i sig mat.

Jag tycker iallafall det verkar ganska skjälvklart, inte för jag har lagt av med träningen, men kanske att jag inte struntar i viloveckan från o med nu.

King Grub
2004-02-10, 21:14
Jag tror också att om man följer sin kropp, äter när man är hungrig, sover när man är trött, osv - så får man rätt bra resultat av träningen, bara man har ett hum om vad bra, naturlig mat innebär.

"Problemet" blir väl om man vill ha optimala resultat av tiden man lägger ner i gymmet. Då blir det en slags elit- eller proffssatsning, trots att 99.9% aldrig kommer att nå upp till den kroppen, och på elitnivå är träning och kost sällan hälsosamt. Lyckligtvis tror jag inte just styrketräningens kostupplägg är speciellt ohälsosamt heller, inte ens på hög nivå.

fibre
2004-02-10, 21:50
"Om man är i "balans" så ska bajset vara luktfritt. "


ok, det var bland det skummaste jag hört
:confused:

shirunai
2004-02-10, 22:13
När kroppen är törstig singnalerar den att den är i behov av vattensnabbt, vätskebrist, det är inte lika naturligt som hunger.

Kurtfield
2004-02-11, 06:08
Originally posted by King Grub
Jag tror också att om man följer sin kropp, äter när man är hungrig, sover när man är trött, osv - så får man rätt bra resultat av träningen, bara man har ett hum om vad bra, naturlig mat innebär.

"Problemet" blir väl om man vill ha optimala resultat av tiden man lägger ner i gymmet. Då blir det en slags elit- eller proffssatsning, trots att 99.9% aldrig kommer att nå upp till den kroppen, och på elitnivå är träning och kost sällan hälsosamt. Lyckligtvis tror jag inte just styrketräningens kostupplägg är speciellt ohälsosamt heller, inte ens på hög nivå.

Ja, medel nivå är nog det bästa, lagom.:)
om man kör elit o proffssatsning under längre tid kommer man nog att bryta ihop förr elller senare.
Kroppen vill ju egentligen inte ha stora muskler , om den fick bestämma skulle man se ut soom en sparris. Det bästa för kroppen är nog att köra konitions pass nån gång i veckan.

Tolkia
2004-02-11, 07:57
Det naturliga är att man bajsar på morgonen.
Jo, ja, på sätt och vis. En kombination av att kroppen på morgonen har haft ett par timmar på sig att "skaffa undan" det man åt dagen innan (det tar lite tid för maten att vandra genom några meter tarm) och att de tarmrörelser som skuffar innehållet framåt är starkast efter måltid, men hämmas om/när man börjar äta nästa gång igen. Mindre mystiskt än man kunde tro, alltså.

Om man är i "balans" så ska bajset vara luktfritt.
Nja, jag tvivlar. Faktum är att det luktar om du så lever på näringslösning via dropp; att åstadkomma luktfri avföring med vanlig kost lär nog vara mer eller mindre omöjligt. Jämför med djur; åtminstone de vilda får väl sägas äta det de är "avsedda" för, och nog luktar deras efterlämningar ... (däremot kan det ju stinkamer eller mindre beroende på vad man sätter i sig, vilket diskuterats uttömmande i en hel del andra trådar; prova sökfunktionen, får du se).

Man ska inte dricka 6 lit vatten varje dag ...
Man skall nog inte dricka NÅGON schablonmängd av vilken vätska det var månde; man skall väl dricka så mycket man behöver. Och är man ledare eller hockeyspelare kan man nog svettas ut en hel del på en dag ...

Sverker
2004-02-11, 11:54
Tänk på att " törstcentrum " i hjärnan reagerar för sent.
Hjärnan signalerar med törst när den upplever att kroppen lider brist på vatten.

Då är det för sent för alla idrottsmän att drick eftersom prestationsförmågan redan är sänkt pga vattenbristen.
Det är därför man inför träning och tävling skall dricka sig otörstig + lite till för att prestera maximalt.

Kurtfield
2004-02-11, 17:04
så här beskriver Ayur veda:
balanserad avföring är tjock, mjuk och sammanhängande. Den är jämn i konsistensen och innehåller inte bitar eller rester av oförbrända födoämnen. Den flyter en stund i vattnet, innan den sjunker och den har ingen specifik lukt.

det kanske finns nån på forumet som vaknar pigg och utvilad, sträcker på kroppen, dricker ett glas vatten och går direkt till toaletten. det ska tydligen vara d naturliga.

Jämför med djur; åtminstone de vilda får väl sägas äta det de är "avsedda" för, och nog luktar deras efterlämningar ...
Om vi tar rådjurs bajs eller älj bajs så luktar det inte nästan alls.
hundar o katter är kanske inte så "naturliga" som vilda djur, därför stinker det om deras avföring. tror jag.

Tänk på att " törstcentrum " i hjärnan reagerar för sent
ja, när man tränar ska man nog dricka "upp sig" lite. Våra törst signaler är inge vidare , men de går att träna upp. Jag menar att man inte ska dricka flera liter om dagen bara för att dricka.

z_bumbi
2004-02-11, 17:19
Originally posted by Kurtfield
Det naturliga är att man bajsar på morgonen. Man kan säga att kroppen rensar systemet. Om man är i "balans" så ska bajset vara luktfritt.

Det naturliga är att bajsa 3-5 gånger per dag om man lever i ett klimat där det finns gott om vegetabilier.

Har faktiskt ingen aning om hur ofta eskimåer går på toa däremot.

Kurtfield
2004-02-11, 17:24
Originally posted by z_bumbi


Det naturliga är att bajsa 3-5 gånger per dag om man lever i ett klimat där det finns gott om vegetabilier.

Har faktiskt ingen aning om hur ofta eskimåer går på toa däremot.
ja ju fler gånger man bajsar desto bättre, det kan ju bara betyda att magen funkar hos vegetabbilerna:D

eskimåer kanske bajsar 1-2 ggr på dag, skulle jag gissa på.

LunaSpice
2004-02-11, 17:51
Törstasignalerna går inte att träna upp. Törsten styrs till största delen av blodvolymen. Celler som sitter i bl.a. aortabågen och halsärterna känner av vätsketrycket i blodet. Dessa celler suger åt sig vatten då blodvolymen är hög och pressar ur vatten när blodvolymen är låg. Vid låg blodvolym så tömmer de sig helt och då skickas signaler till törstcentrat i hypothalamus = vi känner törst.

Hög blodvolym = liten/ingen törst. Låg blodvolym = Större törst.

En "normal", icke tränande människa behöver inte göra annat än att lyssna på sin törst eftersom dennes behov av vätska till muskler och andra organ inte är lika stor som en tränande. En tränande behöver dock dricka i förebyggande syfte för att minimera risken för dehydrering.

Kurtfield
2004-02-11, 19:56
Originally posted by LunaSpice
Törstasignalerna går inte att träna upp. Törsten styrs till största delen av blodvolymen. Celler som sitter i bl.a. aortabågen och halsärterna känner av vätsketrycket i blodet. Dessa celler suger åt sig vatten då blodvolymen är hög och pressar ur vatten när blodvolymen är låg. Vid låg blodvolym så tömmer de sig helt och då skickas signaler till törstcentrat i hypothalamus = vi känner törst.

Hög blodvolym = liten/ingen törst. Låg blodvolym = Större törst.

En "normal", icke tränande människa behöver inte göra annat än att lyssna på sin törst eftersom dennes behov av vätska till muskler och andra organ inte är lika stor som en tränande. En tränande behöver dock dricka i förebyggande syfte för att minimera risken för dehydrering.

jag trodde kroppen var smartare än så, men det var den bevisligen inte. :( men risken kan inte vara stor för uttorkning..

kroppen borde ju ha typ som en magsäck fast med vatten istället,
den bör ta bort blindtarmen och installera en vattensäck :thumbup:

slutsatsen är väl att det är bättre att dricka för mycket än att inte dricka alls.

Sverker
2004-02-11, 20:23
Helt utanför ämnet:

Soldater i strid som såras och förlorar en stor mängd blod upplever förutom smärtan även en gruvlig törst.
Detta därför blodvolymen snabbt sjunker

Det gällar alltså att snabbt stoppa blödningarna och omedelbart ge soldaten vatten.

z_bumbi
2004-02-11, 20:26
Originally posted by Sverker
Helt utanför ämnet:

Soldater i strid som såras och förlorar en stor mängd blod upplever förutom smärtan även en gruvlig törst.
Detta därför blodvolymen snabbt sjunker

Det gällar alltså att snabbt stoppa blödningarna och omedelbart ge soldaten vatten.

Förutsätter självklart att det inte är en skada i bålen då man ska vara försiktigt med vätska. :)

Sne
2004-02-11, 20:31
Originally posted by Kurtfield

Om vi tar rådjurs bajs eller älj bajs så luktar det inte nästan alls.
hundar o katter är kanske inte så "naturliga" som vilda djur, därför stinker det om deras avföring. tror jag.


Hehe, du ser inget samband mellan rådjur och älg jämfört med katt och hund förutom "naturlighet"(vad det nu kan betyda)

En älg sätter i sig diverse svårsmälta växter, medans en hund är ett rovdjur, som får äter annan typ av mat.(Även fast hundmat till största delen består av vegitabiliska saker.)

Miranda
2004-02-11, 20:44
Originally posted by Kurtfield

eskimåer kanske bajsar 1-2 ggr på dag, skulle jag gissa på.


:laugh: :laugh: :laugh:

roligaste tråden hittills på detta forum...

keep up da good work guys

Miranda

Zlin
2004-02-11, 22:33
Originally posted by z_bumbi


Det naturliga är att bajsa 3-5 gånger per dag om man lever i ett klimat där det finns gott om vegetabilier.

Har faktiskt ingen aning om hur ofta eskimåer går på toa däremot.

Har noterat en ökning i mina besök på toan som gäller nummer 2 sedan jag la av med köttet. I samband med detta ökade jag självklart intaget av bönor och grönsaker. Sammankopplat?

Helt stört ämne förresten. Tacka gudarna för att internet skänker anonymitet...;)

z_bumbi
2004-02-11, 23:27
Zlin: Fibrerna tas ju inte upp och orsakar därför större mängd av nr 2 och därför fler besök hos herr porslin.

En av anledningen att många säger sig må bättre av att sluta äta kött är väl också just att de får i sig mer grönsaker samt fibrerna från baljväxterna än de fick tidigare.

BottenIsNådd
2004-02-11, 23:43
*asg* jävla bra tråd :laugh:
nån utomstående hade nog inte gissat att den kom från ett gym-forum iaf ;)

Zlin
2004-02-13, 11:51
Originally posted by z_bumbi
Zlin: Fibrerna tas ju inte upp och orsakar därför större mängd av nr 2 och därför fler besök hos herr porslin.

En av anledningen att många säger sig må bättre av att sluta äta kött är väl också just att de får i sig mer grönsaker samt fibrerna från baljväxterna än de fick tidigare.

Mkt möjligt att det är så. Dock börjar det bli lite av ett problem, kan man anpassa kosten på något sätt så att man slipper gå så ofta, men samtidigt äter lika hälsosamt?