handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga angående PWO


Icehokar
2012-11-24, 08:04
Tjaa! En snabb fråga jag kom att tänka på nu som jag inte hitta svar på.. :/

PWO ska ju tas på "tom mage" för bästa effekt? och med tom mage har jag hört att man inte ska äta på 2 timmar innan man tar den.. men sen måste man väll fylla på med lite kolhydrater nån timme innan träningen?
Hur gör ni :(?

Grotesk
2012-11-24, 08:55
men sen måste man väll fylla på med lite kolhydrater nån timme innan träningen?
Hur gör ni :(?

Nej, det måste du inte.

RykteT
2012-11-24, 11:30
Nej, det måste du inte.

+1, All glukos kommer omvandlas till glykogen i vilket fall så det är bara överflödigt med kolhydrater en timma innan!

Icehokar
2012-11-24, 11:32
Men om man tränar på morgonen eller senare på dagen där man inte ätit så mycket kolhydrater under förmiddagen (pga skola kanske).. behöver man inte fylla på med kolhydrater då? annars om man inte har det på lager i kroppen är det inte då kroppen börjar ta från musklerna istället och bryter ner dessa? jag kanske har fattat helt fel :(

Icehokar
2012-11-24, 11:33
+1, All glukos kommer omvandlas till glykogen i vilket fall så det är bara överflödigt med kolhydrater en timma innan!

Okej! Btw din sån journal länk fungerade inte.. jag tänkte kolla den då jag med haft ätstörning innan ^^

StarkaUlf
2012-11-24, 11:35
Men om man tränar på morgonen eller senare på dagen där man inte ätit så mycket kolhydrater under förmiddagen (pga skola kanske).. behöver man inte fylla på med kolhydrater då? annars om man inte har det på lager i kroppen är det inte då kroppen börjar ta från musklerna istället och bryter ner dessa? jag kanske har fattat helt fel :(

Nej man behöver inte äta något innan.
Kroppen börjar inte "ta från musklerna". Den använder glykogen som finns lagrat i musklerna (glykogenlagren). Det används alltid vid all träning.

RykteT
2012-11-24, 11:35
Men om man tränar på morgonen eller senare på dagen där man inte ätit så mycket kolhydrater under förmiddagen (pga skola kanske).. behöver man inte fylla på med kolhydrater då? annars om man inte har det på lager i kroppen är det inte då kroppen börjar ta från musklerna istället och bryter ner dessa? jag kanske har fattat helt fel :(

Har du inte glykogen i kroppen så har du tränat grymt mycket innan ditt pass... I varje fall så är protein något utav det sista i kroppen du bryter ner.

Har du inte tillräckligt med glykogen (kanske för att du har tränat cardio någon timma innan ditt pass?) så kan du ta en banan eller köra på och låta kroppen sköta nedbrytningen på sitt sätt.

RykteT
2012-11-24, 11:37
Okej! Btw din sån journal länk fungerade inte.. jag tänkte kolla den då jag med haft ätstörning innan ^^

Tack för tipset! *hug* Nu ligger en fungerande länk där!

Icehokar
2012-11-24, 12:27
Okej men då förstår jag :D då är det bara jag som är övernojjig kanske ^^
tränar knappt någon cardio alls.. så mina lager borde inte vara slut isåfall :p
Ska kolla igenom din journal nu :D

King Grub
2012-11-24, 12:31
Har du inte glykogen i kroppen så har du tränat grymt mycket innan ditt pass... I varje fall så är protein något utav det sista i kroppen du bryter ner

Mjo, i vila. Under träning med låga glykogennivåer är proteinnedbrytning ett bra sätt att få tillgång till bränsle. "Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning" förutsätter att man inte är i ett svälttillstånd.

http://jap.physiology.org/content/48/4/624.short