handdator

Visa fullständig version : Prioritera styrka eller volym?


generalbamse
2012-11-23, 23:01
Hej!
Jag är en grabb på 19 år som vill bli större och starkare.

Jag har utövat lagsporter nästan hela livet och gör det fortfarande.
Jag gymmade seriöst under en period från ungefär från januari - maj 2012 sen åkte jag utomlands till Magaluf och förtärde väldigt mycket alkohol och nu ska jag bli ännu starkare än vad jag var då, (85 kg bänkpress, 140 kg mark och 100 kg knäböj).

Mina stats i dagsläget, 70 kg bänkpress, 110 kg mark, 90 kg knäböj, 8 chins.
KV: 70 kg, vill upp till ca 75.

Frågan är nu om jag ska köra hypertrofiträning eller styrka.
Känslan är att hypertrofiträning inte ger så mycket när man inte är så stark, därför ställer jag frågan till er! Vad rekommenderar ni? *flex*

Fyllot
2012-11-23, 23:02
nu ska jag bli ännu starkare än vad jag var då

Du ska träna styrkelyft min son och 5x5 stronglifts är något du borde ge dig på!

Pryce
2012-11-23, 23:19
Du kan ju alltid köra en mix, sk ''Power Bodybuilding''. Ett populärt upplägg är Mike O'Hearns 12 veckors program.

http://www.bodybuilding.com/fun/mike-ohearn/power-bodybuilding/12-week-program.html
NL-d92jM9A8



Eller att du fokuserar typ 5x5 på Mark, Böj, Bänk och Pullups/Chins, sen kompliterar du med 8-15 reps 3-4 set på isolationsövningar där du inte går till failure och fokuserar på kontakt, pump, tryck osv.

NNIF
2012-11-24, 08:18
eller wendler 531 med inriktningen "bbb" (boring but big) samt lite "discoövningar"

speedy83
2012-11-24, 09:52
Eller att du fokuserar typ 5x5 på Mark, Böj, Bänk och Pullups/Chins, sen kompliterar du med 8-15 reps 3-4 set på isolationsövningar där du inte går till failure och fokuserar på kontakt, pump, tryck osv.

Detta kör jag sedan en kort tid tillbaka och trivs väldigt bra.

Pryce
2012-11-24, 10:30
Detta kör jag sedan en kort tid tillbaka och trivs väldigt bra.

Väldigt basic men givande upplägg.

SteelPulse
2012-11-24, 10:52
Du kan ju alltid köra en mix, sk ''Power Bodybuilding''. Ett populärt upplägg är Mike O'Hearns 12 veckors program.

http://www.bodybuilding.com/fun/mike-ohearn/power-bodybuilding/12-week-program.html
NL-d92jM9A8



Eller att du fokuserar typ 5x5 på Mark, Böj, Bänk och Pullups/Chins, sen kompliterar du med 8-15 reps 3-4 set på isolationsövningar där du inte går till failure och fokuserar på kontakt, pump, tryck osv.5x5? Jag tyckte det där upplägget verkade mer likt 5/3/1 än 5x5, eller missuppfattade jag nåt?

Pryce
2012-11-24, 11:19
5x5? Jag tyckte det där upplägget verkade mer likt 5/3/1 än 5x5, eller missuppfattade jag nåt?

Vilket upplägg menar du? Jag nämnde Mike O'hearns och det sistnämnda.

davkei
2012-11-26, 10:54
Ställ frågan till dig själv, vill du se stark ut eller vara stark?

z_bumbi
2012-11-26, 11:00
Jag ser inget direkt motsatsförhållande eftersom du nyss har börjat träna. För att bli så stark som möjligt så måste du lägga på dig rejält med muskelmassa och för att bli så stor som möjligt så måste du bli starkare.

Det viktigaste är att du har en plan som du följer för hur du ska ta dig vidare och i början kan det vara så enkelt att den berättar hur du ska öka vikterna i de övningar du kör.

svenbanan
2012-11-26, 18:07
Jag ser inget direkt motsatsförhållande eftersom du nyss har börjat träna. För att bli så stark som möjligt så måste du lägga på dig rejält med muskelmassa och för att bli så stor som möjligt så måste du bli starkare.

Det viktigaste är att du har en plan som du följer för hur du ska ta dig vidare och i början kan det vara så enkelt att den berättar hur du ska öka vikterna i de övningar du kör.

Bra sagt!