handdator

Visa fullständig version : Varför är höga muskelfästen bra för sprint?


Silencer
2012-11-23, 20:58
Läste precis att höga muskelfästen är bra för sprint/explosiva rörelser, varför är det så? Visst, det är mindre muskel att kontrahera, men då borde det ju också vara mindre kraft som kan genereras. Eller missar jag något uppenbart här?

cero
2012-11-23, 21:04
Hur menar du med höga muskelfästen?

Silencer
2012-11-23, 21:11
Vader:

http://www.t-nation.com/img/photos/06-089-training/scan0001.jpg

Personen till höger har en mycket längre gastronemius.

zeusden1
2012-11-23, 21:28
Så då skulle den vänstra vara bättre på sprint? Av att döma på vadstorleken finner jag det föga troligt.

Edit; ah. Okej, förstod vad du menade nu. Finns det belägg på att det är så?


Bilden är väldigt missvisande; deras muskelmassa är inte ens i närheten av varandra.

ceejay
2012-11-23, 21:28
Mycket längre han han väl inte.

Silencer
2012-11-23, 21:37
Nej, inga vetenskapliga, men så här skriver lyle mcdonald, och han hittar inte på saker för att det skulle vara kul. men jag ser nu att det kanske bara gällde vaderna?

Many people seem to still think that the calf is a primarily slow twitch muscle but this is incorrect. The gastroc is actually a fast twitch muscle and is involved in explosive type movements. This is actually part of what is colloquially referred to as Black Man’s Calf Syndrome.

Black bodybuilders have commonly been completely unable to develop calves and the function of the calves is part of why. High/short calves are excellent for jumping and sprinting but have little potential for growth, they are simply too short. Black bodybuilders (or white bodybuilders for that matter) who have a short/high gastroc with a long tendon will make fantastic jumpers and sprinters; but great calves they will never have.

In any case, the soleus is predominantly a slow twitch muscle as it is more involved in overall stability (what rehab types often call a tonic muscle) of the ankle complex. The difference in fiber type between the gastroc and soleus has implications for training that I’ll get to at the end.

pezrulezhaakon
2012-11-23, 21:40
Höga muskelfästen? Nä, båda har i princip likadana fästen. Skillnaden är storleken på muskelbuken. Att det skulle ha nån signifikant effekt är inte så troligt.

cero
2012-11-23, 21:43
Höga muskelfästen? Nä, båda har i princip likadana fästen. Skillnaden är storleken på muskelbuken. Att det skulle ha nån signifikant effekt är inte så troligt.

Vad tyckte du om citatet?

pezrulezhaakon
2012-11-23, 21:54
cero, det finns för dåligt med fakta för att dra några slutsatser då det finns vadvarianter från båda sidor vad gäller sprint och hopp. Sedan är det alltid lite missvisande att använda AAS-knaprande individer som referens då det gäller muskelvolym.

Silencer
2012-11-23, 22:18
Höga muskelfästen? Nä, båda har i princip likadana fästen. Skillnaden är storleken på muskelbuken. Att det skulle ha nån signifikant effekt är inte så troligt.

Vad exakt är själva muskelbuken då? För om vi uppfattar varandra rätt här så pratar vi om något annat än vem som har byggt störst muskler. Man kan ju se folk som ser ungefär "lika stora" ut men där en har muskler som liksom ser rundare och fylligare ut, det är alltså formen på muskeln då bara helt enkelt (muskelbuken)?

Tomas W
2012-11-23, 22:21
Tror inte längden på muskelbuken gör någon direkt skillnad på funktionen över leden.

pezrulezhaakon
2012-11-23, 23:04
Silencer, muskelbuken sitter mellan muskelsenorna, förenklat sagt. Muskelstorlek/muskelvolym har inget automatiskt likhetstecken med funktionen.

svenbanan
2012-11-23, 23:13
Menar han månne att det är det faktum att senorna blir längre iom att muskelbuken är kortare som på nåt sätt är föredelaktigt vid hopp/sprint?

killenigrillen
2012-11-23, 23:42
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/3144/414671_356_250.jpg
Stefan holm ser ut att ha "låga" muskelfästen och han är förmodligen topp 5 världens bästa hoppare genom tiderna sett till kroppslängd.

Klein
2012-11-23, 23:48
Danska forskare har undersökt detta och upptäckte att längre achilles-sena kan lagra mer elastisk energi och ger alltså bättre fjädring och löpekonomi än en kortare sena.

Influence of Achilles Tendon Variables on Mechanical Efficiency. Paper presented at the Second Symposium of the International Society of Biomechanics Working Group on Functional Footwear, June 28-30, 1995, Cologne, Germany.

Hittar dock inte originalet online.

Klein
2012-11-23, 23:53
En liten intressant video:

0BmuHGu-SB0

Klein
2012-11-24, 05:51
Antagligen är lång achilles-sena fördelaktigt vid lite längre distanser, särskilt barfota. Vid sprint och hopp är det inte lika självklart så vitt jag kan utröna.

Klein
2012-11-24, 06:01
Å andra sidan om man tittar på Usain Bolt så kör han ju på långa ben och långa steg med resultatet maximal kraft vid fotnedslag och maximal inlagring av elastisk energi:

lHo9e-fdAbM&

Enligt denna artikel så har tydligen sprinters oftast exceptionellt lång achilles-sena: http://www.physioeast.com.au/2012/08/usain-bolt-achilles-powerhouse-or-achilles-heel/ (http://www.physioeast.com.au/2012/08/usain-bolt-achilles-powerhouse-or-achilles-heel/)

Anders The Peak
2012-11-24, 09:10
Jag tror mest att ni luras av en illusion eftersom en vältränad löparvad ofta är något mindre i volym men väldefinierad.
http://kameronlombard.files.wordpress.com/2009/07/muscular-calf-runner.jpg

Det Klein tar upp är riktigt oftast i långdistanslopp eftersom en liten vadmuskel med bra förmåga att lagra elastisk energi är energieffektiv.

leo1
2012-11-24, 13:39
Intressant!

Jag har många gånger reagerat på att toppsprinters har höga fästen på vaden!

Tror att det här hänger ihop med dom optimala genetiska förutsättningarna som finns i dom där karibiska länderna.
Jag läste en artikel om detta i Filter där det var en doktor som hade gjort en forskning om detta. Han kom fram till att underbenet hade en väldigt stor betydelse.

leo1
2012-11-24, 13:50
Satt och bild-googlade lite sprinters och fick upp den här sidan när jag sökte på Lindford Christie. Verkar vara samma diskution. Har inte tid att läsa allt just nu..

http://www.charliefrancis.com/community/showthread.php?12944-Body-structure-of-the-perfect-sprinter/page5

AronP
2012-11-26, 08:37
Kontakttiden i sprint är ju väldigt kort, och är ofta den begränsande faktorn, och om då en kortare muskel är "snabbare" (av vad jag lärt mig så hakar muskelfibrer i varandra och genererar på så sätt en kontraktion, vilket kanske är en för grov förenkling men man skulle kunna tänka sig att detta förklarar att en längre muskel tar längre tid på sig att kontrahera) så kan den hinna överföra mer kraft till underlaget jämfört med en längre muskel och då spelar det inte så stor roll hur mkt kraft den längre muskeln kan generera. Lite fritt spekulerande fårn min sida.