handdator

Visa fullständig version : axelsmärta vid latsdrag


Slayer88
2012-11-23, 17:34
Hejsan, det är så att när jag kör latsdrag med rak stång och medelbrett grepp så får jag smärta i vänster axel, känns som om något kläms ungefär, drt börjar ungefär i mitten av själva rörelsen när jag drar neråt. Tänkte därför fråga häe om någon vet vad det kan bero på. Är tacksam för svar!

Pryce
2012-11-23, 17:35
Är skuldran sänkt och tight under hela rörelsen?

Slayer88
2012-11-23, 17:40
Om skuldrman är axelpartiet så nej det följer med, har inte tänkt på att hålla dem bak/ner, är det det jag bör göra?

Pryce
2012-11-23, 17:46
Latsdrag är indelat i två delar.

Tänk att du håller i stången och slappnar av, dina axlar åker upp till öronen.
http://articles.elitefts.com/wp-content/uploads/2011/06/pullup.jpg

Del 1: Sänk axlarna (med raka armar), rotera upp bröstkorgen lite grann, nyp ihop skulderbladen (som om du skulle hålla en penna mellan dom) så den är tight och stabil. Axlarna är nu ''på plats''.
Del 2: Dra ner stången till hakan/nyckelbenen/övrebröst (byggartips: Dra med armbågarna, håll ett löst grepp)
http://213.180.74.178/metroimages/18_2713_Image_latsdrag_brett_grepp.jpg

Den här principen gäller i alla övningar, skuldran måste vara på plats. En skön variation i latsdrag/chins och rodd är att släppa upp skuldran efter varje rep så man får med båda delarna av rörelsen.

Om du är klen och har svårt att utföra första delen av rörelsen rekommenderar jag den här, den kan utföras i latsdragmaskinen eller med kroppsvikt.
nOEfz3OXbME

Silencer
2012-11-23, 17:52
"En skön variation i latsdrag/chins och rodd är att släppa upp skuldran efter varje rep så man får med båda delarna av rörelsen."

Skulle säga att det är standard.

Slayer88
2012-11-23, 18:01
Ahaa nu förstår jag, detta visste jag inte, inte konstigt jag får ont om jag gjort fel, tack så mycket. Sks börja jobba på detta så fort det är dags för rygg igen!

Pryce
2012-11-23, 18:04
"En skön variation i latsdrag/chins och rodd är att släppa upp skuldran efter varje rep så man får med båda delarna av rörelsen."

Skulle säga att det är standard.

Egentligen är det ''Fullt ROM'' men jag föredrar att hålla skuldran sänkt under hela rörelsen för att kunna ha konstant kontakt i ryggen, samma med rodd.

Ahaa nu förstår jag, detta visste jag inte, inte konstigt jag får ont om jag gjort fel, tack så mycket. Sks börja jobba på detta så fort det är dags för rygg igen!

Ingen orsak, tänk på det här i alla övningar, oavsett om det är en curl eller latsdrag, viktigt för hållningen. Lycka till!

Slayer88
2012-11-23, 18:56
Kom på en sak nu förresten, provade att göra rörelsen nu mebd skulderbladen sänkta o ihoptryckta, förvisso utan motståns dock, märkte nu att jag det är svårare att ta i med latsen, alltså att spänna dem ocv fösöka dra med dem som jag brukar, men man kamske kan det när man har motstånd?

Pryce
2012-11-23, 19:15
Kom på en sak nu förresten, provade att göra rörelsen nu mebd skulderbladen sänkta o ihoptryckta, förvisso utan motståns dock, märkte nu att jag det är svårare att ta i med latsen, alltså att spänna dem ocv fösöka dra med dem som jag brukar, men man kamske kan det när man har motstånd?

Övning ger färdighet, försök att hålla ett löst grepp (använd straps om du vill, det kan hjälpa) och dra med armbågarna. Försök att tänka att du ska aktivera ryggen och utesluta armarna så mycket det går (Mind muscle connection). Stanna upp 1-2 sekunder i bottenläget och lär dig spänna och lär känna känslan av stress på din ryggmuskelatur, ha en negativ fas på 2-3 sekunder där du bromsar in vikten med ryggen, inte med armar och händer.

Ha inte bråttom, att lära sig använda avsedda muskler tar ett tag.

Slayer88
2012-11-23, 19:19
Okej, får jobba på det, tackar så mycket igen hehe!