handdator

Visa fullständig version : Insulintoppar


Yankeee
2004-02-10, 19:58
Läser hela tiden att man ska undvika insulintoppar. Hur mycket påverkar ett högt intag av mjölkprodukter? Är det bättre att skippa mjölken etc? Efter träning vet jag det är bra men hur är det resten av dagen när man äter bra mat?

King Grub
2004-02-10, 20:08
Mjölk har ett Insulinindex på 115 med vitt bröd som 100-referens. Detsamma gäller yoghurt och fil, keso och kesella, som har liknande skyhöga värden. Det är deras aminosyreprofiler som påverkar bukspottkörteln, och mjölkprodukter ger alltså ett insulinpåslag som är större än samma mängd energi från strösocker.

Värdena är satta vid ett intag av 1000 kj. Ett mindre glas här och där spelar nog mindre roll, men om du verkligen gillar att häva mjölk i större kvantiteter kan det vara vettigt att lägga dessa vid högst ett par tillfällen under dygnet, varav efter träningspasset är ett ypperligt sådant, då du eliminerar fettinlagringseffekten med bibehåller den anabola verkan.

Resten av måltiden påverkar inte mjölkens insulinpåslag.

Yankeee
2004-02-10, 20:17
Tackar tackar, det är synd att dra ner på mjölkprod. då jag får c:a 100 gram protein om dagen från sådana produkter. Får hitta något annat som slinker ner lätt och som ger mycket protein.

Pontus
2004-02-10, 20:19
Hur mycket är "häva mjölk i större kvantiteter"?
Dricker själv upp till 2 liter per dag, tillsammans med maten oftast

Yankeee
2004-02-10, 20:28
Originally posted by Pontus
Hur mycket är "häva mjölk i större kvantiteter"?
Dricker själv upp till 2 liter per dag, tillsammans med maten oftast

Ja det är ungefär samma för mig. 1-½l mjölk och 1½ liter yoghurt. Det är väl ganska stora kvantiteter?

LunaSpice
2004-02-10, 20:39
Originally posted by Yankeee


Ja det är ungefär samma för mig. 1-½l mjölk och 1½ liter yoghurt. Det är väl ganska stora kvantiteter?

Ja, det är det. Men som Grub säger...ta de största mjölkintagen efter träning och på morgonen.

Yankeee
2004-02-10, 20:49
Originally posted by LunaSpice


Ja, det är det. Men som Grub säger...ta de största mjölkintagen efter träning och på morgonen.

Är det några fördelar med intag på morgonen eller är det bara mindre nackdelar?

LunaSpice
2004-02-10, 20:59
Originally posted by Yankeee


Är det några fördelar med intag på morgonen eller är det bara mindre nackdelar?

Efter nattens fasta så är insulinnivåer låga och kroppens behov av näringsämnen höga. Att då få en insulintopp som hjälper till att snabbt få in näringsämnen in i cellerna är mkt positivt.

Miranda
2004-02-10, 21:09
Jag måste få hänga på här och fråga - eftersom min man är diabetiker - hur påverkas hans blodsocker av dessa mjölkprodukter tro? Han kan ju inte få någon automatisk "insulintopp" eftersom han inte har nån egen insulinproduktion utan det blir alltså så att hans kropp kommer att BEHÖVA extra insulin för att ta hand om dessa livsmedel? Eller? :confused:

Om man vill ta hänsyn till både GI och II, vad är då en optimal frukost, mellis? Sojamjölk till havregrynsgröten? Undvika fil & flingor? Pumpernickel med pålägg såsom skinka, ägg, lättost? (Hur var det med ost förresten, det ger inte samma effekt eller?)

Och så spara keson, kesellan, filen till återhämtningsmålet efter träningen?

jag trodde jag hade sån koll! (paulun-graduate) och så får jag höra om II som ställer till alltihop... :insane:

Miranda

LunaSpice
2004-02-10, 22:06
Originally posted by Miranda
Jag måste få hänga på här och fråga - eftersom min man är diabetiker - hur påverkas hans blodsocker av dessa mjölkprodukter tro? Han kan ju inte få någon automatisk "insulintopp" eftersom han inte har nån egen insulinproduktion utan det blir alltså så att hans kropp kommer att BEHÖVA extra insulin för att ta hand om dessa livsmedel? Eller? :confused:

Om man vill ta hänsyn till både GI och II, vad är då en optimal frukost, mellis? Sojamjölk till havregrynsgröten? Undvika fil & flingor? Pumpernickel med pålägg såsom skinka, ägg, lättost? (Hur var det med ost förresten, det ger inte samma effekt eller?)

Och så spara keson, kesellan, filen till återhämtningsmålet efter träningen?

jag trodde jag hade sån koll! (paulun-graduate) och så får jag höra om II som ställer till alltihop... :insane:

Miranda

Det är som är farligt vid diabetes är det reaktiva glukoset som kan ge kardiovaskulära problem om blodsockret stannar högt för länge. Insulinets främsta syfte är ju att sänka blodsockret till normalnivåer men det hjälper även till och transporterar fria aminosyror och fria fettsyror in i cellerna. Mjölkprodukter ger inte någon skyhög blodsockerhöjning utan stimulerar bukspottskörteln att utsöndra insulin pga som Grub skrev... aminosyreprofilerna. Diabetiker ska akta sig för produkter som höjer blodsockret för snabbt och för mkt och det gör inte mejeriprodukter pga att mjölksocker är förhållandevis långsamt.

pneumatic
2004-02-10, 22:26
Originally posted by King Grub
Mjölk har ett Insulinindex på 115 med vitt bröd som 100-referens. Detsamma gäller yoghurt och fil, keso och kesella, som har liknande skyhöga värden.


jaha... där rök mellanmålet.. :(

..och jag som brukade blanda keso med hackad päron och smaska i mig, underbart! :eating:

Men nu under defftider så vill man inte ha för många insulintoppar.
Kondition ligger ju inte på topp heller, men det skall förbättras!

Så....några andra proteinrika mellanmålsförslag för en student?
Visst är det totala kcal som räknas under deff, men jag skulle gärna vilja minimera de där topparna :furious:

Fast iofs, jag äter ju en 6 ggr om dagen, så kurvan kanske inte får sig en rejäl "topp" utan nästan ligger kvar på den nivån som den var tidigare.

/Henrik, the speculator

Langster
2004-02-10, 22:30
Hur är det med proteindrinkar som oftast är baserade på mjölkprotein? Vassle och kasein... Är det lika illa som med mjölk även om man använder vatten för att blanda dem med?

Metal_boy_
2004-02-11, 03:04
balle då..jag som hade tänkt inta en hel del minimjölk och andra mjölkprodukter under deff..nu skiter jag i deffen:furious:

King Grub
2004-02-11, 05:02
Originally posted by Langster
Hur är det med proteindrinkar som oftast är baserade på mjölkprotein? Vassle och kasein... Är det lika illa som med mjölk även om man använder vatten för att blanda dem med?

De ger ett högt insulinpåslag, ja. Över 100 i II. Om det är "illa" eller om deras hormonpåverkar i övrigt uppväger insulinpåslaget är inte tillräckligt utförskat för att uttala sig om, tror jag.

King Grub
2004-02-11, 05:04
Originally posted by pneumatic
Så....några andra proteinrika mellanmålsförslag för en student?


En billig kolhydratkälla av typen havregröt, pasta eller kornris. Dessa ger lägre insulinpåslag än många rena proteinlivsmedel.

Till det tonfisk, makrillfilé i tomat, ägg eller annan billig proteinkälla.

En slurk bra olja om proteinkällan är fettfattig.

Tolkia
2004-02-11, 09:30
Det kan vara jag som i egenskap av lekman har missat någo, men är den rådande fokuseringen av GI och II ändå inte liiite, liiite överdriven? Det skall erkännas att jag sov mig igenom en och annan av fysiologiföreläsningarna, men jag hade ändå uppfattningen att insulin var högst nödvändigt för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig maten och omvandla den till energi, alternativt mera kropp (vilket väl är vad ganska många här vill åstadkomma) - och inte ett Ondskefullt Virus Från Helvetet med enda mål att utplåna så stor del av mänskligheten som möjligt genom att förvandla dem till lönnfeta, orkeslösa soffpotatisar ... ;) Om insulinpåslag vore enbart av ondo, hur kan det då komma sig att det är ett problem att sakna egen produktion (alternativt utvkecka resistens mot det), d.v.s. att vara diabetiker (retorisk fråga)? Som det är nu verkar det som om man borde leva på proteinpulver och naturell kycklingfile enbart - man kan inte äta det här eftersom det har för högt GI, inte det där eftersom det har för högt II och ABSOLUT INTE det här och det där TILLSAMMANS eftersom det skulle vara ett brott mot den rådande världsordningen och dessutom rena döden för organismen. Eller möjligen en dödssynd enligt Insulinismen som den konstituerats av helgonet Sankt Paulun ... ;)

King Grub
2004-02-11, 11:47
Självklart är varken GI eller II något som skall bestämma vad och när man skall äta. Däremot kan det vara ett kraftfullt hjälpmedel både när det gäller att bygga muskelmassa och förlora kroppsfett, och det kan vara bra att ha i bakhuvudet när man komponerar kostschemat. Med visst verkar det lätt gå överstyr och ta över tankarna kring mat helt och hållet.

pneumatic
2004-02-11, 13:06
Originally posted by King Grub


En billig kolhydratkälla av typen flerkornsbröd, havregröt, pasta eller kornris. Dessa ger lägre insulinpåslag än många rena proteinlivsmedel.

Till det tonfisk, makrillfilé i tomat, ägg eller annan billig proteinkälla.

En slurk bra olja om proteinkällan är fettfattig.

Synd att man inte kan äta fisk då :cryout:
Jag kan bara inte hur mycket jag än har försökt, varken fisk eller skaldjur hur de än är tilllagade, det är något psykiskt.

Men nu skall jag försöka ännu hårdare, tonfisken skall ner!
och gärna stanna där..

Men ägg som sagt, det äts det ganska lite av. Får bli mer äggmackor med något grönt på. Sedan kan omgivningen säga vad de vill :D

Ägg hade jag faktiskt glömt av helt och hållet, förutom till frukost då. Får bli till att koka en 4 st och fördela dem jämnt över dagen.
Tackar!

/Henrik

Langster
2004-02-11, 13:20
Originally posted by pneumatic
Ägg hade jag faktiskt glömt av helt och hållet, förutom till frukost då. Får bli till att koka en 4 st och fördela dem jämnt över dagen.
4 stycken fördelat över dagen? Då kan du nästan lika gärna strunta i det.

pneumatic
2004-02-11, 14:14
Jasså?

Ett ägg alá 70gram ger ungefär 1g kolhydrater, 9g protein, 7 gram fett och 100 kcal.

Dvs 4 ägg ger dig 4g kolhydrater, 36g kolhydrater och 28 gram fett på 400kcal.

2 ägg fördelat på 3 fullkornmackor med frukt till, tycker jag låter som ett rimligt mellanmål för en kille på diet med 3200kcal om dagen. Plus att ägg har ett II på 31, vilket borde dra ned det hela målet. Eftersom mellanmålet kanske hamnar totalt sett på runt 500kcal, och om 2 ägg ger 200kcal så är det 40% av hela mellanmålet, vilket borde sänka det totala II rätt så bra, tycker jag.

Kanske för lite protein tycker vissa, men det tar jag igen sedan vid lunch, middag och en del jordnötter etc till kvällsmat.

/Henrik

Edit: Var slarvig och skrev fel mellan kolhydraterna och fettet :smash:

Yankeee
2004-02-11, 14:38
Finns det inga billiga gärna flytande proteinkällor förutom mjölkprodukter och proteinpulver? Så otroligt trött på ägg och tonfisk. Måste finns något annat bra och billigt.

Langster
2004-02-11, 15:11
Det finns proteinpulver som är gjorda på ägg.

King Grub
2004-02-11, 15:12
Originally posted by Yankeee
Finns det inga billiga gärna flytande proteinkällor förutom mjölkprodukter och proteinpulver? Så otroligt trött på ägg och tonfisk. Måste finns något annat bra och billigt.

Kycklinglever och annan inälvsmat, alaska pollock, sej, bönor, linser, t ex.

Miranda
2004-02-11, 16:19
Jaaa! Jag ska köra lite inälvor och vatten i mixern nästa gång jag blir trött på triple whey... ha ha... *sorry*

:laugh:

M

King Grub
2004-02-11, 17:04
Inälvsmat som t ex lever är en delikatess. Kalvlever, ungnötslever och kycklinglever är både billigt, proteinrikt och gott.

LunaSpice
2004-02-11, 17:13
Originally posted by Miranda
Jaaa! Jag ska köra lite inälvor och vatten i mixern nästa gång jag blir trött på triple whey... ha ha... *sorry*

:laugh:

M

Jag läste om nån elitbyggare som gick upp mitt i natten, malde ner en halv lever plus vatten i en mixer och drack. Låter mumsigt...eller inte.

pneumatic
2004-02-11, 17:15
Originally posted by LunaSpice


Jag läste om nån elitbyggare som gick upp mitt i natten, malde ner en halv lever plus vatten i en mixer och drack. Låter mumsigt...eller inte.

:laugh:

Megatuttarna
2004-02-11, 18:47
Men denna insulinutsöndring?

Kan den leda till fettbildning trots att man inte intar större mängder fett i sin dagliga kost?

Iofs kan det ju bildas fettsyror via omvänd B-oxidation och till det kan det ju komma "bränsle" från kollisar....vafan, hoppas iaf på ett svar som gör mig glad :D

LunaSpice
2004-02-11, 18:52
Originally posted by Megatuttarna
Men denna insulinutsöndring?

Kan den leda till fettbildning trots att man inte intar större mängder fett i sin dagliga kost?

Iofs kan det ju bildas fettsyror via omvänd B-oxidation och till det kan det ju komma "bränsle" från kollisar....vafan, hoppas iaf på ett svar som gör mig glad :D

Insulinet trycker även in glukos i fettcellerna och överblivet glukos synteseras via en rad processer till triglycerider. Det handlar om den totala energi+/-kvoten. Så länge du ligger på eller under din energiförbrukningsnivå så kan kroppen omöjligen öka din fetvävnad.

Vir
2004-02-11, 19:06
Originally posted by pneumatic
Jasså?

Ett ägg alá 70gram ger ungefär 7g kolhydrater, 9g protein, 1 gram fett och 100 kcal.

Dvs 4 ägg ger dig 28g kolhydrater, 36g kolhydrater och 4 gram fett på 400kcal.

2 ägg fördelat på 3 fullkornmackor med frukt till, tycker jag låter som ett rimligt mellanmål för en kille på diet med 3200kcal om dagen. Plus att ägg har ett II på 31, vilket borde dra ned det hela målet. Eftersom mellanmålet kanske hamnar totalt sett på runt 500kcal, och om 2 ägg ger 200kcal så är det 40% av hela mellanmålet, vilket borde sänka det totala II rätt så bra, tycker jag.

Kanske för lite protein tycker vissa, men det tar jag igen sedan vid lunch, middag och en del jordnötter etc till kvällsmat.

/Henrik

Var hittade du den faktan?
Enligt livsmedelsverket så innehåller ett ägg på 55g, 6.93g Protein, 5.55g Fett och 0.77g Kolh. De blir 80.4kcal.

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp
-R

pneumatic
2004-02-11, 19:24
Jasså?

Så att väga ett ägg funkar inte längre?

:(

Och detta är inga övernaturligt stora ägg, vanliga hönsägg från Frillesås ;)

Visst kan vikten variera, men eftersom jag väger dem varje morgon just nu så ligger snittet på just 70g.

/Henrik

King Grub
2004-02-11, 19:27
Originally posted by LunaSpice


Insulinet trycker även in glukos i fettcellerna och överblivet glukos synteseras via en rad processer till triglycerider. Det handlar om den totala energi+/-kvoten. Så länge du ligger på eller under din energiförbrukningsnivå så kan kroppen omöjligen öka din fetvävnad.

Dock kan en eventuell fettminskning (eller fettökning) bli större eller mindre beroende på hur mycket av glukoset som, med insulinets hjälp, lagras som muskelglykogen eller slutar som kroppsfett.

King Grub
2004-02-11, 19:31
Pneumatic: om du bemödar dig med att väga dina ägg skulle jag lita mer på dina egna vägningar. :) Olika höns har dock olika mycket vita respektive gula. Du separarar dem väl först för korrekta siffror? :booty: :D

pneumatic
2004-02-11, 19:44
Originally posted by King Grub
Pneumatic: om du bemödar dig med att väga dina ägg skulle jag lita mer på dina egna vägningar. :) Olika höns har dock olika mycket vita respektive gula. Du separarar dem väl först för korrekta siffror? :booty: :D

Självklart! :angel:

Här hemma försigår bara kvalificerade mätningar, man är väl ingen hönshjärna?

http://www.ruprecht.com/PCbrain.gif

/Henrik