handdator

Visa fullständig version : Gym&Löpträning


Itzy
2012-11-23, 13:40
Hej!

Jag har lite funderingar över kombination av gym och löpträning

Just nu löptränar jag enbart men vill varva av det med gymträning.

Jag tänker 3 löpdagar och 2-3 gymdagar.

Hur ska jag då dela upp det för att få ut mest av träningen? Antar att jag vill ha så långt mellanrum mellan dom som möjligt.. Eller?

Hur tycker ni jag ska dela upp dom olika muskelgrupperna om jag gymtränar 3 dagar? Är även osäker om jag ska träna ben då jag får en hel del från löpningen men är osäker.


Funderar även på vilka muskelgrupper som går lite hand i hand, alltså om jag tex kör rygg så får jag även lite biceps, vad finns det för fler vanliga kombinationer?

Någon som har erfarenheter av gym kombinerat med löpträning? Hur tränar ni? Hur delar ni upp musklerna?

Tacksam för svar!

speedy83
2012-11-23, 14:16
Något att fundera över kan ju vara helkroppspass, kör två st eller så kör du två halvkroppspass och ett helkropp.

Beroende på hur många dagar du vill träna.

Dribinho
2012-11-23, 14:25
Hej.

Man brukar säga att man ska separera konditionsträningen i den mån det går ifrån styrketräningen. Dvs lägg de på olika dagar för att optimera det hela.
Eftersom du är ny inom styrketräning tycker jag att två dagar per vecka blir utmärkt att börja med. Då kan du förslagsvis träna hela kroppen med ett fåtal, stora nyckelövningar för att få så mkt "bang for the buck" som möjligt.

Angående styrketräningen så berättar du inte vad målet med träningen är.
Är det för att bli en snabbare/uthålligare löpare eller för att du i största allmänhet vill bygga på dig lite muskler och få lite extra styrka?

Ett enkelt upplägg skulle kunna vara något i stil med:

D1 Gym Helkropp 1
D2 Löpning
D3 Vila
D4 Löpning
D5 Gym Helkropp 2
D6 Löpning
D7 Vila

Fokusera på rejäla övningar såsom knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, hantelrodd och chins/pullups.
Börja på låga vikter och öka långsamt men kontinuerligt vecka efter vecka.

Frågor på det?

DJJOHANSSON
2012-11-23, 14:45
Det här med att optimera, Jag tränar 8 dagar i veckan. Rullande 4-split och 5km powerwalk varje dag direkt efter gympasset.

Skulle det ens vara någon anabolamuskelskillnad ifall jag la powerwalken 5 timmar efter passet istället? :)

koffein_beroende
2012-11-23, 14:48
Det här med att optimera, Jag tränar 8 dagar i veckan. Rullande 4-split och 5km powerwalk varje dag direkt efter gympasset.

Skulle det ens vara någon anabolamuskelskillnad ifall jag la powerwalken 5 timmar efter passet istället? :)

Haha, jag var bara tvungen sorry :d

Westan
2012-11-23, 16:53
Det här med att optimera, Jag tränar 8 dagar i veckan. Rullande 4-split och 5km powerwalk varje dag direkt efter gympasset.

Skulle det ens vara någon anabolamuskelskillnad ifall jag la powerwalken 5 timmar efter passet istället? :)

Hörru DJ, det är 7 dagar på en vecka din slasktratt!









Var också bara tvungen!

Fyllot
2012-11-23, 18:06
Det här med att optimera, Jag tränar 8 dagar i veckan. Rullande 4-split och 5km powerwalk varje dag direkt efter gympasset.

Skulle det ens vara någon anabolamuskelskillnad ifall jag la powerwalken 5 timmar efter passet istället? :)

Varför powerwalk varje dag? Optimera med att ha separat dag för kondition/löpning etc istället för att krydda styrketräningen och få negativ effekt över resultatet...över