handdator

Visa fullständig version : PWO-Tråden


DJJOHANSSON
2012-11-22, 15:19
Nu får det vara nog, det dyker upp 5 trådar om dagen som handlar om "vilken pwo ska jag ha?"

Här kommer en mycket bra sticky skriven av en medlem på flashback vid namn BengtZz.


Ställ era frågor som rör ämnet prestationsökare här så ska jag och diverse andra pwo-missbrukare hjälpa er så gott vi kan, Jag personligen har provat nästan alla pwo-produkter ute på marknaden. Kanske borde lägga till det i mitt CV.







Guide/FAQ om PWO av BengtZz @ Flashback.

Index:
1. Introduktion
2. Vad är PWO?
3. Varför använda PWO?
4. Vad bör man fråga sig själv innan man börjar med PWO?
5. Vad bör man fråga sig själv efter man har börjat med PWO?
6. När/hur och hur mycket PWO bör jag inta?
7. Är PWO farligt och hur länge kan man äta det?
8. Slutsats och egna reflektioner


Introduktion

Denna tråden är till för att behandla frågor om alla olika produkter av PWO, dess effekter, vart man köper och allt annat som hör där till. Syftet med tråden är att informera om PWO samt att utveckla nya diskussioner och frågeställningar kring olika PWO-produkter. Men det viktigaste är att tråden i sig skall besvara på övergripande frågor som rör ämnet PWO som helhet, för att minska på antalet skapade trådar och onödiga frågeställningar som har besvarats flertalet gånger tidigare. Ämnessvar i tråden är följaktligen riktade kring att besvara frågeställningar kring ämnet eller att ställa frågeställningar, alternativt diskutera dem i en utvecklande konstruktiv diskussion.

Sammanfattningsvis skall denna tråden bidra till att råda bot på förvirring om PWO, bidra till större kunskap om PWO och hålla en utvecklande diskussion om PWO så att nya förhållningssätt, idéer och tankar kan få utrymme. Vetenskapen är ju som sagt kumulativ och utvecklas hela tiden.

Trevlig läsning!

Vad är PWO?


En PWO är en förkortning som står för Pre WorkOut, som namnet antyder så skapas produkten för att förtäras (dricka eller ätas) innan träning av något slag. Det finns väldigt många olika typer av PWO, och så jag har valt att definiera PWO kan väldigt många kosttillskott hamna inom mängden av alla PWO.

Definition av PWO:
Ett kosttillskott som används inom en kort tidsram före träning för att få en temporär(akut) förbättring av prestanda avsatt för målet med träningen.

Detta gör till exempel att kreatin inte är en PWO, eftersom prestationseffekten av kreatin inte har en akut verkan, bland annat därför behöver man heller inte inta kreatin i samband med träning, utan man kan lika gärna ta sitt kreatin på morgonen. Läs mer om detta i stickies.

Varför använda PWO?

Den allra viktigaste frågan man skall ställa sig själv inför val av precis varje kosttillskott. Vad gör detta och vad vill jag ha ut av det? Kan man inte svara på dessa frågor så behöver man nog antagligen inte dessa tillskott heller.

Prestationsförbättring:
Huvudsyftet med PWOn är att förbättra prestationen och enligt definitionen ovan så sker detta temporärt. Poängen med denna prestationsförbättringen är att man skall få ut mer av sin träning så att tiden blir effektivare och att man orkar mer.

Motivation:
En PWO kan också ge ökad motivation till att träna, hur detta egentligen ter sig från individ till individ vill jag inte direkt gå in på, men poängen är i alla fall att en PWO kan hjälpa, placebo eller ej. Bara sådana saker som att ta sig till gymmet eller kanske köra det där sista extra settet.

Vad bör man fråga sig själv innan man börjar med PWO?

Vad vill jag ha ut av min PWO?
Varför är detta fördelaktigt för mig?
Vad är målen med min träning, överensstämmer denna PWO med mina mål?

För att göra ett exempel, jag tänkte ta Rage, som är en vanlig PWO och skriva hur jag hade svarat på dessa frågor.

Vad vill jag ha ut av min PWO?

Jag vill få en prestationsökning där jag orkar träna mer och känna mer pump. Pumpen vill jag känna bara för att det är skönt.

Varför är detta fördelaktigt för mig?

Jo för orkar jag träna mer, kanske köra lite extra sets och verkligen gå in för träningen mer så kan jag få en liten edge som gör det roligare att träna och dels så tror jag att det ger mer effekt för muskelbygge om man orkar ta i lite mer.

Vad är målen med min träning, överensstämmer denna PWO med mina mål?

Mina mål är att bygga så mycket muskler som möjligt, på detta plan hjälper dock inte PWO så överdrivet mycket, men att det ger mig mer motivation kan ju ses som positivt i det långa loppet. PWO för mig är mest bara något kul då och då, det är inget jag tar ofta men jag tycker PWO kan överensstämma med mina mål för min träning.

Slutsatsen är då att ja, jag kanske kan köpa PWO. Är det värt det? PWO kan kosta ganska mycket och är nog de dyraste kostillskotten. Men om jag håller mig till bara koffeintabletter så blir det inte speciellt dyrt. Man får helt enkelt göra de monetära avvägningarna själv.

Vad bör man fråga sig själv efter man har börjat med PWO?

Vad fick jag ut av min PWO?
Var det fördelaktigt för mig med avseende på mina träningsmål?

Man måste alltid utvärdera effekten, hur är det nu med PWO? Vad är skillnaden emot innan? Är det således värt att fortsätta eller skall man överväga att sluta? Detta är väldigt viktigt, eftersom allt man gör bör ha ett målstyrt syfte. Kan man inte längre finna detta syftet så bör man sluta med sin PWO, alternativt finna en ny PWO.

När/hur och hur mycket PWO bör jag inta?

PWO bör endast intas i samband med träning, helst innan eller möjligtvis under träning beroende på intensitet och träningspassets längd. I regel står det bra rekommendationer på förpackningarna. Följ dock inte råd som säger att man skall ta det vid uppvaknande eller något liknande. PWO skall endast intas i samband med träning, eftersom prestationseffekterna är temporär. Angående hur mycket man skall inta så gör man bäst i att följa förpackningens råd och därefter experimentera lite själv. Av tex NO Explode så blir jag ganska illamående på den dosen som står som rekommenderad dos, så jag får köra lägre. Men på Rage så upplever jag att jag kan ta mer än rekommenderad dos, detta upplever jag även ger mer effekt så därför kör jag på det.

Är PWO farligt och hur länge kan man äta det?
Nej det är inte farligt, dock rekommenderas det att man bör inta de flesta PWO i periodiseringar där man tar de kontinuerligt i en period för att sedan avbryta kontinuiteten därmed ett avbrott en bestämd tidsperiod för att sedan börja igen. Detta rekommenderas dock inte för att det är farligt utan för att effekten kan avta såpass mycket att det inte ens ger någon effekt längre, då är det ju meningslöst att inta och då får man pausa tills man upplever effekt igen.

exevision
2012-11-22, 15:52
Går väll inte att med 100% rent samvete säga att PWO är helt ofarligt med tanke på alla möjliga och omöjliga extrakt en del inehåller.

DJJOHANSSON
2012-11-22, 16:05
Går väll inte att med 100% rent samvete säga att PWO är helt ofarligt med tanke på alla möjliga och omöjliga extrakt en del inehåller.

Nu ska vi inte snöa in oss på den delen, De flesta Pre workouts är ju harmlösa med basic ingredienser så som Malto,Kreatin, Koffein, AAKG, L-arganin och Beta alanine. :)



Förövrigt så är det inte jag som skrivit texten, Så jag påstår inte att alla pwos är harmlösa. Allt som innehåller dmaa, that shit crazy.

Ulvamal
2012-11-22, 16:20
Förövrigt så är det inte jag som skrivit texten.

Copyright?

DJJOHANSSON
2012-11-22, 16:44
Copyright?

Admin, ta bort tråden så skriver jag en egen innan moralpolisen kommer spärra in mig.

Ulvamal
2012-11-22, 16:47
Dumsnut. Det är väl bara att be BengtZz om lov? Tror du han tar illa upp, givet att du frågar? :)

DJJOHANSSON
2012-11-22, 16:57
Dumsnut. Det är väl bara att be BengtZz om lov? Tror du han tar illa upp, givet att du frågar? :)

Nej det tror inte jag heller att han gör, Har ju angett honom som källa.

Kan tilläggas att han har skrivit väldigt mycket matnyttig info på det forumet för er som är intresserade.

Mer kan jag tyvärr inte göra då jag inte är medlem på Flashback. BengtZz kommer säkerligen få höra att jag har kopierat hans text och ifall han inte godtager det så får han kontakta admin här på kz.

:em: