handdator

Visa fullständig version : När vadpressmaskinen är maxad, byta övning till vad?


musicpanda
2012-11-22, 11:48
Jag har inte styrketränat speciellt länge och maskinen jag gör stående vadpress i går inte högre än 130 kg. Som det är nu kan jag bara öka antalet repetitioner. Man kan inte köra i smith med skivstången upphävd på axlarna möjligtvis för att få mer tyngd? Eller kanske blir svårt med balansen... *facepalm*

NNIF
2012-11-22, 11:49
kör en vad i taget

samt var kritisk mot dig själv; har jag bäst utförande?

HMB
2012-11-22, 11:49
Visste inte ens att det fanns maskiner dedikerade för stående vadpress, har alltid kört i smithen.

ARMSTARK
2012-11-22, 12:00
Kör hälarna ända ner sen ända upp, stanna och lås en sekund, å så ner igen. Det är stående vadpress, klarar du fulla set med hela viktmagget med det utförandet så är du grymdjävulskt stark i vaderna! Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. ;)

De flesta kör vadpressen genom att gunga upp och ner, utnyttjar den lagrade rörelseenergin i hälsenan och studsar upp som en gummisnodd...

IronBug
2012-11-22, 12:03
kör hälarna ända ner sen ända upp, stanna och lås en sekund, å så ner igen. Det är stående vadpress, klarar du fulla set med hela viktmagget med det utförandet så är du grymdjävulskt stark i vaderna! Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. ;)

de flesta kör vadpressen genom att gunga upp och ner, utnyttjar den lagrade rörelseenergin i hälsenan och studsar upp som en gummisnodd...

+1

Spartansk
2012-11-22, 12:09
Kör i benpressen.

benaciii
2012-11-22, 12:32
av ren nyfikenhet, får man fråga vad vaderna mäter?

Akagi
2012-11-22, 12:35
Funkar bra att köra i hackliften där kan du lassa på mer vikter ;)

Tomas W
2012-11-22, 13:08
Kör i benpressen eller i smithen (fixa en förhöjning i trä eller liknade).

pepponomics
2012-11-22, 13:10
kör hälarna ända ner sen ända upp, stanna och lås en sekund, å så ner igen. det är stående vadpress, klarar du fulla set med hela viktmagget med det utförandet så är du grymdjävulskt stark i vaderna! då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. ;)

de flesta kör vadpressen genom att gunga upp och ner, utnyttjar den lagrade rörelseenergin i hälsenan och studsar upp som en gummisnodd...

+1

z_bumbi
2012-11-22, 14:11
Benpressen (fäll inte in skydden)
Hacklift med en bräda.
Smithen om man kan få upp fötterna tillräckligt högt, det brukar finnas någon 10 cm hög kloss etc att stå på men det är för lågt om man har någonlunda rörlighet i vaderna. Ställ in skydden.
Enbensvarianter i maskin om bålen orkar med det.

Angående att maxa en maskin så var det bara 130 kg i magasinet, om utväxlingen är något så när normalt så bör alla som tränar vader något så när seriöst maxa det efter något år. Även om man väljer att hävda att ett visst utförande är rätt.

ReXi
2012-11-22, 16:13
Kör excentrisk, koncentrisk, dropset, osv..

musicpanda
2012-11-22, 16:19
av ren nyfikenhet, får man fråga vad vaderna mäter?

40 cm runt inget fett att tala om kanske ingen massa heller då jag inte vet vad som är stort.

Benpressen (fäll inte in skydden)
Hacklift med en bräda.
Smithen om man kan få upp fötterna tillräckligt högt, det brukar finnas någon 10 cm hög kloss etc att stå på men det är för lågt om man har någonlunda rörlighet i vaderna. Ställ in skydden.
Enbensvarianter i maskin om bålen orkar med det.

Angående att maxa en maskin så var det bara 130 kg i magasinet, om utväxlingen är något så när normalt så bör alla som tränar vader något så när seriöst maxa det efter något år. Även om man väljer att hävda att ett visst utförande är rätt.

Ska pröva i smithen får stapla lite vikter att stå på. Hackliften har jag alltid undrat var den var tillför ännu mindre visste jag vad den hette, aldrig någon som använder den på gymmet, får pröva den med.

Tack för alla svar kolo!

centralt
2012-11-22, 19:23
40 cm runt inget fett att tala om kanske ingen massa heller då jag inte vet vad som är stort.

40cm runt vaden som varken är fett och kanske inte heller massa? *rolleyes*

NNIF
2012-11-22, 20:45
if it jiggles - it's fat

z_bumbi
2012-11-22, 20:55
40 cm runt inget fett att tala om kanske ingen massa heller då jag inte vet vad som är stort.



Ska pröva i smithen får stapla lite vikter att stå på. Hackliften har jag alltid undrat var den var tillför ännu mindre visste jag vad den hette, aldrig någon som använder den på gymmet, får pröva den med.

Tack för alla svar kolo!

I hackliften brukar man få stå åt "fel håll" och så bör man ha en bräda etc som stöd för att få en rörelse. Att köra utan bräda ger ingen särskilt lång rörelse.
I benpressen så har man självklart foten på nedre delen av fotplattan för att kunna ta ut rörelsen.

Pryce
2012-11-22, 22:04
Har maxat en del vadmaskiner, något jag har lärt mig är att det är utförandet som spelar roll och inte vikten. Kör allt från 40-100kg idag med ett kroppsbyggarutförande, tog mig ett tag att få till formen.

Snömannen
2012-11-22, 22:52
Kör vader i sittande benpress och börjar undra vad det är för utväxling på detta skrälle. Jag har just maxat ut magasinet på 200 kg 4 set x 8 långsamma reps med full rom. Har förvisso alltid haft starka vader, men detta låter inte helt rimligt. Kör benpress på 160 , 3x5 i samma maskin som jämförelse. Har inte testat stående vadpress, men tänkte prova det i smithen i helgen.