handdator

Visa fullständig version : 3/10 kan försörja sig...


Trouble
2012-11-21, 22:24
...av de som gått arbetsförmedlingens tvååriga introduktion (tror man):

http://www.svt.se/nyheter/sverige/jobbutbildning-for-invandrare-vantas-ge-fa-jobb

En framgång enligt Ullenhag om man jämför med tidigare mediantid att ta sig in på arbetsmarknaden - 7 år... Såg länken i den andra tråden och tyckte att den förtjänade en egen tråd. Lämna rasismen i farstun, tack, och diskutera som vuxna människor. Finns det någonting som kan förbättra situationen? Någonting alls?

Amfksp
2012-11-21, 22:29
Sänka bidragen och göra språkutbildningen ett krav för att få bidragen tror jag hade gett en snabb mätbar effekt.

tjabolabo
2012-11-22, 00:34
Endast 8% har fått ett riktigt jobb som inte
är tillsatt med bidrag.

92% Lever fortfarande på bidragsmedel.

Dax och vakna nu va?

Manta
2012-11-22, 02:34
Dax och vakna nu va?

Vakna till vad?

flooparn
2012-11-22, 02:34
95% av de som går hos arbetsförmedlingen vill ju inte jobba. Det som vill jobba hittar jobb på egen hand.

Jokester
2012-11-22, 02:59
95% av de som går hos arbetsförmedlingen vill ju inte jobba. Det som vill jobba hittar jobb på egen hand.

Källa på den?

dupper
2012-11-22, 03:10
95% av de som går hos arbetsförmedlingen vill ju inte jobba. Det som vill jobba hittar jobb på egen hand.

Arbetsförmedlingen är mest av allt till för de som har svårigheter att på egen hand hitta jobb, INTE ungdomar som kommer direkt från gymnasiet och är för lata för att hitta jobb själva. Det är oerhört viktigt att tänka på när man slänger ur sig statistik som du gör.

Tigerkotten
2012-11-22, 03:22
Visst finns det jobb, om man tar vad som helst. Dvs sälj säljare jobb på provision etc. Men annars så kan det vara betydligt svårare.

Men sen finns det de som studerat flera år och vill försöka hitta jobb inom sitt område etc vilket kan ta längre tid. Men som sagt allt beror på vad det är för jobb man söker.

eiri
2012-11-22, 06:44
det enda min arbetsförmedling försökte få mig på var praktiker eller nått annat program (jobbgaranti för ungdomar?) så man vår aktivitetsstöd, då klassas man inte som arbetslös mer antar jag?

Tomten
2012-11-22, 06:57
Problemet är i stor del att arbetsförmedlingen är en organisation som inte fungerar. När jag var långtidsarbetslös så fick jag ingen som helst vettigt stöd. När jag väl hittade jobb så var det för jag själv ordnade utbildning och praktik.

Lustigt nog så var det en utbildning som faktiskt fick stöd från arbetsförmedlingen, men som de inte informerade de arbetsökande om (varför kan man ju fråga sig).

De handledare jag haft på arbetsförmedlingen har varit rent löjeväckande dåliga, och det enda de verkar kunna tipsa om är hur man ska skriva ett CV (och vad hjälper ett CV när man inte har arbetserfarenhet?). Faktum är att allt jag någonsin gjorde på arbetsförmedlingen var att gå kurser om hur man skriver ett bra CV (något man tydligen aldrig kan träna nog mycket på).

Arbetspraktik är nog snabbaste vägen till arbete egentligen, men problemet med arbetspraktik är att det finns en massa oseriösa företag som bara utnyttjar långtidsarbetslösa. Givetvis så förnekar arbetsförmedlingen att de skulle samarbeta med såna företag, men man behöver inte vara ett geni för att se att en stor del av alla arbetspraktikplatser tillhandahålls av företag som inte har några som helst intentioner att anställa utan bara vill ha gratis arbetskraft.

Utbildning och LIA borde man hamna på DIREKT då man blir arbetslös och inte bedöms ha någon utbildning eller arbetserfarenhet som kan leda till ett jobb. Arbetsförmedlingen måste få en starkare koppling till arbetsmarknaden och hålla i utbildningar och LIA som har direkt koppling till vad företagen lokalt efterfrågar.

starksmurfen
2012-11-22, 07:01
Nu kan väll jag bara snacka för mig själv, men jag är 20år. Jag sökte jobb själv i en vecka, sen så hade jag 3st erbjudanden. Men visst, jag känner många arbetslösa, men då är dom också rätt kräsna. Tex ringer dom inte upp företagen eller går dit och pratar med dom, och dom söker kanske 3-4 jobb per vecka. Själv sökte jag alltid som jag såg en liten chans i att jag kunde få och ringde runt mycket.

Tomten
2012-11-22, 07:02
När det gäller att introducera invandrare till den svenska arbetsmarknaden så tror jag det går hand i hand med den svenska slappheten och kravlösheten. Det är ju inte direkt som man ställer några krav på de infödda svenskarna... vad är då risken att man ställer högre krav på invandrarna? Invandrarna får dessutom så pass mycket pengar från staten att de lever relativt gott på bidrag (i jämförelse med hemlandet) så motivationen att lära sig något finns nog inte där i många fall.

Ställ mer krav helt enkelt. Utvisa invandrare som inte lär sig något.

LeBron
2012-11-22, 07:24
Sänka bidragen och göra språkutbildningen ett krav för att få bidragen tror jag hade gett en snabb mätbar effekt.

This.

DJJOHANSSON
2012-11-22, 09:01
CV (och vad hjälper ett CV när man inte har arbetserfarenhet?).



Arbetspraktik är nog snabbaste vägen till arbete egentligen, men problemet med arbetspraktik är att det finns en massa oseriösa företag som bara utnyttjar långtidsarbetslösa. Givetvis så förnekar arbetsförmedlingen att de skulle samarbeta med såna företag, men man behöver inte vara ett geni för att se att en stor del av alla arbetspraktikplatser tillhandahålls av företag som inte har några som helst intentioner att anställa utan bara vill ha gratis arbetskraft.

.

This. Ingen erfarenhet, inget arbete. Ond cirkel.



Man får inte vara ute längre än 4 veckor hos ett företag i dessa dagar. På det sättet slipper ungdomar bli utnyttjade.

Ignatius72
2012-11-22, 09:30
Ett grundläggande problem med AF är att folk i gemen verkar invaggas i tron att det är de som ska fixa jobb till en.
För att få in (lågutbildade) invandrare på arbetsplatser så måste det få finnas jobb instegsjobb, lägre kvalifikationer och lägre löner. Men man har jobbat hårt att utrota sånt i detta land. Det anses vara ful att städa hos någon tex. Alla vare sig kan eller vill vara akademiker.

ARMSTARK
2012-11-22, 10:18
Sänka bidragen och göra språkutbildningen ett krav för att få bidragen tror jag hade gett en snabb mätbar effekt.

+1, men vilket parti skulle våga föreslå något så självklart. Nja, det finns väl ett då...