handdator

Visa fullständig version : Ömt vänster om/bakom skulderblad


StivN
2012-11-21, 21:43
Hej!

Jag är en snart 19 årig kille som har gymmat några år, men har först nu efter sommaren börjat ta det mer seriöst och kört hårdare, oftare, striktare osv..

Får någon vecka sedan började jag känna en ömmande känsla kring/bakom/vänster om höger skulderblad. I början kändes det oftast dagen efter ett bröstpass. Jag vet om att jag varit klenare i övre rygg än bröst, därför trodde jag att jag behövde träna upp övre rygg mer. Körde ett pass igår och nu gör det ännu ondare och mer konstant. Under passet gjorde det inte ont och inte heller om jag exempelvis spelar volleyboll eller basket som jag gjort de senaste dagarna, men efteråt gör det ont.

Ligger jag ner gör det inte ont. Sitter jag upp gör det inte ont, men det känns av. Men vid varje rörelse jag gör med höger arm så som att äta, bädda, ta på mig byxorna och allt möjligt. Ibland känns det mer åt högersidan om skulderbladet, alltså mer mot latsen.

Någon som har någon aning om vad detta kan vara?
Tacksam för svar!

StivN
2012-11-22, 22:45
Hej. Jag sovit rätt kasst senaste veckorna. Runt 6-7h/natt samtidigt som jag tränat ca 10 pass i veckan varav 6 varit styrketräning. Jag sov därför ut inatt och kom upp i ca 9-10h och när jag gick upp hade jag inte alls inte, till en början. Men allt efter som dagen gick har ömmandet och smärtan kommit tillbaka och nu på kvällen är det nästan av samma nivå som igår kväll.

Jag anar att det kan vara en sträckning i en muskel intill höger skulderblad. Hur kan man lindra/bota detta? Något som kan något om sträckningar överlag?

Ristretto
2012-11-22, 23:34
Utan några direkta belägg så tycker jag att det låter mer som att det är en nerv orsakar problemet. Prova googla runt lite på symtom eller gå till vårdcentral/sjukgymnast.