handdator

Visa fullständig version : Ursolic Acid - Ursolsyra


DJJOHANSSON
2012-11-21, 19:38
Av Joachim Bartoll och Andreas Karlsson, MM Sports



Ursolic Acid (Ursolsyra) är ett mycket hett, omtalat och intressant muskeluppbyggande och antiinflammatoriskt ämne med stor potential att hjälpa dig nå den fysik du strävar efter. Ursolsyra är ett naturligt ämne som förekommer hos ett stort antal frukter och plantor som exempelvis äpplen, krusbärsaktinidia, tranbär och pepparmynta.
Det riktigt intressanta för oss träningsinbitna är att Ursolsyra har visat sig kunna hjälpa till med både muskeltillväxten och fettförbränningen – samtidigt! Resultaten har blivit publicerade i ett flertal medicinska journaler av oberoende forskare helt utan eget intresse i ämnet.
För de av oss som även är intresserade av hälsa och välmående visar Ursolsyra upp flera riktigt intressanta egenskaper. Bland annat är Ursolsyra en stark antioxidant, den har positiva effekter på inflammationer, blodsockret och blodfetterna samt har påvisade anticancerogena egenskaper.


Muskeltillväxt

AKT-signalvägen är central för cellens normala tillväxt och överlevnad. AKT stimulerar flera cellulära processer såsom glukosmetabolism, cellproliferation och transkription och kan inducera proteinsyntes via mTOR som leder till hypertrofi i skelettmuskulaturen (muskeltillväxt).
Studier har visat att Ursolsyra förstärker genexpressionen av muskulär IGF-1 genom att hämma insulin antagonisten proteintyrosinfosfatas 1B-protein, vilket leder till ökad aktivitet i GLUT-4-receptorerna och därmed en uppreglering av insulinkänsligheten. Detta betyder att muskelcellernas förmåga att använda och lagra kolhydrater förbättras.
Ökningen av IGF-1 gör Ursolsyra till en mycket intressant muskeluppbyggande ingrediens, eftersom IGF-1 är en av de mest potenta naturliga aktiverare av AKT-signalvägen 18, vilket i sin tur leder till ökad proteinsyntes och cellproliferation.

I en välkänd studie uppvisades ökad storlek på både långsamma oxidativa muskelfibrer samt snabba glykolytiska muskelfibrer 2. Även greppstyrka och prestationsförmåga i form av ökad löpkapacitet undersöktes och båda påvisade en stor ökning i jämförelse med kontrollgruppen.
Ursolsyrans verkan på proteinsyntesen samt dess inverkan på glykogeninlagringen gör det till ett mycket intressant prestationshöjande ämne.



”För mig har Jacked Ursobol blivit ett självklart val bland mina kosttillskott. Har svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag gillar det såpass mycket då det inte ger någon akut känsla eller effekt. Men sen jag började använda den upplever jag helt enkelt att jag mår bättre och att kroppen känns mer i balans. De senaste tävlingsdieterna till SM, demo-VM, EM och VM har känts lättare än tidigare dieter och magen, kroppen och återhämtningen känns som om de har fungerat bättre helt enkelt.”
- Kristian Sewén, nybliven Världsmästare i Athletic Fitness, Team Elite Body Science


Motverkar muskelatrofi och har antiinflammatoriska egenskaper

De två mest potenta muskelnedbrytande generna associerade med muskelförlust som orsakas av atrofi är MuRF-1-genen och Atrogin-1-genen. Studier har visat att Ursolsyra signifikant minskar aktiviteten hos dessa två gener, vilket gör Ursolsyra till en lovande antikatabol agent 9.
En annan studie visade att behandling med Ursolsyra inhiberade T-cellaktivering vilket påvisade dess terapeutiska användbarhet som ett anti-inflammatoriskt medel 10.


Ökad produktion av Kväveoxid för större anabolt gensvar

Ursolsyra har visat sig öka enzymet eNOS (endotelial kväveoxidsyntas) i våra blodkärl 14, 15, 16. eNOS producerar signalsubstansen kväveoxid (NO) som gör att glatt muskulatur runt blodkärl slappnar av varpå blodkärlen expanderar och blodflödet ökar.
Genom att öka blodflödet till musklerna underlättas kroppens avlägsnande av trötthetinducerande mjölksyra som byggs upp under träning. Detta kan öka både styrkan och uthålligheten samtidigt som det ökar mängden syre och näringsämnen som levereras till musklerna, framförallt om du laddar med ordentligt med näring inför träningspassen. Resultatet är en större anabol (muskeluppbyggande) respons.

Än mer intressant är att Ursolsyra även har visat sig minska expressionen av NADPH-oxidas subenhet Nox4, ett enzym som producerar superoxider som reagerar med kväveoxid (NO) med minskad biotillgänglighet som följd. Genom både uppreglering eNOS och nedreglering Nox4 ökar både produktionen och biotillgängligheten av kväveoxid (NO). Tar du andra NO-reglerande ämnen kan detta leda till en starkare synergisk effekt.



”För cirka två månader sedan avslutade jag min diet där jag gick från 75kg ner till 65kg. Efter dieten var jag i mycket bra form och bestämde mig för att sakta klättra upp i vikt igen. Tanken var att bygga på mig lite mer muskler. Jag började då med Jacked Ursobol med anledning till dess egenskaper, att bygga muskler samtidigt som den förbränner fett. Har nu efter drygt två månader lyckats gå upp till 77kg med en mycket bättre form än vad jag tidigare hade vid 75kg. Det jag kan konstatera är att jag genom rätt kost och träning lyckats bygga på mig samtidigt som jag hållit fettuppgången till ett minimum tack vare Ursobol. Jag kommer definitivt att fortsätta med Ursobol och även när jag kliver in i nästa diet.”
- Leo Wessman, Team Body Science


Ökad fettförbränning och bättre blodprofil

Hur ironiskt är det än låter kan en ökning av vårt bruna fett göra oss smalare. Brun fettvävnad (BAT), även känd som brunt fett, är en av våra två typer av kroppsfett. Den består av många små lipiddroppar och har mer kapillärer än vitt fett. På grund av detta har brunt fett en imponerande termogenes som naturligtvis används av kroppen för att generera kroppsvärme.
Det som gör brunt fett så intressant är att den använder de kalorier som lagras i vitt fett för att driva upp sina kraftfulla termogena egenskaper.

PPAR-alfa reglerar och förändrar uttrycket av gener involverade i lipidmetabolismen, vilket leder till ökad nedbrytning av triglycerider och fettsyror, ökat cellulärt upptag av fettsyror och minskad nybildning av triglycerider och fettsyror. Dessutom ökar PPAR-alfa produktionen av brunt fett! Studier har visat att Ursolsyra är en PPAR-agonist och reglerar lipidmetabolism i levern 12.
Studier på möss har visat en minskning av kroppsfettet vid intag av Ursolsyra och det anses vara ett lovande ämne i kampen mot övervikt 13. Samtidigt, i flera studier, minskade även blodnivåerna med glukos, kolesterol och triglycerider 2, 3, 4.

Andra studier tittade mer specifikt på Ursolsyrans effekter på blodglukos, blodfetter och fördelningen av fettinlagringen på magen hos möss som fick äta en kost rik på fett 5, 6. Studien visade på en tydlig viktnedgång, förlust av bukfett och lägre nivåer med blodglukos och blodfetter än kontrollgruppen som följde samma diet men inte fick något tillskott av Ursolsyra. Även en tydlig ökning av leptin samt en sänkning av ghrelin observerades. Ghrelin har en aptitökande effekt samtidigt som det ökar fettinlagringen. Leptin är ett hormon som kontrollerar både känslan av hunger och mättnad. Leptin påverkar även produktionen av flera metaboliska hormoner som exempelvis sköldkörtelhormonerna. Kort sagt, ju mer leptin du har, desto snabbare går du ned i fettvikt.

Andra forskare har varit intresserade av Ursolsyrans effekter på blodsockret samt dess stimuli av glykogensyntesen i levern samt effekten hos möss med diabetes 7, 8, 16. En liknande studie med fokus på inflammatoriska cytokininer visade att Ursolsyra kan användas i behandling mot ateroskleros och andra kardiovaskulära sjukdomar 11. Slutsatsen från dessa studier är att Ursolsyra kan vara användbart för personer som ligger i riskzonen för diabetes eller kardiovaskulära sjukdomar.

Ursolsyra är en PPAR-alfa-agonist 12, vilket innebär att det förbättrar bindningsstället för PPAR-alfa och därmed dess aktivitet, vilket resulterar i en positiv förändring av fettomsättningen på en genetisk nivå. Resultatet är en minskad ackumulation av kroppsfett och minskade fettdepåer.



”Jag har använt Jacked Ursobol sen produkten kom ut på marknaden. Jag känner helt klart en styrkeökning av den och det går lättare att träna. Kort sagt; den fungerar bra”.
- Peter ”Bicepsmannen” Ljunggren, Team Elite Body Science


Ursolsyra i behandling mot cancer

Under de senare åren har forskarnas intresse kring Ursolsyra som en behandlingsform av olika typer av cancer ökat markant. Flertalet studier har visat att Ursolsyra har antiinflammatoriska och anticancerogena effekter samtidigt som det skyddar vårt DNA mot oxidativ stress. Varje månad kommer nya studier ut som påvisar effekt på cancerformer som vanligtvis behandlas med kemoterapi. Då detta område växer otroligt fort och är en egen artikel i sig har vi avsatt en egen lista på studier och referenser där ni kan läsa vidare vid intresse.


Säkerhet

Ursolsyra är ett helt naturlig ämne. Även om många av studierna har utförts på möss och i cellkulturer har medicinska plantor med Ursolsyra använts av människor i hundratals år. Studier har klassificerat Ursolsyra som icke toxisk och säker.


Någon som har provat detta tillskott? Vad tycker ni om det? Fick ni gainz? Är det skräp?

*popcorn*