handdator

Visa fullständig version : Gör hon fel?


lachwa
2012-11-21, 11:56
Jag pratar inte så mycket om deff med tjejen då jag inte är kunnig i området och annpassar själv bara maten på känn och tar morgonpromenader i rask takt. Funkar för mig men förmodligen inte för alla andra.

Tjejen är jätteless på att gå på diet nu efter 7 veckor, känner sig trött, orkeslös och orkar knappt fortsätta. Hon tränar 1 timme kardio varje dag, ibland längre ofta på morgonen plus styrketräning senare på dagen. Resultatet, från 69kg till 67kg. Jag tycker det låter väldigt lite för ganska extrem träning. Speciellt då hon verkar äta lite eftersom hon är hungrig och trött.

Ska hon äta mer eller skippa kardio på löpbandet, kanske bara powerwalk på tom mage som jag gör istället eller är det bara en del av deffen att må skit?

tjing
2012-11-21, 12:34
Konditionsträning 3 gånger i veckan istället (kvinnor frisätter lättare fett med konditionsträning). Kontrollera kalorierna lite bättre; något stämmer inte.

Mer protein i kosten, prova att dra ner kolhydrater och öka fett och se om mättnad etc blir bättre.

Springer
2012-11-21, 12:50
Jag tycker det låter som ganska mycket träning, inte så konstigt om hon är trött. Varför inte pröva att öka kolhydraterna?

Pretorian
2012-11-21, 14:27
Ja... mer kolhydrater och mindre fett (beror på hur lite fett hon äter i och för sig) men ett gram fett är ganska mycket mer kalorier jämfört med ett gram kolisar. Så du kan äta mer (i gram) kolhydrater.

Dreas
2012-11-21, 14:44
Hon kommer med största sannolikhet inte gå ner mer av att gå fastande. En myt.

lachwa
2012-11-21, 14:57
Ok, tack för tipsen.
Tror hon blir glad av att köra mindre kondition, i annat fall äta lite mer kolhydrater eller fett.

Albin Eriksson
2012-11-22, 08:57
Gick hon från noll cardio till 1timme dagligen?
Hur skötte hon kosten INNAN deffdieten?

Kischen
2012-11-22, 09:13
Räkna kalorier. Gissningar när man som tjej troligtvis har en mindre förbrukning än medelmannen och där med mindre marginaler är vad det är, gissningar.

lachwa
2012-11-22, 09:32
Hon har kört kondition tidigare men inte som nu. Kalorier räknas, väger maten och åt för mycket tidigare men ändå bra mat. Jag är för övrigt nöjd med tipsen.. tror hon kan ta det lite lugnare ett tag.

Hennish
2012-11-22, 10:36
Har hon tagit medelvärde över vikten också? Eller har hon bara tagit 69 på en dag kontra 67 på en annan 7 veckor senare?

lachwa
2012-11-22, 11:24
Vet inte.. jag ska fråga.
Det är faktiskt jag som sneglade när hon senast vägde sig hos mig och den visade 67.

Springer
2012-11-22, 13:03
Vet inte.. jag ska fråga.
Det är faktiskt jag som sneglade när hon senast vägde sig hos mig och den visade 67.

Samma våg och samma plats, annars är det större osäkerhet än ev. viktnedgång på den tiden.

mTOK
2012-11-22, 13:20
Kan det vara så att hon döljer hela sanningen för dig, dvs hon kankse smyg äter.

Hennish
2012-11-22, 15:14
Vet inte.. jag ska fråga.
Det är faktiskt jag som sneglade när hon senast vägde sig hos mig och den visade 67.

Kan ju vara så att hon prickat in två dagar då det fluktuerat särskilt mycket p.g.a. maginnehåll, vätska, o.s.v. så be henne väga sig kontinuerligt och dra medelvärde över veckan för att skåda trender. Samt att väga sig under samma förhållanden (direkt på morgonen efter toabesök t.ex.) och på samma våg.

lachwa
2012-11-22, 17:27
Ni har rätt.. man bör väga sig på samma våg. Jag väger mig typ 2 ggr om året :-P och tänkte inte så mycket på det.
Har inte hört henne klaga på viktnedgången, det var jag som tyckte det var ganska dåligt mot hur mycket hon sliter. Däremot kvarstår orkeslös, ständig trötthet osv.

Vi bor ju oftast inte tillsammans så det är väl lätt för henne att smygäta men jag tror inte hon gör det då hon har lite energi.

Westan
2012-11-22, 21:37
Hon kommer med största sannolikhet inte gå ner mer av att gå fastande. En myt.

En myt är det inte som jag har förstått det. Snarare att skillnaderna är såpass små att man i princip kan förbise dessa.

Dreas
2012-11-22, 21:49
En myt är det inte som jag har förstått det. Snarare att skillnaderna är såpass små att man i princip kan förbise dessa.Det är inte undersökt men finns inget som pekar på att det inte skulle jämna ut sig.

Vart har du sett små skillnader?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3180989&postcount=3

staris
2012-11-23, 14:27
Sid Knutsson brukar rekommendera tung viktträning till tjejer som vill gå ner i vikt. Om hon nu har kört hårt med diet och kardio flera veckor och inte märker resultat kan det ju vara idé att testa att gö över till tung träning i stället.

Förutom tid för vägning och andra faktorer tenderar många kvinnor att lägga på sig en hel del vätska före och under mensen. När man kikar på trenderna ska hon även ta hänsyn till var i månaden hon befinner sig.

Dreas
2012-11-23, 16:21
Sid Knutsson brukar rekommendera tung viktträning till tjejer som vill gå ner i vikt. Om hon nu har kört hårt med diet och kardio flera veckor och inte märker resultat kan det ju vara idé att testa att gö över till tung träning i stället.

Förutom tid för vägning och andra faktorer tenderar många kvinnor att lägga på sig en hel del vätska före och under mensen. När man kikar på trenderna ska hon även ta hänsyn till var i månaden hon befinner sig.Vad han rekommenderar är ju ganska ointressant. Mitt råd är att läsa här istället för där.

Kcalunderskott är det viktiga för att gå ner också. Styrketräning bör dock vara med oavsett om man ska gå upp eller ner.

Morty
2012-11-23, 16:34
Under hårda träningsperioder är man (jag) sliten även utan att dieta. Att plötsligt uppa träningsvolymen ordentligt, samtidigt som man säkert höjer intensiteten på cardion (måste ju vara andfådd för att det ska "ge", eller?) är ett utmärkt sätt att bli mycket sliten. Speciellt med en bristfällig diet.

EAA+sportdryck (10g/20g) efter träningspass när jag kör 2 gånger per dag under diet har fasen gett mig mycket i återhämtningsväg. Det är bara 120 kcal två gånger om dagen, det borde du rekommendera henne. Och att minska intensiteten på cardion om hon kör döhårt varje gång (typ spinning).

wrack
2012-11-24, 21:12
Vågen kanske inte visar så mycket, men har hon i dina ögon blivit snyggare? ^^

lachwa
2012-11-26, 11:33
Dreas.. Morgonpromenader funkar bra för mig. Läste en av länkarna du postade och moderatorn Eddie säger att morgonpromenader bränner mer fett procentuellt men man ska orka röra på sig på tom mage för att det ska vara effektivt. Det är nåt jag gör då jag varken känner av hunger eller är orkeslös.

Ledsen att jag inte hade koll, min våg visar annorlunda mot hennes.. 3 kg gick hon ned och jag tycker det är sådär fast kanske godkänt. Det kanske går i perioder hur man känner sig under en diet men det är bättre nu med mindre kardio på löpbandet.

Wrack.. hon mäter även med band och det syns lite att dieten givit resultat men hon är alltid lika snygg :-)

Är nöjd och lämnar tråden. Tack för all hjälp och synpunkter.

Dreas
2012-11-26, 11:45
Dreas.. Morgonpromenader funkar bra för mig. Läste en av länkarna du postade och moderatorn Eddie säger att morgonpromenader bränner mer fett procentuellt men man ska orka röra på sig på tom mage för att det ska vara effektivt. Det är nåt jag gör då jag varken känner av hunger eller är orkeslös.

Ledsen att jag inte hade koll, min våg visar annorlunda mot hennes.. 3 kg gick hon ned och jag tycker det är sådär fast kanske godkänt. Det kanske går i perioder hur man känner sig under en diet men det är bättre nu med mindre kardio på löpbandet.

Wrack.. hon mäter även med band och det syns lite att dieten givit resultat men hon är alltid lika snygg :-)

Är nöjd och lämnar tråden. Tack för all hjälp och synpunkter.
Vad spelar det för roll att du procentuellt bränner mer fett vid en tidpunkt om kroppen jämnar ut det?

Jag tror du tolkar saker som du vill.
Du kan med största sannolikhet gå på kvällen efter mat med samma resultat över en längre period.

lachwa
2012-11-26, 14:20
Varför skulle kroppen jämna ut det exakt?

Om man går promenad efter mat så förbrukas energi, mindre kan lagras som fett. Visst är det så men att det skulle gå exakt jämnt ut med att direkt förbränna lagrat fett tror jag är en teoretisk tanke om det nu inte finns fina studier. Sedan kan det finnas andra faktorer som gör den ena metoden effektivare än den andra än just själva förbränningen.

Dreas
2012-11-27, 13:01
Varför skulle kroppen jämna ut det exakt?

Om man går promenad efter mat så förbrukas energi, mindre kan lagras som fett. Visst är det så men att det skulle gå exakt jämnt ut med att direkt förbränna lagrat fett tror jag är en teoretisk tanke om det nu inte finns fina studier. Sedan kan det finnas andra faktorer som gör den ena metoden effektivare än den andra än just själva förbränningen.För att kroppen är ute efter balans? Det är ju så kroppen fungerar vid alla andra tillfällen. Varför skulle den inte fungera så?

Det finns inga studier på just morgonpromenader, men varför skulle de skilja sig mot andra tillfällen på dygnet?

Missade du denna? http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

En fördel med morgonpromenader är att man redan när man går till jobbet/skolan har förbrukat 2-300kcal extra.

Silencer
2012-11-27, 14:17
För mycket cardio. Kvinnor är speciellt olämpliga för långa cardiopass. max 3x30 minuter i veckan.

Lord_Real
2012-11-27, 14:54
Nu har jag ingen aning om hur det fungerar hos er. Men en erfarenhet jag haft från tjejbekanta tidigare är att det inte är helt ovanligt med attackbantning med nästan ingenting till frukost och lunch. Och sedan när energinivån blir för låg så äter de en massa fikabröd och bakelser. Som de sedan skäms över och låter bli att äta frukost och lunch dagen efter för en evig upprepning.

Nu är detta verkligen inte hur gemene tjejer fungerar. Mina tjejkompisar skulle aldrig göra så. Det finns en anledning till att jag benämnde de tidigare som "bekanta" (mest för att de är några jordgubbar från en hel jordgubbstårta). Men jag har sett det mönster i varje fall en tio personer och de var alla tjejer.

Morty
2012-11-27, 16:04
För mycket cardio. Kvinnor är speciellt olämpliga för långa cardiopass. max 3x30 minuter i veckan.

Pga längre återhämtningstid? Eller hur resonerar du?

Eddie Vedder
2012-11-27, 20:57
...och moderatorn Eddie säger att morgonpromenader bränner mer fett procentuellt men man ska orka röra på sig på tom mage för att det ska vara effektivt.

Ja just då ja. Jag har aldrig sagt att man vet något om att det blir bättre över tid.

lachwa
2012-11-29, 11:02
För att kroppen är ute efter balans? Det är ju så kroppen fungerar vid alla andra tillfällen. Varför skulle den inte fungera så?

Det finns inga studier på just morgonpromenader, men varför skulle de skilja sig mot andra tillfällen på dygnet?

Missade du denna? http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

En fördel med morgonpromenader är att man redan när man går till jobbet/skolan har förbrukat 2-300kcal extra.

Läste sammanfattningen och tolkar det som att det viktigaste är energibalansen under dygnet, inte hur mycket man förbränner under en viss aktivitet. Det håller jag med om men det är en annan grej att förbränna fett direkt eller inte, förutsatt att kroppen inte genast fyller på dessa fettreserver man förbränt så fort man stoppar i sig mat.

Det var bara en fråga. Känner inte till att kroppen är ute efter att lägga till det fett du förbränt under dagen i samma takt och vet inte om det stämmer. Jag tycker det är bra ifall det inte är någon skillnad att gå med eller utan mat i magen. Men jag vet folk som fått bra resultat av att istället gå morgonpromenader, men som sagt det kan bero på annat som motivation och tron på att det är effektivt.


Ja just då ja. Jag har aldrig sagt att man vet något om att det blir bättre över tid.

Exakt, men så länge det bränner mer fett genom att gå på tom mage och att man stoppar i sig samma mängd mat under dagen så måste det vara bättre. Lite mer förbränning under ett par månader kan ge ganska mycket.

Förövrigt är det viktiga att äta i förhållande till hur mycket man rör på sig, så det håller jag med om.


En annan sak att ha i åtanke är att folk som äter vid fel tidpunk, tex sent på kvällen blir fetare trots att de inte äter mer mat under dygnet. Så det är inte säkert att kroppen jämnar ut allt.

Dreas
2012-11-29, 11:53
Läste sammanfattningen och tolkar det som att det viktigaste är energibalansen under dygnet, inte hur mycket man förbränner under en viss aktivitet. Det håller jag med om men det är en annan grej att förbränna fett direkt eller inte, förutsatt att kroppen inte genast fyller på dessa fettreserver man förbränt så fort man stoppar i sig mat.

Det var bara en fråga. Känner inte till att kroppen är ute efter att lägga till det fett du förbränt under dagen i samma takt och vet inte om det stämmer. Jag tycker det är bra ifall det inte är någon skillnad att gå med eller utan mat i magen. Men jag vet folk som fått bra resultat av att istället gå morgonpromenader, men som sagt det kan bero på annat som motivation och tron på att det är effektivt.Fast kroppen verkar ju göra det, alltså balansera ut det. Allt vi ser och vet idag pekar väl på att kroppen balanserar ut det vi utsätter den för, speciellt över längre perioder.

Jag har också använt morgonpromenader i mina dieter. Men det av andra anledningar än fettförbränningen akut.




Exakt, men så länge det bränner mer fett genom att gå på tom mage och att man stoppar i sig samma mängd mat under dagen så måste det vara bättre. Lite mer förbränning under ett par månader kan ge ganska mycket.

Förövrigt är det viktiga att äta i förhållande till hur mycket man rör på sig, så det håller jag med om.


En annan sak att ha i åtanke är att folk som äter vid fel tidpunk, tex sent på kvällen blir fetare trots att de inte äter mer mat under dygnet. Så det är inte säkert att kroppen jämnar ut allt.Måste vara bättre? Nu tolkar du ju in det du vill igen. Lite mer förbränning? Hur blir det mer förbränning om kroppen jämnar ut det?

Sent på kvällen? Källa. Var är förövrigt sent på kvällen? Jag har inte sett något som stöder att personer som äter inom sin normala dyngnsrytm(ni fattar vad jag menar) blir fetare, har du?

josefin83
2012-11-29, 13:20
Jag pratar inte så mycket om deff med tjejen då jag inte är kunnig i området och annpassar själv bara maten på känn och tar morgonpromenader i rask takt. Funkar för mig men förmodligen inte för alla andra.

Tjejen är jätteless på att gå på diet nu efter 7 veckor, känner sig trött, orkeslös och orkar knappt fortsätta. Hon tränar 1 timme kardio varje dag, ibland längre ofta på morgonen plus styrketräning senare på dagen. Resultatet, från 69kg till 67kg. Jag tycker det låter väldigt lite för ganska extrem träning. Speciellt då hon verkar äta lite eftersom hon är hungrig och trött.

Ska hon äta mer eller skippa kardio på löpbandet, kanske bara powerwalk på tom mage som jag gör istället eller är det bara en del av deffen att må skit?

Har hon "bara" gått ner 2kg på 7veckors diet?

Jag är själv tjej och vill minska i vikt, min kille UTAN att på ngt sätt vara hård eller elak sa enkelt, Vågen 1gång/vecka och för exakt matdagbok på vad du äter och kcal räkning samt väg all mat. Det har gett resultat, vågen LJUGER aldrig om man använder samma våg och väljer ut tex en vägningsdag/vecka. Jag valde söndagen som vägningsdag men det tar man ju en dag som passar en bäst, jag har gått ner cirka 700gr-1kg i veckan. Jag kör blandat mest styrke pass med allt från 10-20min intervall löpning på bandet det sista jag gör samt stretcha c:a 20min. Tränar 4-5dagar/vecka MAX 1,5h/pass.

Kanske ska tillägga att jag även har en godisdag. Samt att jag äter HELT mjölk och glutenfritt samt har ett kaloriintag på 1200kcal/dag. Jag är 176cm och väger 66,7kg i dagsläget och vill ner till minst 60kg. Alla är ju olika och orkar olika. Men har hon en bra mat plan och träningsplan? (Ska tillägga att mitt humör är väl inte precis rosenknopp varje dag, man vill ibland döda den som försöker samtala med en och ge en "bra tips" och vissa dagar känner man för att dö eller trycka i sig hela kylskåpet men allt handlar om tid, tålamod och arbeta fram rutiner som passar ens vardag, 80% är jag iaf jätte glad, ;) )

Hennes längd till vikten kan ju vara av intresse att veta också så det inte är något orimligt mål hon vill uppnå.
Även om hon är trött och orkeslös, så kanske hon "fuskar" när du inte är med?
Hon kanske behöver mer peppning och stöttning i matintaget och träningen? 1h/cardio varje dag kan ju lätt trött ut en :S
Hoppas hon hittar en balans som funkar för henne och att hon börjar tappa mer i vikt om det är det hon önskar :)

Vunnis
2012-11-29, 13:26
Sent på kvällen? Källa. Var är förövrigt sent på kvällen? Jag har inte sett något som stöder att personer som äter inom sin normala dyngnsrytm(ni fattar vad jag menar) blir fetare, har du?
Det finns nog till och med grubtrådar som länkar till fiffiga grejer som pekar på att kvälls/nattätare blir fetare.

lachwa
2012-11-29, 13:27
Ditt påstående bygger på att kroppen verkligen jämnar ut. Isf är jag helt med på din linje.

Ja, det är klart jag tolkar det jag tror på, precis som du. Jag tror det är bättre ifall en metod förbränner mer fett, påstår dock inte att jag har rätt till 100% och inte är villig att acceptera annat. Men jag kommer fortfarande föredra morgonpromenader före frukost än efter. Klart slut om det :-)

Mat sent på kvällen eller natten, det är allmänt känt.
Det är utanför dygnsrytmen att äta så sent. Även om vi jobbar natt kan vi inte ställa om oss helt. Det har tydligen forskats rätt nyligen där mössen blev fetare med samma mängd kaloriintag. Poängen var bara att tid och tillfälle kan spela roll trots att man stoppar i sig samma mängd mat.

Vi kan säkert rabbla i evighet om detta. Bara så att du vet tycker jag det är intressant att du har annan åsikt för jag är alltid öppen för förändring men tillsvidare kör jag på som tidigare.




Josefin83: Nej, det var faktiskt 3kg och orkeslösheten är fixad med mindre kardio. 174cm och ligger nu på ca 66,5 kg. Hon har bra koll, dessutom kör hon samma metod som sin syrra som är sjukt deffad. Ätardag har hon oxå men äter inte godis, förutom chips/nötter. Måttar även med band och det är minus någon cm hit och dit men det kan vara ganska svårt att mäta exakt. Det går iaf framåt. Lycka till med dina mål!

josefin83
2012-11-29, 13:40
Vad toppen att hon lyckats eller iaf kommit ne bra bit på vägen, vad kul och vad härligt för henne. :) det är alltid skönt att se det man lägger ner tid på också ger resultat. Hoppas hon kommer dit hon vill och han hon mår bra och är nöjd med sina resultat!

Josefin83: Nej, det var faktiskt 3kg och orkeslösheten är fixad med mindre kardio. 174cm och ligger nu på ca 66,5 kg. Hon har bra koll, dessutom kör hon samma metod som sin syrra som är sjukt deffad. Ätardag har hon oxå men äter inte godis, förutom chips/nötter. Måttar även med band och det är minus någon cm hit och dit men det kan vara ganska svårt att mäta exakt. Det går iaf framåt. Lycka till med dina mål![/QUOTE]

Eddie Vedder
2012-11-29, 20:21
Exakt, men så länge det bränner mer fett genom att gå på tom mage och att man stoppar i sig samma mängd mat under dagen så måste det vara bättre. Lite mer förbränning under ett par månader kan ge ganska mycket.

En annan sak att ha i åtanke är att folk som äter vid fel tidpunk, tex sent på kvällen blir fetare trots att de inte äter mer mat under dygnet.

Det där är ju bara rena påhitt.

lachwa
2012-11-29, 21:04
Kanske det.. du får lära upp näringsforskarna

Skugge
2012-11-29, 22:55
Kanske det.. du får lära upp näringsforskarna

Han är väl dock ungefär va du kallar för näringsforskare. :)

Dreas
2012-11-29, 23:00
Kanske det.. du får lära upp näringsforskarnaProblemet är inte näringsforskare som du kallar det .problemet är att sådana som du och jag kan läsa och dra egna slutsatser. Slutsatser som är felaktiga.

Du ska nog ta och läsa lite här inne, du verkar tro på massa saker som man skulle kunna hitta i aftonbladet.

lachwa
2012-11-30, 11:06
Forskare kommer fram till olika beslut. Att rapporter feltolkas är vanligt, inte minst artiklar i tidningar som Aftonbladet men näringsforskare säger olika. Vad någon säger här är inte mer sant än någon annan källa utan vetenskaplig studie. Att det sedan finns mycket bra information på forumet är en annan femma.
Jag har för övrigt läst på forumet sedan 2007 men det betyder inte att jag blint följer allt som sägs men jag prövar det mesta. De slutsater jag drar och tror på är de som jag tycker stämma genom att ha följt råden. En annan slutsats är att du verkar själv dra slutsater :-) Sedan har jag aldrig hävdat att något är på ett vis och varit helt hundra på det. Jag bröt mot den gyllene forumregeln men nu släpper vi det här.

Dreas
2012-11-30, 11:24
Forskare kommer fram till olika beslut. Att rapporter feltolkas är vanligt, inte minst artiklar i tidningar som Aftonbladet men näringsforskare säger olika. Vad någon säger här är inte mer sant än någon annan källa utan vetenskaplig studie. Att det sedan finns mycket bra information på forumet är en annan femma.
Jag har för övrigt läst på forumet sedan 2007 men det betyder inte att jag blint följer allt som sägs men jag prövar det mesta. De slutsater jag drar och tror på är de som jag tycker stämma genom att ha följt råden. En annan slutsats är att du verkar själv dra slutsater :-) Sedan har jag aldrig hävdat att något är på ett vis och varit helt hundra på det. Jag bröt mot den gyllene forumregeln men nu släpper vi det här.Och du tycker att du kan isolera en enskild sak i din vardag som gör att resultatet blir si eller så?

Vilka näringsforskare säger olika?

Sandra81
2012-11-30, 11:27
Hon kanske smygäter massa dåligt när du inte ser och de är därför hon inte går ner i vikt.;) det att hon är trött å allt detta kan ju ha och göra med abstinens efter något. Jag själv tex försöker sluta med socker men man blir fan sjuk av att inte få äta det. Vråltrött, grinig, darrig, orkeslös osv.

Sniggel
2012-12-02, 00:31
Om man bränner mer fett vid ett tillfälle då är där ju en massa kolhydrater som inte förbränns.
Dessa kolhydrater måste ju då förbrännas vid annat tillfälle, på bekostnad av att fett inte förbränns då.

Eddie Vedder
2012-12-02, 09:40
Han är väl dock ungefär va du kallar för näringsforskare. :)

Nej det är jag inte men jag har nog lite bättre koll än lachwa på vad näringsforskning visar. Och jag tvivlar på att hen är så väldigt insatt. :)

olle lindblad
2012-12-02, 09:54
Med reservation för att jag inte vet vilket kaloriunderskott det varit frågan om: Tre kilo på sju veckor är väl inte så dåligt?

Figgeduni
2012-12-02, 13:45
När var det du såg henne på vågen? Var det på morgonen eller på kvällen? Om det var på kvällen så kan det lika gärna var att hon lagt på sig nått kilo under dagen som de flesta gör (brukar väga 1-3 kilo mer på kvällen än på morgonen).

Se också till så hon väger sig vid samma tidpunkt på dagen då just denna diff från morgon till kväll kan göra att de skiljer en hel del.

Sen har jag också kört både räkna kalorier och VLCD och kan ju säga att vikten inte följer någon rak linje (även om du ligger på 500 kcal underskott per dag är det inte garanterat att du går ner ½ kg i veckan). För egen del så stod vågen stilla med en strikt kost på runt 750-1000 kcal underskott per dag ett bra tag, och sen en dag då jag vägde mig så hade jag gått ner 3 kg (vägde inte varje dag utan mer var 5-6).

Så är hon så strikt som du tror hon är så borde hon fortsätta gå ner i vikt. Bara hon inte äter alldeles för lite så det börjar ta från musklerna istället (vet inte när de händer men vet att de kan hända vid extrema förhållanden)